|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Det har tagits upp många gånger men känner att jag behöver lite färskare råd då jag läst väldigt gamla trådar och en del har väl hänt på däckmarknaden kan jag tänka mig. Ska börja köra lite bana med min 325 e36 i sommar och tänkte införskaffa mig ett ny uppsättning däck. Jag vet att det bästa alternativet är att ha två olika uppsättningar däck, en för gata och en för bana. Hade det inte varit för att jag behöver nya gatdäck så hade jag köpt R-däck, men som det ser ut nu så tillåter inte ekonomin det. Jag kör väldigt lite till vardags, någon tripp till affären eller 6 mil tur och retur om man ska shoppa något, kanske händer nån gång varannan månad. Så vad tror ni? Gör jag bäst i att köpa R-däck då jag kör väldigt lite till vardags (hur mycket sliter normal körning egentligen?) eller ska jag satsa på ett par riktigt bra gatdäck? Skulle helst inte spendera mer än runt 5000:- max. Tänk på att jag är helt färsk på bana och bilen har originaleffekt så det kommer gå rätt lugnt. ;) Kom gärna med tips på däck med! | |
|
När du skiver att du skall börja köra på bana - är det i tävlingssyfte, eller är det "bara" ute och gasa och ha kul? Om det är det senare så kommer Michelin PS2 räcka bra. Tar du bankörning på allvar så går det åt en hel del däck under en säsong, och då kan det vara bättre att gå "all in" och använda ett riktigt R-däck. Men det kommer du inte gilla att köra på i stadstrafik... ---- BMW CS/SC #6212 |
|
|
Det kommer vara "bara" ut och gasa och ha kul. Tanken är att köra drifting framöver men den här säsongen ser jag mest som inlärning hur man beter sig på en bana. Så ingen drifting i år om jag nu inte åker till någon liten tight bana och slänger på ett par skitdäck där bak. Var först helt emot Federal däcken 595 rs-r och fz-201 men verkar som dom är helt ok om man läser vad folk säger om dom, inget fel på priset heller. |
|
![]() 13.392 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
R-däck är *inte* roliga att köra med när det regnar, speciellt inte på våra svenska vägar med djupt plogade fåror fyllda med vatten (du har i princip inget mönster och du får vattenplaning snabbare än du hinner säga ordet). För att utnyttja R-däcken till fullo behöver du ha kontroll över hjulvinklarna, du behöver tex mer negativ camber där fram. Är det första gången på bana så brukar fokus vara mer på bromspunkter, bromsteknik, växling, spårval, apex med mera. Så R-däck är inte en nödvändighet första gångerna. De flesta gatdäck är lite snällare när det släpper än R-däck, dvs de släpper mer gradvis. Så vanliga gatdäck kan på så sätt vara en fördel de första gångerna man kör på bana. Av egen erfarenhet så vet jag att det är lätt att överköra däcken när man kör första gångerna och då sliter man ut däcken toksnabbt (bättre då att slita ut lite billigare gatdäck än dyra R-däck). Om du dessutom inte är säker på om du ska köra bankörning eller drifting nästa säsong så är det ju inte vettigt att köpa R-däck nu om du inte ska använda dessa nästa säsong. Summerat, jag skulle nog satsa på ett lite vanligare/billigare gatdäck (om man även väger in din ekonomiska aspekt av det hela) som du kan använda både till vardags och några gånger nu detta året på bana - och skyffla den överblivna pengahögen till bra bromsvätska och bromsbelägg (bättre belägg fram är det första jag skulle köpt och samtidigt flusha bromssystemet och i med ny fräsch bromsvätska). Om du väljer gatdäck, så är det ett absolut måste att ha låg profil och så stark sidostomme som möjligt (har inga belägg för detta men inbillar mig att däck som har högt belastningsindex har styvare sidoväggar och flexar mindre). Alla däck, speciellt gatdäck, flexar något vansinnigt och man kör mer på däcksidorna än slitytan. En vanlig gatbil kan kännas bra i vanlig trafik men ute på banan så blir den plötsligt tung, fjädring och chassi i gele och lutar lika mycket i kurvorna som en Citroen 2CV :-) Länk Köp dessutom inte för breda däck (förhållande till fälg). Det är överdrivet mycket flex i sidled man vill undvika, har man för breda däck (förhållande till fälg) så får fälgen svårare att försöka hålla däcket på plats. Körde med 225 däck på 7.5" fälgar, vetitusan om inte 205 hade varit bättre. |
