AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

1-Serien
13.110

Knarrande dörrar?

Sida 1 av 2
Hej!

Jag är oerhört nöjd med min BMW's byggkvalité, men nu "efter" vintern så har det börja "knarra lite i framdörrarna när man kör över ojämnheter på vägen. Blev lite bättre efter att jag tryckte lite på dörrpanelerna men fortfarande ligger det kvar lite oljud.

Någon som har någon idé?

Observera att många inte ens skulle höra ljudet i fråga, men vi BMW ägare är ju noggranna. ;)
fr
403
fredo
F20 M135iA -16
Har haft det på nån BMW själv. Silikon-spray på gummislisterna hjälpte. Det var BMW-handlaren som gjorde det åt mig. Sedan så gjorde jag det någon gång själv.
Tack för svar. Det skumma är att jag bara för 1-2 månader själv smörjde på Turtle silikon, för att de inte skall frysa...
Visa användare
2.543
azkikr
135i Cab M-sport -08
X1 Sdrive 20i M-sport LCI -13
Suzuki Ignis Sport -04
använd inte silikonsprej... men gummivårdsspray.
Bmw (Novation) i Uppsala rekommenderar Würth gummivård, den använder dom själva. Silikon torkar ut gummit.

/Jonas
Visa användare
3.140
AlexanderK
I3s 120
Z4 E89 23i manuell
Sådana där bensinmacksgrejer gör väl dessutom att gummit bara torkar ännu mer?
fr
403
fredo
F20 M135iA -16
Hur kan det ens vara möjligt att man gör medel för att smörja gummi som torkar ut det?
Visa användare
2.543
azkikr
135i Cab M-sport -08
Suzuki Ignis Sport -04
silikon är effektivt kortsiktigt, men dåligt långsiktigt... så jätteknepigt är det inte.

/Jonas
Så svaret är egentligen att jag skall dra på riktig gummivårdsspray? Värt ett försök!

Frågan är om man bör rengöra från skiten som jag drog på? Isåfall med vad?
Visa användare
2.543
azkikr
135i Cab M-sport -08
Suzuki Ignis Sport -04
Jag har aldrig haft på silikon på mina lister, men har alltid gjort rent dom med en mild såpalösning innan jag haft på gummivårdsprayen.

Tilläggas bör väl att det inte bara är att spraya på, utan man lär skydda runt listen med t.ex. en wettexduk som man sedan även kan använda för att fördela ut sprayen jämnt.

/Jonas
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Ja, Wurth Gummupflege. De flesta BMW-verkstäder kan sälja den till dig till överpris, men en burk räcker några år...

När man kommer till den punkten att det inte räcker/knarret återkommer "för fort" får man byta listerna. Titta om filtbeläggningen på listen är skadad.
Har försökt rengöra med diverse (uppenbarligen inte nog kraftfulla) rengöringsmedel.

Ljudet har fortfarande kvarstått. Idag testade jag att med en trasa och T-röd rengöra grundligt. Man får inte glömma att "vika ner" listen också, speciellt i överkant eftersom filt-listen kilar sig in där.

Efter det köpte jag gummivårds-spray från Wurth, som är silikonfri. Finns butiker i de flesta större städer i Sverige, samt att det verkar som om BMW säljer det. Kostade drygt 200kr inkl. moms i en Wurth butik.

Sprayade rikligt på alla lister (inkl. filtlisten på ovansidan dörren) och gned in med en ny trasa. Nu blev det knäpptyst!

Tänkte återupprepa smörjningen om någon dag, och sedan hoppas på att det inte återkommer.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Tänkte köpa Wurth-medlet men såg att BMW har ett eget för lägre pris...
Länk

Någon som testat detta?

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Tänkte också på det, men när jag kontaktade min BMW verkstad så var det 350kr som gällde. Kanske inte är samma, men var BMW originalmedel, så borde ju vara just det...
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Det verkar vara ett överpris...

Länk

Länk

Borde ligga under hundringen hos BMW tycker man!

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Wurth är 350 ml eller nåt sånt.

"Why float through life when you can drive?"
/Martin
Beställ om du orkar vänta, eller kolla om din BMW handlare inte är lika girig :-)
Visa användare
40
ulfem
518i Touring -96
Köpte Biltemas Vaseline Spray, 50 kr.
Sprutade på och bakom gummilisterna och gnodde in riktigt med fingrarna överallt i alla skrymslen och veck.
Uppe, nere, framme och bakom.
Nu är det knäpptyst, helt underbart att köra igen.

h-
23
h-wood
BMW x3 3,0d -15

Har ett jäkla knarrande i förardörren ,men har man ner rutan litegrann bara så blir det tyst har testat bmws egna stift på ovankant på rutan men det knarrar i varenda ojämnhet iaf.
Min slutsats är att om du baddar filt-listen med grön såpa håller det sig några veckor. Kör du med Wurth Gummivård så blir det bara lite tystare, men löser ej problemet...
Nu har jag testat Biltemas vaselinepsray som ulfem tipsade om nyss, och hoppas det håller bättre än grön såpa.
h-
23
h-wood
BMW x3 3,0d -15

Ok men måste väl finnas nåt som löser det helt och hållet ,problemet fanns ju redan på e39an
Byta lister :-)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.