AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Övriga bilmärken
15.625

Det stora bilvalet 2015: 520d som tjänstebil, bättre begagnad eller göra inget?

Sida 1 av 2
gl
8
globe109
120i -10
Ok, nu tar jag mod till mig och öppnar mitt hjärta.

Vad skall jag göra med bilarna?

Introduktion: I korthet är situationen som följer:

Hur ser familjen ut?
- Vi är två och vi väntar vårt första barn i juni.

Vad är problemet?
- Vi har en RAV4 från 2002 med 20 000 mil som antagligen inte går igenom nästa besiktning (mars 2016), vår andra bil är en 120i från 2010 som jag gillar men som inte verkar vara den optimala familjebilen
- Vi väntar vårt första i juni och jag vill gärna ha ett till ganska raskt därpå.
- Jag vill verkligen ha en fyrhjulsdriven bil, vägen jag pendlar varje dag känns livsfarlig

Var bor ni?
På riktiga landet, tjejen kommer vara ledig första året och sedan jag men vi vill nog ha två bilar.

Behov?
* Fyrhjulsdrift
* Funkar för familjen
* Drag
* Gärna automat
* KOPPHÅLLARE
* Gärna SUV men inget krav
* Möjlig att köra om med på 70-vägarna
* Gärna navi, helst ingen snikkänsla

Ekonomi?
Vi har relativt god inkomst, men i princip inga sparade pengar. Jag hade gärna sparat ihop ett par hundra tusen innan vi spenderar "onödiga" pengar. Dessutom hägrar framtida föräldraledighet, kan kanske vara bra att ha lite sparat då?

Drömbil: M6

Nu till det luriga i kråksången, för mig finns det i princip tre alternativ:
1. Tjänstebil
2. Köpa bättre begagnad
3. Göra ingenting och mjölka RAV4:an till den går sönder, missar besiktningen eller situationen i övrigt blir ohållbar.

Det senaste har jag hållit på med ett tag nu, men den går ju aldrig sönder! :(

Alternativ 1: Tjänstebil

Viktigaste ramarna:

* BMW, Audi, MB, Volvo eller VW
* Absolut max 130 co 2
* Max leasingkostnad 8000, en kollega med samma deal fick en 520xd för 540 000 så det är där någonstans man hamnar. Förstår inte hur han fick en x-drive mtp co2 men han lyckades.
* Tid: 36 mån eller 48 mån
* Väljer detta blir jag av med ett tjänstebilstillägg på 8000 brutto

Tänkbara alternativ: Volvo PHEV V60 D5 AWD, BMW 320XD, en ny audi a6 som enligt en handlare jag snackade med skulle bli < 130 g co2, kanske kan jag få till en Mitsu Outlander PHEV? Någon slags el-gas-hybrid-passat? Släppa 4wd-kravet och köpa en 520d? Ändå jobbets problem om (när) jag kör i diket.

Den stora nackdelen som jag ser med det här alternativet är att jag tappar tjänstebilstillägget, 8000 brutto kanske blir 4000 netto, med ett förmånsvärde på 7000 (520 xd ovan) så blir det en slant (7500?) som kanske blir bättre spenderad på amortering och ränta. Och med tanke på co2-kravet kanske det är bättre att köpa något så det kan bli lite roligare?

Alternativ 2: Bättre begagnad

Jag har svårt att se framför mig att lägga mer än 300 000 på en bil. Jag tänker mig i sådana fall ett lite mer ekonomiskt upplägg, typ en 3-4 år gammal bil med 6-8000 mil på mätaren.

Min frus huvudalternativ är subaru outback, i mina svaga stunder tänker jag: Om jag köper en beggad Outback för 200k så kan jag köpa en båt oxå, det vore schysst. Sedan ser hur dom ser ut inuti och börjar drömma om BMW igen.

Sedan ser jag en defender eller landcruiser och börjar tänka att dom faktiskt är rätt fräcka.

I princip har jag ett nytt alternativ varje dag: 5-serie, a6, 3-serie, Outback, Forester, Landcruiser, XC60, x3 eller varför inte en e-klass? Eller en sån där GLK? Eller X1? Eller vad med X5? Eller kanske slumma och köpa en RAV4 till? Eller en Kia Cee'd snåldiesel till frun och så fortsätter jag med 120i:n?

