|
Sida 1 av 3
|
|
|---|---|
|
Tänkte ta och provköra en BMW M3 E90/E92 för att se om det kan vara något för mig. Har suttit och läst lite på nätet för att se vad det finns för eventuella problem med motor och drivlina. Man hamnar i huvudsak på amerikanska forum och där står det spaltmeter om rod bearing problem. Några av trådarna jag läst i: Länk Länk Länk Är det någon här som drabbats av det här på forumet eller känner någon som gjort det? Frågan jag ställer mig är om man vill äga en M3 efter att eventuella garantier/motorförsäkringar upphört att gälla. Annars, är det något annat man bör vara uppmärksam på? | |
|
Jag har läst en tråd här på autopower där en medlem hade fått motorras på sin m3 e9x. Men thats it Visst finns det några andra som har haft motorras om man läser på bimmerpost etc. Men det är ganska få i antalet så det inget du behöver oroa dig för. I övright är m3 e9x en bra bil, har inte hört klagomål förutom rod bearing problemet. Har inte haft möjligheten att köra min bil än, väntar på våren så jag har inga personliga erfarenheter. |
|
|
Tack för svaret. Du har något att se fram emot till våren när du plockar fram din M3:a. Problem har en tendens att förstoras upp på nätet. Det får man ha i åtanke. Med det sagt är det ju inte roligt att vara en av de som drabbas. I synnerhet dom det sker utanför garantin eller att motorförsäkringar upphört att gälla. Man kan ju läsa rätt mycket om Porsche 996 M96/M97 motorernas problem där tillverkaren aldrig riktigt tog sitt ansvar fullt ut. Det var en sådan sak som smutsat ner Porsches kvalitetsrykte. Där tyckte jag att BMW gjorde rätt som gick till botten med problemen som uppstod med M3 E46. Jag hade kunnat tänka mig att köpa en M3 E46, men inte en 996/997 eller för den delen en Boxster med M96/M97 motorn. Hoppas inte att BMW gör som Porsche när det gäller S65 V8an i M3an och S65 V10an i M5an och låter ägarna ta smällen efter garantiernas utgång eller försäkringsbolagen i de fall motorförsäkringarna fortfarande gäller. BMW brukar väl ha rätt generös goodwill i vissa avseenden historisk sett. Jag ska ta och testa en M3 och ta mig en funderare. Man skulle ju kunna köpa en nyare modell och sälja den i god tid innan motorförsäkringarna upphör att gälla. Jag hade inte haft samma betänkligheter om det gällde en Metzger motor som sitter i äldre luftkylda 911or eller GT3 och turbo varianterna av 996/997:1. Därmed inte sagt att man inte kan råka ut för ett haveri på dem. |
|
| Rätt mig om jag har fel men en del fskbolag erbjuder väl motorgaranti till 10 000 mil? | |
| Alltid svårt att skaffa sig en bild över problem relaterade till en modell, forum kan lätt ge en överdriven bild. Efter att ha sagt det så kan jag meddela att vi bara har en m3V8 i bekantskapskretsen (eg min fars bekantskapskrets) och den motorn har rasat med byte som följd. Kostnaden tog försäkringsbolaget. Jag tror inte han hänger på forumet men det ska jag låta vara osagt. Ska höra efter mer detaljer. | |
| IF stor har 10 år eller 12.000 mil | |
We 2.000 BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12 BMW Z4 M Coupe -06 BMW M3 -02 BMW Z3 Coupe -99 BMW 740i/6 -96 BMW M5 3.8 -92 BMW M535i -87 |
