|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
För min del började de med att farsan köpte en verona röd 2002 tii på 130 hk, detta var 1977 eller 78 och jag var 7-8 år gammal. Kommer ihåg att morsan var glad i bilen, och det gick undan i kurvorna :) med en 8 årings uppfattning skall tilläggas! En dag åkte vi till vår lokala BMW-handlare, och där stod en vit 2002 Turbo, med M-färgerna på sidan samt spoilern fram, den lyste i ögonen både på farsan och mig! Bilen kostade vad farsan har sagt 35-40 tusen och då vart den 4 år gammal gått ca 6000 mil. Vi var ute och provade och jag kommer ihåg att farsan gasa på så turbon gick in, Faaaan va de tjöt, och bilen bara stack iväg, fortfarande tilläggas att jag bara vart ca 8 år!. Åren gick, och farsan sålde och köpte en del volvo, saab:( för att sen återkomma till BMW :) Min första BMW, 325i-87 köpte jag 1991 och de året skulle jag fylla 20. Satan i gatan vad den BMW.n kunde flytta på sig! 1994 vart de året jag hade chans att köpa mig en egen 2002 turbo 1975 , en polarismetallic och med Alpinafälgar och 4 växlad låda. Det var ingen bil i Mint condition, men utan rost, och den var klarlackad på ett litet amatörmässigt vis i efterhand. Under mina ägande år , så var det en rullande renovering och ett jäkla samlande på originaldelar, vilket var roligt och lärorikt med allt meckande!. Cirkeln var sluten!! det jag upplevde som 8-åring kommer igen, när man är ett vuxet barn! :):) Sammanställer mina BMW 1991-2015 1991-1997 BMW 325i-87 1994-2007 BMW 2002 Turbo-75 1997-1998 BMW 320i touring-89 2001-2002 BMW 735i-87 2007-2010 BMW M3-02 2010-2013 BMW 3,0 csi-75 2012-20?? BMW 1M-2012 2013-20?? BMW M635csi-88 2014-20?? BMW Z3,2,8-98 Trevlig söndag..... nu e de vår, och bilarna står på start o målrakan :):) | |
|
Hej, Mycket tack vare mitt första jobb efter gymnasiet, där några år äldre kompisar körde 325i e30, samt 318i e30. Min far ägde en 2002ti innan jag var född och hade mycket att berätta om den. Det underlättar också att det finns mycket info här på nätet om BMW och mektips. År 2002 köptes en 525i -e34, då jag var 22 år. Gillar lite äldre BMW e34, e39, e38 då dessa är mycket enkla att reparera samt har lite karaktär över sig, jämfört med nyare modeller. /Magnus |
|
|
Vi kanske är flera som fått intresset genom pappa, 1989 när jag var 9 år skulle familjen köpa ny bil, pappa drömde om en BMW 750 men en 520i E34 var väl egentligen mer realistiskt. Vi provkörde i alla fall en 520i och jag tyckte förstås att det var den vi skulle ha. Det blev till slut en Toyota istället och pappa fyllde på med fler Toyotabilar genom åren. Någon kring 1997 var vi ute och provkörde en BMW 328i med 193 hk, Jäklar vad vi tyckte den gick då! När jag sedan skaffade bil själv var ju ekonomin begränsad så jag gick igenom en Nissan Micra och en Audi A3 innan det blev dags. Min första BMW var en 318i 2003, den hade stått i utställning men inte rullat någonting och såldes som nybil. En helt fantastisk känsla. Nästa bil var en 320i E90 som jag beställde och specade helt själv, känslan när jag hämtade ut den bilen var helt otrolig. Efter några år dök min fina lätt begagnade 335i på marknaden och den var specad exakt så som jag ville ha den så jag slog till. Den bilen visade ju sig ha hur mycket modifieringsmöjligheter som helst så med den bilen har intresset vuxit otroligt mycket. Som lite kuriosa kan jag nämna att pappa till sist köpte sig en ny BMW efter många Toyota bilar, han blev nog lite inspirerad av sin son :) /DJ |
|
|
Skulle faktiskt titta på en Celica en gång, men den va dålig. Hade åkt tåg till Hässleholm och stod där med pengar i fickan och ingen som kunde köra mig hem. Tittade mig omkring och provade sedan min första BMW - en 320i E30. Lika spännande som motorkaraktären och väghållningen var check-kontrollen i taket! Matthias |
