AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
12.595

Var är vanligaste läckan (kylvatten) E46 330i ?

Sida 2 av 3
Visa användare
1.338
Storabjörnen
Mercedes GLK350 -09
Mini Clubman D -10
VW Golf GTI 16v -87
Jeep Cherokee -95 [SÅLD]
330iA Touring -02 [SÅLD]
316ti Compact -04 [SÅLD]
Jaha ja, vatten är ju som vanligt rätt svårt att spåra.
Pumpen finns det inte en droppe under.
Passagerarsidan av kylaren helt torr. Under kylare helt torrt. Sidor av expansionskärl, helt torra. Men förarsidan under luftboxen, jättesöligt.
Torkat rent för att se var det kommer och jag tror vi har en kandidat --> Länk
Drog ur kontakten i botten på kärlet och torkade snustorrt. Efter en hyfsad stund börjar det krypa.
Så, vilket kärl köper jag? Reservdelar24 ok? Clintan, jag bor i Sthlm... du hade en original va?

/Anders
Ka
995
Kahn-d
520da Touring -13
Tjena!

Hade tidigare en e39 525 med m54 motorn. Kylaren började läcka i gaveln på förarsidan. Var svårt att lokalisera. Köpte kylare och passade på att byta termostat och har för mig att jag pröjsa typ 1500 spänn för delarna. Bytet lämna jag iväg och tror jag pyntade ca 14-1500 för arbetet.

En polare hade även han en e39, fast en 520 med m54 motorn och för han sprang kylare läck på samma ställe som min, dock hade han mer otur och hade ett betydligt större läck än mig och blev stående.

Ha det gott och lycka till med det kommande bytet!

Mvh Martin
Ja jag har originala expanionkärl.

Bara hör av dig om du vill.
073-8452362
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Har för mig att jag läst någon/några trådar här på forumet, där exp.kärlet börjat läcka i hålet där nivågivaren sitter (givaren är induktiv och det skall vara helt torrt där).

Jag köpte ett Valeo-exp.kärl hos lokala verkstaden och det passade utan problem (dock gjorde jag en inspektion av kärlet och fann att o-ringen var skadad, så det första kärlet reklamerades innan montering och jag fick ett nytt utan tjafs).

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Visa användare
1.338
Storabjörnen
Mercedes GLK350 -09
Mini Clubman D -10
VW Golf GTI 16v -87
Jeep Cherokee -95 [SÅLD]
330iA Touring -02 [SÅLD]
316ti Compact -04 [SÅLD]
Kahn-d - tack för tips! Det verkar vara torra gavlar på min. Hela cellpaketet ser förövrigt förvånansvärt fint ut.

Clintan - Tack!

Johan - Tack för tips, du om jag är igång, ska jag ta kylslangarna från termostathuset också, de verkar inte vara farligt dyra? Och vattenpumpen? En VAICO för 417 spänn, det borde man göra va?

Synpunkter?
(måste beställa idag, bilen står och behöver den snart)

/A
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Jag skulle nog ta vattenpumpen i samma veva då du har allt borta och då är det enkelt att byta den.

Slangarna skulle jag personligen inte byta om de inte läcker. De har "bygellås" och "kontakter" i ändarna så de slits nog inte riktigt på samma sätt som traditionella slangar med slangklämmor som låsning.
Men visst: är det "kaffepengar" så kan man väl passa på och ta dem med i samma veva med allt annat.

Mvh
Johan B

Visa användare
1.338
Storabjörnen
Mercedes GLK350 -09
Mini Clubman D -10
VW Golf GTI 16v -87
Jeep Cherokee -95 [SÅLD]
330iA Touring -02 [SÅLD]
316ti Compact -04 [SÅLD]
Tack Johan!

Ok, nä, inget läck runt slangar/kopplingar/termostathus - jag låter dem vara då. De kändes lite mjuka, men vad 17, är det tätt så..

Expansionskärl via Clintan - check!

Vattenpump, Johan om vi ser till Reservdelar24, det finns några varianter, Mapco, Thermotech etc... vad är lämpligt? Det står "M52" på några av dem, passar det M54?

Länk

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Det skall vara samma pump på M54 och M52, mig veterligen...men iofs har pumparna uppgraderats i flera omgångar hos BMW pga. tidiga problem med hållbarhet (skovelhjulet lossnade från axeln).

