AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
4.354

Funderingar kring 320 E46

Sida 1 av 2
Hallå!
Är lite inne på att bli ägare till en 320i M-sport Stcc-edition -04, är dock lite nyfiken på ifall någon här skulle kunna vara på lite funderingar, har självklart läst genom begagnatguiden och checklistan. :)

Är E46orna verkligen så pass olycksdrabbade av rost som det sägs?
Meckmöjligheterna på en sådan, är de obefintliga? Hur är det med felsökning via t.ex OBD2, funkar en vanlig läsare eller behövs det specialgrejer?
Bör man akta sig för en som gått 20k+?
Hur är det med billjud i en sådan? Är lite kinkig och har alltid byggt eget i mina tidigare bilar, hur pass svåra är de att byta sådant i?

Ber om ursäkt om det kanske finns liknade tråd, men en länk isåfall är väldigt uppskattat!
Tu
269
Tummps
530iA E61 -05
Jag köpte min 328 e46 -00 i somras, det är förvånansvärt lite rost på den för att vara så gammal. Rost beror väldigt mycket på hur bilen är skött av tidigare ägare, så länge du tittar igenom bilen noga innan köp så har du ditt på det torra.
Felsökning via OBD2 fungerar bra, jag personligen använder INPA men har även provat bluetooth adapters till telefon och det fungerar lika bra.

Vad jag minns från min gamla e36a så var det inte kul alls att bygga ljud, speciellt basen var svår att få någorlunda ok, borde vara ungefär samma på e46 tycker jag. Men går gör det, absolut.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Ja, tyvärr är E46:orna extremt rostbenägna - det är nog bara gamla alfasud från 70/80-talet som är värre! :(

I övrigt var min E46:a helt klart den bästa bil jag har haft hittills - det var i princip bara slitdelar (servicedelar, bromsskivor/klossar, några bussningar fram och bak samt bärarmar fram (2 byten) och en omgång stötdämpare och fjädrar, en termostat och en vattenpump samt ett hjullager på vardera sida bak) som behövdes bytas på 40.000 mil. Det enda egentliga undantaget från detta var att kylaren byttes två gånger pga. den svällde/bångnade i botten.

.....men rosten!
Jag trodde länge att rosten skulle bli dess baneman men ett vildsvin klev upp framför bilen när frugan körde och gjorde så att den "dog mer värdigt" som hon uttryckte sig! ;)

Nu bytte jag olja och filter ungefär var 1250:e mil (dvs. dubbelt så ofta som BMW anser vara "nödvändigt") och det spelade säkert in i motorns vällevnad - den spann som en katt även efter 40.000 mil.

Billjudet är lite knepigt så till vida att det inte är vanliga lågnivåutgångar från huvudenheten, jag misstänker att det är typ balanserade signaler eller liknande. Så om du skall "bygga ljud" är det enklast att byta ut huvudenheten till någon eftermarknadsstereo.

OBDII-läsare fungerar från typ 2001/2002 men det är en fördel att ha BMW-anpassade läsare/program för att få ut mer information.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Har tänkt att försöka lägga mig runt -04 på årstalet, just för att lite grand undvika de vanligaste barnsjukdomarna samt för att försöka få en så pass "ny" bil som möjligt för pengarna, då jag just nu står med en Volvo 850 T5 med evighetsfelsökning..

Hur är de i kostnad när det kommer till delarna? Är det kinkiga(bilarna alltså) när de kommer till original gentemot delar från t.ex Mekonomen?

Jaa, eftermarknadsstereo lär det nog bli rätt omgående, då jag anser att BT är ett krav på en stereo. :)
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Med tanke på rosten - sträva efter att köpa en bil som är inregistrerad (och svensksåld) FRÅN 1/1-2004, då har de 12 års rostskyddsgaranti (som brukar vara rätt frikostig om bara serviceboken är "stämplad")!

Märkesdelar (OEM-kvalitetsdelar från t ex. Bosch, Ate, Lemförder, Mann Filter, NGK etc.) köper du lämpligen från någon tysk internethandlare som t ex. Reservdelar24.se - där ligger priserna runt en tredjedel upp till kanske hälften mot vad exakt samma del kostar i Sverige. Sedan har de även rena budgetmärken men då är det nog mer "biltemakvalitet"...

