AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

X-Serien
13.101

X5 e53 4.6is rasat motorn pga kamkedja...

Sida 1 av 2
Köpte en x5 4.6is beg. -03

Knappt haft den någon vecka så börjar motorn låta knepigt och går inte fullt.

Verkstaden säger att det är felkoder med kamkedjan... Och att hela motorn måste bytas...
*suck*

Vad gör man... ??? Försäkring täcker ju inte så gamla bilar med motorfel :(
Visa användare
3.884
peter78w
530ia individual e60 -04
525da Touring//M e61 LCI -07
Går den inte alls? Har dom haft motorn isär?

MvH Bmw 4-ever
Jo den gick köra, men med missljud och motorstyrka borta. Så man kände att det nog var bäst inte trycka för hårt på gasen.

Tror inte de har haft isär motorn... De räknar nog på vad det skall kosta antar jag.

Lät som att byta kedja var minst 20 timmar jobb, och att det ändå var möjligt motorn hunnit blivit skadad så den måste bytas helt typ...
Köpte du bilen från firma, förening eller privat person?
Privat.
Visa användare
5.113
olaO
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
Det där hände mig på min 540. Kedjebyte och styrskenor plus massa annat ca 15000 kr. Ny motor? Verkar onödigt. Vanligt fel på dessa V8:or.

Går att läsa om här: Länk

Mvh Ola

Min bil:

Länk

15.000 kan man ju överleva även om det är sugit... Men man vill ju inte betala en ny motor och skit som kostar lika mkt som att köpa en ny bil...
Hej,

Verkstäder alltså... Kanske taktik att dra till med det värsta scenariot för att mjuka upp dig.

Ta fasta på OlaO och börja hoppas. Och ta bilen till en annan verkstad.

/Lennart
Kan man sätta en 4.8i i bilen med en 4.6is?
la
2
lambi
bmw 330diesel e46

bmw x5 4,6is e53

håller på med min egen x5 4,6is o har bytt toppar o kedja mm o de e inga jättekostnader o fixa de om du kan skruva lite själv dock så behövs en del special verktyg för att montera o ställa in kammar o lägesgivar hjulen

Jag kan bygga appar och datorprogram, men pilla i motorn på en bil är nog inget jag bör göra :p tyvärr
la
2
lambi
bmw 330diesel e46

bmw x5 4,6is e53

tyvärr tror ja inte du kommer under 20tkr om de e så att topparna måste lyftas av en verkstad beroende på fel hoppas de löser sej för dej

Bi
750
Bimmerbåjj
E83 X3 2.0d -08
E39 530dA -02
Vw Phaeton -03
Så länge kedjan inte hoppat har jag väldigt svårt att tro att toppen skulle skadats.Byte själv på min m60b40 en gång i tiden,den kedjan var 1 och en halv länk för lång och där var ventilerna ok.
Beställ kedja,spännare och skenor via ebay och lämna till en vettig verkstad,så har du pengar över till att tanka i 3 år. :)
Länk skulle ha 70.000 för att renovera motorn (och jag har inte ens nämnt vad som är fel), haha... saknar folk verklighetsuppfattning?
gu
902
gustaf76
BMX X5 35d m-sport -10
BMW 130i m-sport -07

BMW CS #8280
Tjena

Jäkla otur du haft, lider med dig. Hoppas verkligen du finner en bra lösning.
Jag går själv i funderingar på en 4,6 el 4,8 mod E53 och jag har nog trott att kedja är ganska säkert ??! Men nu vete fan. Kanske blir en E70 istället. Vad är oddsen på de pajar?

Mvh Gustaf
Visa användare
5.113
olaO
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
gustaf76, på 4,4 finns det nog knappt någon bil över 30 000 mil som inte detta har hänt på. Brukar komma mellan 20-30 000 mil. Vet inte om det är någon skillnad på 4,6 men 4,8 är väl en helt annan motor?

Mvh Ola

Min bil:

Länk

Lämnade in bilen på bilia BMW i borås. De ville ha 39.000 kr för att byta kamkedjan och styrkedjor...

Finns någon bättre verkstad i närheten?
Arbetskostnad var 22.000... (+moms)

Timkostnad nästan 1400 kr+moms.

Måste ju finnas billigare gubbar någonstans i närheten?
"I närheten" är ju relativt, men Göteborgs Bilservice i Partille är nog den enda BMW-verkstad, som jag aldrig hört eller sett några tveksamma/negativa omdömen om.

/Lennart
Ja i södra sverige iaf :P Går väl transportera bilen en bit antar jag om det är en billigare verkstad.

Jag menar 1400 kr timmen (+moms), det är mer än vad en civilingenjör tar betalt :P
we
2.310
weeeman
X5 4,4 -01
I jönköping finns Rinaldo Bilservice som många BMW-åkare rekommenderar.

Min billiga favoritmekaniker i Borås är en liten firma som ligger på Hulta, innanför Statoil. Kaiser Bilservice Länk

Han är trevlig och hjälpsam, och mycket prisvärd.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.