|
Sida 2 av 3
|
|
|---|---|
| Det som saknas i den manuella vs automaten är en sjunde växel. Blir sjukt jobbigt, och dyrt, att åka långt med en manuell. Högt varvtal och drar mycket soppa. Det är. som jag ser det, den enda nackdelen med manuell. | |
| musse: 6:an på en manuell är 1:0.872 har jag för mig, medans den är 1:1 på DKG (tror jag!). Skillnaderna är alltså: DKG har tätare stegning och annan utväxling på diffen (3.15 istället för 3.85). | |
| Den manuella ligger runt 3500 varv i 140 km/h. Har man en annan utväxling på den sjuväxlade DTC lådan? Tänkte mig mer att den har tätare steg, men att sexan (manuell) och sjuan (DTC) var en överväxeln och snarlikt utväxlad. | |
| Hur stor skillnad är det på diffen mellan de två i realiteten? | |
| Högsta växeln DCT: 1*3.15=3.15, dvs 1:3.15, samma för manuell blir: 0.872*3.85=3.36, dvs 1:3.36. Så ja det skiljer en del, på sjuan i 140 borde varvet ligga kring 3250... | |
| Är det någon här som har testat OEM Performance stolarna i sin Me E9X? | |
| Nej, men jag har de vanliga stolarna med el-sidostöd och svankstöd. Sitter ofattbart gött i dem. Ingen anledning å byta. Dessutom vill jag slå ett slag för den manuella lådan i E90 M3. Enda felet med den är den långa växelspaken. Går dock att lösa genom inköp av kortare växelspaksknopp. | |
|
Någon som provat att byta slutvxl på sin manuella till DCT dito? Går i tankarna på att prova det då jag inte riktigt gillar den korta 1ans vxl på min manuella. /Scnitzermann |
|
|
Det tror jag är en dålig ide. Bmw's tekniker valde den ganska aggressiva utväxlingen för att det passar motorn bäst. Jag tycker man känner det ganska tydligt att vridet på låga varv är inte är nån höjdare, men det blir ju så när man gör en sugmotor så högvarvig. Själv vart jag inne på att gå ÄNNU aggressivare från original 3,85 till låt säga 4,27 men det hade nog förstört bilen tyvärr. Tycker den varvar högt på motorvägen redan original. Men att som du föreslår byta till 3,15 skulle också förstöra bilen. Skulle bli trög och sämre svar på gas. Du lär ångra dig. Jag bytte på en alpina från 3,15 till 3,62 en gång. Gjorde en enorm skillnad till det bättre........... |
|
|
Jo jag är helt införstådd på att den kommer att upplevas som slöare vid start och vid låga hastigheter då det är ett rejält kliv utväxlingarna imellan men kan ändå inte släppa att prova det i praktiken. Har fått tag på en slutväxel från en DCT M3a och skall prova det bytet i vår. Är ju inte såå mkt att skruva på för bytet trots allt enligt mig. Och skulle jag då ångra mig så är det bara att skruva tillbaka orginal slutväxel igen med en erfarenhet rikare. /Scnitzermann |
|
| Inga problem att byta diff själv. Återkom gärna med din upplevelse. Lite nyfiken är man ju. | |
|
Rekommendera alla e90-92-93 ägare att byta vevlager innan det är försent, jag är inne på min tredje motor å bilen har endast gått 6000 mil och är fullservad på bmw, aldrig bankörd eller aldrig varvad med kall motor, har sköt den som ett barn men har ej hjälpt |
|
| Hur har ärendena gällande motorbytena skötts av BMW ? Tar de på sig ansvaret för de krånglande motorerna ? Som ägare till en E90 M3 är man ju lite nervös över de här vevlagrena. Kom det nån förvarning ? Finns det lager som är bättre än original ? | |
| tror inte bmw ställer upp längre kanske om du har en 2013, du får lita på försäkringen , jag fick ingen förvarning motorerna rasade helt plötsligt i lugn stads körning, lagren efter 2012 ska det vara har du äldre bil byt lager !!! | |
|
sirtobbe@ ta det lugnt. Luktar troll här. Någon som vill köpa en -08 billigt av en desperat säljare;) EB |
|
|
Säljer aldrig min pärla en av sveriges finast 08 och har den uppdaterade motorn |
|
|
Hej! Tänkte låna tråden med relevant fråga istället för att start ny tråd. Är ute efter en E92-93 M3, har som kriterium 08 eller nyare och <7500 mil. Liksom trådskaparen har jag hört en del om vevlager på S65 motorn och tror mig iaf förstå att orsaken är kombination av högvarv, miltal och 10W60 oljan som man använder - rätta mig om jag har fel. Rent intuitivt borde ju problemet vara vanligare här pga kallt klimat och högre motoroljeviskositet. Det andra problemet som dyker upp verkar vara gasspjällsregulatorn vilka det finns två av. Vad jag förstått ska man lyssna efter tickande från motorn och hög tomgångsvarv för respektive problem. Min budget tillåter nog inte så mycket senare årsmodell eller lägre miltal. Mina frågor är: Ska man försöka satsa på senare årsmodell och acceptera högre miltal eller vice versa och finns det andra symptom man ska iaktta inför köp? Med Vänliga Hälsningar Xinge |
|
|
Beggad sportbil, alltid lite av en chansning. Ägarprofiler, historia, går först. Fler mil behöver inte betyda något, inte ålder heller, även om det sannolikt blir fler renoveringar med åren. Den som förstår påverkan på vevlager vid hög varvning på hårt trimmade bilar och olja som inte är i drifttemperatur, brukar inte utsätta sig för den risken. em3 |
|
| Generellt verkar det vara vevlager och spjällhusmotorer som är dom svaga punkterna i s65. Service- och ägarhistorik är viktigast för mig när jag tittat på olika objekt utöver vanliga "rutin"-kontrollen såklart. | |
|
Jag vet om några som fått ras på sina M3 E9X, även M5 E6X. Riktigt värdelöst att behöva se varenda av ovan nämnda bilar utan fixad vev/lager som ett rullande renoveringsobjekt. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.