AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
10.697

Vilket trafikljus ska följas i bussfil

Sida 1 av 2
Tjenixen,

När man kör i bussfilen och kommer fram till trafikljuset brukar bussfilens trafikljus bli "grönt" men kan jag dömas för att kört mot rött om jag följer bussfilens trafikljus?

Bör jag vänta till bilarnas trafikljus blir grönt och köra då?

Vad gäller? Någon som har erfarenhet av det?

Trevlig helg.
Fr
2.517
Fransosen
330Ci Cab M-pkt -03 (e46)
750Li -09 (f02)
Den dryga men självklara frågan :-) Varför kör du i bussfilen?

Men om vi skiter i den biten så har ju bussfilerna egna ljus och dom gäller bara för de fordon som kör i bussfilen vad jag vet. Så om du nu står i bussfilen (med en buss, eller taxi eller vad det nu kan vara) så ska du inte bry dig om rödljusen för vanliga bilar och vice versa.

Jag har mycket svårt att tro att du kan dömmas för att ha kört mot rött om bussfilens ljus visade "grönt" dvs den nedersta lampan är tänd när vanliga rödljuset visar rött. Däremot kommer säkert ordningsmakten ha synpunkter på att du färdades i bussfilen utan tillstånd till det.

Niklas

Fransosen
32ProPro-medlem
2.449
325cabrio
330eX touring -22
330iA cabrio -03
Inget i ursprunginlägget säger att han inte är behörig att köra där - han kanske kör buss eller taxi MEN å andra sidan borde man då i sin utbildning till att framföra sådan få lära sig vad som gäller.
Om man däremot få cykla i bussfilen så är frågan högst relevant, möjligen lite udda att ställa den på ett BMW-relaterat bilforum men forum-delen heter ju allt om bil och trafik och cyklister är också trafikanter.

Utan att veta säkert men min logik säger mig att kör du i bussfil gäller bussfilens trafiksignal och du behöve rinte vänta in någon annan signal - vad skulle annars poängen vara med en separat signal för bussfilen - skulle den endast på minna bussfilarna om att kolla den andra signalen också eller? Nej det låter ju helt orimligt - busssignal gäller för bussfilen, givetvis kombinerat med vnalig uppsikt och aktsamhet men du ska inte behöva kolla andra trafikljus också.

/Patrik, 325i cabrio -94, 325i touring -02, BMW CS 4096
Det är bussfilens signal som gäller - förutsatt att sådan finns. Annars gäller de vanliga signalerna.
Oftast är bussfilernas signaler synkade så de skall släppa fram bussarna före bilarna.
bm
185
bmwping
535xd GT -15
Vi som har körkort som berättigar oss att framföra fordon som hör hemma i bussfilen vet. Ni andra behöver inte bry er.

Varför skulle det vara ett speciellt ljus för bussfilen om man måste invänta ljuset för den andra filen?
Visa användare
3.489
Narvselius
Alfa o BMW
bmwping - spot on!

----
BMW CS/SC #6212
Mi
2.004
Mixtus
E60 530i 2004
Nu tycker jag att ni ska vara snälla. Trådskaparen kanske när en hemlig dröm om att bli bussförare ...

Ja eller så kör han taxi eller har elbil som jag förstått får köras i bussfiler på vissa ställen.

Tack för svaren.

Det bör som ni säger vara bussfilens trafikljus som gäller. Det är också det jag gått efter men inte skoj att bli av med kortet i onödan bara för att man tror man vet vad som gäller.

bm
185
bmwping
535xd GT -15
är det i onödan om man tror man vet vad som gäller?
Visa användare
2.407
amullo
-18 F31 320da x-drive Msport
-10 Ducati Multistrada 1200s
Du var mig en dryg en bmwping.
Vill du spela besserwisser så dra till någon blogg. Här på Autopower så försöker vi vara hjälpsamma när någon ställer en fråga.

Om OP väljer att köra i bussfilen så kan det ju handla om ett panikläge och han vill undvika att få korsande trafik i sidan på bilen för allt vad du vet.
Antingen är man hjälpsam i en tråd eller så kan man välja att inte svara.
Men att skriva dryga påståenden, vara besserwisser är ju barnsligt som fan tycker jag.

//Anders

Med tanke på hur vissa busschauförer agerar i trafiken är det inte heller omöjligt att TS faktiskt är busschaufför :-)
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Eller cyklist. Där finns det en stor andel som inte alls inser att även de har regler att följa.
bm
185
bmwping
535xd GT -15
point taken amullo.
Jag uppfattade trådskaparens fråga som att detta var ett vanemässigt beteende. Inser att svaren uppfattas som dryga oavsett vad. Ber om ursäkt alla i tråden, och hoppas ni alla har en bra dag!

PS: Köra mott rött ljus kan ge 3000 kr i böter, och kan även bli indraget körkort. Köra i bussfil med personbil kan ge 1000 kr i böter. Följ trafikljuset som för den fil du kör i.

Visa användare
3.489
Narvselius
Alfa o BMW
Bra poäng Grelle!

----
BMW CS/SC #6212
Visa användare
3.140
AlexanderK
I3s 120
Z4 E89 23i manuell
BMW-ping: Spot on i ditt första uttalande. Varför finns det en separat trafikljus för bussfilen tro...

Att man sen inte skall köra i bussfilen är väl ett sådant högst relevant påpekande som TS behöver - men nog inte vill - bli upplyst om! :)

Kan någon besvara en annan fråga åt mig. Om jag kommer till en fyrvägskorsning, och har rött, då ska jag väl stanna? Fastän de andra som kommer från höger och vänster kör ju bara. Och de som står mittemot står ju också stilla. Vilket trafikljus är det som gäller då? (Obs big case of Irony here om det är någon som inte förstår det)

Wa
596
Waterlily
BMW 530dx Touring -11
Jag har också sett ställen där alla får köra i bussfilen vid vissa tidpunkter på dygnet.

Vänligen Näckrosen

I rather go ponding
Hehe, som det spekuleras :)

Om det nu är så intressant att veta kör jag vanligtvis personbil men ibland är det smidigast att köra några meter i bussfilen för att underlätta i trafiken. Alltså inget vanemässigt beteende.

Detta gäller oftast då jag kommer ut från en påfart och ej (i vanlig Malmöanda) blir insläppt i det vanliga körfältet där det är flera 100 meter kö utan att stå och blockera i bussfilen (tror inte bussförarna gillar det) för att bli insläppt.
samuel2: jaha så du kör i Malmö!? Då ska du köra om hela kön på flera 100m i bussfilen sen allra längst fram prejar du dig in. Så är det många som kör där och gissar på att hälften inte ens har körkort.
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Blixtlåsprincipen funkar enbart i Stockholm. Kommer man någon annanstans i landet så gäller det att skapa en så lång kö som möjligt och absolut aldrig släppa förbi eller in någon. Att ansluta sent i från vänsterfil när det går från 2 till 1 filer är också det värsta man kan göra (förutom möjligtvis använda tutan). Alternativt ute på landet där man ska vara snäll och släppa förbi trots högerregel...
bm
185
bmwping
535xd GT -15
Mig veterligen är det aldrig några speciella trafikljus i de bussfiler där bilar får köra i ibland (under lågtrafik) eller där en fil efter påfart på motorväg övegår i bussfil.
Skulle någon hamna i bussfilen av misstag och hamna vid bussens rödljus är det nog bäst att försöka byta fil innan om det går. Jag är inte säker på att bussljuset reagerar på personbilar. Eller invänta att en buss hinner upp bakom.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.