|
|
Jag är uppvuxen i en mc familj och var mer än 100% fokuserad på hoj. Jag fyller år i maj och tog då mc-kort och först när det började bli kallt att köra hoj på höstkanten tog jag bil-kort. Mitt första jobb var som tvättapa på en bilfirma. Jag var då 19 år. En morgon stod det en gammal BMW i hallen. Jag visste att det var en 2002 för en kamrat var väldigt imponerand av en breddad och trimmad 02 som vi åkte förbi med skolbussen ibland. Jag tyckte mest att de var rätt fula. Men chefen övertalade mej att provköra den. "Det är en riktig liten raket!" sa han. Och som jag föll!! Det regnade och var blött ute och den gick på sladd från början till slut. Jag köpte den direkt! Det var en helt original Veronarot 2002 -75. Nåt år senare köpte jag den breddade och trimmade 02an också. Även den en Veronarot 2002 -75. Och på den vägen är det. Det här med bil fick större och större fokus för att nästan helt ta över mc intresset. Nu mer än 20 år senare har jag haft ett drygt tjugotal BMW, företrädelsevis motorstarkare varianter. Idag äger jag 13st tror jag och det blir nog några till. Knappast nån ny dock, det lockar inte. --------------------------------- If you can´t drift it - ditch it! |
|
|
I mitt fall så var det när jag skulle börja plugga i Linköping (som ligger 10 bil söderut på E4:an från Nyköping där jag är uppväxt) och jag funderade lite på det där med bil när jag skulle flytta hemifrån. Pappa kom och sa en dag: "Har du inte funderat på att köpa bil nu när du ska bo själv. En av mina rörmontörer på firman har en BMW Trehundratjugo till salu. Den har insprutning, den skulle nog passa dig." Sen snokade jag reda på så mkt jag kunden om bilen (Det var en 83:a och det här ägde rum 1994) och jag räknade ut att den hade haft elva ägare före mig, och det lilla jag förstod om bilar redan då gjorde ju att jag tyckte det var ungefär lika intressant som en tjej som haft 11 "ägare" för mig... Det var dock en E30, röd med taklucka så det var nog en trevlig bil, men det blev alltså inget köp. Den första BMW blev dock en 525 -76 (den med tankluckan där bak) med svart läder, kassettbandspelare, servo, automatchoke och vitt galontak. Sen fick jag 16" aluminiumfälgar i födelsedagspresent av pappa. Jag minns en sak som stod i instruktionsboken: "Du som BMW-ägare bör uppmärksamma att avnjutande av musik under bilfärd kan vara precis lika njutningsfullt som hemma i vardagsrummet". |
|
|
För min del började det när de byggde 633 på -70 talet. Ägde en 323i årsm 1980 men tyckte att den varvade för mycket 4000rpm i 110km/h, om jag inte minns fel. Intresset svalnade men nu så är det väckt igen. Denna sommar hoppas jag att få njuta av lite motor varv. EB |
|
|
Det började då när brorsan köpte en 3.0 L (E3) runt mitten på 90-talet. sedan dess har både han o jag avverkat X-antal BMW. Numera är vi båda nöjda Volvoägare ist eftersom bmw inte alls upplevs som kvalitet.... |
|
| Beror ju på hur man upplever kvalite, köra traktor som driver på ett hjul fram upplever jag inte som kvalite . | |
|
Jag var i ca 12års åldern när en kompis storebror hade köpt en röd M535 -87 och detta var någon gång runt 1996-1997. Minns så väl när han skulle hämta oss på skolan och köra oss till stan. Stod en 10-15 grabbar i 12-13års åldern och väntade på skolbussen när vi plötsligt hörde ett vrål och en bil som närmade sig i rask takt. Vilket fantastiskt ljud och vilken läcker bil var det första jag tänkte. Vi satte oss i bilen och han drog iväg i en rivstart med full acceleration från bussfickan. Det var nog en upplevelse jag sent kommer glömma. Och för att inte tala om vilka avundsjuka kompisar man hade dagen efter i skolan att vi fått åka med en sån "vräkig" bil :) // |
|
|
Godkväll allihop!! Riktigt kul att läsa era berättelser, hur de började för er! Hoppas på fler berättelser :) :) |
