|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
| Hej tänkte höra med er kan man köra 1 säsong till om man har 3mm kvar? Vad tycker o tror? | |
|
Nej! Byt däck direkt. Vid 3mm är däcken slut. Fullständigt livsfarligt att köra i väta när mönstret går under 3mm... Jag byter när det börjar gå under 4mm. Däck är billigt, vattenplaning är livsfarligt. Jonas |
|
|
Jag körde sommardäck tills det var mellan 1,6 och 2 mm kvar på alla fyra däcken. Räckte att köra vid blött väglag över mittlinjen på motorväg för att det skulle släppa lite. Det gör jag inte om. |
|
|
Självklart byter man däck som kommit ned under 4 mm mönsterdjup. |
|
|
Montera på sommardäcken, leta upp någon avskild plats utan annan trafik, stäng av ev ev antispinn och burna loss lite - sen slipper du fundera - efter det är det självklart dax att byta. :-) Att snåla på däck åt en dyr bil är både dumt och farligt om du fråga rmej /Patrik, 325i cabrio -94, 325i touring -02, BMW CS 4096 |
|
| I ett land där vägarna sommartid ser ut som två vattenrutchbanor per fil måste man ha lite repor i däcken. 3mm, sen vill jag ha nytt. | |
| Nej det är inte självklart att byta vid 4 mm...Jag kör ner till 2 mm, men är medveten om det klart försämrade våtgreppet runt 4 mm. 3 mm jämnt slitna e bara o åk, o kom ihåg mönsterdjup anges efter det sämsta djupet, djupet kan skilja en hel del mellan mitt på däcket o närmare kanten... | |
| Bakdäcken byts alltid när regumeringen syns tydligt på halva slitbanan och ofta efter att man börjar höra slamsorna som är kvar slå i hjulhusen:) | |
|
Visst kan man köra med 3mm på en entusiastbil om man ska snåla, den kör man väl inte i regn ändå. Men om däcken till en bruksbil är 3mm när dom ska monteras på så är alla andra råd än att byta samtliga rent dumma. Jonas |
|
| Fel Azkikr. Du glömmer några aspekter, tex den enskildes ekonomi, hur långt man kör, med 3mm mönsterdjup har man minst 1000 mil kvar i däcken, för att nämna två. Jag kör mina däck ner till 2mm utan tvekan, speciellt på bruxisen som rullar typ 4000 mil/år. I fallet med mina övriga bilar så byts däcken pga "torkat gummit" snarare än dåligt mönster, just däckets ålder är även det en aspekt att ta i beaktande, ett 2 år gammalt däck med 3mm mönsterdjup har kanske bättre fäste än ett 7-8 år gammal med 5mm men med torkat gummi... | |
| Byt för helvete - som de kloka ovan säger så är det inte lönt att riskera sitt eget och andras liv. Att generalisera och påstå att ett däck har 1000mil kvar vid 3mm är inget annat än lögn och "trolleri" på ett internetforum :-) | |
We 2.000 BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12 BMW Z4 M Coupe -06 BMW M3 -02 BMW Z3 Coupe -99 BMW 740i/6 -96 BMW M5 3.8 -92 BMW M535i -87 |
Om man vet med sig att man endast har 3 mm mönster kvar så måste man inte köra 110 om det är risk för vattenplaning. Ungefär som vintertid, anpassa farten efter väderförutsättningarna. |
|
Intressant diskussionsämne detta med däck... Självklart skall man ha vettiga däck med OK mösterdjup. Men, det finns gott om andra faktorer som spelar in i hur trafiksäker en bil är, det glömmer många. Finns gott om bilar som inte är det minsta "up to date" i stötdämpare, länkarmar, bromsar o.s.v. Det går liksom inte att trolla med ett lik, en dålig bil blir liksom inte bra bara för att däcken är bra. Slitna bilar finns det gott om på vägarna... Man kan heller inte generallisera och säga att däck med 3 mm mönsterdjup eller något under är livsfarligt, det behöver inte vara sämre än ett som är 5-6 mm. Skall man anklaga folk (som mig) som kör gamla bilar och som troligtvis är slitna och farliga i trafiken..? Skall man anklaga folk som kör med dubbfria däck och inte dubbad när det är halt..? MVH Christofer |
|
|
Dawwe: bilägarens ekonomi är knappast en aspekt på hur lämpligt det är säkerhetsmässigt att köra på ett slitet sommardäck. TS har dessutom en bil som i runda slängar är värd 100tkr... Har man inte råd med däck med vettigt mönster till den är väl det bästa rådet att köpa en billigare bil med bra däck... Eller hur? Jag skulle nog vilja dra det så långt som till att säga att om man inte har råd med 4 sommardäck när det är vår lär man ta sej en rejäl översyn över hela sin livssituation... Förutsatt att man inte är student eller liknande. Jonas |
