|
Sida 2 av 4
|
|
|---|---|
| Tråkig motor? Nej, det är en av bilvärldens bästa. Någorlunda stark på låga varvtal, bra tryck runt 4500rpm och ett underbart ljud upp mot varvtalsstoppet vid 7900rpm. Dessutom är den mycket effektiv, drar runt 0.85 vis långkörning på motorväg i 110-130km/h. Jag kör runt på sommaren och ler som en fåne med nedvevade rutor när jag hör på det grymma ljudet från insuget och sedan på det raspande avgasystemet. | |
| Över 100 HK per liter så tråkig är den inte. | |
|
Köp en 320 som du gasar skiter ur istället...utan att behöva sova oroligt om nätterna över nån sketen jävla bil. Jag lovar dig, det är roligare än en m3a som ska stå i ett garage och kosta pengar utan att den används. |
|
|
Först och främst ska jag tacka er för alla svar! Det är jättekul att folk svarar och skriver sina åsikter här. :) Om ingen skulle skriva något här eller bara hålla med mig om allt jag skrev i inlägget vore det ganska dåligt eftersom jag då inte skulle ha någon lärdom av de svaren som jag skulle få då. Hursomhelst ska jag försöka sammanfatta de svaren som jag fått hittills i detta inlägg. Jag ska köpa en bil i så bra originalskick som möjligt. Svensksåld Om jag senare i framtiden vill kunna få sålt den till ett hyfsat pris. Bevara den i detta skicket och inte byta ut delar på den utan ha den "original". Det är bra eftersom jag är inte intresserad utav slänga i massor utav "styling grejer". Det enda jag kan tänka mig att byta är fälgar (eftersom enligt mig gör dom hela bilens utseende), eventuellt en sänkning och kanske byte utav avgassystem. Då kommer vi till Försäkring. Får ta och kika runt lite vilka premier jag kan få av olika försäkringsbolag. Ringa? Tycker att det är kanske bättre om jag åker och frågar de försäkringsbolag "ansikte mot ansikte" istället för att ringa runt? Och då ha en väl förberedd lista på frågor som jag ska ställa till dom. Bra em3 att du sa att jag skulle tänka efter om jag verkligen ska ha en helförsäkring! :) Jag tog för givet att det var självklart att man ska ha helförsäkring på en bil som m3 e46. Som sagt det är en äldre bil och då kommer heller inte drivlina försäkring ingå i helförsäkring. Vad jag förstått hittills är att det dyraste som kan gå sönder förutom om jag kvaddar bilen är SMG lådan? Jag själv skulle känna mig tryggare med en helförsäkring. Sen om inget skulle hända under de åren jag äger bilen kan jag ju medge att då kan man tänka att det var förlorade pengar som man la på en helförsäkring. Nej tänker inte försäkra bilen på mina föräldrar. Förstår inte varför jag ska försäkra min egna bil på föräldrarna? Hursomhelst är det bra att Johan B och Grelle att ni skriver två olika versioner utav det då för min del är det till fördel om jag kan se en sak på två olika sätt istället för endast ett. em3 något får mig att tro när jag läser ditt inlägg att du har en trafikförsäkring på din m3 om du inte har det så spelar det ingen roll. Men du kan gärna berätta hur du tänkte när du valde försäkring och varför du valde just den försäkringen som du tog. :) SMG eller Manuell finns det massor utav trådar redan så tänker inte ta ställning om det i detta inlägget eftersom alla verkar ha olika åsikter om det. Tillslut kommer det vara ett beslut som jag får ta själv. Ska tillägga att jag gillar hur du tänker L33t. ;) Tänker ungefär som dig angående SMG. Tyvärr så är det alldeles för många personer som uttrycker sin åsikt utan varken har ägt eller testat det som de argumenterar för. BMW E30 för gammal bil för mig. Vacker och stilren på sitt egna vis men skulle jag äga en i redigt bra skick skulle jag dessvärre knappt våga köra den överhuvudtaget. Kan tillägga att jag har en nära vän(Också 18 år) som tillsammans med sin far har renoverat upp en E30 till perfekt skick. Dom har satt i V8 den. Dock inte äkta m3 men har iallafall alla m3 detaljer monterade. Nej hans far är inte Stefan