AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
12.598

Var är vanligaste läckan (kylvatten) E46 330i ?

Sida 1 av 3
Visa användare
1.338
Storabjörnen
Mercedes GLK350 -09
Mini Clubman D -10
VW Golf GTI 16v -87
Jeep Cherokee -95 [SÅLD]
330iA Touring -02 [SÅLD]
316ti Compact -04 [SÅLD]
Hej,
Idag varnade kylvätskenivån på instrumentpanelen.
Jag behövde fylla ca 3 dl och ser att det ansamlats kylvätska inne på skyddsplåten (plasten) på förarsidan under vänster strålkastare.

Fråga: var är vanligaste stället det brukar läcka på E46?
Var bör man börja spana så att säga?
Det är en 02'a 330iA Touring. 26.800 mil.

/Anders
Kanske är en spricka i expansionskärlet, locket som läcker, plaströret under insuget men verkar inte vara där det läcker
Visa användare
1.338
Storabjörnen
Mercedes GLK350 -09
Mini Clubman D -10
VW Golf GTI 16v -87
Jeep Cherokee -95 [SÅLD]
330iA Touring -02 [SÅLD]
316ti Compact -04 [SÅLD]
Eftersom jag har värme i kupé som vanligt och bilen inte går varm (tempmätare ok) så tänker jag att det inte direkt är vattenpumpen som gått. Det vet jag hur det kan vara, då är det stopp och belägg direkt och ryker. (Hände på en VW jag hade).

Påfyllningslocket har inte en droppe. Tätt o fint. När jag som sagt står framför bilen med huven uppe och tittar ner till höger, där nere ser man att det är blött. Såg även en fläck 30 cm diameter på garageuppfarten.

Det här med "kylargavlar", brukar det smygläcka eller brister det oftast pang tjong rejält eller?

/Anders
Det kan vara kylaren som läcker, tycker att det skulle vara blött under kylaren mm, den kan ju börja läcka mer. Du skulle provtrycka systemet
jo
630
jopp
Mazda MX-5 2.0 Sport -16
Skulle tro att en halvdålig vattenpump kan orsaka att kylvattnet försvinner ut så sakta. Hade problemet på min E46:a i alla fall.

Visa användare
1.338
Storabjörnen
Mercedes GLK350 -09
Mini Clubman D -10
VW Golf GTI 16v -87
Jeep Cherokee -95 [SÅLD]
330iA Touring -02 [SÅLD]
316ti Compact -04 [SÅLD]
Jag bör ju givetvis lossa fläktskydd och kanske fläkt för att komma åt och titta/känna. Är så less ikväll bara.
Jag vet inte hur man provtrycker. Kan verkstad sånt? Vill helst laga allt själv.
Sitter vattenpump dåligt eller lätt till? Är det en dyr komponent? (Nytt eller skroten?)

/Anders
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Spricka i exp.kärlet hade jag på min E46:a, i början såg man i princip inte läckaget utan det var först när det blev grön/blå avlagringar lodrätt på gaveln som vetter mot kylaren som jag såg problemet konkret.

Jag hade även svullen kylare och det började fukta så smått, den byttes dock innan den började läcka ordentligt. Innan vildsvinet blev dess baneman, hade den andra kylaren också börjat svälla i nederkanten (bananform på cellpaketet i botten), men den läckte inte...

Vattenpumpen gav upp utan helt utan förvarning (de har inget skvallerhål som börjar läcka innan haveriet är ett faktum) - totalhaveri när frugan svängde upp på garageuppfarten med ett ångmoln under huven och hälften av kylarvätskan kvar i systemet...hade nog toktur där eftersom den inte kan ha gått mer än kanske någon km med havererad pump.

Jag skulle rikta in mig på exp.kärlet eller själva kylaren i första hand och sedan kika på pumpen om du inte hittar något.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Vattenpump köper man ny, kostar runt 300 kr om man köper på rätt ställe... Min rekommendation är att du byter vattenpumpen oavsett om det är där felet ligger eller ej, av den enkla anledningen att din bil har förmodligen fortfarande originalpumpen, o de håller inte "för alltid". En ny kylare ligger runt 1100kr, återigen om man köper på rätt ställe, tex Länk.
Jag körde tidigare omkring med en "fuktande" kylare på min bruxis, i ca 8000 mil. Den läckte endast när motorn svalnade (trycket ökar initialt när motorn svalnar...), inte under drift. Det rörde sig om en kylvätskeförlust på ca 3-4 dl per 600-700 mil, så jag "väntade med bytet". När jag väl bytte nu innan vintern så visade det sig att kylvätskan var bra fattig på glykol då jag mest fyllt på med vatten och inte glykol som man skall...Så om du ändå skall ge dig på att fixa detta så byt både vttenpump & kylare, det blir bäst så. Är den gamla kylaren hel kan du alltid sälja iväg den för 400-500 kr säkerligen.
Provtrycka kan verkstad göra, finns även att köpa men tror dom är ganska dyra, men börja med att kolla kylaren lite nogrannare, vattenpumpen sitter under termostathuset, tror inte dom är så dyra
Johan B: "Vattenpumpen gav upp utan helt utan förvarning" :)? Den förvarnade med andra ord*haha*?
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Dawwe, ok jag får väl skylla på "influensakoma" men jag tror du fattade vad jag menade...