Fråga:

Så så ser det ut. Jag skulle egentligen gärna slippa lån, den dagen jag får sparken eller säger upp mig vore det gött att inte ligga med ett billån jag inte har råd med.

Å andra sidan, 7500 spänn i månaden känns som att det blir lite bil. Men i gengäld, på 36 månader har jag lagt 270 000 och har ingen bil kvar i sådana fall.

Eller är det bästa kanske bara att skita i det och se hur det blir? Kanske räcker nuvarande två bilar om en av oss är föräldraledig de närmaste 1.5 åren? En 120i kanske räcker även om vi får en eller två kottar? Varför lösa ett problem nu när man kan skjuta upp det till imorgon?

Snälla hjälp mig:

- Hur hade ni resonerat?
- Borde jag göra mig av med båda bilarna? (1-serien på vägarna känns farlig, toyotan är skruttig)
- Vilken/vilka bil(ar) skall jag skaffa?
- Vilken bil skall jag göra mig av med?

Hjälp!

16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Några snabba:
- Billigast lär det bli med en något begagnad bil.

- Ni kommer vilja ha två bilar även under mammaledigheten. Att passa tider (kollektivtrafik) med små barn blir man galen på. Kanske kan Toyotan klara det kravet?

- Kör Toyotan till dess den rasar

- En 120i räcker utmärkt för själva barnet och barnstolen. Det är barnvagnen som kommer bli problemet. Löses genom att köpa en extra paraplyvagn för de gånger ni behöver ha vagn med er.

-------
//Lövet
gl
8
globe109
120i -10
wow, någon orkade läsa hela mitt inlägg, det blev lite längre än jag tänkt:)

Funkar det med paraplyvagn och litet barn? Är det inte något med att dom inte kan hålla uppe huvudet eller vad det är?

Det finns knappt kollektivtrafik här ute, tror egentligen att två bilar är ett måste.

Något spontant förslag på kostnadseffektiv men ändå meningsfull något begagnad bil?

08
953
08976
535dX Touring -16
750i -06
Jeep Grand Cherokee -14
Spontant förslag: 320dax E91?

Större än 1an
Snål
Snygg
Fyrhjulsdriven
Snabb så det räcker

Hittar du för 200-250 om du ska ha en 2012a under 10 000 mil (sista året E91 gjordes).
gl
8
globe109
120i -10
320dax e91 är ju läcker, 3-serie var dessutom min drömbil när jag pluggade så det vore grymt att äntligen få en :)

Hur är den storleksmässigt? Jag är 195 lång och är lite orolig för att 3-serie är för liten för oss?

Tänker du den istället för RAV4an eller istället för 1-serien?

Detta måste ju varit en vanlig tjänstebil, hittar verkligen inte många med navi, men den här känns ju faktiskt ganska bra:

Länk!

5000 mil är ju ingenting !
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
3-serien kommer snabbt bli trång om ni vill ha två barn. Visst allt går som någon säger, en kompis kör 2 barn och fru i en Mini cab...

Med risk för att låta tråkig så hade jag tittat på antingen nya eller gamla Passat. Gamla Passat (om det finns några kvar) fanns det helt sinnessjuka kampanjer på. Detta kan vara ett alternativ både som ny / lättare beg privat eller som tjänstebil.

Sälj RAV4:an, sätt pengarna som start för ett buffertsparande. Ta en tjänstebil som ligger under 7,5 pbb, lägre leasingkostnad och lågt förmånsvärde. Använd er 120 som andrabil. Blir du av med jobbet blir du också av med bilen / kostnaden.
Th
361
Thomas M
MB GLE 350de Coupe -21
BMW i3 94Ah REX -17
VW CrossCaddy 4M -14
MB Sprinter 311cdi 4x4 -05
Multicar M26 4x4 -96
Kul att se någon mer med komplexa och spridda idéer kring billösning =)

Vi har en lilltjej på 3,5 och vår bilkompomiss syns till vänster, Alltracken är tjänstebil. Övriga privata.