|
Jag kör en hel del bana och har testat några olika däck. PS2 tycker jag inte räcker men det sägs att Pilot SuperSport håller ganska bra. Skall du köpa riktiga R-däck så talas det mycket gott om Kumho V70 K91 (dessa kommer jag testa i år) Men med det som du beskriver kring lite blandat gata och bana samt en tight budget så skulle jag säga att Federal 595 RS-R är perfekt för dig. Jag körde dessa halva bansäsongen 2014. Det är absolut inte det snabbaste däcket men det håller bra och länge på bana så man får mycket körning för pengarna. Dessutom funkar det på gata också om man inte kör mycket (det är bullrigt och drar en del bränsle). Var försiktig när det är blött ute och speciellt när du slitit ner mönstret lite. /DJ |
|
Tog en titt på typiskt pris för Federal 595 RS-R, blev överraskad över hur billiga de var! Vetitusan, om du skippar i att köra när det regnar så kanske detta är ett alternativ ändåså (just med tanke på den ekonomiska aspekten på det hela) - precis som BMW-DJ säger. @BMW-DJ : Var det med E92'an som du körde RS-R däcken med förra året? Är det bone-stock chassi på den, eller finns det något sorts modifieringar gjorda på den (allt ifrån fabriksmonterat M-Chassi till all-in med camberplattor och toe-justeringar)? |
|
Ja det är E92an som jag kör med. Började att köra helt standard med M-sportchassie, men nu har jag Öhlins road & track Millway camber plates vassare belägg, stålomspunna slangar samt en del effektökning m.m. Har kört med federal däcken, PS2or och Pilot Sport Cup. Kommer nog köra slut federal innan jag byter men jag har Kumho däck liggandes. /DJ |
|
| Tror nästan det får bli ett gäng Federal däck. Antar att 595 RS-R är att föredra framför fz-201 om man nu även ska köra på gatan med dom, känns som dom sväljer vatten lite bättre? | |
@BMW-DJ : Trevligt :-) Men då har du verkligen förutsättningarna för att kunna utnyttja R-däck till fullo! Fast om man har en bone-stock standard bil så är risken stor att man inte kommer att kunna utnyttja R-däcken till sin potential. Risken är ju att de blir överhettade i ytterkanterna och för svala på mitten/insidan och greppet blir därefter och de slits onormalt fort. Jag är lite spektisk till att sätta R-däck på ett vanilj-chassi. @Efling : Vad har du för chassi på din bil? |
|
Slangen: japp jag håller med dig, dock skulle jag säga att Federal RS-R är mer av ett semi R-däck så jag tror det blir bra i detta fallet. FZ201 har jag inte testat men det skall vara mer "riktigt" R-däck /DJ |
|
@BMW-DJ : Ok, då hänger jag med! Du har rätt, allt är ju inte svart och vitt där ett däck antingen är det ena eller andra. Om trådskaparen är lite uppmärksam och försiktigt med regn och dylikt så låter ju FS-R helt klart intressant, precis som du sagt! Och de var ju inte tokdyra heller. @Efling : Du får prova och rapportera senare hur det faktiskt gick! :-) |
|
Jag tycker att du skall börja med en omgång bra sportdäck eftersom du är nybörjare. Det är lättare att lära sig spårval och bromspunkter med gatdäck än R-däck som kräver en aggressivare körstil för att funka bra. Skillnaden kan, grovt förenklat, beskrivas på så vis att ett gatdäck fungerar bra tills det överhettar, då blir det halt , medan ett R-däck är halt/släpper abrupt när det är kallt och istället fungerar som bäst när det har blivit varmt. Risken är då att man som nybörjare, och kanske har ett standard-chassi, inte lyckas att värma upp R-däcken tillräckligt och då kommer du inte att få något flyt i din körning. |