Kolla under realoem.com och ta fram art.nr. på pumpen till din bil (använd ditt chassinummers sista sju symboler för att få direktkoppling mot exakta delar i katalogen) enligt BMW, använd sedan art.nr. som "sökord" hos t ex. reservdelar24.se.

Mvh
Johan B

Visa användare
1.338
Storabjörnen
Mercedes GLK350 -09
Mini Clubman D -10
VW Golf GTI 16v -87
Jeep Cherokee -95 [SÅLD]
330iA Touring -02 [SÅLD]
316ti Compact -04 [SÅLD]
Yes, gick på chassinr sista 7.
Den listar två nummer Johan. Dels "mechanical pump" och dels "remanufactured pump" --> Länk

Hmm.. jag får testa med båda nummer på te.x Reservdelar24 o se vad som kommer upp.

EDIT: När jag väljer just 11517509985 att söka på dyker det upp en MAPCO. Made in Germany. Det får bli en sån. Hoppas O-ring inkluderas. --> Länk

/a
Wh
458
Wheelie82
530d f11 -16
i3 94Ah BEV - 17
Hade lite läckage på min m54 också förut. Trodde benhårt på slanganslutningen längst ner på expansionskärlet då det blev blött där. Tog isär flera gånger och inspekterade O ringen. När jag lånade en sån pump att provtrycka med såg man direkt en tunn tunn stråle från expansionskärlet. Bara och byta har funkat sedan dess.
Har även haft "utbuktad" kylare. Hittade ny på ebay.de för under tusenlappen ink frakt.
Visa användare
1.338
Storabjörnen
Mercedes GLK350 -09
Mini Clubman D -10
VW Golf GTI 16v -87
Jeep Cherokee -95 [SÅLD]
330iA Touring -02 [SÅLD]
316ti Compact -04 [SÅLD]
Ännu ett exp. kärl alltså, Wheelie. Ja, den har stått över dagen nu o jag var inne i garaget o kände medans jag väntar på kärl i posten från Clintan och den är hal o kladdig i botten på kärlet, även kontakten i botten på kärlet känns blöt.

Är det svårt att få ur exp. kärlet? Jag vet inte riktigt hur det sitter infästat. T.ex koppling i botten som du pratar om ser man ju inte, så hur lossas den?
Kan vara lite svårt att få i sär vid kopplingarna. Precis som gummi ringen låser.

Det jag tyckte var jobbigast första gången var den lilla plast biten som skulle tryckas in mellan kärl och hållare för att kärlet ka kunna dras uppåt. (Man såg inte den).

Du kan se den plast biten på kärlet som kommer till dig. Lättare för dig att se vad jag menar.

Annars inga större problem.
Visa användare
1.338
Storabjörnen
Mercedes GLK350 -09
Mini Clubman D -10
VW Golf GTI 16v -87
Jeep Cherokee -95 [SÅLD]
330iA Touring -02 [SÅLD]
316ti Compact -04 [SÅLD]
Tack Clintan!
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Jag kommer nu ihåg att mekanikern sa att det var svårt att sätta ihop exp.kärl och kylare, så han såg sig tvingad att smörja o-ringarna med lite vaselin (vilket man egentligen inte skall göra, utan det "ska" räcka med att smörja med glykol), så har du problem med det - ta till den nödlösningen.

Nackdelen med vaselinet är att det blir lite (med betoning på lite) guck i kylarvätskan i exp.kärlet så man kan luras till att det är ett oljeläckage in i systemet.

Mvh
Johan B

Visa användare
1.338
Storabjörnen
Mercedes GLK350 -09
Mini Clubman D -10
VW Golf GTI 16v -87
Jeep Cherokee -95 [SÅLD]
330iA Touring -02 [SÅLD]
316ti Compact -04 [SÅLD]
Tack Johan,

Man ser ju ingenting hur det ser ut under kärlet. Vore bra om man visste vilka exakta fästpunkter man ska lossa/titta efter.

Kanske visar sig när man får hem kärlet, då fattar man hur det gamla sitter infästat.