Pumpen havererade utan att varna innan med t ex. mindre läckage eller liknande.

Mvh
Johan B

Visa användare
1.338
Storabjörnen
Mercedes GLK350 -09
Mini Clubman D -10
VW Golf GTI 16v -87
Jeep Cherokee -95 [SÅLD]
330iA Touring -02 [SÅLD]
316ti Compact -04 [SÅLD]
Mycket bra info mina vänner, då vet jag var jag börjar. Expansionskärl etc..
Jag har nu även sett ett par "vattenpumpsbytesvideosar" på YouTube. :-) På den 330 jag såg där hade pumpen skvallerhål i alla fall. Vi får se.
Tack för länk också. Just kylare och vattenpump känns spontant dyrt så lite alternativa inköpsställen är viktigt för mig.

Måndag kväll är det jag som rotar runt lite under huven. ;-)
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Jag skulle börja med att kolla:
www.reservdelar24.se
www.mister-auto.se

Finns ett bra gör-det-själv-tips under "Gör-det själv" till vänster, hur du byter vattenpumpen - jag bytte min med stöd av Hassos tips (var till en E39:a/M52 men det ser likadant ut och är samma pump på E46:orna/M54). Jag gjorde bytet på garageuppfarten, behövde lossa kylarfläkten (elektrisk på min) vilket var lätt, för att komma åt.

Jag passade på att byta remmarna och en spännrulle (fettade om en annan) när jag ändå var där och rotade.

Kylaren är rätt lätt att inspektera - kika i första hand i botten av den: lätt att se från utsidan genom frontspoilerns hål. Den skall inte vara böjd som en banan, utan vara rak/vågrät.

Mvh
Johan B

Visa användare
1.338
Storabjörnen
Mercedes GLK350 -09
Mini Clubman D -10
VW Golf GTI 16v -87
Jeep Cherokee -95 [SÅLD]
330iA Touring -02 [SÅLD]
316ti Compact -04 [SÅLD]
Tack Johan ;-)
Jag har fattat som att manuella bilar har elfläkt. Min är automat, byggt okt 01, så det är en vanlig mekanisk (visco) fläkt. Jag har verktyg för att lossa den, 32'a blocknyckel och knacka höger för att lossa, vänster för att fästa.

Om det nu är vattenpumpen, hoppas det är samma gänga på tappen oavsett var man köper den, så att fläktens viscokoppling fäster korrekt.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Jo, det skall vara samma gänga oavsett fabrikat - på bilar med enbart elfläkt, används inte gängan.

Det är som du redan har luskat ut, "felgängad" anslutning på viscofläkten.

Mvh
Johan B

Som många ovan nämner, så tror jag på expansionskärlet som är sprucket. Själv haft samma och såg det inte först.

Oavsett, så när du vet vad som är fel och om det skulle vara expansionskärl eller kylare, så har jag både och som du kan få till vettig peng.

Har både nytt och begagnat expansionskärl.

Kylare har jag en begagnad och den passar både manuell eller automat. Har ny plugg som behövs för att ändra till kylaren till manuell eller automat bil.

Hör bara av dig sådana fall.
Visa användare
1.338
Storabjörnen
Mercedes GLK350 -09
Mini Clubman D -10
VW Golf GTI 16v -87
Jeep Cherokee -95 [SÅLD]
330iA Touring -02 [SÅLD]
316ti Compact -04 [SÅLD]
Grymt Clintan! :-)
Första tjing på det! :-) Går ut i garaget ikväll och försöker spåra.

Man kan inte undersöka expansionskärl utan att "plocka upp" det (hur det nu sitter monterat?) utan att man först måste tömma maskin på kylvätska väl?

Aja, är det blött under det kärlet så har jag ju kanske svaret ändå.

/Anders

Visst kan du kolla det på plats. Jag hade som någon nämnde ovan spricka längs sidan på expansionskärlet lodrätt in mot kylaren. Sprickan var c:a 8 cm lång.

Jag torkade avkärlet. Fyllde på vatten också kunde jag där efter se hur det sakta började droppa från sprickan. Ska se om jag hittar klipp på tuben, så vet du mer vad/var jag menar.

Sakerna finns här om du behöver dem. Kylaren är kalas och suttit i en cabbe som hade gått c:a 5000 mil.
Vid 1,26 visar han var sprickan fanns på kylaren. Exakt samma ställe fast på expansionskärlet var min sprucken.

Vid 14 sekunder på denna.

Visa användare
1.338
Storabjörnen
Mercedes GLK350 -09
Mini Clubman D -10
VW Golf GTI 16v -87
Jeep Cherokee -95 [SÅLD]
330iA Touring -02 [SÅLD]
316ti Compact -04 [SÅLD]
Bra länkar! Tack!

/a

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.