|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Hej! Min däckhandlare sa att MO( Mercedes Only) märkta continentaldäck ej rekommenderas till min M5:a pga lite annorlunda däckkonstruktion, speciellt lämpad för Mercedes och inte till t.ex min M5 e39. Har i höstas monterat Continental sc3 bakdäck märkt med just MO (275/35-18)..kanske ett misstag m.a.o!? Mvh Janne. | |
|
Vem är det som ger den rekommendationen? Jag vet att jag läst en tråd om en på forumet som monterade fyra stycken MO-däck på sin BMW (kommer inte ihåg vilken modell) och han fick vinglig väghållning efter bytet. Efter reklamation byttes däcken till likadana utan OE-märkning och då visade det sig att mönsterdjupet var mycket djupare på MO-däcken. Kanske var det andra skillnader också, men efter bytet blev bilen helt stabil igen... Om jag inte minns fel var detta Michelindäck, men jag kan ha fel. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Ok...det där var ju inte bra, dvs att bilen blev vinglig med MO däck. Det var en leverantör till en däckhandlare som hade den åsikten.. Vet inte vad man ska tro om det hela,jag hann knappt köra med contidäcken i höstas innan det blev vinter , så jag kände inget speciellt märkligt under dessa få veckor med MO däcken.. Mvh Janne. |
|
| Hej, jag köpte MO märkta michelin bakdäck till min förra M3 och den blev extremt vinglig, handlaren tog dock tillbaks dem och "vanliga" michelin monterades, sen var den helt normal igen. Då vi jämförde däcken så skiljde höjden på klackarna/mönstret ytterst lite, jag tror dock att de även var mjukare i stommarna men det har jag inget belägg för. | |
|
Ok.. Jaja, då får man försöka byta ut däcken till ej MO däck..man vill ju inte ha "halvdana" däck på en såpass vass vagn.. Tack för input! Mvh Janne. |
|
|
Jag undrar hur man resonerar när man köper däck som är märkta med "Mercedes Only" till en BMW... Min kaffemaskin av märket Jura har en trasig flärp, och jag hittade en sådan flärp som det står "Only for use in Krups espresso maker". Den ska jag köpa... |
|
|
I mitt fall så garanterade däckhandlaren att det inte skiljde nåt på MO däcken, så jag tänkte att han vet väl bäst...men nu har man lärt sig den läxan och även däckfirman som ju fick byta till vanliga. Frågan är om försäkring osv gäller om de är petiga om man skulle fara av vägen tex med Mercedes däck :-) |
|
|
Tja..varför det blev MO däck till min bil var att jag litade på att firman jag köpte däcken av i höstas visste vad de gjorde...men det var fel såg jag nu i efterhand :( Sedan så tror nog inte så många däckköpare att det verkligen spelar någon roll med ett MO märke eller ej..många kanske tror att det är ett "försäljningstrick" eller något åt det hållet. Dvs man tror inte att det märket (MO) betyder "vinglig bil om du inte har Mercedes"... Mvh Janne. |
|
|
Har du kontaktat Continentals kundtjänst? Jag har inte varit i kontakt med just Continental, men Michelins kundtjänst har varit väldigt service-minded. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Nej, har inte kontaktat kundtjänsten.. Man det är nog en sund tanke så att man får veta (förhoppningsvis) vad som egentligen skiljer i konstruktion mellan "vanliga" och MO märkta däck.. Mvh Janne. |
|
|
Jo..nu slängde jag iväg ett mail till continentals kundtjänst, får väl se om det kommer ett svar. Jag återkopplar när svar inkommit.. Mvh Janne. |
|
| Det betyder Mercedes Original, inte Only. Rätt ska som bekant vara rätt. | |
|
Ok....tack för rättelsen "Dr Bilfåne". Har fått svar och det var ingenting revolutionerande ,dvs det är ett däck som är "Mercedes optimerat." "Det som kan skilja är vägljud, mönsterdjup,höghastighetshandling, vägljud etc etc. Man kan inte ge ett generellt svar på detta". Hmm...man kan givetvis fråga mer ingående än vad jag gjorde ,men ser ingen vits med det. Det är inte citerat exakt vad han( customer service manager/ technical service) skrev, men ett klargörande glasklart svar gick inte att ge som ni ser ovan.. Mvh Janne. |
|
|
Jo, han skrev också att ett MO däck går att montera på andra bilar också! Dvs underförstått-------> "Andra bilar bör ju då inte få livsfarliga egenskaper med ett MO märkt däck". Mvh Janne. |
|
|
I mitt fall så garanterade däckhandlaren att det inte skiljde nåt på MO däcken, så jag tänkte att han vet väl bäst...men nu har man lärt sig den läxan och även däckfirman som ju fick byta till vanliga. Frågan är om försäkring osv gäller om de är petiga om man skulle fara av vägen tex med Mercedes däck :-) |
|
| Med tanke på att det just betyder Original och inte Only (en djävla betydelseskillnad, eller hur?) så bör de få tufft att vägra där. Dock intressant att ta del av folks erfarenheter av MO däck på Bimmers. Har alltid trott att märkesbranding var ren bull. Men är iofs fortfarande inne på det - inte riktigt logiskt, liksom... Å andra sidan talar erfarenheterna av sig själva... *Confused* emoticon. | |
| Jag har fått lära mig att MO-däck har en lite starkare insida som ska förhindra sneslitage i bakvagn på Mercedes med tanke på den negativa camberlutningen. | |
|
Tja.. Gjorde en "dubbelkoll" på vad MO betydde...igen! Enligt Bythjuls hemsida betyder det just det jag skrev först...dvs "Mercedes only". Gå in på hemsidan och sök efter t.ex dimension 275/35-18 på continental däck med MO och se på produktinfo.! Rätt ska som sagt vara rätt :) Var "Dr Bilfåne" fick sitt "Mercedes original" ifrån vet jag inte.. Mvh Janne. |
|
|
Tja, gör bara en reflektion och återkoppling på hur däcken var för mig med min körstil... Kört ca 1000mil med dessa däck(275/35-18)och de är slut nu...nere vid slitagemarkeringen. Får skylla däckslitaget på lågvarvseffekten. ;) Men om någon tror att det beror på att detta beror på MO markeringen så varsågod :) Mvh Janne. |
|
|
Hmm..slarvigt skrivet ser jag. Mvh Janne |
|
thekinglives |
Länk Janne T: Efter att överblickat sidan jag länkar till i ungefär 3 sekunder så får jag intrycket att MO står för just som bilfånen skriver Mercedes Original. Vidare verkar det rekomenderas att endast använda MO märkta däck på Mercedes, "MO Only" Kul med en aktiv M5 ägare till, 1000mil på bakdäcken är nog ganska normalt, mycket vrid i dessa bilar;) Mina har hållt i snart 8 år, men då har den bara rullat 150mil under dessa år........:) |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.