|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Fundera på att köpa ett par riktigt tysta och bra sommardäck till en f11 530d 2011 utan adoptiv inställning för körning. Körde i Tyskland förra veckan, vilken skillnad det är på vägarna mot här i Sverige, har Michelin alpin 5 225-55-17. 68db Länk Vad tror ni? | |
| du har väl run on flat däck punkterings säkra. sätt på dom i länken så blir du nöjd | |
|
BMW hör ju till de tillverkare som har egen märkning av däck. Däck för BMW är märkta * . Om du kollar på dackonline så kan man enkelt söka på orginalutrustning. Däcken ser ju likadana ut som de utan * men men det är olika spec på dem. Givetvis funkar även däck utan * men väljer man med * så vet man att någon tysk ingenjör tänkt en extra gång. Jag hade valt Länk Då får man även många mil som alltid ur Michelin. Jag hade Conti Premium Contact 5 på min, de var INTE tysta. |
|
|
Pirelli P7 Blue kan rekommenderas om det är ljudnivå som prioriteras. De kan kännas lite väl mjuka men går väldigt tyst. ___ Min bil: Länk |
|
|
*-märkningen betyder bara att dom är "godkända" av BMW, dom skiljer sej inte från däcket utan märkning som t.ex. Porsches N-däck som faktiskt har ganska stora skillnader mot samma däck utan N-märkning. /Jonas |
|
|
Vad * betyder från däck till däck vet jag inte. Men tex om man kollar på Michelins hemsida för Michelin Primacy 3 dimension 225/55-17 så finns det däcket i fyra olika varianter. Däck med * för BMW, däck med AO för Audi och däck utan någon unik märkning. Vore intressant att veta om/hur mycket det sklijer från däck utan unik märkning till däck med * (BMW) eller AO (Audi) eller MO (Mercedes) eller N (Porsche). Misstänker att det inte är gratis för resp bilföretag att få en unik märkning på däcken från resp däcktillverkare. Jag tror ju även att det ÄR skillnader på däcken, annars hade man nog inte brytt sig om den unika märkningen om inte specen varit annorlunda. |
|
|
Läst en del trådar om åsikter för olika däck, kan bara säga att det blir inte lättare.:) Just nu känns det som Michelin i länk ovan eller goodyear i min länk. |
|
|
Just biltillverkarspecifika märkningar KAN innebära att däcken har speciella specifikationer, men det kan också innebära att man har tagit ett "standarddäck" och testat och godkänt den versionen för OEM-montering. Det senare kan paradoxalt nog innebära att man kan ha tagit en tidig utvecklingsversion av däcket och märkt det för OEM-montering, och därefter kan däckfabrikanten har utvecklat däcket i flera ytterligare generationer men med samma "namn". Väljer man då ett OEM-märkt däck KAN det innebära att man får ett däck från en mycket äldre generation som i rimlighetens namn då har sämre prestanda än ett "icke OEM-märkt däck" har... Kommer ihåg en tråd där någon monterat ett Mercedes-märkt däck på en BMW och upplevt att de däcken gjorde bilen instabil - vid byte till ett "icke märkt" däck (med samma beteckning/namn/bredd/profil etc.) upptäckte man att mönsterdjupet var mycket djupare på Mercedes-märkta däcken. Kan t ex. ha varit ett krav på lång livslängd på däcken från Mercedes som gjorde den skillnaden i utförande. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Sen kan ju jag tycka att det är lite skumt det där med däcketiketter. Om däcken drar mer bränsle så borde ju det innebära att däcken har bra fäste, en bra yta mot vägen helt enkelt borde dra mer soppa än ett däck som har en dålig yta mot vägen. Ett A däck borde då vara helt livsfarligt? Att man inte valt att bedömma däck på hur långt man kan köra med dom är för mig ytterligare en gåta. | |
|