|
|
Jag var ca 10 år när farsan köpte en 523 e39, blev kär direkt. Tyckte att den var jätte snabb och lät sportig, skröt om den i skolan! :) Har sedan dess bara varit intresserad av BMW, lite av en fanatiker, kan inte tänka mig ett billiv utan BMW. RasmusBMW@ Jag garvade som fan på din kommentar! Håller med dig, Volvo är extrem tråkig bil att köra. |
|
|
Var från 15-årsåldern otroligt sugen på en porsche... letade 924/944 när jag tog körkort strax efter 18årsdagen. Det var svårt att hitta nån i skick och pris som jag kunde acceptera. Börja under tiden plugga på universitet och en kamrat var sjukt inne på Honda CRX, så det föll sej som så att jag köpte en sån, en fin -88. Men porschesuget fanns kvar, och efter bara några månader hittade jag en kille som gärna bytte in min CRX mot en Porsche 944 i otroligt fint skick. Jag fullkomligt älskade Porschen och jag hade klart häftigast bil bland kamraterna i hålan jag kommer ifrån. Efter ett par år blev dock suget för stort efter mer hästkrafter och jag köpte (mitt i vintern) en Importerad (tokskruvad) chippad Audi S2... Bilen var ordentligt snabb rakt fram när den fungerade, men väghållningen/körkänslan kan närmast beskrivas som att köra en blöt tvål i ett handfat :) Här kommer nu äntligen BMW in i mitt liv, sommaren -00. Sommarjobbar på en bilstereo/mobiltelefonbutik nåra mil hemifrån och pendlar dit i den hemska S2an... Rätt som det är kommer det in en M3 E30 -89 i verkligen mint condition som har glappande högtalare... Jag blir heltänd och det visar sej att ägaren, en mäklare, ska sälja bilen eftersom den tydligen sticker i ögonen på hans kunder... Men tyvärr har han allt för höga prisambitioner (betänk att detta var -00, då stod M3 E30 som lägst), tror han ville ha 129kkr. Så min jakt tog fart och efter en hel turne genom Sverige där jag tittade på den ena sunkiga M3an efter den andra hittade jag en riktigt fin för 91kkr utanför Borås... En röd -88 med knappa 10k mil. Ja, som ni förstår är man ju såld på BMW för livet om den första man äger är den bäst dom gjort... M3 E30. Kan tillägga att jag sålde den först M3 E30in efter 2-3 år för 97kkr, såg den sen till salu runt -08 för 250kkr och om skicket består är den väl värd 400 idag... Den skulle man behållit :) /Jonas |
|
|
Det hela började runt 1985 när en klasskompis pappa hade en M535i. F-n vilken bil det var. värsta lyxen uppe i Luleå på den tiden. Sedan skulle man köpa bil 1989 när man skaffat körkort. Var med morsan och körde en 320 E21 med 225-sulor på. Bilen vandrade från sida till sida med däcken. Asdålig väghållning och en topp som var slut. Blårykte som bara den. Charmen och känslan lämnade dock avtryck som fortfarande består... Sedan har det blivit enligt nedanstående: Period: Modell: 1992-1993 325i-88, saknar den bilen ett par gånger per år… 1995-1998 2000 Tii Touring -73, såldes alldeles för billigt :o( 2001-2003 318i -88 2004-2005 318i -87, lite trimmad M10-motor (=kamkedja), sänkt, gick som f-n = en av de skönare BMW jag haft 2007-2014 2002 Tii -75 med original sollucka, ångrar försäljningen stort 2007-2008 528i -86, saknar den bilen (helskinn, AC, diff, sollucka, dragkrok mm) 2009-pågående Alpina B6 3,5, 8 900 mil sedan ny 2013-2014 550 Touring M-sport, 6 vxl-manuell -08, första importerade 550:n med manuell växellåda, det finns numera två 550/6 E61 i landet. 2014-pågående 325 Touring M-sport -04, lågmilad |
|
|
1979 skulle jag köpa en "ny" bil och bla tittade jag på en 3.0Si och en 3.0S. Jag hade aldrig ens tänkt tanken på att köpa en BMW men när jag konstarerade att jag fick mest fart för pengarna med en 3.0S var det inte mycket att fundera på. Om jag blev nöjd? Ja, jag ägde bilen i 33 år innan jag sålde den. Då hade den gått 75.000 mil varav jag körde 60.000 mil. Per L |
