|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
| En uppsättning 16"-fälgar behöver inte kosta många kronor till en E36 och beroende på prisskillnad i däckdimensionerna kan det tjänas in snabbt. Ska du bli seriös banåkare kommer det att gå åt mer än en uppsättning däck. Men det kanske inte skiljer så mycket i däckpris mellan 16 och 17 tum så det är värt det? | |
|
Skippa 16" 225/45-17 är en vanlig dimension som BMW lägger på 8x17 fälg så den blir nog billig och bra. Federal RS-R kostar 940:-/st på dackonline /DJ |
|
|
Effing, det fungerade bra, men tänk på att olika däcktillverkare verkar mäta däckbredden olika. Ett 225 brett däck från en tillverkare kan vara lika brett som ett 235 från en annan. Det borde ju inte vara så, men… |
|
![]() 13.392 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Angående gatdäck på bana så ska alla däck med normal eller hög profil undvikas helt. Dessa blir svajjiga och har en tendens att inte inge förtroende och kan bete sig okonsekvent, precis som Nockenwelle nämner. Som jag nämnde innan är så ska man ha så låg profil som möjligt (gärna extra hög belastningsindex på däck) om man ska köra gatdäck. Tex har jag kört 225/45/R17 vilket fungerar - högre däckssida än så skulle jag inte rekommendera när det gäller gatdäck på bana. Har provat att köra på både ballongdäck och lågprofil gatdäck :-) Och visst överhettar gatdäck lättare, och precis som Nockenwelle nämner så blir de då hala som tvål. Nämnde ju innan att jag själv överkörde mina gatdäck första gångerna men efter bra tips, övning och självbehärskning så blev jag mycket bättre på att känna av däcken och få dem att hålla fulla 15-min stintar (fast då fick man alternera mellan ett full attack varv och några lite lugnare varv där man fokuserar på andra saker såsom spårval, bromspunkter med mera). Men det går definitivt att få gatdäck att hålla sig utan att överhetta. Sen beror det mycket på bana. Sturup äter däck och där överhettar däcken snabbt, Knutstorp är lite snällare och Mantorp har jag bara kört några varv så där vet jag inte. Nämnde det innan, ha inte för breda r-däck till förhållande till fälgarna (de fungerar inte optimalt då). Ett par grova tumregler är 205 r-däck på 7.0"-7.5" 225 r-däck på 8.0"-9.0" Nu varierar detta mellan r-däck till r-däck, men se det som grova tumregler. |
|
Titta på Achilles atr sport och atr sport 2. Ruggigt prisvärda däck och de fungerar bra även på bana. Flera som kör drifting på elitnivå i Sverige kör med dessa för att de går att åka ruskigt fort med dem, bra grepp. Åkte själv Atr sport på M5an förra året och kommer åka Atr sport 2 i år på mina nya fälgar. Helnöjd. |
|
Jag är lite nyfiken angående kriterier kring däcksval när det gäller drifting (jag vet mer om vad som gäller för racing men väldigt lite för drifting). Jag är något skeptisk till om det finns några gemensamma kriterier/egenskaper mellan racing och drifting. Så, finns det överhuvudtaget några gemensamma punkter? Spontant skulle det kännas som att däck som är konskeventa och lätthanterliga på gränsen är att föredra. Desuttom borde det vara med eftertraktat med högre slitstyrka än att de har den där mjukare gummiblandningen för att kapa den där tiondelen per varv. Däcken slits ju genom två lite olika metoder (lite slip och extra mycket slip). Tid, varvtider och hastighet är väl ingenting som man överhuvudtaget är intresserad av, allt handlar väl om att kunna ha kontroll när man ligger och balanserar konstant på gränsen? Angående bakdäcken, bryr man sig så mycket om temperaturen är jämnt fördelat över däcksytan eller temperatur överhuvudtaget? |
| Har varit till Rudskogen och kollat drifting några gånger. Det verkar, åtminstone på dom lite värre bilarna, vara ganska vanligt att man kör på r-däck. Det är nog som du är inne på att man vill ha däck som är så konsekventa som möjligt i beteendet. | |
