AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
12.733

Avgasdoft F10 - tänka utanför lådan

Sida 1 av 2
js
1.928
jsn
i5 m60 -24
Är intresserad av kreative (men realistiska) anledningar till avgasdoft i kupen på 535d
Problembeskrivning: När det är noll eller kallare ute så kommer det en kort avgasdoft i kupen vid kallstart, ca 10m efter man börjat rulla framåt. Spelar ingen roll om man backar ut ur rutan eller kör framåt direkt doften kommer efter ca 10m framåt. Verkar inte komma om bilen går på tomgång ett par minuter innan körning påbörjas. Doften försvinner sedan nästan direkt. Är det sedan ytterligare några grader kallare så kommer det ny doft när jag motorbromsar från högre hastighet till i stort sett kryphastighet.
Felsökning hittills: Har provtryckt både avgassidan och insugssidan med rökmaskin, inga spår av läckage. Har hittills inte hittat några spår av sot någonstans. Har inte bränslevärmare.
Funderingar hittills: Kan EGR-ventilen ha något med det hela att göra? Hur kolla detta isf? Såg någon blänkare om spräckta grenrör, men borde inte detta lämna sotspår?
Fler någorlunda realistiska ideer mottages tacksamt
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Skulle börja kika efter externt oljeläckage som rinner ner på varma delar av avgassystemet och förångas - det luktar som dieselavgaser!

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Ri
190
Rickardg
iX xDrive40
Eller så är det den elektriska tillsatsvärmaren i värmepaketet som ger en underlig lukt när den först värms upp. Så är det på en X1 jag har, men i mitt fall luktar nog puffen mest varm elektronik. Jag har för mig att det finns en programvarufix för detta, ring till din bmwverkstad och kolla, men tänk på att om du säger att det "luktar avgaser" så kanske du får ett annat svar än om du säger att "det luktar konstigt" när du pratar med verkstaden.
ny
99
nybbe_gefle
530xdA Touring M-sport -09
Dieselvärmare?
ka
1.393
kamel2
Bmw M135ix VW Passat GTE
Bmw 535ix GT såld
Bmw 525i E61 såld
Bmw 525i E39 såld nu skrotad
Bmw 328i E46 såld
Bmw 316i E46 såld
Bmw 316i E36 såld
Bmw 528i E28 såld nu skrotad
Har du 8vxl automat? Kolla efter läckage ner på avgasröret. En packning som ger sig inne i lådan är rätt vanligt. Kostar ca 15k att fixa.
Nu är jag inte med kamel2. Läkage från automatlådan som droppar ner på avgasröret? Men borde inte det lukta i köer etc också? Tänker på att det sker vid kallstart.
js
1.928
jsn
i5 m60 -24
Tack för inputen! Båda oljeläckagetipsen kommer jag kolla upp. Dock tror jag det är ytterligare någon pusselbit som saknas då det som sagt bara luktar vid kallstart när det är kallt ute samt vid snudd på tomgångskörning när det är riktigt kallt ute. Som nämnts ovan så borde det lukta hela tiden om det läckte (eller kan det vara så att det bara luktar när oljan träffar metall som håller en viss temperatur, om metallen håller en högre eller lägre temperatur så luktar det inte?). Men det kanske skulle kunna vara en gummiplugg mellan motorutrymme och kupen som stelnar när det är tillräckligt kallt och då inte håller tätt?
Som ni märker så är det inte helt uppenbart för mig vad som orsakar detta... :-S
Dieselvärmare finns inte på bilen, och det är en tydlig avgasdoft snarare än elektronikdoft både enligt mig och mekanikern som tittat på detta.
ka
1.393
kamel2
Bmw M135ix VW Passat GTE
Bmw 535ix GT såld
Bmw 525i E61 såld
Bmw 525i E39 såld nu skrotad
Bmw 328i E46 såld
Bmw 316i E46 såld
Bmw 316i E36 såld
Bmw 528i E28 såld nu skrotad
Fick höra från bmw att det är en packning med kabelgenomföring som läcker efter en tid och symptomen är oljelukt vid start samt att det tar längre tid att få i D eller R än det borde på grund av lägre oljenivå i lådan.