Zulan, så enkla slutsatser kan man inte dra! Man kan få bättre grepp OCH lägre rullmotstånd med olika uppbyggnad i stommen och/eller andra materialblandningar i gummit samt med modifieringar i däckmönstret. Däremot har jag reagerat på att påfallande ofta har däck med OEM-märkningar sämre värden på just rullmotstånd, än "omärkta" däck (som troligen är en mycket senare generation av däcken). Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| På min tidigare bil, ej BMW, var jag väldigt nöjd med GoodYear EfficientGrip - tysta, hållbara och ändå bra grepp. På min nuvarande F10 har jag fortfarande de Michelin som levererades med bilen, dessa är jag också nöjd med men har egentligen inget att jämföra med. | |
|
Goodyear effcientgrip nya modell är goodyear effcientgrip peformance, skall ha bättre bromsegenskaper. Ang belastningsindex och hastighetshinder hur mycket påverkar detta vägljud? Behöver ju inte ett däck som klara hastigheter på 300 räcker ju med 240 :) Det första nämnda är det 97y ao fp och på det sista hittar jag 101V XL Johan B - vilket däck(märke) hade du valt ? |
|
|
Svenne79, utan att ha testat de aktuella däckmodellerna, skulle jag nog satsat på Michelindäck - då vet du att däcken är runda och håller länge samtidigt som de har acceptabla prestanda även som halvslitna samt inte är dåliga på något enskilt område (dvs. "bra kompromiss"). Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Tack Johan B :), Jan vilka Michelin är det? Brukar väl sitta RTF vid nya BMW. | |
|
Visserligen har RFT-däcken blivit bättre med åren, men de är fortfarande sämre än standarddäck på alla punkter utom att de går att köra några mil med punktering. Så jag skulle personligen skippa RFT och satsa på en däcklagningssats (t ex. BMW:s M-mobility - men det finns andra och t ex. Continental har en liknande). Om du är komfortinriktad (vilket jag misstänker då du prioriterar lågt ljud) kan nog Primacy3 vara ett bra val - dessa här är dessutom *-märkta, dvs. godkända av BMW för OEM-montering: Länk Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
De unika däcken som är märkta * kan alltså vara specialanpassade på olika sätt. Jag kör min F11 på Nokia RFT dubbdäck som är sorgligt stötiga och bullriga. Om jag byter till vanliga däck, finns det risk att väghållningen blir sämre då? Kan bilen vara byggd för RTF däck, och däcktillverkaren ha fått i uppdrag att skapa RTF som passar. |
|
|
RFT är inte standard i t ex. Tyskland. Generellt blir bilarna mycket mer harmoniska med "vanliga däck", även om de flesta tillverkarna har blivit bättre på RFT-däck. Men RFT är fortfarande sämre än standarddäck på alla punkter utom att man kan köra några mil med punka med RFT... Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| @CaptPete - Bilar är inte i sig byggda för RFT, förutom att de inte längre har någon reservhjulsbalja eller reservhjul ombord, men som alltid så är vissa däck sämre än andra. Jag är säker på att om du byter till motsvarande Nokia-däck som inte är RFT så får du en betydligt trevligare uppträdande än med dina nuvarande RFT, byter du till TjingTjong så är det inte lika säkert :) | |
|
Haha, ja tjing tjong får man passa sig för. Eller fälgskydd som de kallades i början. Tack Johan och jsn för svar. Det blir definitivt nya däck utan RTF och en sån där liten M-mobility i bagaget. Är det förresten inte bedrövligt av BMW att försöka rädda en tveksam konstruktion (ingen reservdelsbalja) genom att tvinga på oss RTF däck. Är det förarens bil? Eller konstruktörens? |
|
|
Hankook Ventus S1 evo K107 285/30 ZR20 99Y XL funkar jättebra för mig , suveräna däck ! Med vänlig hälsning håkan håkke |
|
|
Är löjligt nöjd med ljudnivån på Continental premium contact 5. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.