AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
5.867

låst motor? Bmw e46 330 2001

Sida 2 av 2
Bra summering.

FP
Wh
458
Wheelie82
530d f11 -16
i3 94Ah BEV - 17
Du måste nästan ha tryckt olja genom vevhusventilation in i insuget och ner i cylindrarna. Bort med stiften och titta. Sug ut så mycket det går. Kan tänka mig att skador kan ske om det bara är en cylinder. Är det fler borde inte krafterna vara så stora att nån stake krökt sig eller så. När den väl startar om den startar lär den ju ryka rätt bra! ;-)
Visa användare
253
Aduoan
BMW 335d+ Touring M-Paket

120d 2007
Jag tror nog att jag har gjort de ja. Ja vi ska kolla på måndag o se hur mycket som har fyllt och så ska vi se hur det hela slutar. Men de ska nog gå bra då den inte har belastats eller nått sånt.

Adu Oancea
Visa användare
253
Aduoan

120d 2007
men varför skulle de vara mer skada om de bara är en cylinder? han va ju aldrig igång efter blåsningen? tror inte att en vevstake eller så har gått. hade nog varit värre om de hänt när bilen hade körts eller liknande men ej när den stog still och ej igång? :P

Jag tror nog med att den kommer att ryka lite när den väl hoppar igång ;))

Adu Oancea
em
906
em3
M3 cab -03
....ger bara ett litet råd.....din fråga, en cylinder vätskefylld, betyder att allt moment belastar just den..... ( =fysik....), dvs. den har försökt röra sig,men inte lyckats pga vätske-fyllnad....med de krafter, som råder i en motor, kan just den cylindern ha försökt att röra sig, då uppstår stora krafter i andra delar, när den inte kan röra sig, som den borde.....där har du förklaringen, som andra försökt förmedla.....
Visa användare
253
Aduoan

120d 2007
Tack! Vi hoppas på de bästa på måndag :)

Tack för svar tips och allt grabbar :D

Adu Oancea
Visa användare
253
Aduoan

120d 2007
då va den fixad. Ca 7 dl olja drog vi ut från cylindrarna. 3 st som va dränkta i olja.... Bilen rök ganska vitt men inga missljud och den går kanon fint.

Slut summering? Aldrig mer göra detta ;)

Tackar för svar tips och råd. :) :) :)

Adu Oancea
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Skönt att det löste sig!

Med största sannolikhet har du tryckt sönder membranet i cyklonen/oljeavskiljaren, så det är nog läge att byta den!

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Visa användare
253
Aduoan

120d 2007
japp.. Misstänkte de med. En ny är beställd och byter den på lördag :)

Adu Oancea
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Spännande. Exakt var och hur blåste du med tryckluften? Vad kopplade du loss?
Visa användare
253
Aduoan

120d 2007
Slangen som kommer från vevhusventilationen till toppen. :P

Adu Oancea
Visa användare
1.338
Storabjörnen
Mercedes GLK350 -09
Mini Clubman D -10
VW Golf GTI 16v -87
Jeep Cherokee -95 [SÅLD]
330iA Touring -02 [SÅLD]
316ti Compact -04 [SÅLD]
Torde väl vara 7'an eller 2'an då kanske --> Länk Minns inte exakt hur det ser ut i verkligheten.

Men byte av separator (jo, sannolikt har membranet stuckit i den) är ju en... "intressant" uppgift..

De som bytt vevhusvent (undertecknad inkluderad) vet att tålamod är en vara som är vettig att ha en portion av. :-)

/Anders
Ca
92
Cape
E92 335i 2008
Just detta du har råkat ut for hände mig och min e46 330 för 2 år sen.Precis som många säger så hade den sugit in ca 1,5 liter olja i cylindrarna.Jag plockade bort tändstiften, la i växel och testade att knuffa bilen, va så mkt olja att jag fick köpa en lite pump på biltema och pumpa ut oljan. Efter att jag fått ut all olja testade jag starta bilen och visst fan hoppade han igång,fick dock byta vevhusventen för att inte detta skulle hända igen. kostade ca 3500 kr på en mekonomen verkstad.

Visa användare
253
Aduoan

120d 2007
stora björnen... ej 7-an utan 2-an :P

Cape, japp jag har beställt ett nytt vevhusventilations kitt. Så fått det kommer så ska jag byta ut det. :)

Adu Oancea
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Hmm. När jag panikrensade min vevhusventilation använde jag en dammsugare och sög i det röret. Upptäckte då att efter att klägget kom ut sög jag upp olja från tråget.

Normalt ska ventilen ta undertryck via 5 från insuget och skapa ett litet undertryck i 2 så att gaserna sugs in i insuget, och oljan separeras av cyklonen och rinner ner i 4.

Om du trycksatte 2 måste ventilen ha förvandlats till en ejektorpump!?
Så att det flödade in i insuget och blev undertryck i 4 istället, så att oljan sögs upp där. Spännande!
Visa användare
253
Aduoan

120d 2007
Man lär sig nått nytt hela tiden :P

Nått gick ju galet. men tur att de ej va värre om man säger så.

Adu Oancea
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.