Misstänker att det här kan vara värt att kolla för dig.
Något nytt jsn?
js
1.928
jsn
i5 m60 -24
Skall in på verkstad på onsdag, då skall de felsöka vidare. Jag har skickat över infon i denna tråd, och de hade lite ideer de skall undersöka när den är inne. Återkommer när jag vet mer.
js
1.928
jsn
i5 m60 -24
Hämtade ut bilen igår morse efter två dagars felsökning på verkstad. De hittade inget som kunde förklara doften, och de lyckades själva inte få fram doften denna gång.
Inga spår av något oljeläckage.
När jag startade bilen på firman så kom det en tydlig doftdusch av avgaser i kupen, det är så extremt frustrerande.
Funderar lite på om lufttempraturen spelar in på något vis, jag tycker jag känner mer doft strax under 0. Men det måste vara inbillning.

Ska in med min F11 i veckan för felsökning. Återkommer!
js
1.928
jsn
i5 m60 -24
@Iggeman - ja återkoppla gärna. för mig spelar temperaturen definitivt roll, det är inte förrän det kryper ner mot nollan som jag får avgasdoften när jag startar bilen på morgonen. Och det behöver krypa ner under 5 minusgrader för att jag skall kunna känna avgasdoften när jag motorbromsar ner till låg hastighet eller kör i riktigt låg hastighet även när bilen är ordentligt varmkörd.
Ce
576
Centrallogik
X3 M Sport 20d -21
Egr var en rätt intressant tanke. Hade nog valt att inspekterar dess ingående delar noga, har du läckage där borde det ge ifrån sig någon form av ljud.
Eftersom det luktar även när din bil är varm (kat och partikelfilter jobbar effektivt) men att det fortfarande luktar "diesel" så låter det ju som om det är just före kat / dpf. Efter är ju avgaslukten inte särskilt "pikant"..
js
1.928
jsn
i5 m60 -24
@Iggeman - hur har det gått för dig? Du har en annan motor än jag men ändå intressant att höra om ni har hittat något.
ma
25
mavianen
Golf 1.6TDI Bluemotion-10
BMW 520XD -14
Är du säker på att den inte har dieselvärmare? Nästan alla dieslar har det som går in under +5 grader och hjälper upp motortempen pga att dieslar är så effektiva så de avger inte tillräckligt med värme till motorn.
Det som du beskriver är en typisk sån doft, lyssna efter ett tickande ljud när det händer (pumpen till värmaren tickar). Min 535D E61 så sitter värmaren under vänster framskärm och avgasrörets utblås är precis under förarstolen så det kommer in lite os vid kall väderlek.
Kolla upp det.
js
1.928
jsn
i5 m60 -24
Det gick iaf inte att beställa dieselvärmare till F10LCI med M-paket som modellår 2014, man fick välja på antingen M-paket eller dieselvärmare. till MY2015 lyckades de hitta plats för dieselvärmaren ihop med M-paket, men då får man inte med några dimljus.
Si
3.020
Sim
F11 530dA
i3
mavianen: Din har endast dieselvärmare eftersom det är valt som extrautrustning. Denna används då även som stödvärme till kupén under +5 grader.

På bilar utan dieselvärmare sitter det ett PTC element som värmer luften in till kupén.
JSN - skickade powerpost till dig. Ska byta en klamma nedanför Turbon. Behöver du en verkstad som har koll så skrik till!
Visa användare
4.001
catch_me
G30 545e M-sport 2023
G30 530e M-sport 2020
Trådlyft! hur har det gått för er?har e60 som börjar lukta avgaser nu när tempraturen börjar sjunka lite, oftast vid trafikljus eller mycket lågahastighet.. Klassiskt läckage lukt från ventilkåpan som på E39 men jag hittar ingen läckage varken under bilen eller i motor rummet. Vet att pfd jobbar ju när motorn blir riktigt varm och får en dovare ljud och oftast då kommer lukten med kan det vara pfd som luktar helt enkelt under rening men borde inte det lukta även på sommaren?
js
1.928
jsn
i5 m60 -24
På min har de inte fått i ordning på det ännu. De har bytt AGR-kyl, alla packningar på avgassidan samt båda turboaggregaten men den luktar fortfarande av och tilll.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.