AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
9.999

Bmw 530d -04 tappar effekt vid full gas.

Sida 1 av 2
Hej

Har problem med min 530D. Blir tokig snart. Bilen är trimmad med vtech steg2, rakt avgassystem och större intercooler. Har testat med orginalfilen igen självklart. Bilen går jätte bra när man kör lugnt, samt vid 2/3 gaspådrag. Trycker jag stumt snabbt, som vid en kickdown. Så laggar den till vid ca 3000-4000 rpm, det varvar men händer inget. Släpper jag gasen lite och trycker igen så kommer effekten. Har testat med inpa. Där ser man att den drar ner på dieseltrycket samt laddtrycket när felet uppstår, inga felkoder heller för den delen. Har testat att köra utan lmm ikopplad, den går bättre då. Så jag testa att byta den och felet är kvar. Misstänkte även spridarna, att returen släppte igenom för mycket. Så jag skickade iväg dom till dieselmeken på test. 3 spridare låg högre än dom andra, men fortfarande inom godkänt värde. Dieselmeken funderade på om dom 3 tillsammans gjorde så att det blev det felet, men kunde inte svära på det. Såg även när jag ryckte ur spridarna att insuget hade läckt lite. Så jag montera spridarna igen och insuget med nya packningar, fortfarande samma fel. Någon som har tips på mer saker som det kan vara innan jag renoverar spridarna för 2500kr styck? Vill vara så säker som möjligt.
Med vänlig hälsning, Andreas
Kan vara bränsletrycksgivaren som visar fel, att laddtrycket sänks beror nog på att bränsletrycket sänks
Okej.

La i orginalmappen idag. Ser inte tydligen alla felkoder med trimfilen i. Har felkoder på 5 glödstift. Svår att starta när sen är kall också så jag har misstänkt det. Men används glödstiften vid förbränningen också på dessa motorer? Kan det vara det?
Inte när den är i arbetstemp, men kan gå in och värma om det är kallt vid behov
Ce
576
Centrallogik
X3 M Sport 20d -21
Det kan inte va vgt styrning som kärvar?
VGT?

Får inte känslan av att det är fel på dieselfronten. Kör med 3x större IC, men nu har jag testat att koppla på original IC igen. Felet finns kvar, men inte alls lika mycket. Kopplar man ur LMM så försvinner det i stort sett, har ju som sagt bytt LMM utan resultat. Får spatt på denna bil :p.
Hållt på att felsöka idag igen. Vgt verkar funka, den rör på sig iaf vid gas. Gav mig på alla vakumslangar förut. Ett som jag tyckte var märkligt var att vakumledningen, vakutank och tryckomvandlare som ska gå till turbon enligt realoem saknas? Det sitter fyra nipplar på vakumledningen men ena nippeln är pluggad Hur kommer det sig?

Länk
SB
3
SBMW640
640 GranCoupe -13
Jag har e 530 D som haft ett liknande problem. Ett som uppstod bara ibland. Aldrig då jag förde den till märkesverkstaden. Där de började att misstro, ända tills jag en gång hämtade den (och de inte hittat nåt) och gasade på från deras firma. Då kom felet igen, jag svängde om och sade att de ska ha där bilen och köra den tills de hittat. Efter tre dagar ringde de och hade fått fram en felkod som de inte kunde tolka. De sände koden till Munschen och svaret kom: Byt turbo.
Felet var att en fläktvinge i turbon ibland kunde kärva så att laddtrycket försvann och kunde komma tillbaka lika snabbt.
Så med tanke på dina symptom skulle jag sätta en hacka på turbon.
Ce
576
Centrallogik
X3 M Sport 20d -21
Ja, med ovan nämnt så låter det som vgt alltså variabla turbo geometri systemet. Endera kärvar reglaget eller ledskenorna. Dessa kan få bekymmer vid högre avgastemp. Något som ofta är resultatet av trimning.
Vgt är nog mer känt som VNT för den som undrar
Ce
576
Centrallogik
X3 M Sport 20d -21
Eller VTG, VVT, VG.... Allt beror på vad tillverkaren vill kalla det.

Helt enkelt en turbo som klarar av att jobba i ett bredare register tack vare justerbara areor / volymer. ;-)
Bilen ryker lite vitt när man startar den, fundera på om det hängde ihop med glödstiften ett tag. Men den ryker även lite vitt när den står still på tomgång ett tag? Ökar det misstankar om turbo eller inte?
Ce
576
Centrallogik
X3 M Sport 20d -21
Vitt på tomgång på en commonrailspis har ibland koppling till läckande spridare. Går den flera varv på starten innan den hoppar igång?

Men, i nästan alla fall rör det sig bara om kondens i avgasrör och ljuddämpare. Gör den det efter att du kört den varm ordentligt också?
Ja den är svårstartad. Dock så är glödstiftrelät skrot. Ska bytas så fort lönen kommer. Men behöver dom verkligen glödningen när dom står inne i ett 15 gradigt garage? Vgt styrningen verkar funka som sagt, den rör på sig iaf. Men om den går trögt vet jag inte. Kan man lossa på den armen och känna för hand?
Ce
576
Centrallogik
X3 M Sport 20d -21
Problemet med vgt kan uppträda när turbon är varm (het) och märks inte alltid när den är sval.

Nej, det ska inte krävas nån glödhjälp när det är såpass varmt.

Om du har en otät spridare behöver den gå längre på startmotor för att kunna bygga rätt tryck i bränslesystemet.
Det krävs 3-400bar railtryck innan spridare aktiveras. Har du då ett litet litet läck så drar startförloppet ut på tiden.

Okej, ska testa att kolla railtrycket med inpa när jag kör startmotorn ikväll. Isf får det bli en renovering på dom hos dieselmeken.
Sa
440
Saij
X3 -12
När du ändå är igång med datorn - prova att motionera VGT via datorn - fulla utslag ett antal ggr kan göra underverk om det kärvar.

Med vänlig hälsning/Saij
Hur styr jag vgt? Hittar inte det i inpa. Kollade railtrycket och den låg på ca 250 bar när startmotorn gick, ca 340 bar på tomgång. Dock så hoppade den igång direkt nu. Stängde av en stund och testa igen, då gick den på starten utan att hoppa igång. Men borde den inte sätta felkod på lågt railtryck? Fick även fram en ny felkod nu, signalfel till kamaxelgivaren?? Kontakt och kabel ser bra ut iaf.
Inte haft felkod på kamaxelgivaren förut värt att tillägga.
Kan dock va att batteriet börja ta slut. Inte säker.
Spam utav mig, sry.

Men har kommit fram till att felkoden dyker upp varje gång motorn vägrar att starta.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.