Mvh
Johan B

jahaja! Innebär de att de byter och lackar de som det är rost på då eller vaddå?
Oj, det är så pass stor skillnad i priserna till o med?

Om säljaren bara kunde svara, man börjar bli mer och mer sugen! :P
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Lite olika, men ofta byter de t ex motorhuvar, dörrar, bakluckor som är rostangripna (även sådan som kommer krypande i limskarvarna), men inte alltid...ibland "rostlagar" de skador - beror nog lite på vad det är för panel och hur angripen den är.
Dock brukar det aldrig ställas krav på "genomrostning" som vissa andra märken gör gällande (även om det står så i rostskyddsgarantin hos BMW också).

Vissa återförsäljare/verkstäder verkar vara mer kinkiga kring servicebokens "stämplar", än andra.

Mvh
Johan B

Ni
966
Nip
320i-04
Rost - då får vi inte glömma Gevalia Mörkrost Opel.
Hade en Ascona 77 som var genomrostad i balkar på 6-7 år.

Hade min 320 på rostkoll för några år sedan och ingenting i balkar eller bilen i övrig - förutom begynnande rost insida dörr som jag fick bytt på garantin.

Det är väl ett ställe där motorhuven slår i fram, där det är lite begynnande. Min nuvarande mek menade att fronten sitter lite högt, därför slår huven i lite.

Men min har inte passerat 13 000 mil än så det spelar in.
Men hur är de rent bränsleekonomiskt, eller så?
Är de högvarvade? Alltså, ~3500 i varv när man kör i typ farter som 120 km/h? :P
tr
210
tremolo
535d E60 -07
Ja, de är ganska högvarviga, har för mig att min 320i e46 låg på 3100-3200 vid 120 på motorvägen. Så en sjätte växel kände jag att jag saknade.
Men det går att köra den på 0,7-0,75 l/mil på landsväg.
Blandat drog min 0,9 l/mil
För övrigt mycket fin motor, och jag bytte också olja efter "halva" tiden.

Rost hade jag på förardörren och höger bakskärm. Framdörren byttes på garanti, och bakskärmen fixade även BMW.
Sen har det börjat lite i skärmkanter fram, men det tänker jag att håller man bara efter det så det inte frodas så är det lugnt. Åtgärdade det i somras och det ser fortfarande mycket fint ut.
E
1.156
E
320 ci cab -04
Hej!

Är ingen expert på 320i M-sport Stcc-edition -04. Jag har en 320 ci cab och förutom rosten som togs upp tidigare så är e46 finfina bilar. ( Jag har ingen rost på min bil som bara går 300 sommarmil per år) Det man ska veta om e46 är att de har mycket elektronik. Motorn är fullproppad med givare för typ allting så ska man fixa något så krävs diagnosinstrument. (kostar ingen förmögenhet) Kör du mycket motorväg sak du veta att 320:s (M54B22) utväxlingen är, enligt mitt tycke, lite fel. Motorn varvar rätt mycket i 120 km/h. Det behövs en 6 vxl. Välj då istället en 325:a.

BMW har fler delar, skruvar, än en Volvo (generalisering). Delar kan med fördel köpas på nätet, via Tyskland. Se bara upp så du får kvalitetsdelar. Givare kan vara kinkiga om de inte är "original".

E46 faceliftades modellår ngn gång -03,04 så köper du en 04 så får du en faceliftad bil. När det gäller e46 pratar vi 10 år gamla bilar så prisskillnaden mellan en -04 och en -06:a beror i första hand på skick och (miltal) inte årsmodell.

E
Aja, så dom är så pass bränslesnåla ändå?
Hur är dom i kupén, bullriga och dana eller är de relativt tysta ändå?
Iofs kanske mycket av sådant har med däck att göra men ändå. :)
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Min 320i (M52Tu 2.0) med manuell låda, drog ca 0,75-0,85 liter vid "blandad körning", trots lite väl högt varvtal på högsta växeln.

Var man riktigt försiktig med gasfoten och körde relativt långsam landsvägskörning (typ 70-80) kunde den krypa ner ytterligare en dl/milen. Kom aldrig över litern oavsett hur hårt jag körde (räknat på förbrukning mellan tankningarna).