|
Kika lite på denna sida: Länk Du kanske hittar något intressant! |
|
Tog en snabbtitt på Federals rekommendationstabell (alla däckstillverkare har olika rekommendationstabeller så det är dessa man i första hand bör gå efter) för 595RS-R av ren nyfikenhet. För 8x17 så är faktiskt 235/45R17 en rekommenderad storlek (är själv lite överraskad där), och godkända fälgstorlekar är 7.5-8-5. Men notera att för lägre profil som tex 235/40R17 är 8.5x17 den rekommenderade storleken (fast godkända fälgstorlekar är ändåså 8-9.5). |
|
Jag började som du... köpte det bästa gatdäcken för bana... michelin pilot super sport... det sög. :D Så så här säger jag, prova med vanliga billiga gatdäck ELLER köp riktiga rdäck direkt. Toyo r888 fungerar sjukt bra i regn och väta, blev förvånad varje gång hur bra dom e. Kumho v70a funkar också bra när dom är kalla och är ok i regn, dessa låter dessutom betydligt mindre än r888. Michelin eller federal rekommenderas INTE, michelin för att dom är livsfarliga kalla och federal för att dom är dåliga, visst dom är billigare men inte tillräckligt mycket billigare för att det ska vara försvarbart. Jag hade köpt kumho om jag var dig. Och med regn menar jag vanligt svenskt regn, inte monsunregn när det står 3 cm vatten på vägbanan... Och visst är det som det skrivits ovan, rdäcken vill gärna ha mer camber för att funka optimalt, men det vill även vanliga däck ha... Rdäck slits ju aningens mer på vanlig väg, men största anledningen till att det upplevs som dom slits mer är ju det att dom bara brukar ha 4,5mm mönster när dom är nya. Andra är ju det att folk som kör med rdäck även kör med riktigt aggresiva hjulvinklar. Och det är ren idioti att köra så stor dimention på fälgarna, bilen blir slöare men framförallt så ökar du den ofjädrade massan och försämrar prestandan avsevärt. Köp ett par 16" och sen så kör du på 205/55/16 det kör mååånga på i sverige så priserna är extra bra :) |
|
| Den bästa kompromiss mellan att kunna köra på gatan (dvs även om det är lite blött), och utsökt prestanda på bana är Michelin Pilot Sport Cup 2. Fantastiska däck! | |
|
Vad kul att så många kommer med åsikter! Det vore perfekt om vi även kunde skriva vad vi kör för bil, vilken nivå och erfarenhet vi ligger på. Man har nog olika krav om man kör en e30 318is första säsongen eller om man kör en e92 m3 med kompressor och är inne på sin åttonde säsong. |
|
|
Jag har 215 fram på mina 8,5tummare fram. 205 borde funka för dig. säkert inte Optimalt men ok. Dumt att ha för breda däck med mindre motoreffekt och greppet räcker gott för oss glada amatörer. Jag kör ca10varv i stöten några pass per banträff. Och kör kanske 4-5 bankörnigar per år. Jag tycker r888 däcken håller väldigt länge. För mig ca 2-3 säsonger iaf. Och jag kör med dom däcken till och från bana och annat ibland. Min bil är väldigt lätt bak och jag fick bättre grep vid vått väglag än med mina gamla Kuhmo gatdäck... kanske säger mer om Kuhmo än r-däcken men iaf :) /Otto |
|
|
Jag riktigt sugen på att testa Federal RS-R. Just för at det är ett "semi" R-däck. Kommer kör mest gata, men tänker testa lite bana i Sommar. Hoppas även att de styvare däckssidorna på RS-R ska ge tillbaka lite "fasthet" i bakvagnen. Bilen blev jäkligt "mjuk" i bak när jag gick från org RFT däck till Bridgestone Potenza S001. Visserligen bättre grepp, men den rör sig på däckssidorna. Men hittar inga RS-R med rätt hastighets/belastningsindex ska ju vara 94W bak. 255/35/18 verkar bara finnas m 90W. Hur viktigt är det? (Förutom att försäkringsbolaget kan vägra ersätta vid ev olycka, men där kan man ju torska ändå på att bilen är trimmad) Är det bara jag som är larvig? Ingen annan tycks ju ha nämnt det. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.