AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
9.107

Köpråd bmw e46 M3!

Sida 1 av 2
Fr
30
Fredrik300
e28 520i-85
Tjena, var inne på att köpa en bmw 335i, men nu har jag helt snöat in mig på en bmw m3 e46,
alltid älskat dom bilarna, så nu behöver jag massvis med köpråd, vet om en del sjukdomar osv,
men berätta gärna negativa/positiva saker ni vet!

m3an jag kollat på nu är denna. Länk

var inne och kollade bilpriser, dom värderade den till 106 000 kr,
samt så är det 15 ägare på den, och har gått en bit... vilket oroar mig lite, hur tänker ni angående det?
Tack på förhand!
Mvh Fredrik
em
906
em3
M3 cab -03
Hej, om du kollar under M-bilar, ser du en tråd som startades av ZaaiKo för ett tag sedan, där finns en del att läsa....sedan kanske du har fler frågor också.....lägg dom då under M-bilar så är det kanske större chans att du får svar...

em3
Fr
30
Fredrik300
e28 520i-85
Ingen som har något/vet något om denna m3a?
Annars gärna saker jag ska kolla innan köp, vad ni tycker om priset/milen osv. Svar uppskattas då det närmar sig! Mvh
Bi
3.797
Bianca
130iM-Sport LCI E87 2009/12

vad bilpriser värderar den till,är skit samma..hjälper väl inte dig:)
Satsa på en facelift,om du har möjlighet
em
906
em3
M3 cab -03
Om du är mycket på nu, skulle jag rekommendera att lägga några hundringar på carfax när du är nära att slå till, ger en ganska bra bild av bilens historia i Sverige, och USA, men inte priv.imp. från Europa ( tyvärr...). Du kan också beställa tidigare ägare från Transp. Styr., kolla i service -bok och ringa verkstäderna, gå till BMW och försöka få dom att köra historik....ect....det är mycket jobb att hitta rätt bland dessa äldre pärlor. Facelift var på tillverkade exemplar från ungefär mitten av -03, men det tillverkades/finns ganska få ex. efter -03, största mängden är från -01 och -02.

Lycka till

em3
Bi
3.797
Bianca
130iM-Sport LCI E87 2009/12

M3 E46 Cab/Coupe 2001-2006 facelift changes EURO

Mar-01
• E46 Introduced to the UK
• Brushed Titanium replaced by Titan Shadow
• Business Radio with MD added (Europe)

Jun-01
• SMG-II Option Added (Europe)
• 19” Wheels Made Available (Europe)

Jul-01
• 19” Wheels made available (UK)

September 2001 (Model Year 2002)
• SMG-II Option Added (UK Only)
• Seat Width Adjustment Made Standard (UK Spec)
• SatNav Screen replaced with Wide Screen Model
• Auto-On Lights Added as Standard (UK)
• Individual Options permitted (UK)
• Standard Xenon lights upgraded to Bi-Xenon
• Black Gloss Interior trim discontinued (Replaced by Titanium shadow)
• Minidisc Option Added (UK)

Oct-01
• SMG Paddles Changed (Size & Colour of + and -)

Jan-02
• Minidisc / CD option combined with Nav/TV made possible.

February 2002 Changes
• M Racing Strut added to Coupe & Cab

March 2002 Changes
• Brushed Aluminium Interior Trim Added.
• M Rear Wing Spoiler option added (As on 330Ci Clubsport)

September 02 (Model year 2003)
• Cab Central Brake light made clear
• SatNav Control unit upgraded to DVD player.
• Bluetooth Phone Kit added.
• Interior buttons changed from printed to embossing.
• AUX Connections added to TV Unit

April 2003 Changes
• New LED Rear Lights Added
• Silver Grey Paint Added
• Mystic Blue Paint Added
• Steel Grey Discontinued
• Topaz Blue Discontinued
• SMG Logo removed
• Cabs now get "convenience opening"
• Climate Control Buttons changed
• Brushed Aluminium Interior trim added (UK)
• Boot lid handle changed

September 2003 (Model year 2004)
• SatNav CD replaced with DVD including TMC
• Le Mans blue added to Individual range of colours (UK)

September 2004 (Model year 2005)
• TV Module upgraded to digital
• Business CD Head Unit upgraded to play MP3

September 2004 (Model year 2005)
• M3 CS Model Added (Europe)
• Interlagos Blue Paint Added

April 2005 Changes
• Phoenix Yellow dropped
• Laguna Seca Blue dropped
• M3 CS model introduced (UK)
• Interlagos Blue Paint Added (UK)
• 3rd Point seat belt and headrest added

September 2005 (Model year 2006)
• CD Changer upgraded to play MP3
em
906
em3
M3 cab -03
jaaa, som du ser Fredrik300, det är bara att börja sätta sig in i koder och specar, vi pratar tysk noggrannhet, bara att gilla läget.... :), det är så här det ser ut, i Bimmer-världen...( så gammal jag är, har jag oxå fått acceptera/klara det, och du klarar det säkert galant) !!!!

em3
em
906
em3
M3 cab -03
...Fredrik300, "lånar" din tråd, vill fråga Bianca: Vad skiljer din "akter" på -06:an, från min som är -03-03 (mars -03)???? Inte nåt, vad jag kan se/förstå, "aktern" på cabbarna ser lika dana ut i hela serien.....kan du förklara/utveckla mitt resonemang???? ( I din lista skrev du facelift för både coupe o cab....). Jag har tittat mycket på detta, men inte fått ihop det, ang. bakluckan, den/det det helt lika ut som för tidigare ex., vi pratar bara cabben nu....

em3

Fr
30
Fredrik300
e28 520i-85
Tack för svaren! Låna gärna tråden.

