AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
37.683

M3 e46 dåligt köp?

Sida 3 av 4
em
906
em3
M3 cab -03
..ja...välkommen till jakten på allvar.....som jag sa förut, det finns inte så mycket vettigt ute i Sverige, om du vill hitta utanför, är nog mobile.de det närmaste och enklaste.....men, ingenting är jätte-enkelt med dessa bilar, även om du tror du hittat rätt, kommer du att tvivla...jag gjorde det,är fortfarande inte helt trygg, det blir man nog aldrig med beg. "Super-bilar"......i mitt fall, blev det "it's only fuck'wn money" i kombo med "you only live one's", be there, or be square......summa: inte lätt..kanske inte hjälper dig, men är ett sätt att förhålla sig....

em3
Ty
93
Tyng
320da F30 2012
M3 E36 Cab 1997
Visst är det kul med en m3a men min rekommendation är ändå att du köper en lite motorstarkare BMW typ en BMW 330 m-sport. För att sen gå vidare till en m3a i framtiden, visst dom ökar i popularitet men det är inte som om priset kommer skjuta i höjden.

Ring till ett bolag för priset på helförsäkring så kommer du se att det tyvärr kostar en hel del för såna här bilar.

Sedan är det inget kul att ha en bil som bara ska stå i garaget när man är så ung, den ska användas, pengar kan du tjäna mer av och köpa dyrare saker allt eftersom.

Och dessa tips kommer ifrån en 24-åring som ägt en 997 turbo 1 år, kul men dyrt...
Visa användare
56
jonas k
M3 E46 Cab SMG
Satsa på en M3 SMG. Har ägt en manuell innan och den jag har nu med SMG är 1000 gånger roligare och skönare.

ha
120
hardrox
e30 340 (v8) -89
Golf 1.6TDI -14
Varför inte köpa en ombyggd och reggad bmw istället? Tex e30 reggad med v8, jag kör själv en sån och det är enligt mig mycket mer bil för pengarna om du vill ha något extremt. Dessutom är det mycket billigare att äga än en m bil.
si
470
sirtobbe
Bmw M2 competition - 2019
Bmw 325i touring - 2008
Köp en 323 ti compact. Billig körglädje. Leta upp en diffbromsad klump. Stoppa in lite fett ljud. Baslåda å grejer. Klart.
^
Ironi?
em
906
em3
M3 cab -03
Nä, bara Bimmerglädje och vår-drömmar!!! Snart är det säsong, på riktigt!!! Då ska det köras, köpas, mekas, träffas, snackas mm., under sommarhalvåret, alla är laddade nu, KÖR!!!

em3
Sitter med och är sugen. Har äntligen köpt hus och får således garage och den måste ju intredas med något.
Kikade på försäkring och 1000-1200 på mig, inte så dyrt de månaderna dom används.

Har lärt mig att värdeminskningen är det som äter på plånboken mest. När tros den gå i backen? Kommer de gå någon de närmaste åren för under 100k? Finns ju en ute för mellan 80-90 men den är högerstyrd.

Hur är de med cabbarna, står dom sig bättre tro?
huntelaar: Om kraven inte är så stora gällande skick och många mil så får man nog säkert något slitet i 100.000:- klassen. Jag skulle säga att M3 E46 redan är i backen tyvärr.

Tyvärr? Är inte det bra om värdeminskningen stannar upp? Jag är sugen på en bil men den ska inte stå i garaget och tappa för mycket i värde. Så resonerar jag iallafall.

Ett grundkrav är ju att service skötts och att det finns historik på saker som är bytta. Sen är en -03 eller senare roligare för det kom väl Led-lyse bak då.
Sen om den gått 10 eller 15k mil spelar mig inte jättestor roll. Tror nog att motorn håller sig i bra skick om service skötts.
em
906
em3
M3 cab -03
Huntelaar, tror Phoeenix menar att det går att få lite "B"-kärror idag för kring 100', men medelpriset för en medelbil är nog mer åt typ 130-160 (?) skulle jag gissa.