Ormalia men det låter som att du beskriver en peronalbil snarare än tjänstebil? Mkt pengar och gillar man föräldraledigt/mkt tid med barn/en är låga kostnader a & o. Jag var hemma två dgar i veckan de första två åren och min fru i princip hela tiden (lite kurser bara).

Byt 120 mot X1 om designen tilltalar, den har iaf en flexibel bagage. Spara på Toyotan om den inte är trafikfarlig, "byt" sen mot ex outback/forester.

Th
361
Thomas M
MB GLE 350de Coupe -21
BMW i3 94Ah REX -17
VW CrossCaddy 4M -14
Multicar M26 4x4 -96
XC70 om man vill vara kvar i tråkträsk men bekväm (skönt i början att slippa fundera på om det är bilens fel att barnets mat kommer upp igen a la Audi sportchassi eller bmw m)
Vi hade parallellt med Alltracken en Allroad med luftfjädring, kolla in dem! (har hittills varit bästa allroundbilen men utan känsla/nerv tyvärr).

Just ja, i början är oftast vagnar m liggdel osv skrymmande så ni behöver oftast bra bagage.

Fyrhjulsdrivet och "säker känsla" prioriterar vi som också bor på landet. Ska du lägga pengar på småsuv så prova RR Evoque.
Mvh Thomas
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
RR Evoque är på tok för liten om man har tänkt släpa med sig familjen. Den lastade mindre än M3:an när vi hade den som hyrbil i somras, och om man vill ha "bang-for-buck" så hade jag inte tittat på RR Evoque. Överlag när det gäller SUV:ar så ska man veta att man offrar utrymme i jämförelse med motsvarande kombibil. Bara för att de ser större ut så betyder det inte att dom faktiskt är det.
Th
361
Thomas M
MB GLE 350de Coupe -21
BMW i3 94Ah REX -17
VW CrossCaddy 4M -14
Multicar M26 4x4 -96
Men visst är RR Evoque större än 120? =) och jag såg att GLK nämndes och av dem rekommenderar jag Evoque (efter måna mil i dem som hyrbilar)

Passat har ju grymt stort bagage eller E-klass så som laståsnor passar de ju ypperligt.
Mvh Thomas
08
953
08976
535dX Touring -16
750i -06
Jeep Grand Cherokee -14
globe109! Jag är lika lång som du och kör e46 touring. Sitter bra, men kan inte ha rejäla karlar sittandes bakom då jag har förarstolen långt bak (men inte längst bak).

Människor (kids) upp till 150-160 cm har dock aldrig varit nått problem.

Iom att jag tycker RAV4 är ytterst tråkig och ful (inget illa ment) så hade jag behållt 120in :) Inte det mest ekonomiska alternativet förstås.
Hej,

Tycker du skall stryka personalbilen (inte tjänstebil som jag uppfattar det), ser inte poängen med det alls.
7500 netto i månaden blir som sagt väldigt mycket pengar, bättre att ta det helt privat i sådana fall så kan du sälja bilen om du behöver.
Kolla om det finns några Passat Alltrack (äldre modellen) kvar, säljer dem som nämnts ovan till riktigt bra priser.
Kör en själv och är nöjd.

Annars hade en Subaru legat högt på min lista, håller bra och nöjda ägare, bra kombo.

Toyota Land Cruiser är grymma bilar (kör en själv), men kostar en slant att hålla rullande, iof beroende på hur mycket tid du lägger på service själv.
Men rätt underhållna så håller de för evigt och stoppar inte för mycket.
Lite som din Rav4 :)

Tycker BMW har lite för små bagage för att vara optimala barn-bilar, har många kollegor som frångått BMW 3-serien pga detta, 5serien funkar men är mindre än sina kollegor i branschen.

/MrWIB
bm
185
bmwping
535xd GT -15
Du får plats i e9x. Jag är 193 cm och sitter bra i förarstolen. Däremot är det trångt med en barnstol i baksätet. bakom mig på förarplatsen går det inte, så blir bakom frun som är kortare, och stolen rätt långt fram.