Vevstakslagren slits fortare på en bil som varvar 8000(+), friktion och värme är bovarna. Ras på vevstakslager har drabbat M3 E46, M5 E6X och M3 E9X. Det alla dom har gemensamt är att dom varvar mycket. Sen är det bara de negativa trådarna som får uppmärksamhet, jag kan inte minnas att jag har sett en enda tråd där någon säger att de aldrig har haft problem med sin bil. Det är klar att det nämnts i någon tråd någonstans, men aldrig startats en tråd av den anledningen. När det gäller att läsa på nätet ska man ta det med en nypa salt, som du sa så blåses det upp och det är lätt att följa med på tåget. Värt att tänka på är att det har sålts väldigt många bilar och bara en liten del råkar ut för det här, slarv med service och ej tillräcklig varmkörning kan vara bidragande orsaker. När det gäller S54 är jag inte riktigt säker på att de löste problemet helt. Visst, jag har inte läst om någon Z4M-ägare (Sista versionen av S54) som har råkat ut för lagerras men jag har sett bilder på lager som har bytts ut och de är rätt slitna. Sen ska jag låta det vara osagt om det fanns 10000 mil kvar på lagren eller inte men det är mycket möjligt. Sen är det klart som fan att du ska köpa en M3:a om du vill det, låt inte ett fåtal trådar på nätet stoppa dig. Det finns många därute som njuter av sina M-bilar! |
![]() 2.682 M3 E46 - Phoenixgelb
X5 E53 - Granitsilver X5 E70 - Space Grey 325 E46 - Alpenweiss (03 optik). 318 E90 - Alpenweiss |
+1 på den :) "I used to jog but the icecubes kept falling out of my glas." BMW CS #05XXX |
|
Hej! Jag vet att jag glider lite offtopic nu igenom att återspegla mina tankar jag hadde innan mitt köp. Iaf jag ägde min m5 e60 i 3 år och ställde samma frågor som du nu gjort innan jag köpte den. Det jag kom fram till var i korthet att den procentuella risken att just du ska råka ut för ett lagerhaveri är ju väldigt låg, försök sätta antalet producerade bilar i förhållande till bilar som blivigt drabbade. Som vanligt så gäller det att se till att kolla historiken samt varmköra ordentligt innan du börjar pressa bilen mao vanligt "folkvett" kommer man långt med. Om du vill garantera upp dig med ngn form av säkerhet blir de ju till att köpa en "lågmilad" bil så bolaget tar smällen om den kommer. Försök att inte stirra dig för blind på problemen jag menar att man lever bara en gång så varför inte passa på och unna sig de man vill om man kan. Bifogar lite lunchläsning i länken nedan med lite motorskadestatestik ifrån LF -13 Ha en bra dag och lycka till i letandet. Länk |
|
|
Tack för engagemanget. En prestandabil av M3s kaliber får man nog räkna med att de har körts lite hårdare. Förhoppningsvis har de som använt bilarna haft lite förstånd att låta dem bli varmkörda först. För egen del har jag allltid varit noga med att varmköra alla bilar jag använt även om det rört sig om en skitbil för ett par tusenlappar som man fått låna i förtroende. Tittade lite i motorskadestatistiken från LF. M3 lär nog utgöra en väldigt liten andel av alla sålda 3:serie. Frågan är om de syns i statistiken som presenteras mer än på marginalen. Ytterst sett handlar det om vilket förtroende man har för BMW som tillverkare. Idag har bilar blivit så pass komplexa att löjliga småfel kan bli riktigt dyra för ägaren att åtgärda. Det behöver inte nödvändigtvis röra sig om ett totalhaveri eller motordetaljer som slits ner i förtid. Är det någon som har en uppfattning om vilken räckvidd en M3 har. Tanken rymmer väl ca 63 liter vilket jag personligen tycker är i minsta laget för den typen av bil. Hade nog helst sett en 80 liters tank. Jag kan tänka mig att den är förhållandevis törstig. M5ans törst är ju vida känd vid det här laget. Keiser du får gärna återkomma med vad er bekanta har för tankar runt det som hände med dennes bil och om förtroendet för BMW är intakt. Saken är att jag brukar behålla mina bilar en del år om jag gillar dem och har förtroende för hållbarheten bara de sköts som de ska. Tack för svaren så här långt. Det uppskattas. |
|
|
Harmon Rabb@ Jag har själv läst lite om räckvidden på olika forum. Dem flesta säger att de räcker ca 400-500km vid normal körning. Jag drog ut bilen idag och körde ca 80 km och slösade 1/3 av tanken. Kan tillägga att jag gasade som fan i massa tunnlar så de va ingen normal körning :) Men enligt färddatorn drog den bara 13,4 l/100km känns som att det är fel! |
