|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
|
Apropå 4x4 och säkerhet; Länk Till viss del håller jag nog med, det finns ett mått av falsk säkerhet, största fördelen för mig med 4x4 är möjligheterna att komma upp för backar, komma loss och komma fram när det snöat mycket, snarare än att det minskar risken att köra av vägen. |
|
|
Dags för en liten uppdatering tänker jag. Först och främst, tack för alla goda råd! Det finns många smarta människor här. När jag fick svaren så grunnade jag lite och kom fram till att ligga lågt och köpa en Outback när Rav4an ger sig. Men, så kom barnvagnen och babyskyddet på posten. Lastade in det i 1-serien och insåg att det inte fanns särskilt mycket plats kvar. Är själv 190+ cm och det vankas släktkalas i Norrland samt mitt-Norge senare i år, kan tänka mig roligare saker än att åka dit i den konfigurationen och att åka dit i Toyotan känns som att be om problem. Så igår åkte vi och provkörde 320xd och 520xd, till min förvåning finns det numera en 520d x-drive med automat för under 130 co2. Så idag har jag gjort en ordentlig uträkning, och naturligtvis visar det sig att en sprillans 520xd kommer kosta oss mer än min jämförelsebil, en bättre begagnad Subaru Outback från 2012. Men! När jag räknar lite mer så verkar det som att skillnaden inte är så stor, just nu får jag det till ungefär 1500 / månad: Uträkningen ser ut som följer: Inköpspris Subaru Outback 2012: 214000 Kontantinsats: 42800 Lån: 171200 Ränta med föreslagen finansiering: 5,22% Årlig räntekostnad: 8937 Årlig kapitalkostnad: 1284 Årlig försäkring: 7899 Årlig däckkostnad: 5500 Årlig service och reparationer: 13000* Årlig värdeminskning: 26138** Övrigt: 2000*** Skatt och besiktning: 3800 * Enligt Konsumentverket, ingen aning om vad man kan förvänta sig ** Konsumentverket räknar med värdeminskning på 13k/år, när jag tittar på vad en 2008 Subaru Outback med 15k mil ligger ute för så kostar de runt 110k, dvs en årlig värdeminskning på typ dubbelt så mkt som Konsumentverket räknar på *** Trängselskatt, tvätt, etc Månadskostnad: 5713 När jag så tittar på BMWn: Minskad inkomst: 44% av 8000 = 3520 Bilförmån: 56% * 6716 (enligt bmw-snubben) = 3761 Månadskostnad: 7281 Då kan man fråga sig om det är värt 1500 / månad att köra i en sprillans femserie istf en outback från 2012 och förenkla livet något, just nu känner jag att det nog faktiskt är det. Nåväl, så går mina tankar just nu. Synpunkter på om ni hade räknat/resonerat likadant är väldigt välkommet! |
|
|
Bara för att vara komplett: Subarun jag tittade på: Länk! BMWn jag tittar på: 520d med x-drive - Svart, inte metallic - Tyg, frun vill inte ha läder - Billigaste fälgarna + Innovationspaket + Navi professional + Komfortpaket + Night vision + Harman kardon-stereo + Dragkrok |
|
|
Det var ett ganska rejält löneavdrag du drabbades av. 8000kr i minskad inkomst påverkar mest troligt din pension negativt. Hur mycket vet bara du. Ger en bilförmån en pensionsavsättning? Alltså, ska man räkna på 8000kr lägre inkomst eller nettot mellan 8000kr mindre inkomst och 6716kr högre förmån? Ps. Har du räknat på en 520d eller har du valt en businessmodell där rabatten redan är inräknad och därmed ger lägre förmånsvärde? |
|
|
Enligt löneavdelningen är de 8000 inte pensionsgrundande, å andra sidan verkar de inte ha full koll så vem vet om de gör rätt. Så jag räknar inte med en pensionsförlust genom att välja bort de 8000. Det var bmw-snubben som räknade på det, och han valde en business comfort edition eller vad det hette, så tänker att han gjorde det tricket du menar. |