Persson utan en vanlig "medelsvensson" som har ett stort intresse för bilar. BMW Z4 M Coupe kan jag säga att den ser väldigt speciell ut. Men vet inte redigt om jag gillar den mer eller mindre än m3 e46 men helt klart en grym bil. Porschen faller direkt bort kan kort säga utan att förolämpa någon att den faller inte mig i smaken någonstans. Nej och åter nej tänker inte köpa en bil och "köra skiten ur". Jag tillbringar mycket tid för att vårda bilen och tycker det är ganska meningslöst att lägga ner massor utav tid att vårda en bil som redan är skit från början. Kan alltid köpa en gammal volvo om det skulle behövas ;) Kan dock hålla med om att stress faktorn blir väsentligt mycket högre när man har en fin bil som man är rädd om. Tillslut ska jag tacka er engång till för att ni har tagit er tid och skrivit inlägg som jag tycker har innehållit mycket bra och viktig information för mig. :) |
|
|
Snyggt summerat ZaaiKo, ja, det är riktigt, jag funderar på "bara" trafik, enda skälet för halv är för mig stöld-delen, och hel har jag max tills bilar når 10 år....kanske tar jag halv denna första säsong, men kommer knappast att ha det sedan ( betyder i mitt fall en skillnad på 4000 mellan förskr. typerna per år). Bilen står i larmat garage på tomten, mestadels står en annan bil, larmad, för porten....så exponeringen för stöld är när jag använder den, och det finns en del enkla o smarta trix att koppla in för att den inte ska starta.....även om det var lite lättare för att koppla... Jag tror du kommer att vara en riktigt "bra" ägare och vårdare av dessa trevliga bilar, stort lycka till i dina val!!!! em3 till slut hände det ....förnuftet ger vika, och KÄNSLAN styr, trodde aldrig det skulle hända.. |
|
|
En grej till, tror inte du måste hitta ett Sv. ex, det går lika bra med ett importerat, det viktiga är dokumenterad historik, och det är lättast med svensksålda ( besiktningsavläsningar, öppet ägarregister bakåt mm..). Det finns många fina och väldokumenterade ex. på vägarna från t.ex. Tyskland, men också en hel del mindre bra, ända ner till fusklagade/skruvade från främst USA via Baltikum......så, den som letar, och vet detta, kommer garanterat att fråga efter historik..... em3 |
|
| Trygg hansa ville ha 10694 för halv och 25522 för hel, 1000mil och 3k i vagnskada. Jag är 21. Sålänge du inte totalkrockar bilen så ska du nog klara dig med halv. För det enda som skiljer är ju vagnskadeförsäkringen. | |
|
Det var väl nyss en massa gnäll när någon krockat en m5 e60 utan helförsäkring? Skiljer ju inte så mycket i pengar mellan en bra m3 e46 och en brukad m5. Jag har helförsäkring och känner då ingen som skulle köra utan. har tom helförsäkring på min e36:a |
|
| Enda anledningen att teckna något annat än helförsäkring på en så pass dyr bil är att man inte har råd med mer, och då har man köpt en för dyr bil. | |
|
AlexanderK: Det finns ytterligare en anledning till att inte helförsäkra, och det är att man har så gott om pengar att man har råd att reparera en eventuell skada utan att måsta pruta på andra saker i livet. Då är man i läget att man kan kalkylera på risken för skadan mot premiens storlek. Beroende på hur mycket pengar man har så är, enligt min mening, resonemanget detsamma oavsett vad bilen är värd. |
|
|
....det kan finnas andra anledningar också, AlexanderK....t.ex. hur man bedömer sin egen risk att orsaka olycka samt värdet på bilen.....jag har råd med hel, men avstår! em3 |
|
|
Där jag bor (och parkerar) är helförsäkring lika dyrt som bilen på 5-10 år. Har fortfarande inte fått bilen snodd eller totalkvaddat den var 5e år. Så jag har ju "räknat hem" min bil på trafikförsäkring, redan. (och eventuella reparationer som kostar mintre än bilens halva pris betalar jag direkt med egna pengar) |
|