Första tiden (inte så länge) behöver ni en liggvagn. Den tog upp nästan hela bagaget i min e91. Får bara plats "på bredden" så inga stora väskor tillsammans med den men et antal mjua bagar går bra. Då vi är tre så kan vi ju lasta i halva baksätat också så hat lltid räckt till även för långresor för oss.

Tänker ni er två barn på kort tid blur det kanske syskonvagn och definitivt två barnstolar. Det går nog också i e9x, men det blir väldigt trångt. När barnen är lite större och sitter på dynor eller framåtvända barnstolar blir det bättre med plats igen.

Tjänstbil är nog ingen höjdare om du ska vara föräldraledig någon längre tid. Arbetsgivaren ska ju dra pengar från din lön, och om du inte får ett lönetillägg till det du får från FK så har du ingen lön...

Begagnat är väl alltid billigare. Tjänstebil bättre än att köpa exakt likadan bil ny med lånade pengar (då har du kanske också bränt 270 K på tre år i värdemonskning och andra utgifter)

Mjölka det sista ur RAV4, men ha klartr för dig vad du ska köpa den dagen den rasar ihop. Lägg inte ut en massa på reparationer utan går det sönder för mycket så är det adjö med Rav4 och du hugger direkt på en sådan bil du bestämt dig för redan som ersättare blir mitt stalltips.

lycka till med bil och familj!
Sw
48
Swejok
525 -02
X5 -01
545 -06

Globe. Lyssna på din fru. Sorry.
Ma
3.050
Masten
Z3 2.8 American Edition -99
MX-30 Sky -22
Touran 1.4 TSI R-Line DSG -18
Om du nu vill ha ytterligare ett barn ganska tätt inpå det andra kanske det är läge att satsa på rätt storlek på bil från början? Jag har tvillingar som nu är 6 månader gamla och har då en tvilling-/syskonvagn (vilket du också lär behöva vad det lider). Det finns förstås olika varianter men den jag har (Kronan Syskon) fyller upp bagaget rejält (på min C5 III) och går definitivt inte in i en E91.

/Masten
Visa användare
2.841
Robert Lundberg
BMW 420d -16
MB SLK 250 -13

Behåll Rav4:an och lägg undan pengarna. Eller gå på fruns idé.
Behåll 120n och komplettera med en Subaru. Den är ju gjord för eländiga vägar och barnet sitter säkert.
Visa användare
3.140
AlexanderK
I3s 120
Z4 E89 23i manuell
Jag är ju lite enkelspårig, så mitt råd kommer bara innehålla BMW.

Mitt förslag är en 320d xDrive Touring Msport 2011-2012. En sån kan du få med ganska lite mil (6-10 k mil) för 200-250. E90 eller E91 alltså. Kliver du upp på F30/31 så kliver du också upp en bra bit över 300 med den utrustningen.

Eller en X1 pre-LCI får du för ungefär samma pengar. Ungefär. Själv skulle jag inte ens jämföra Toyota och BMW. Visserligen är det hyfsat bra kvalitet i Toyota, men den har ju ungefär 0,000 i körglädje.
Visa användare
3.140
AlexanderK
I3s 120
Z4 E89 23i manuell
För övrigt vet jag inte om jag skulle vifta bort trafiksäkerheten så där nonchalant och lättvindligt med att säga "ändå jobbets problem om jag kör av vägen" om du nu bor på en så farlig väg som du antyder: Det är nämligen din frus problem (och dina barns) om du sitter i en rullstol som du manövrerar genom att blåsa med munnen.
cr
3.938
crille82
Mercedes C 200d -19
1302 LS Cab -72
BMW F750GS -19
A3 1.8T -99
T-Roc Cabriolet -20
En polare har två småbarn. Han sålde sin F31 (som är större än E91 och många andra mellanklassare) och skaffade en F11. Funkade inte i F31:an med barnstolar, vagnar etc...

MVH Christofer
Bl
237
BlueScreenVW
BMW I4 edrive40 -24
Mini Cooper S -16

Såld: 320d Touring -10
Såld: 430i GC -16
Skoda octavia scout.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.