|
|
Det stämmer att det finns flera faktorer som påverkar. Men nya däck är en mycket billig säkerhetsinvestering som gör underverk på även äldre bilar. |
|
|
Dessvärre så är ekonomin ALLTID en aspekt, i princip i alla sammanhang, så även när man köper däck. Det kan tänkas att det finns viktigare saker att lägga 4000 kr på än på nya däck när de har 3 mm kvar o man klarar sig med de i ytterligare 3-4 mån, den tanken måste väl ha slagit dig oxå Azkikr? Man kan inte utgå från att alla kan lägga "hur mycket som helst på vad som helst när som helst". Jag kan det definitivt inte, man får prioritera ibland, o står jag mellan valet att köpa tex 4 nya däck trots att de gamla har 3mm kvar o klarar sig fint ett tag till eller att köpa ett nytt värsting-segel så väljer jag: värsting-seglet alla dagar i veckan :). |
|
|
Vår rekomendation till våra kunder är att byta s-däck vid 3 mm och v-däck vid 4mm. |
|
|
Dawwe, Visst, jag köper att man (även jag) gör ekonomiska överväganden vid alla inköp. Man kanske väljer ett däck från Kumho istället för ett Michelin, pga att det är billigare. Men att inte byta däck alls som bara är 3mm skulle jag mer jämföra med att inte byta batterier i brandvarnaren som larmar för låg batterinivå med motiveringen att helt slut är batterierna nog inte... Jag har aldrig hävdat att alla ska ha råd att lägga "hur mkt som helst på vad som helst när som helst". Jag har bara hävdat att om man äger ett fordon bör man ha ekonomi att underhålla det, särskilt när det kommer till säkerhetsaspekter. I all vänlighet /Jonas |
|
|
Just däck är väl kanske den komponent på bilen som man bör lägga lite extra krut och pengar på. Det är ju faktiskt bara däcken som har kontakt med vägen och det kan skilja väldigt mycket i greppförmåga mellan olika däck - där man oftast får vad man betalar för! Generellt skulle jag vilja hävda att om man ser till totalekonomin över hela däckets livslängd (inklusive rullmotstånd/förbrukning, slitagestyrka, problemfrihet etc.) är Michelin i en klass för sig - visst lite dyrare i inköp men håller längre, är stabila under hela livslängden, har lågt rullmotstånd, vibrationsfria, tysta (även som slitna) etc. Mina erfarenheter av Pirellidäck, är att de brukar vara väldigt bra som nya och rullar då även tyst, MEN när de blir halvslitna börjar de väsnas en hel del... Skillnaden mellan "gångkulturen" hos ett halvbra däck och ett riktigt bra som Michelin kan faktiskt vara rätt stor - hade en gammal Merca som hade halvtaskiga men fullt lagliga däck, när man körde med dem var där alltid lite småvibrationer och en del knappt märkbara "oljud" från däcken (även efter ombalansering), efter byte till Michelindäck blev färden plötsligt helt lugn och avslappnad - det var en konstig känsla där det kändes som man satt och kände sig på helspänn och stressad innan och plötsligt slappnade kroppen av när däcken rullade vibrationsfritt och utan "små oljud"...efter den upplevelsen tycker jag helt klart att man bör fundera en extra gång kring hur bra komfort däcken har! Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Jag hade möjligtvis klämt ut lite fler lugna mil speciellt i blött väglag men räknat med att byta till fyra nya inom en väldigt snar framtid ^^ | |
|
För att spinna vidare lite i ämnet. Ni som kör med olika bredd fram och bak, byter ni alltid båda samtidigt även fast bakdäcken slits mycket fortare? eller byter ni framdäcken vartannat byte? Tänker mest på de här med olika märken/färskhet på varje axel, att bilen kan bete sig lite märkligt. Jag har gjort misstaget på vinterdäcken att bara byta ut 2 av däcken. Blev ett väldans "ålande" på vägen, men då hade dom 2 äldre däcken några år på nacken så de kan man ju förstå såhär i efterhand. Måste nämligen byta ut bakdäcken men vill helst inte byta ut framdäcken då dom fortfarande är riktigt fina, och inte heller alls gamla. Sommardäck borde ju inte vara så pass känsliga som mjuka vinterdäck är? |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.