|
Sida 1 av 4
|
|
|---|---|
|
Hej, jag har fyllt 18 och det är dags för mig att skaffa bil snart. Har kört A-traktor (Duett) i tre år och haft en gammal volvo 740 tills nu. Jag är galet intresserad utav bilar och tyvärr är det "världens undergång" för mig när jag ser några skavanker på min bil. Den måste vara "perfekt" om den nu inte är det och jag ser några små skavanker på den gör jag allt vad jag kan för att åtgärda dom så fort som möjligt. Frågan är om BMW m3 e46 är en "lämplig" bil för mig? Tanken är att bilen ska stå i garage i större delen av året och användas under sommaren. Bilen kommer att stå mycket i garage och kommer putsas alldeles för mycket på. :) Då jag räknar med att jag kommer äga den i runt 5 år och den kommer användas sparsamt under den tiden. Jag vill ha en bil som har "Allt i ett": Ser bra ut, allsidig på många sätt så som att man kan ha den till körning utav längre sträckor och korta, man ska även kunna åka komfortabelt i den. Jag vill jag köpa en bil som inte sjunker mycket i värde under den tiden jag äger den. (Räknar att bilen kommer vara i lika bra skick som när jag köpte den om inte bättre när den ska säljas.) M3 e46 i fint skick verkar bli ganska ovanliga nuförtiden. Enligt mina observationer verkar det som dom börjar nå sitt lägsta pris och sen efter att tag kommer att stiga i värde igen. Eller har jag fel? Största faktorn som gör att jag tvekar om jag ska köpa m3 e46 eller inte är om det är många saker som går sönder och därmed många reparationer? Den erfarenhet jag haft så länge med gamla 740:in är att jag spenderade mer tid i garaget för att laga den än ute på vägarna och det gör att jag absolut inte vill ha en bil som något går sönder på ständigt. Jag antar att reparationer på en m3 inte är dom billigaste heller och om något går sönder måste man åka till en auktoriserad bmw verkstad för att fixa det? Det är trotts allt ingen gammal volvo så möjligheterna att reparera den själv blir betydligt mindre? Har kontakter i Tyskland och därmed har jag möjlighet att importera en bil därifrån. Då är frågan om det är en bra ide att köpa i Tyskland istället för Sverige? Generellt sätt har jag fått en uppfattning om att priserna är billigare i tyskland men dock obetydligt. Däremot verkar det som om bilarna där är i finare skick och har mer extrautrustning. Har tittat på denhär i Tyskland:Länk Och denhär i Sverige: Länk Någon som kan säga om det är något vettigt eller om det är potentiella "dåliga köp"? Jag har koll på försäkringen kommer kosta. (räknar med över 10 000 kr för heförsäkring. rätta mig om jag har fel.) Service priser har jag också koll på. Som sagt det som jag mest oroar mig för är reparationer INTE att jag kommer få reparera den någon gång ibland men om jag STÄNDIGT kommer behöva reparera den. SMG eller manuell? Det som jag hittills har kommit fram till att det är ganska mycket utav en smaksak och beror på vad man själv gillar. Har dock hör att SMG:n växlar vid ganska högt varvtal och det därmed inte blir någon "eco driving" när man kör. Stämmer detta? Kan avsluta med att säga att jag har en budget på: 200 000 kr för att köpa bil. Om ni har tips på någon annan bil som uppfyller några av mina krav mottages dom gärna. :) Hoppas jag inte besvärar någon här allt för mycket med mina frågor och att någon kan ta sin tid för att besvara dom. :) | |
|
Fina e46 m3or kan nog snart anses vara en hyfsad investering, men då gäller det endast bilar i originalutförande och med relativt låga mil. Bilen i Tyskland går fetbort... Den kommer sjunka som en sten. Jonas |
|
|
Finns stor risk att 10.000kr kommer inte räcka för helförsäkring om du inte bor längst in i mörkaste skogen. ------- //Lövet |
|
|