| Jag håller med i avseende på helförsäkring, jag kommer antagligen att gå ner på trafikförsäkring för att jag inte parkerar bilen på skumma platser och att den inte blir snodd i mitt låsta garage. Jag bedömer att jag kör så pass försiktigt att det snabbt lönar sig i och med de minskade utgifterna. | |
|
Försäkringar har i grunden alltid varit något för de "fattiga". Jag är en av dessa fattiga. Det behöver man inte läsa något annat än mikroekonomi A för att förstå. Är man rik så kan man riskera pengarna och därmed få avkastning på dem. Exempelvis genom att ta på sig andra personers risker mot en kostnad, vilket försäkringsbolag gör. |
|
|
Jobbigt läge vid ett motorhaveri utan försäkring med maskinskada bara, särskilt på en M :) Edit: kom på att M3 E46 ändå inte omfattas av maskinskada länge men jag har 10 år på min 07a vilket ändå känns tryggt, kostar drygt 2000:- per månad men jag sover tryggare |
|
| ...förstod att du tänkte så Phoenix....om det hade gått att försäkra maskinskada (rimligt), hade jag kanske gjort det på -03:an, nu spar jag många 1000-lappar om året på försäkring och bygger egen "fond" för den eventualiteten, och andra, istället.... | |
|
Så hade jag med gjort em3 om jag vore som du om man inte har möjlighet till maskinförsäkring. Nu är ju iofs dessa bilar bulletproof. Jag har haft 7 M-bilar och har bara fått byta 2 givare under 10 år utöver sedvanlig service :) |
|
|
....låter hoppfullt för mig, det är min första BMW någonsin!!! Har ju en del motorkänsla/kunskap (tror jag...och det går ju faktiskt att köra sönder dom, om man inte tänker till...), men att ta över på 10+ år och 9000 mil är ju ändå en viss chansning......jaja, man lever bara en gång, och i vår-sommar-höst ska jag LEVA!!! Yes! em3 |
|
|
...ZaaiKo....liten ursäkt, om det blev lite O.T., du skapade tråden, och har en rätt till att den handlar om din fråga, känner att "vi andra" är nära gränsen för att falla in/fördjupa oss, i andra frågor.....men hoppas att du ändå uppskattar försäkrings-snacket som uppstått, och kan få ut nåt av det...säg till annars!!!! :) Vi vill ju alla att det ska vara KUL med våra små o stora MONSTER-bilar!!!! ;) eller hur? em3 |
|
|
Jadå, det är lugnt :) Kommer ändå sluta med att jag får ta försäkringsbeslutet själv. Vilket är något utav ett mindre problem. Det större är att få tag i en m3 e46 i bra skick. Det ligger i någonting att jag kanske inte bör endast titta på svensksålda på blocket. Då det endast ligger ute 1 utav 15 bilar som är svensksåld. Finns det något speciellt sätt som man kontrollerar en utländsk bil? (service, eventuella skador och reparationer, mm...) Hur får jag fram listor på bilens historik, extrautrustning? Ska man satsa på någon speciell årsmodell?(skillnader mellan årsmodellerna?) Kan man se någonstans vad som var "standardutrustning" på bilen och vad det fanns för tillval till den då man köpte den ny? En kanske lite udda/konstig fråga som slår mig är. Hur är det med klimator i e46 m3? Vad jag har förstått så var det inte en standardutrustning i dom. Och de som har det i sina e46 m3 kan gärna dela med sig om sin åsikt. Tycker det skulle vara ganska jobbigt att köra runt en varm sommar dag och inte kunna få in någon kall luft i bilen utan att behöva köra med rutorna nere vilket känns lite sådär... Sen så undrar jag vad är "normalt" antal ägare på en m3 e46? Många ligger över 10 st ägare. Vilket jag tycker låter mycket för en bil på 10-15 år. Vid det här läget börjar jag misstänka att dom flesta som har en fin e46 m3 har de i ett garage någonstans och att de har inte minsta tanken på att sälja av den på närmaste tiden... Funderar att åka och titta på den här:Länk Då den är inte så långt ifrån mig. Vill kunna få en uppfattning och ha tittat på några bilar så att jag har att jämför dom med varandra. Trotts det kanske inte är det bästa exemplaret men skadar inte att titta. Annars är risken stor är man blir "helt till sig" vid första bilen man ser... ;) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.