Full koll på priser angående försälring osv.
Har ni några tankar angående bilen jag funderar på?
Hur ofta görs inspektion 1 samt 2? Tack!

Mvh
Fr
30
Fredrik300
e28 520i-85
Tack för svaren! Låna gärna tråden.

Full koll på priser angående försälring osv.
Har ni några tankar angående bilen jag funderar på?
Hur ofta görs inspektion 1 samt 2? Tack!

Mvh
Fr
30
Fredrik300
e28 520i-85
Det blir absolut en carfax rapoort innan köp!

Har tillgång till verkstad och kunnigt folk, så oljebyten/stift osv betalar jag bara material för och kan forna själv. Eller är det nägot som drar ner priset på bilen? Mvh
em
906
em3
M3 cab -03
Insp. 2, den "dyra", ventilspels-koll/justering drar upp kostnaden rejält....brukar hamna på mellan 8 och 10 tusen mil, är beroende av körstil......tror gången är motorolje-I1-motorolje-I2 osv......men i praktiken blir det nog fler motorolja-byten, för det blir inte så mycket mil per år och de flesta byter olja 1 ggr. per år...

kring 150' på bilfirma är nog rätt OK pris, kanske lite högt map milen ( "tycker" jag)....men prissättningen är svår, då skick/historia och, inte minst, spekulanternas vilja att köpa, spelar in mkt.....du kan nog utläsa att det inte är så många runt dig som slåss om att "få" köpa just detta ex., skulle jag tro....vågar du köpa privat, är nog chansen till en 10-15 % lägre pris, kanske t.o.m. 20, inte omöjligt, för likvärdigt ex., det var min erfarenhet, innan jag köpte i höstas...

Det är för få ex. i alltför varierat skick, mil och historia ute i marknaden, för att det ska finnas bra riktmärken (därför är "bilpriser" o andra värderingsinstrument inte är mycket att gå på, för dessa modellen, som Bianca skrev...)

em3
Fr
30
Fredrik300
e28 520i-85
Jo visst skulle jag kunna köpa privat, dock är det väldigt snålt med m3or ute på blocket just nu som uppfyller mina krav..

Mvh
em
906
em3
M3 cab -03
Ja, det är karaktären, en sådär 20 minus bilar ute över tid....jag tog 1,5 år på mig att granska fakta, jämföra, kolla vanliga fel, och högg i höstas, men är ändå inte helt säker i valet. Det är gamla grejer vi tittar efter, man vill ha allt som nytt, men det är det inte....spendera mycket tid på mobile.de oxå, försökte bygga bild i skick, historia, mil, pris etc.... det var inte så entydigt....

em3
Fr
30
Fredrik300
e28 520i-85
Har faktiskt kikar jag med sen förra året. Hittade en intressant bil jag tittade historia och allt på, och vips var den borta.. Inte lätt att hitta rätt!
iq
327
iqbad
BMW M2 -17
Porsche Cayenne S -15
Volvo S60R -05
Det finns ganska få fina någorlunda lågmilade E46 M3:or kvar. I tyskland så körs de vanligtvis på vintern, så de har ofta gått längre än en svensksåld. Det mest som kommer ut på blocket är bara skräp, 15 ägare, risk för mätarskruvning, slitna etc. Jag betalade ganska mycket för min E46:a förra året, men då var det bara 3 ägare, 7000mil och i mycket fint skick. Man måste slå till om man hittar en fin, jag tippar att fina exemplar kommer att stå relativt stilla i värde under åren som kommer.
Länk
em
906
em3
M3 cab -03
Iqbad, en uppskattning av mig är att dessa bilar ligger på 140-180' med förutsättningen 9' mil+-2', säg 3-6brukare, dokumenterad historik, service-hist ok mm. som finns på "normalägda" entusiastbilar....coupé/cab verkar spela mindre roll?? Jag tror att en 70-80% av existerande ex hamnar där! vad tror du?
Fr
30
Fredrik300
e28 520i-85
E28-turbo tack för carfax! :o
Jag tycker historiken är okej, dock en hel del icke godkända besiktningar, men det mesta verkar vara ordnat? Vad tycker ni andra om rapporten?
em
906
em3
M3 cab -03
Lite konstigt med 12-02-01, kanske..kompletterande reg. Besiktning...skulle jag kollat upp med den ägaren....annars, mycket känsla, som styr dessa affärer, med den lilla hjälp som kan finnas i forumet..".... Och att du är bekväm med allt annat....

em3
iq
327
iqbad
BMW M2 -17
Porsche Cayenne S -15
Volvo S60R -05
En fin facelift M3 med under 10K mil och kanske 4-5 ägare med bra utrustning tror jag man får betala ~170-180K för. Jag tycker det verkar vara mycket få som har gått under 10K mil nu. Vi får se lite om nån månad då det säkert kommer ut fler på blocket.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.