|
Sida 1 av 3
|
|
|---|---|
|
Hej allihopa. undrar vad ni tror om denna krockade bil går den att fixa? och vad skulle de kosta att fixa hos bmw verkstad? hade bara trafikförsäkring. vad skulle de kosta mig?? tacksam för seriösa svar, någon där ute som varit med om detta? mvh Bilder: Länk Länk Länk Länk Länk Länk Länk Länk | |
We 2.000 BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12 BMW Z4 M Coupe -06 BMW M3 -02 BMW Z3 Coupe -99 BMW 740i/6 -96 BMW M5 3.8 -92 BMW M535i -87 |
Det ser väldigt dyrt ut, men jag kan inte avgöra hur långt det här snöret är. Det bästa är väl att be en skadeverkstad om en offert. För övrigt så lever du verkligen upp till ditt namn när du kör med en sådan bil enbart med trafikförsäkring. |
| Har airbagen löst ut? | |
| nej den har inte utlöst någon airbag jag blev chockad själv varför den inte gjorde de | |
| Klart den går att fixa. Men knappast lönsamt, om man nu inte råkar äga (eller ha tillgång till) en fullt utrustad skade/lackerings verkstad...Tippar på en repkostnad mellan 70-150'. | |
| Hej kolla med några seriösa verkstäder för ett FAST pris på repen och kolla upp med att köpa delarna på skroten själv för ett juste pris skena framskärm o diverse andra delar som behövs. annars får du överväga vad du får för bilen i delar. fd lackerare o bilplåtslagare mvh janne | |
|
Aj tråkigt på första bilderna såg det väl inte så farligt ut men... Även om du lyckas musta fram dom flesta delarna på skroten och i bästa fall nån kunnig gör arbetet svart så lär det nog kosta ungefär som dawwe gissade minst 70k. Jag hade nog tagit det som läropeng ang försäkringen och sålt i delar tyvärr! |
|
| Alternativt "fuska" ihop den och sälja som banbil/ löjligt billigt och ta en brakförlust långt över den där helförsäkringen ; p | |
| cykeltjuv man måste ge det en chans o kolla upp vad det kostar. den måste nog upp i dragrikten men det behöver inte bli alltför dyrt om man får en bra deal med skroten på delarna. typ inre hjulhus skärm länkarmar osv i ett paketpris mvh janne | |
![]() 2.226 530d G31
Alpina B10 4.0. Enda tillverkade med 6vxl :) 325 E30 Cab-93a 750i-96 750i-90 Sv.såld 6200mil. |
Släpvagn till Polen , Litauen eller dyligt. Här hemma blir för dyrt |
|
Nu var ju frågan egentligen vad det kostar på en BMW-verkstad, att det kan bli billigare genom att googla efter delar förstår ju alla. Jag tippar på att kostnaden för reparation på en BMW-verkstad överstiger bilens värde. Bara plåt och lackning lär ju vara 50+ papp (PÅ EN BMW-VERKSTAD), sedan kostnad för fälgar, allt annat som är trasigt och dessutom riktning. Jag skulle lämna in den på BMW för felsökning, skadebedömning, och sedan be dem köra hem bilen. I kostnadsförslaget från BMW lär du ju kunna få en noggrann specifikation på vad som är trasigt och med den som hjälp är det ju bara att sätta igen och leta på skroten och ebay efter delar. Då kan du ju få det rejält mycket billigare. Du kan nog glädja dig åt att jag tror att det är hyfsat enkelt att hitta bra delar till M5 E60, både original och eftermarknadsdelar. Det är väl bara att acceptera att du kommer vara utan bilen något halvår upp till ett år, för det där lär ta ett tag att fixa. Fast hela det här förslaget förutsätter ju att du vill fortsätta äga bilen - vilket ju inte är säkert att du vill. Bara att fastställa huruvida du vill fortsätta äga och köra bilen tar ju en stund att fundera på. Sjukt tråkig situation du hamnat i för övrigt. Jag antar att du inte vill ha några råd om hur du skall försäkra dina bilar i fortsättningen. För övrigt är det väl så med airbagen att bilen måste deformeras in till en deformationspunkt innan airbagen löser ut? Inte helt säker dock. |
|
| Jörgen sådana bilar lagade där vill vi inte se på våra vägar. har själv sett en audi lagad av 2 ihopskarvade bilar . motorn tog i torpedväggen och jag undrar hur dom svetsade ihop dubbel tröskeln. det slutade i rätten o svenskpolacken som sålde den fick ta tillbaka köpet. och ja kan lova han förstår inte varför han måste betala tillbaka köpesumman. ha ha | |
| Hur smällde du bilen? Låter ju helt klart oroväckande om airbagen inte funkade. | |
|
Jag är inte så förvånad över att airbags inte har utlöst - de är kalibrerade för att utlösa vid ett visst krockvåld där bilen i princip "stoppas upp" av smällen. Om de utlöser för tidigt kan de orsaka värre skador då föraren inte längre kan styra bilen... De skadorna som bilderna visar, har nog inte varit särskilt kraftigt krockvåld (G-krafter på föraren) egentligen. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Det finns ytterst kompetenta skadeverkstäder även i länder som Polen, Litauen. Men då kostar det "lite mer" men säkrligen låååångt billigare än i Sverige. Skulle tippa på att en normal timdebitering hos en ytterst kompetent verkstad i Polen ligger runt max 500 Sek, jämför det med BMW Sverige som i regel tar typ runt 1500, eller för den delen med en duktig fristående verkstad som i regel tar runt 1000-lappen. Skall BMW laga den så kommer det springa iväg en bra bit över 200'. BMW har för övrigt ytterst sällan egna lack-verkstäder, de brukar ha "avtal med några lackerare". Om BMW skall laga bilen får man ta i beaktning att de kommer montera NYA delar (dörrar,skärm,huv mm). Det är väl egentligen overkill, går väl lika bra med beg delar för under halva priset? Så lämnar du till "rätt" verkstad i Sverige o får nån form av "deal" så kommer du landa på mellan 70-150' tippar jag, förmodligen närmre 150´. 70' förutsätter att du gör en hel del arbete själv, tex byter dörrarna, fixar ny/annan huv, framskärm osv... |
|
|
Här kommer en video länk där man ser lite inre skador.. |
|
| Tittar man på videon förefaller stötfångaren fram ha varit röd i sitt tidigare liv? Och är pdc-sensorerna igenspacklade? Kanske krockad tidigare och därav ingen airbag som löste ut? | |
|
Hur gick det med dig? Vad smällde du med? Stolpe? Annan bil? |
|
|
Bilen råkar inte ha reg. EGAxxx? ///Stefan |
|
|
Tråkigt! Ser att du har batteriet inkopplat fortfarande när du öppnar dörren. Jag hade kopplat ur det då kablarna kan vara avskavda i fram osv som kan göra att det blir kortslutning och bilen börjar brinna om du har otur. Sälja i delar eller till någon som vill bygga banbil är nog mest ekonomiskt. Motor och växellåda står ju rätt högt fortfarande och inredningen såg också trevlig ut. |
|
| ......typiska skador när man slängs mellan vire på 2:1 väg skulle jag tro, eller hur Gambler 85???...rätt höjd för skador, "skavsår" i halvmetershöjd, vä. framhjul hårt intryckt = framvagn "borta", kan hända vid större vinkel.....det där blir inte billigt, hoppas du hittar ett bra sätt/ mindre dåligt, att komma ur detta tråkiga läge....Airbag löser kanske inte vid vire-gnugg, för rörelse-energin fångas upp i virer'n.... | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.