|
|
Okej. Då är jag med. Spontant så är 1500kr/månad prisvärt för egen del om du får en 3 år nyare bil, samt den bil du vill ha. Glöm inte sportstolar, med det ställbara lårstödet. Prisvärd extrautrustning! |
|
|
Vad tror du om uträkningen då för Subarun då? Kan det verkligen vara så dyrt? Om den uträkningen stämmer känner jag lite att jag kan sluta fundera, 1500 känns lugnt värt det. Men om den uträkningen inte stämmer är det ju lite svårare... |
|
|
Om du lånar på en fastighet så blir ju inte räntan kring 5%, snarare <2%. Det drar ner räntkostnaden från ca 9kkr till 4kkr. Sen är service och reperationer på 13tkr en siffra som du nog kan slå. Men om du har lite otur så kommer det upp dit. Har du tur blir det under hälften. Annars är det väl inte så mycket att säga om den kalkylen. Men visst kan nog Subaruns månadskostnad bli ca 500-800kr/månaden lägre. Är det fortfarande värt att köra 520d för dig om skillnaden är 2300kr/månad? |
|
|
För 1500 mer om månanden hade mit val varit enkelt. En sprillans ny 520d med noll risk från din sida, inga reperationer och de två bilarna kan inte jämföras. Visst Subarun går bra på vinterväg, men jag mår nästan dåligt över att titta på interiören. Den 520d är ju hur fin som helst med navi, LED-ljus, HUD, Driving Assistant Plus med aktiv farthållare, köassistent, påkörningsvarning. Jag hade valt bort Night Vision och lagt till dieselvärmare istället. Välj BMW'n. Du kommer bli glad varje morgon. |
|
|
Känner igen mig själv. Velade bra länge mellan att behålla e39:n eller skaffa nått annat. Och därefter bestämma sig för vad man skulle ha. Tittade främst på BMW men ville helst ha en så ny bil som möjligt och det blev det omotiverat dyrt med BMW. Begagnad BMW känns som rena rama lotteriet. Jag tittade främst på e61. Till slut blev det en Outback 2012 2.5i, i trafik 2013-01-10 med bara 4000mil. En fri service kvar o ett års vagnskada kvar. Den är inte lika rolig som en BMW, men har andra kvalitéer som uppskattas, så som att den är riktigt rymlig. Och att man kliver direkt in i bilen. Och förvånansvärt tyst. Jag är nöjd med mitt bilval. Lite OT : Skulle tanka subba idag och gled in till macken. Där möts jag av två fina BMW:s körda av kepsbeprydda ynglingar. Kort därefter kommer det en subba foresters och det kliver ut en småkorpulent äldre man med blå subarukeps. Jag |
|
|
Nu har jag kanske missat det men hur ser kostnaden för drivmedel ut, hur mycket kör ni privat? Subarun är knappast någon snålvarg. Det kan ju vara värt lite extra, att få snålare bil både för privatmil, och tjänstemil. Vad skulle det kosta att låna summan på banken, och köpa BMW:n privat? |
|
|
Är nog också inne på "Jabbals" linje - varför inte jämföra med vad det skulle kosta att köpa BMWn privat och ta ersättning för eventuella tjänstemil? Räntan på ett bil/fritidslån hos banken ligger en bra bit under 3% idag, krävs dock att du lägger minst 20% kontant. |
|
| Att ingen nämnt kampanjerna Volvo kör med Classic är förvånande. Visst, ett BMW-forum, men ändå... Varför inte ta en V70 eller XC70 D4 AWD Classic som tjänstebil? Mycket bil för pengarna, lägre månadskostnad än för BMW:n och en säker bil för familjen. Gott om utrymme för tillökning. En bra kompromiss. | |
|
liten uppdatering: det blev en 520xd. är supernöjd! bra att jag inte fegade ur och tog outbacken :-) |
|
Verdi |
Skumtomte, Jag skrev på kontraktet för en XC70 D4 AWD Classic idag faktiskt! :) Otroligt prisvärd tycker jag. |
| Grattis till bilköpen båda två! | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.