AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
5.869

låst motor? Bmw e46 330 2001

Sida 1 av 2
Visa användare
253
Aduoan
BMW 335d+ Touring M-Paket

120d 2007
Hej!!

Detta är nog det sjukaste jag varit med om så snälla snälla någon som kan hjälpa mig så snabbt som möjligt?

Kör in bilen i garaget. öppnar huven kolla vevhusventilationen. lite gägga där men inte mucket. blåster rent med högtrycksluften och får ut det mesta. kopplar tillbaka slangen till toppen och allt klart så sätter jag mig i bilen och ska starta den för och köra ut..KLICK precis som motorn ej går runt. den är låst. provar igen samma sak. jaha. drar den efter en bil slänger in 2-an då är hjulen låsta drar hjulen efter mig, lika så i tre-an.altså precis som motorn är helt låst...vad har hänt? varför? allt har funkat hur bra som helst och bilen används dagligen...
snälla hjälp!!!
Tack

Adu Oancea
Visa användare
253
Aduoan

120d 2007
PS lite rök och konstig lukt kom det ur startmotorn om man säger så.. aldrig varit med om liknande

Adu Oancea
Hej,
Jag hade en gång en SAAB 900 S, där topplockspackningen hade gett sig. Så länge motorn gick, märktes det i början ingenting, eller åtminstone inget tydligt. Men så småningom märkte jag att startmotorn tvekade och till slut inte orkade alls. Och att knuffa igång motorn krävde trean, fyran, femman med flera försök för att lyckas.
Efteråt har jag förstått, att en eller flera cylindrar, när motorn kallnade, drog in kylarvätska och gav "oändlig" kompression.

På din beskrivining låter det som om du var lite i samma sits, tyvärr.

/Lennart
Visa användare
253
Aduoan

120d 2007
hmm jag kan ej köpa att topplockspackningen gett sig. oljan är hur fin som helst och lika så kylarvattnet.. Han har aldrig gått upp i temp... måste ha hänt något då jag blåste igenom motorn med tryckluft via vevhusventilationen.. Blivit någon överkomp? vet de låter helt sjukt att motorn tvär låser sig bara sådär ( stillaståendes i garaget)

Adu Oancea
Visa användare
253
Aduoan

120d 2007
någon som kan ha någon mer förslag på vad som kan ha hänt?

Adu Oancea
Pe
85
Periodare
V70 D3 -12
Såld - BMW 520d -08 Touring Man N47 E61
Hmmmm. Tryckluft inebär väl typ 7Bar. Det är ju mer än vad du har i oljetryck. Kan du tryck sönder topplockspackningen? då kan vatten runnit in i en cylinder.

Enklast att kolla är väl att skruva ur stiften och se om det kommer ut något när man försöker dra runt motorn för hand.

Är det så är det ju risk att även veven är krökt nu.

Vill inte måla fan på väggen.
Visa användare
253
Aduoan

120d 2007
ok. men han gick ju inte ens runt när jag skulle försöka starta han efter jag blåst i ventilationen, jag vrider på nyckeln och det direkt säger klick o sedan är de tvärstopp.. inte ens bogsera igång bilen funkar då den är tvär låst :(

de kan ej vara så att startmotorn låst sig?
som sagt det rök lite ur motor rummet efter jag försökt dra runt på starten några gånger utan resultat :/

Adu Oancea
Visa användare
253
Aduoan

120d 2007
och vi säger att vatten runnit in i en cylinder, låser de då hela motorn?
så den inte går runt alls... inte på start och inte vid bogsering ? :/

Adu Oancea
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Skruva ur stiften - då släpper ev. hydro-lock eftersom det inte längre blir någon kompression i cylindrarna.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Visa användare
253
Aduoan

120d 2007
Hydro- lock ???
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Vätska i en eller flera cylindrar (olja eller vatten företrädesvis) - vätska kan inte komprimeras och då blir det stopp!