|
|
Ja jag har läst en del som säger att dom släpper på ett annat sätt. Hade det inte varit för att gatdäck slits så fort så hade jag lätt valt gatdäck. Men ni nämde originalchassi. Bilen har coilovers (dock billiga ta technix) och ställbara topplagringar, m3 diff, powerflex i bakvagnsbryggan eller vad ni vill kalla de, även i främre länkarmar och ska även sätta de i bakre länkarmar tills det är dags att ge sig ut på bana. Sitter även fjäderbenstag fram och sprillans meyle länkarmar och stabilisatorstag fram. Gör det någon skillnad för hur däcken släpper eller var det mer att man kan pressa bilen och på så sätt få upp temp ni menade? |
|
|
Det är en hel vetenskap med däck, är nog det som det snackas mest om på banmöten, och det är jättestor skillnad mellan olika R-däck. En del R-däck kräver väldigt mycket negativ camber för att funka bra och chassit blir betydligt mer belastat i och med att ett R-däck bromsar bättre, har högre kurvhastighet osv. Därav kommentarerna att man inte bör kombinera standard- chassi/hjulvinklar och R-däck. Att gat-däck slits fortare än R-däck vet jag inte om jag håller med om - det är snarare tvärtom. R-däck har både en mjukare gummiblandning och betydligt mindre mönster än standarddäck. Den stora skillnaden är att om du kör inspirerad bankörning med standarddäck så överhettar dessa redan efter några få varv medan R-däcken då börjar få sitt optimala grepp. I början av din bankarriär är det viktigt att du lär dig att köra med korrekta spårval och bromspunkter istället för att köra så fort som möjligt och då funkar ett standarddäck bäst. Självklart skall du sedan gå över till R-däck när du har kört en 4-5 banmöten kanske, men då är däcken i vilket fall slut. |
|
|
Sneglat lite på gatdäck, dom kostar ju i princip lika mycket som Federal RS-R. Snacka om beslutsångest =/ Efter att en del påpekat att dom släpper på ett annat sätt så får jag bilder i huvet hur jag sätter bilen i vallen efter några varv. Ni ger mig dåligt självförtroende, sluta genast! =p |
|
|
Grejen är att det finns grader i det här. Federal RS-R håller inte samma grepp som MPSC och släpper inte heller lika våldsamt. För mig är detta fortfarande en no brainer. Skall du inte köra mycket gata så köp RS-R. Jag körde dem i princip halva förra sommaren trots att jag hade PS2 gatdäck liggandes. /DJ |
|
|
Nu var det länge sedan som jag körde med gatdäck på bana, men jag minns dem som mer svårkörda än R-däck. Det berodde på två saker. De svajiga däcksidorna på gatdäcken gjorde dem oprecisa vid körning på gränsen och därmed inte lika förutsägbara. Det andra var att de överhettar redan på andra varvet och då kändes det som att köra på tvål. R-Däcken tål den hårda behandlingen som bankörning innebär (men se till att hålla koll på lufttrycket) och det gör dem mer konsekventa. Jag har kört en hel del på gata med R-Däck (Toyo R888) och de fungerar utmärkt så länge det inte står mycket vatten på vägbanan. Visst får man sämre grepp än på bana (eftersom det inte byggs upp lika hög temp i däcken vid gatkörning) men de greppar bättre än gatdäck (i alla fall om det inte är väldigt kallt ute) och de styvare däcksidorna ökar körprecisionen och ger bättre feedback, vilket hjälper mycket. |
|
|
Får nog bli R däck ändå. Släpper de får jag väl räta upp biljäveln, inte mer med det. Vad rekommenderas för storlek på ett par 17x8"? |
|
| Jag hade Toyo R888 235/40-17 på den fälgstorleken. | |
| Är det inte bättre att köra på 16" om ekonomin är en viktig faktor? | |
|
@Nockenwelle Är inte 235 lite väl brett? @GE Så jag ska lägga ut pengar på en till uppsättning 16" fälgar med? |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.