SMG-lådan är väl lite sådär i E46 - rättare sagt så är det många som fått problem med just smg-lådan med dyra reparationer som följd. Sen tror inte jag heller på den smurfblå från Tyskland, med misstanke om skruvad mätare och allt annat som följer med importerade bilar. Det spelar liksom ingen roll om den är skruvad eller inte, de flesta resonerar ju liksom "jaha, import, och skruvad mätare då också?". Jag är tveksam till att de kommer vara en speciellt bra investering. En lågmilad bil i originalskick sjunker kanske mindre i värde än andra, men jag är tveksam till att E46 har nått sin bottenvärdering. Min erfarenhet är att E31/E32/E34/E36 har nått sina bottenpriser och E46 är ju en generation yngre. Om att importera själv går väl att säga att det finns myyycket mer att välja på och att bilarna är mer välvårdade, samt att de ofta gått ganska långt. Lågmilade entusiastbilar är ohyggligt dyra där dock. Eller vad sägs om några utannonserade M3 E30-cab med priser på 60-100.000 Euro? Eller 75 000 Euro för en lågmilad E31? Jag håller med Azkikr om att den blå går fetbort. Och du unge man: jag tror inte du har särskilt bra koll på försäkringspremier. Om du tror att försäkringen kommer kosta ca 10.000 kr år så bered dig på en FET överraskning. Jag skulle tippa på premier på en helförsäkring på 40-60 000 kr/år. Om du inte tänker skenförsäkra bilen på din pappa förstås, vilket jag inte skulle tillåta om du var min son. |
|
|
Vill du ha värdebeständig e46M3 så gäller det nog att satsa på en i originalskick och hålla den så, precis som nämnts tidigare, gärna med låga mil. Som alternativ finns ju e30M3, den står sig garanterat bra i värde, roligare än e46 men också mer omodern. Borde gå att entusiastförsäkra (eller finns det åldersgräns där?)? Annars tror jag också att försäkringen kommer sticka iväg långt över 10000kr, börja med att kolla upp den! |
|
| En 18-årig man som inte heter Bonnier, Wallenberg eller Stefan Persson den yngre har inte råd med en E30 M3, cab eller coupé, och heter han Bonnier, Wallenberg eller Stefan Persson dy så kommer hans pappa att intala honom att använda sina ärvda pengar på något bättre... | |
|
Oavsett hur du går vidare skulle jag nog råda dig att först och främst kolla upp exakt försäkringspremie med DIG som försäkringstagare - det kan kosta fläsk! Det skiljer säkerligen upp mot 100% eller mer i premie om du jämför olika försäkringsbolag, så ring runt och kolla "alla" bolag! När ett försäkringbolag ger dig ett kostnadsförslag på t ex. 60.000 kr/året, innebär det i praktiken att de försöker säga till dig lite snyggt; "Vi vill egentligen inte ha dig som kund med den bilen!". Att skenförsäkra bilen på en förälder kan bli ännu dyrare då försäkringsbolagen med 99.9% sannolikhet kommer att vägra betala ut en enda krona vid ev. olycka. Det finns MÅNGA som fått erfara detta och alla som gjort det trodde tidigare att de minsann skulle överlista "det dumma försäkringsbolaget"... Sedan bör du göra en seriös kalkyl över vad bilen kommer att kosta utöver bensin och försäkring - dessa motorer skall t ex. ha en ventiljustering med shimsning vid vissa miltal och det kostar en hel del...däck och andra slitdelar är inte heller gratis när vi pratar prestandabilar. "Inköpspriset är bara inträdesbiljetten till nöjesparken!" ;) Lycka till i ditt bilval! Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Skaffar du en M3 E46 och knappt kör några mil så tappar den nog inte mycket i värde, förutsatt att det är en fint exemplar med 100% historik och relativt låga mil. Men då ska den tilltala en entusiast den dagen du ska sälja. Reparationer kan du ju utföra hos andra mekaniker än BMW, det är ju ändå en gammal bil, trots att det är M3. Finns ju garanterat skicklig mekaniker i Småland som inte jobbar på BMW. Försäkringskostnaden har du kraftigt undervärderat. En modell du också kan tänka på är Z4 M Coupe. Samma motor, men i mitt tycke coolare och modernare kaross. |
