|
Sida 3 av 3
|
|
|---|---|
|
Köpte mig en Boxster S 986 -04 i ett fantastiskt skick förra våren som ersättare till min Abarth. Grym bil för pengarna man betalar för dem idag. Uppskattar den mer nu än vad jag gjorde när de var nya. Kan vara en keeper. Perfekt för en Europa trip, diskret och mycket köglädje i styrning, balans, motorljud. IMS-lager problem eller ej. Det bryr jag mig inte om till de pengarna. Vid kopplingsbyte får man ta ställning till om man ska byta lager eller inte helt enkelt. Är lite inne på att titta på M3 E90 igen och har börjat uppdatera mig lite på prisbild och typfel. Försöker igen bilda mig en uppfattning om vevlager. Nyare M3 med turbo intresserar mig inte. Provkörde en Alfa Romeo Giulia Quadrifoglio och hade hellre köpt en sådan än en ny M3. Men det är en sjukt kapabel bil. Så kompetent på landsväg att det blir löjligt. Tyvärr saknar den karaktär som jag tycker en Alfa ska ha, men det gäller alla moderna bilar mer eller mindre. En 991 Targa 4S känns som en glorifierad Audi och är klinisk i sin känsla. Vem som helst kan köra fort bakom ratten på nyare prestandabilar. Jag tycker att det är tråkigt att de har blivit så kliniskt kompetenta där man har filtrerat bort allt obehag. Sätt er i en gammal luftkyld 911 och pressa den lite på landsväg så känner man att man lever och man måste göra bedömningar hela tiden. Motorljud på nya bilar låter ansträngt och laboratorium framtaget. Töntig mellangas och avgasknallar även från en AMG SUV. Det kan vara lite lekfullt kul på en liten Abarth 500 med Monza avgassystem, men löjligt på resten av lyxsegmentet inklusive superbilarna. Hur som helst. Var inne på en M3 coupe tidigare, men börjat överväga att titta mot en sedan istället. Mest för att det är en mer praktisk bil. Hade tänkt köra M3an som en året runt bil. Inklusive möjlighet att åka på skidresa till alperna vintertid om man har lust. Hur är M3orna att leva med vintertid? Bor i Skåne så här är ju det mest barmark vintertid. Men jag vill inte hamna i ett läge där man känner att framkomligheten är ett bekymmer. Den har ju diff, vilket inte vanliga 3:serie har. Jag har även funderat lite på 330/335 xi. Men kan inte tycka att fyrhjulsdrift ska diktera några fåtal tillfällen per år när det verkligen kan vara av nytta. Jag hade en Audi RS modell för många år sedan. Den var kul ett fåtal dagar per år när det var nysnö, oplogade vägar där man letade upp någon större yta att leka av sig lite på. I övrigt var det en understyrd bil när man inte kunde ligga på attack och köra aktivt. Då kunde man lika gärna åka runt i en vanlig framhjulsdriven skitbil krasst sett. |
|
| Jag körde min m3 förra vintern. Dubbfritt pirelli sotto zero. Inga problem med framkomligheten. Med alla säkerhetssystem aktiva är den hur snäll som helst. Och vill man leka är ju ett snabbt tryck på m-knappen inte långt borta. Just den möjligheten fimpa antispinn (förutsatt att man valt det i menyn) så snabbt tycker jag är det näst bästa med bilen, näst motorljudet. Jämfört med non-m då man får hålla nere knappen flera sekunder. Jag kör 99 % av all körning me m3:an med antispinn urkopplad. Dessutom manuell låda. Gillar att ha full koll på vad bilen gör. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.