|
|
Angående räckvidden förutsätter jag att vi pratar om blandad körning. Då är det acceptabelt med tanke på bil vi talar om. Vad blir räckvidden om man ligger i svensk landsväg 70- 90 och motorvägsfart i ca 120 km/h och i lite högre Autobahn tempo runt 160 med lite trafik? Tog och testade en M3 E92 idag. Spontant kändes den väldigt bra. Motorn var fantastisk. Bilen var lättkörd. Oerhört fint chassi. Styrningen kändes bra. Den var utrustad med M-DTC lådan och competitionpaketet. Har tidigare bara testat Audis/VW DSG låda och äldre M3 med SMGII. De har lämnat en hel del att önska på olika sätt. Får säga att jag blev positivt överraskad av lådan i "nya" M3an. Med det sagt gillar jag interaktionen bara en manuell kan erbjuda. Jag skulle nog trots det ändå köpa en E92 med M-DTC lådan. Det finns betydligt trevligare manuella lådor än de som BMW erbjudit sina kunder genom åren. I alla fall när vi pratar om den mekaniska känslan i dem. Får ta mig en funderare och se hur jag gör. Köpte en Abarth 500 med ss-kitet för ca två år sedan mest på skoj. Har på något sätt blivit fäst vid den. Perfekt liten busbil till vardags. En M3 hade varit mer användbar vid längre resor. Där är man begränsad med en Abarth. |
|
|
Sålde min Abarth 500 tidigare i höstas. Var och provkörde en manuell M3 igår bara fö att få det ur systemet. Jag blev inte frälst så att säga. Är det någon som vet hur utväxlingen skiljer sig åt mellan den manuella lådan och M-DTC? Den manuella lådan upplevs precis som vilken annan låta BMW brukar ha i sina bilar. Det fattades något. Det är nog så att man har utvecklat M3an med M-DTC i åtanke. Den manuella lådan erbjöds för att blidka hardcore fansen av manuell låda. Man lade dock ingen kraft att få det att harmonisera. Det var någon som påstod att man fått till det bättre i senaste M3/M4 med turbo-sexan. Jag vill dock ha en NA motor som omväxling. Hur är DTC lådan på vintern? Jag hade tänkt ha en M3 som året runt bil nämligen. Sist men inte minst är jag lite fundersam på prisbilden på M3. Årsmodell 08- 13. Det är ett stort spann i pris. De bilarna av årsmodell 10- 13 ligger kvar länge. Åtminstone en av bilarna har legat ute sedan minst februari. Ett spann på strax under 300´ till närmare 500´. Det känns som man kan ha tålamod att vänta ner prisnivån på de nyare årsmodellerna. Lägger hellre närmare 500´på en Porsche 911 än en M3. Det är en helt annan bil i slutändan. En M3 är en bra kompromiss. För att inte säga lysande sådan. Men lika bra körmaskin som en 911. Glöm det. |
|
|
Harmon Rabb, jag har kört massor med manuella bilar över tid, och blev väldigt positivt överraskad över e46 M3:s manuella låda!!! Tvärt emot dig, tycker jag den loggar sanslöst bra, vid olika körningar. Visst, kopplingen är lite tyngre att trampa, men ska också hantera mer kraft, än i de flesta andra. Jag har inte heller koll på nyare lådor, men skulle bli förvånad om dom är sämre. Mitt mesta jämförelsematerial är Volvo, med allmänt erkänt bra lådor genom åren. Kanske är Porsche lådor ännu bättre, men dåliga är inte BMW, tycker inte jag, iaf. em3 |
|
|
Kommer du köra mycket stadstrafik? Isåfall är DKG smidigare. Jag har kört M3 E92 med DKG och jag tröttnade efter 2 min, ingen känsla alls. SMG 3 som jag hade i M6an som växlar bra mycket långsammare var dubbelt så roligt då det händer lite. DKG = Supersnabb och smidig men dataspels-känsla deluxe. Jag hade satsat på en manuell i slutändan, för då får både du och bilen jobba och det är bra kompromiss för en "sportbil" som M3an. Personligen föredrar jag vanliga manuella lådor men det är ju en smaksak. |
|
|