/a.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Här har du rep.instruktioner från TIS - lite segt med reklam etc. men det fungerar:
Länk

Mvh
Johan B

Visa användare
1.338
Storabjörnen
Mercedes GLK350 -09
Mini Clubman D -10
VW Golf GTI 16v -87
Jeep Cherokee -95 [SÅLD]
330iA Touring -02 [SÅLD]
316ti Compact -04 [SÅLD]
Ah! Ja, rörig reklam men jag hittade ju bilden/instruktionen. :-)
Lade upp en egen skärmdump på den om nån annan läser/söker i tråden: Länk

Tack!
Visa användare
1.338
Storabjörnen
Mercedes GLK350 -09
Mini Clubman D -10
VW Golf GTI 16v -87
Jeep Cherokee -95 [SÅLD]
330iA Touring -02 [SÅLD]
316ti Compact -04 [SÅLD]
Mjaha,
Så långt har det gått ok och vattenpumpen är nu bytt.
Men så blev det lite problem ikväll.
Expansionskärlet är ur, och jag ska i med Clintans kärl nu som kommer från en manuell bil (min är automat) och kärlet i sig är visserligen detsamma, men anslutningarna i botten ser aningen annorlunda där de går vidare från kärlet.

Jag har ju termostat till oljekylaren, sitter i just den annorlunda ansultningen som gäller för automat-bil. Den är brusten (plast) så jag har beställt en ny termostat. Är det någon som plockat ur bottendelen på en sån och vet hur man får ur den? Bända lite?

Sen har jag upptäckt något nytt. Det lilla vatten som är kvar verkar pysa ur del nummer 3 på denna bild: Länk
Så det kanske inte bara var kärlets botten? (ser ingen spricka i mitt gamla kärl)

Jag har beställt ett nytt sånt T-kors i alla fall.
Men jag vet ju inte om det är anslutningsslangen nummer 4 i denna bild: Länk som läcker eller just T-korset.
Jag beställde en ny sån slang - men den ser ut att gå in djupt in under motorn.... är den svår att jacka på i andra ändan så att säga, nån som vet?

/Anders
Visa användare
1.338
Storabjörnen
Mercedes GLK350 -09
Mini Clubman D -10
VW Golf GTI 16v -87
Jeep Cherokee -95 [SÅLD]
330iA Touring -02 [SÅLD]
316ti Compact -04 [SÅLD]
Jag knotar på lite i min ensamhet här. Men OM det är någon som söker i forumet och råkar hitta min tråd så är det ju bra om man kan bidra med något.

Jag läste på andra BMW-forum på nätet att folk med samma värmeväxlar-termostat som jag, på en automatväxlad bil, i 9 fall av 10 har sönder termostaten när kärlet tas upp. Och att det är ett helsike att få ur den del som sitter kvar. Folk bänder med mejslar och det går minst sagt sådär när den sitter med O-ring i hålet. Jag har tips där.

Jag använde ett kit med ritsar jag har, och använde den krokiga ritsen. Häktar fast den i mitten av kvarvarande biten och drar precis rakt opp. Plopp! Termostaten föll sönder i handen på mig så gammal o skör är den. Här är en bild: Länk

Väl under bilen var det inspektion av undre slangar. Där upptäckte jag att oljekylaren/värmeväxlaren lossade med handkraft och jag han inte undan med ansiktet. Snabbdusch. Well, den där växlaren sitter ju med minst två O-ringar, så det ska väl inte lossa så lätt. Medan jag väntar på delar i posten kommer jag att försöka byta dessa O-ringar, helt klart.

Ja vi får se hur det går, lite framsteg så långt i alla fall. Det som driver mig att söka vidare är att jag inte tyckte att mitt expansionskärl var "tillräckligt trasigt". Jag kommer byta det, men måste utesluta vissa andra kopplingar först.

/Anders
Visa användare
1.338
Storabjörnen
Mercedes GLK350 -09
Mini Clubman D -10
VW Golf GTI 16v -87
Jeep Cherokee -95 [SÅLD]
330iA Touring -02 [SÅLD]
316ti Compact -04 [SÅLD]
Jag ogillar oavslutade trådar, så jag fortsätter envetet.
Jag har väntat på delar så bilen har stått två dar. Jag gillar inte det jag ser här: Länk

Det verkar som kopplingen till nedre returslangen också är en bov, precis som botten på expansionskärlet verkar varit. Jag byter den till en jag köpt på Reservdelar24 för att inte lämna det åt slumpen. Länk Även själva rörsektionen/stosen som returslangen ansluter mot och som fäster i kärlets basplatta kan jag inte utesluta heller, här är gammal (vänster/övre) resp ny (höger/undre) Länk

Nu saknar jag bara oljekylartermostaten som finns någonstans i posten på väg till mig, samt ett par nya O-ringar för oljekylarens montering in mot basplattan (beställda på BMW) så borde jag kunna smälla ihop grejerna och börja fylla/lufta sen. :-)

/Anders

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.