Var botten hamnar är svårt att säga, men troligtvis börjar den att nås, och det finns många definitioner på botten, för spridningen i pris är rejält stor på bilar som gått från en 4-6' sommar-mil, till 20+ ruffa dito (+ tveksamma importer mm..). E36 ligger ju en 5-7 år före, där tycker många att det bottnat och vänt, det borde bli liknande med e46......men när man pratar nivåer, måste man bestämma var i spannet man pratar, tror jag.

Det är såklart bra om man får en botten, och kanske en vändning uppåt ( tycker jag och säkert alla andra som sitter på dessa maskiner), MEN en vändning uppåt är väldigt osäker, beror helt på antal ex och intresse, det är i dagsläget inte många som tror att e46 ska/kan vända uppåt på länge, det finns rätt många jfrt med t.ex. e36

m3
Det du skriver är ju egentligen att skicket är avgörande, så långt är jag med. Då är det ju klart bäst att köpa en med bra historik och inte med för många mil på mätaren.
Det enda jag är ute efter är att slippa tanken på att bilen slukar tusenlappar i månaden fast den inte används.

Som till exempel en nyare bil i samma prisklass gör. F10/11 Börjar komma neråt 200k nu och de rasar väl en bra bit till. Det vill jag undvika!!
Marknaden/utbudet bestämmer ju priset en hel del med. Det går att köpa en M3 E46 för 100.000:- men det finns även exemplar för 300.000:- så det handlar bara om hur du vill att den ska se ut med skick, historik, mil o.s.v...

Jag har alltid betalat "för mycket" för mina bilar då jag letar efter extremt fräscha bilar, och då kostar det lite mer men jag tycker det är värt det så jag sover bättre :)
Hittar ingen för 300k så de där får du nog revidera lite. Däremot mellan 100-200. Frågan är när botten är nådd? Bilen sjunker ju lite varje mil man kör. Frågan är vad en fungerande m3-e46 kostar som inte är överdriven åt något håll utan skött som den ska. Något i mig säger att en bil som fungerar, går igenom besiktning och inte har några uppenbara brister aldrig går under 100000, kan det stämma?

Dock ser jag vissa e36 modeller som ligger under 100k. Men dom ser inte alls lika roliga ut tyvärr.
För övrigt vill jag säga att ju mer annonser man kollar, ju mer tveksam blir man. Läst så mycket skit om skruvade och krockade bilar att man blir mörkrädd. Detektivarbetet måste vara på topp för att inte bli blåst. Så för min del är en svensksåld massa plus före låga mil. Vem kan garantera dom låga milen vid en import?
em
906
em3
M3 cab -03
Ja, bekräftar båda inläggen, och skulle tro att medelpriset, vi säger 145' nog kan gå lite ner fortfarande, hur mycket är ganska omöjligt att säga, det beror på skicket av "medel-e46:an" i tiden. Så om du lägger 145' idag på en medelbil, kanske den tappar en 20 -40' på en 3-5 års period!? Det är ett sätt att kalkylera en utveckling, men bara en kalkyl, av mig. Den grundar sig på en botten, som hamnar kring/något över 100', fortfarande för medelbilen. Vem vet????

em3
Tex denna bilen ger mig dåliga vibbar.

Länk

Importerad för några veckor sen, säljs direkt och för billigast på blocket. "Finans kan ordnas". Luktar scam lång väg
em
906
em3
M3 cab -03
Men titta på de 19 andra på blocket istället, kanske någon av dom är bättre!!??

em3
Em3: Nästan slagit på alla bilar. Uteslutande import, någon sv-såld hit och dit
Och ofta 10-15 ägare. Inga entusiaster som behåller sina bilar längre än 1 år?
em
906
em3
M3 cab -03
Är det så illa?? Jag tror nog det finns en stor mängd fina bilar, med färre ägare och mil, men dom är kanske inte är ute på marknaden så ofta. I tyskland finns ganska många fler, men det är ju mer jobb att rota fram bra ex där, såklart. Du får fortsätta att leta, det kan ta tid, ha tålamod, så kanske det händer!

Lycka till!!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.