Mvh
Johan B

Visa användare
253
Aduoan

120d 2007
Tack vare jag blåste i vevhusventilationen så har det trängt in i cylinderna och blockerat motorn? Ta bort stiften och köra på starten? Och de borde isåfall hjälpa? ,

Adu Oancea
Det tycks onekligen finnas ett samband mellan din "blåsning" och det följande problemet, som nästan säkert beror på vätska i en eller flera cylindrar. Exakt hur allt hänger ihop är inget jag kan svara på, men att lossa tändstiften och (försöka) köra startmotorn i det läget kan väl inte vara något problem, när det nu ser ut som det gör?

Sen slår det mig: varför kör man in en frisk bil i sitt garage och börjar blåsa bort något som man egentligen inte har någon anledning att misstänka finns ... ? "If it's not broken, don't fix it."

/Lennart
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Har du ett läckage in i cylindrarna kommer det inte att botas genom att skruva ur stiften, men du kan se om problemet försvinner (temporärt) när du lossar stiften och drar runt motorn.

Det kan ju vara så att problemet är relaterat till själva startmotorn också...

Men genom att skruva ur stiften kan du bocka av ett tänkbart fel.

Du lär även se om det är något/några stift som är blöta på den "heta sidan".

Mvh
Johan B

Visa användare
253
Aduoan

120d 2007
Bilen fungerade klockrent innan blåsning av vevhus. Så jag kan nog ta den idén att vätska olja ha trängt in i en eller flera cylindrar vid blås ingen. Ska kolla detta på måndag. Visst kan de vara så att startmotorn också hängt sig? Men vi får se hur de ser ut som sagt.
Tack för tips!!

Adu Oancea
Otur med att startmotorn gått in och låst sig mot kuggkransen i svänghjulet?. Långsökt men inte omöjligt...
Om du lyckats fylla en cylinder med vätska så måste en ventil stått öppen, då borde det gå att trycka ut igen samma väg.. Du kan ju alltid prova att lägga i backen och knuffa/gunga kraftigt framåt, och tvinga motorn en aning baklänges, till slut måste någon ventil börja öppna igen osv.

FP
Visa användare
253
Aduoan

120d 2007
Vätska i cylindern eller startmotor som hängt sig. Nått av de är de säkert. Nått annat kan de ju väl inte va tycker man. :)

Adu Oancea
Visa användare
253
Aduoan

120d 2007
De jag kommer på nu är att innan jag började blåsa så kollade jag oljan o den va ok på stickan/ full. Efter jag blåst och fått ut lite gägga och olika ur slangen till vevhuset så va oljan nere på minimum. Så jag fyllde på till max nivå igen och skulle starta Och då gick de ej. Men va jag vet så är de ca 1 liter mellan max och minimum på stickan? Och det kom kanske ut max 1dl vid blåsningen.

Adu Oancea
Jisses, det var spännande... Nånstans har du ju lyckats trycka in olja..man bör inte använda tryckluft hur som helst. Det finns ventiler och membran i bl.a vevhusventilationen som inte klarar några högre tryck. Jag skulle nog rekommendera att du inte laborerar mera utan tar bilen till en verkstad.

FP
Visa användare
253
Aduoan

120d 2007
de tror jag med nått har gått fel. Hm bilen står hos en kompis på mekonomen bilverkstad nu sen igår så han skulle titta på den på måndag. Så vi får hoppas på de bästa på måndag :) men jag kan inte tro att motorn gått sönder eller liknande för de blev ju inget direkt tryck i motorn då jag hade vevhuset öppet så jag blåste in genom toppen( vevhusanslutningen) och sedan kom det ut ur slangen som är kopplat till toppen om man säger så.

Adu Oancea
Visa användare
253
Aduoan

120d 2007
detta hittar jag o de låter ganska troligt om man säger de som hänt mig....

Om en cylinder fylls med vätska då motorn är avstängd, kommer motorn vägra att vända sig när en startcykel försöks. Eftersom startmekanism vridmoment är normalt mycket lägre än motorns driftsvridmoment och fart detta kommer vanligtvis inte skada motorn men kan bränna ut startpaket. Motorn kan tömmas enligt ovan och startas. Om en frätande substans såsom vatten har varit i motorn tillräckligt länge för att förorsaka rost, kommer mer omfattande reparationer krävas.

Adu Oancea
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.