|
|
Tack för en rolig och trevlig tråd. Jag kommer från en Volvo-tradition. Amason, 140, 240 etc och ingen i bekantskapskretsen hade BMW. Men jag har alltid varit intressad av bilar och bilteknik och läst mången biltest. BMW har ofta hamnat bra till vad beträffar service och anseende (motorer och körglädje) samtidigt som VAG-gruppen fick dåligt omdömme vid flera mätningar. Mina bilinnehav har gått från begagnade Volvo 140 DL, 760 GLE (2 st) och 855 Turbo (Ny dock) och då en kamrat berättade att han hade beställt en ny F10 (2011), min 850 började bli till åren och jag hade sparat i många år började jag leka med tanken att en 530 Touring Diesel xDrive kanske vore något. Dessutom fick den nya 5 serien bra kritik i många tidningar. Volvo tyckte jag samtidigt inte hade något nytt och spännande att erbjuda (jag ville ha en stark diesel som omväxling). VAG-bilar var jag lite skeptiskta till (servicekritiken). Mercedes, Nej inte efter deras raljerande av att testare välte A-klass samt en del skriverier om rost-fall de ignorerade. Japaner, Nej Tack tråkiga. Det ena gav det andra. Jag "svek" Volvo och är sedan drygt tre år en mycket nöjd innehavare av en njutfull bil. Dessutom är jag mycket intresserad av hur olika fyrhjulsdrivningar är konstruerade och hur de fungerar och jag tycker xDrive fungerar ypperligt. Det är en fröjd att slira runt i xDrive. Synd att vintern håller på att ta slut. Måste också passa på att tacka alla andra som i detta forum skriver så intressanta och lärorika inlägg om det mesta som har med BMW att göra. Tack. Vänligen Näckrosen I rather go ponding |
|
|
...åkte med mormor o morfar i mitten av 60-talet i deras 1600....kommer ihåg att mormor körde, och mätaren närmade sig och klev över 140 km/h på en "dåtidens" motorväg, och morfar, satt fram, lutade sig allt oftare över för att kolla farten :) :)......tror jag satt o hoppade där bak, men vågade inte mana på mormor mer.... Men sen har det ( nästan) bara varit V o V o V för mig, när jag fått bestämma själv. Start i PV 544 -60, 4 vxlad, till idag, V o V i form av helt OK bruksare -00 och 04 combi's ( V70-00 o XC70 -04)........ I höstas slöts cirkeln.....säsongsbilen bliv en M3 cab -03, så idag säger jag till mina vänner: Jag har två Volvo, OCH EN BIL!!!!!! :) :) Längtar till påställning i april...yyyess!!! em3 |
|
|
....skulle kanske tillagt/förtydligat...typ 40-50 års längtan är taget hand om.....under vägen har såklart många andra milstolpar välts ( fru, familj, barn, mc, 4-hjuling, mm...), men nu har den tyngsta övervunnits: seger för känslan, över förnuftet, till slut!!! :) ;) Carpe Diem em3 |
|
|
När jag såg M3 E30 samt M5 E34. Mitt intresse för de nyare har tyvärr svalnat, blir till att byta märke när det är dags för ny bruksbil. |
|
| Min far köpte BMW i början på 80-talet sedan blev jag fast. Har haft olika BMW men även kört andra märken. Är nu tillbaka i BMW igen, skönt. | |
|
Min första BMW-upplevelse var ca 1986. Jag hade då just börjar grundskolan och det visade sig att en av mina klasskamrater hade förmånen att ha en pappa som ägde en BMW 2800 CS. Den såg otroligt häftig ut och hade ett magiskt skönt ljud. Tyvärr lät han den förfalla, och snart hade jag ingen BMW att ta intryck av i min närhet. Som tur var gick det över! :) Sent år 1996, när jag just hade fyllt 17, åkte en annan kompis farsa till Stockholm för att köpa en demobil. Inte vilken bil som helst skulle det visa sig, det var nämligen en M3 E36 limo med s50B32-motorn. De följande åren fick jag åka väldigt mycket i den bilen. Jag blev kär i den med en gång, och bestämde mig från första turen att jag skulle köpa en BMW. Man kan väl utan omsvep påstå att det inte var några vardagliga BMW-bilar som jag upplevde. :) Learning by DIYing |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.