|
|
Johan B, att försäkringsbolagen skulle neka med 99,9 % säkerhet vid en olycka är lika felaktig uppskattning som TS gjorde med 10000kr i försäkringskostnad. Är såklart fler skenförsäkringar än 1/1000 som går igenom. Jag skulle tro att det snarare handlar om 75-95% som sker utan problem om man bor i samma hushåll. De som inte lyckas är de som inte sköter sina kort rätt. Om pappan (som bilen förutsätts vara skriven på) i familjen sköter allt officiellt med bilen,inbetalning av skatt, kontakt med försäkringsbolag, besiktning och personerna bor under samma tak så kan inte försäkringsbolaget visa något. Det är inte olagligt att låna ut sin bil till sin son, oavsett om det är en rolig eller tråkig bil. Obs. Att upptäckanderisken är mycket mindre än vad Johan B säger gör inte det hela mer korrekt varken lagligt eller moraliskt. Men jag tycker inte heller det är rätt att sprida osanningar gällande risken för att det upptäcks. |
|
|
.....jag skaffade min "dröm" i höstas.....och har såklart inga större problem med värdeminskning och andra kostnader i mitt skede av livet......KUL, att du försöker göra det jag inte gjorde, att gå på direkt!!!!! Du har fått ganska många svar, en summering är att se upp med försäkringskostnaden, varför helförsäkring på en 15-20 år gammal bil( ingen motor/drivlina-ersättning t.ex), är en av de frågorna du ska ställa dig, en annan är att värdeminskningen finns nog kvar på modellen, men det mesta har rasat av.....den kan kanske göra en "M3e30" om typ 10 +- år.......huruvida det då är mest intressant med skick, mil, historia, ursprung etc. är svårt att veta, men det kommer nog att vara ungefär samma som för de äldre "Godingarna" idag, som vänder på 100.000 +-, och stiger.....( förutsättningen är inte riktigt densamma för m3 e46, det finns fler sålda, men det kommer ändå att vända, och stiga för attraktiva exemplar, frågan är när, och vid vilka nivåer och till vilka och i vilken takt; allt styrs av köpintresse och tillgång på intressanta objekt...). Grov kalkyl: köp för 150-200', sälj kanske för 80-130' om fem år, motor o drivlina är erkänt bra, men går att köra skiten ur/sönder, om man inte bryr sig eller fattar det ( 300 + ponnies är stora krafter...)....rep./service kostnader 5-10' per år borde funka för en norm. bil med norm. hantering under en 5-års period, särskilt om den bara entusiast-körs på sommarhalvåret. Oavsett, lycka till, och du kommer att ha ett smil på läpparna de gånger du ska ut och rasta "monstret" :) :) Kör! Om du kan o hittar rätt!!!! em3 |
|
|
Grelle, ok 99,9% kanske var att ta i MEN försäkringsbolagen kommer garanterat att lägga ner rätt mycket krut på att vända och vrida på "varenda sten" vid ett ersättningsärende - de VET att denna typ av bilar är 18-20åringars drömbilar och att det är vanligt att de skenförsäkras... Lägger de ner några timmars arbete på att avslöja försäkringsbedrägeri och därmed slipper betala ut 150-200.000 kr, gör de en bra affär! Så risken att stå utan ersättning vid en olycka är mycket stor om den är skenförsäkrad! Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Kör på. Köp dock en i originalskick och håll den i originalskick om den ska stå sig bra i värde. Visst andra fälgar och en sänkning kan du kasta på så länge du sparar originalgrejerna men inga lambodörrar :) En E46 är inte speciellt svårmekad du gör enkelt service och byter slitagedelar själv. Motorn och SMG-lådan är väl det som kan bli besvärligt och dra iväg i peng. Ett tips är att kolla bakvagnsinfästningarna på de objekten du tittar på. |
|
|