Jag var imponerad över hur pass lite en så (förhållandevis) pigg sexa i en relativt tung bil, kunde dra så lite!

Automatlåda drar nog upp förbrukningen med minst en dl/milen jämfört med manuell låda - oavsett vilken motor du väljer.

Mvh
Johan B

tr
210
tremolo
535d E60 -07
Ja, det är helt okej förbrukning tycker jag för en sexa. Det är vad jag mätt upp vid pumpen. Ska man ner på 0,7-0,75 så förutsätter det att man håller hastighetsbegränsningarna, även på motorväg, men det gör du väl? ;-)
Det verkar vara väldigt varierande med rosten, min -03 var i princip rostfri när jag sålde den för några år sedan och eftersom jag ser den ibland så vet jag att det inte har kommit speciellt mycket mer på den nu. Köper man en fräsch bil så är det ju inte så att den helt plötsligt blir en rosthög över natten. Men det är ju en bra idé att hålla koll på roststatusen och åtgärda det som eventuellt dyker upp omedelbart.
Det är just -04:an jag är så jäkla sugen på, tycker att Stcc-modellerna är så förbaskat snygga! Just de sena E46:orna kan vara den absolut snyggaste som skapats!
Aha, så 325:orna är 6-växlade? Satt och kika lite grand på sådana också, men då är man uppe i runt 70K, och det är lite mer än vad jag har råd med just nu.. -.-
mr
32
mrmax
320 e46 touring -04
2002 tii -73
hej
min 04:a (touring) är vad jag kan se rostfri, ifs endast fisit runt i Stockholm (endast 6000 mil på mätaren sedan den köptes 2006). förbannat trevlig motor för mina behov iaf. Ett katastrof breakdown som gick på försäkring var kabelhärva/databox (sa verkstan).

Ma
1.335
Matthias
328i GT - 2016
320dT - 06
Lexus RX400h - 06
Instämmer

Välj ett fint exemplar utan rost. Jag har tre st e46 och de två äldre har klarat sig mycket bra. Överlag är inte delar särskilt dyra och med hjälp av detta forum och andra kan man göra mycket själv. Bussningar i fram- bakvagn måste du räkna med att byta. Tändspolar har jag bytt många, dock ej dyra och lätta att felsöka. Annars är e46 en mycket komfortabel bil med fin balans och BMW-känsla. Ganska lagom balans mellan charmiga bakhjulsdrivna egenskaper och nyare säkerhet. Med 318 2,0 åker man billigt men ändå ganska piggt, men som många säger - den raka sexan är underbar. Är mycket nöjd med min 328. Med den ligger man på 7,0 0-100 vilket än idag är riktigt snabbt. Den har sportchassi och m-paket men ändå ljust skinn vilket ger en fin blandning av sport och stil.

Matthias
Har bara haft en 316i innan, så aldrig provat någon av de berömda 6:orna än, men suget börjar bli för stort så kände att nu jäklar får jag ta tag i detta o hitta mig en jäkel! :D
Är ju dock van vid 850 T5, haft två styck(bägge automat) varav den senaste låg på cirka 300hk(chip, så ett kar salt på de) så är väl mest rädd för att jag ska tycka bilen är slö eller något. :P
Men rent överlag så känns det ändå som att man skall slå till, bara man hittar rätt objekt! ^^
Har hittat en rätt nice E46, 320 M-sport, sv-såld och 15500 mil på mätaren, dock så finns inte servicebok från början på den, då förra ägaren "tydligen" slarvade bort den.. Dock så påstår säljaren att iom att den är sv-såld så går det att få fram all historik på den ändå? Är det något som stämmer?
Bör man avskräckas från att den dessutom haft 11 ägare?
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Hur gammal är den?

"Bortslarvad" servicebok och 11 ägare får i alla fall mina varningsklockor att ringa högt!

Om det är så lätt att få fram historiken som säljaren påstår - låt han ta fram den och kontrollera sedan med respektive verkstad om detta stämmer!

Körsträckan lagras i flera moduler - så låt en verkstad läsa av miltalet.
Är den proffsigt mätarskruvad, kan det dock vara ändrat på alla ställen...

Mvh
Johan B

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.