em3: Jag kört såväl MZ3 och MZ4 Coupe som var manuella och så klart den äldre M3 E36. E46 M3 har jag bara kört i SMGII utförande (kom inte alls överens med den i stadstrafik) Har även kört diverse standard BMW genom åren från BMW E30 generationen och nyare. Vill inte påstå att BMW:s lådor är dåliga. Tvärt om är de väldigt bra. Men som sagt jag tycker att det fattas något när jag kör en manuell M3 från E90 generationen. Kan inte sätta fingret på det än. Får låta det sjunka in. Sett från ett driftsäkerhet perspektiv tror jag att en manuell är ett smartare alternativ. M-DTC känns som ett osäkert kort över tiden om man nu tänker behålla bilen. Jag är inte den som byter bil ofta om jag väl fastnar för den. Phonenix M3: Nej, jag kör inte mycket stadstrafik och om jag ska vara helt ärlig är jag en av dem som verkligen gillar integrationen mellan maskin och människa som bara en manuell växellåda kan erbjuda. Även i tät stadstrafik har jag inget emot att köra manuellt. Alla mina bilar har varit manuella och det är ett nederlag att fundera på en M-DTC låda i en M3. Jag ville verkligen komma fram till en annan slutsats än jag gjorde. Sedan befarar jag att jag kommer att tycka att det är tråkigt med en M-DTC låda. Alla DSG bilar och dylikt som jag har kört genom åren har jag upplevt som kliniskt tråkiga. En Porsche 911/Boxster/Cayman med DKG låda skulle jag inte ens fundera på. Nu har jag en manuell bil som jag inte har några planer på att avyttra så jag står inte helt utan bil med manuell låda om jag hade köpt en M3 med M-DTC låda. Är det någon som har hört att det skulle vara några tekniska bekymmer likt de man hört nio VAG- koncernen? En sådan sak skulle få mig att direkt avfärda en M-DTC låda. |
|
|
Harmon Rabb:Länk Här har du en tråd på bimmerpost som är dedikerat till m3 DCT lådan. Du kan även hitta svar på alla dina frågor på samma sida. bara sök och läs ;) har hunnit köra 1200mil med min m3 och jag bara älskar den mer och mer. har inte hittat några kända fel på DKG lådan på m3 e9x på forum iaf. |
|
| Malleru: Tack för länken. Jag har suttit följt och läst trådar bland annat bimmerpost och andra internationella forum. Ville höra lite vad man skriver här i Sverige sett från ett svenskt perspektiv. Vad roligt att du är nöjd med din M3. | |
|
:) Tycker du tänker helt "rätt" Harmon, det är ju flera saker som gör en manuell låda rätt, och man ska nog vara nöjd från början, absolut! Kanske kan man inte jämföra med Porsche, det är nog en annan divison.... Lycka till i ditt sök och val! em3 |
|
|
911 har ju växellådan monterad bak och vajrar mellan spaken och lådan, detta suger med tanke på att få bra känsla i växellådan. Jag tycker inte en 911 är speciellt skön att växla med. Då känns en M3:a bättre. Den manuella lådan i M3E46 är väl OK, men inte mer, synkringarna är hyfsat stabila och den funkar ju bra när man kör på bana och så, men den kunde ju gärna ha haft kortare slag och varit mer precis. Det är ju vanligt att byta till annan växelspak från några av dieslarna för att få kortare slag på M3E46. Om ni vill veta hur en bra växellåda ska kännas, provkör en Honda s2000, där kan man snacka om korta och precisa slag, riktigt grym känsla. Där går växelspaken direkt ner till ett väldigt stabilt stag som sedan rör gafflarna inne i lådan. |
|
|
Det var inte känslan i lådan som jag i huvudsak syftade på utan helheten med växellåda, drivlina och motor. Där menar jag att den manuella är en sämre matchning i M3 E9x. Därmed inte sagt att det är något fel på manuella växellådan i sig. Det finns många bilar med fin känsla i växellänkaget. Även bilar med lite kärvare växellåda kan ge en väl så hög tillfredsställelse som en som känns som man drar en varm kniv genom smör. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.