Angående SMG eller ej så är det som vanligt mycket tyckande och hörsägen, ofta från folk som aldrig ägt(eller kört)någon med den lådan;). Jag säger köp en bil med SMG, är ju halva grejen med en M3 E46, en manuell låda som pangar i växlarna på ett mekaniskt, brutalt och mycket trevligt sätt :), rätt inställd så växlar den även mjukt och vid låga varvtal men aldrig som en automatlåda, och det är var aldrig syftet med den heller. SMG I på e36 var kass och problemfylld, SMG II not so much, oftast så är det enklare fel när det väl strular, men om man felsöker genom att byta allting så blir det oftast inte så billigt. Har ägt en med SMG, en manuell och nu SMG igen! |
|
|
...håller med Alpinabiturbo.....det har fler också sagt...ju mer original och orört, desto bättre vid ålder....och rent mekaniskt är den inte så krånglig......och ja, bussningar i bakre länkarmar och infästningar ( punktsvestar upp i bakluckeplåten för bakaxeln), är saker som kan brista, men det är inga major problems. Vad gäller SMG, finns två skilda läger i bimmer-världen....och två skilda frågor: den häftiga funktionen, och hur den håller i längden....jag beskriver inte skillnaden mot manuell, det finns att läsa....MIN enkla analys är/var: att köpa äldre prestandabil, undvik onödig äldre elektronik, dessutom, tycker jag det är jättekul att dona med växellådan vid aktiv körning, så det beslutet var enkelt, manuell-manuell.....:) :) em3 |
|
|
...håller med Alpinabiturbo.....det har fler också sagt...ju mer original och orört, desto bättre vid ålder....och rent mekaniskt är den inte så krånglig......och ja, bussningar i bakre länkarmar och infästningar ( punktsvestar upp i bakluckeplåten för bakaxeln), är saker som kan brista, men det är inga major problems. Vad gäller SMG, finns två skilda läger i bimmer-världen....och två skilda frågor: den häftiga funktionen, och hur den håller i längden....jag beskriver inte skillnaden mot manuell, det finns att läsa....MIN enkla analys är/var: att köpa äldre prestandabil, undvik onödig äldre elektronik, dessutom, tycker jag det är jättekul att dona med växellådan vid aktiv körning, så det beslutet var enkelt, manuell-manuell.....:) :) em3 |
|
|
Ok, jag skall svära i kyrkan lite här men med de önskemål du har så bör du köpa en Porsche 911 istället för en M3a. I övrigt lyssna på det som sägs om originalskick och utrustning/färgval som lockar entusiaster /DJ |
|
|
Precis, och en Porsche 911 för en 18-åring kostar ändå inte mer än... Om en M3:a kostar 10.000 så landar Porschen på 10.500 tror jag. (Big case of irony here om det är någon som inte fattar det) |
|
|
Ja, mycket ironi här, men killen bor i Jönköpings län så vi snackar inte försäkringspremier som i Sthlm, sen lär han ju bara använda bilen några månader om året när det är fint väder, blir nog inte många mil heller. Jag vet inte hur långt 10k räcker på landet i Småland men vist bör han kolla ordentligt på en sådan bil han skall köpa. Jag skulle gissa att 911an kostar ungefär lika mycket som en M3a i försäkring dock. Edit: kollade skillnaden på mig själv mellan en 996a och en E46 M3, Porschen är 56:- dyrare per ÅR... Om 18 åringen lyckats skramla ihop ett par hundra tusen att lägga på bil så kan han säkert klara försäkring på en också. Men vist skall han kolla. Ett tips är att välja ut något objekt med liknande år och modell som du skall köpa och gå in på försäkringsbolagens hemsidor för att få lite uppfattning om priset. Jag kollade nyss på trygghansa.se /DJ |
|
| Jag har ju typ 13000kr i premie på en M3 E46 (helförsäkrad), 33 år boende i villa där bilen förvaras i låst, larmat och kameraövervakat garage, detta i östergötland. När jag var 24-25 och kollade på liknande bilar var ofta premien 20-30K. | |
|
Jag har 20 tusen med ungefär samma förutsättningar som ovan. Kollade nyss. ------- //Lövet |
|
| Sitter de inte raka sexor i m3 e46? Är inte det en tråkig motor? Jämfört med åttorna, tiorna eller tolvorna.. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.