|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
| I dagsläget kör jag en 2011 Miata, 160 hk (men skulle behöve 30hk till). Väldigt nöjd med bilen förutom att den snart är för liten. Jag har för länge sedan haft en E36 328i som jag var väldigt nöjd med. Vad ska jag välja? Tänkte lägga ca 150000-200000, kör 2000mil/år. | |
|
Får man fråga hur du kom du fram till att du behöver just 30hk mer (dvs 190hk tot)? Men om du vill ha både motorstyrka och samtidigt agilitet så är e9x med dieselsexan svårslagen, en sjukt bra bil enligt mitt tycke. Du borde få en hyfsat fin 330d LCI för den summan du nämner. |
|
|
30hk är baserat på vad jag tror behövs för att Miatan ska bli riktigt rolig utifrån andra bilar jag har kört. Efterträdaren bör ha ca 200hk men självklart är det mer som påverkar, vikt tex. Ska kolla lite på 330d, är rädd att skatten drar iväg... |
|
| E9X 320d 184 hk. | |
| har själv 20d (184hk) motorn och har även kört den i e91 och även om det är en bra/snål motor så är den knappast "kul". Den är ganska tunn och hur du än vrider på det så är ljudet av en dieselfyra allt annat än trevligt jmf med sexan. Vet inte vad skatten ligger på men den är rätt snål så kör du 2k mil kanske du finner hygglig (försvarbar) ekonomi ändå. Men "kul" och "billigt" är inte lätt att kombinera. Möjligen att en miyata skulle kvalificera då... :) | |
|
En sen E90 330i verkar väl som gjuten... varför rekommendera diesel? /Jonas |
|
| Har inte kört 330i men är de inte rätt törstiga jmf med 330d som går att köra hyfsat snålt sett till effekten? Kör man +2k så blir det ju en del. Vridet i dieselsexan är väldigt trevligt tycker jag. Men visst, 330i är antagligen inte dumt det heller. | |
|
Det skiljer på sin höjd 2dl mellan 330i och 330d i verklig körning. Räkna bort den högre skatten på dieseln så är det inte så mycket kvar. Därmed inte sagt att man måste välja diesel, det är trevligt med bensinmotorer också. ------- //Lövet |
|
|
330d är en ruskigt fin vagn, oavsett vilken årsmodell det handlar om. Dock är nackdelen med dessa att de i allmänhet har gått ganska långt, och skulle jag vara beredd att lägga 150-200 så skulle jag vilja ha en bil med hyfsat få mil. Undantag finns säkert, för jag har inte dammsugit hela marknaden. |
|
|
Ska du fortsätta köra roadster cab ska du ha en Z4 med rak sexa 2,5si är ett perfekt val mellan bränslesnål och bra prestanda 218hk. Jag har en som ev kan bli till salu Kolla min länk i profilen får du se! Med vänlig hälsning, Mikael |
|
|
Mikecab, hur är baksätet? Går det in en barnstol? Bökigt att få in barnvagn i bagaget? :) |
|
| Hahaha missa helt att du sökte större bil | |
|
335 med dubbelturbo eller 330 besinare röstar jag på. Jag är väldigt svag för BMW´s raka sexor. Känns som de ligger bäst till i pris oxå. Dieselmotorer låter (tycker jag) så jäkla tråkiga. Körde vår 130 idag till och från Bavaria i Solna för service, det var en fröjd, med tanke på att jag annars alltid kör vår dieselpassat. |
|
| Lustigt hur det kan skilja sig Gustaf. Jag tycker nämligen bensinsexorna är lite för tama och saknar karaktär. Visst, de är fina motorer som är varvvilliga men de är så docila i sin gång. Dieselsexorna låter lite mer, bullrar lite, känns att det är en motor liksom. Lite - som sagt - mer karaktär som sagt. | |
|
Hej, Jag tror att du skulle storgilla 125i, coupémodellen. Älskar min! Mina bilar: Länk |
|
|
Minns min 330d e90 med M-sport som en rejält körglad bil. Jag gick emot strömmen och köpte en manuell låda vilket bidrog med 99% till känslan. Den var dessutom väldigt snål och bjöd inte på några otrevliga överraskningar under min ägo. Har haft en hel del kul med avsevärt mycket mer effekt efter det men vågar faktiskt påstå att 330n står sig rätt bra jämförelsevis, såpass att jag fortfarande tittar efter modellen lite då och då för att se om det finns några prisvärda exemplar. |
|
|
Tack för alla tips, från 1-serie till Z-serien. Det verkar som att många rekommenderar en lite större motor, 2,5-3,0liter. Även om 2,0d har nämnts, nu var det länge sedan jag körde en 1-serie med den motorn men kommer ihåg att den inte var så dum. Jag kommer nog att kunna provköra några bilar på fredag och därmed säkert återkomma med fler frågor. Jag har visst glömt att nämna att jag kollar efter en bil med xDrive, bor en bit utanför stan och tidvis kan snöröjningen vara under viss kritik. |
|
| E90 LCI med xdrive anser jag vara det självklara valet. Väldigt mycket bil till bra pris. | |
|
Igår var jag hos Molin bil, väldigt trevlig och hjälpsam säljare utan att vara för på. Tyvärr hade dom inte så mycket roligt hemma. Provkörde en 118d och en X1 20d, fina bilar men inte så roliga, känsla att åka därifrån i Miatan var mycket roligare. Jag börjar tro att diesel inte är något för mig. Ska försöka hitta en lite större bensinare i en 1 eller 3-serie för provkörning. |
|
| gör du helt rätt i! Ser att du har el haft en E36, 328i, då har du ju redan upplevt hur härligt det kan vara med raka sexorna, speciellt de med lite mer HK. | |
| Kika på en E90 330i m-chassie så blir du nöjd;) | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.