AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
16.903

Bästa nyare Diesel motorn av dem alla

Sida 1 av 2
BA
453
BABA
Bmw 528 IA
Vilken är den bästa nyare Diesel motorn på alla avsände ???
Visa användare
4.597
Marin
Bruksbil
Tycker Audis 3.0 tdi och bmw 3,0d är svårslagna
Visa användare
3.140
AlexanderK
I3s 120
Z4 E89 23i manuell
Jag håller nog med, BMW 30d är oslagbar. Dock kommer nog de flesta på detta forum säga samma sak...
-M
257
-Martin-
2010 X5 35d M-sport
Nja, läs tråd i X-delen om spridare som fallerar... ;)
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Vilken glass är godast...?

Man får nog specificera ordet "bäst" lite mer! ;o)

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
BA
453
BABA
Bmw 528 IA
" på alla avsände " tex ekonomi , prestandard gem för med motor storlek , slit styrka, andrahandsvärde , mm mm
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Den motorn finns inte!

Alla konstruktioner är kompromisser (som ofta är direkta motsatser mot varandra - t ex. prestanda/bränsleekonomi, prestanda/slitstyrka) och för att kunna få svar på vad som är "bäst", måste man också veta vilka parametrar som är viktigast och sedan lista dem i fallande ordning...

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Visa användare
1.057
Tor
M5 Touring -2008

Nu svär jag väl i kyrkan (på ett BMW forum) men BMW´s dieslar hamnar nog i princip i botten på listan över fina dieslar.

Nu tillhör jag gruppen människor som inte har så mycket till övers för dieslar, men måste säga att jag är förvånad över hur BMW har misslyckats gällande gångkultur, det skakar låter och vibrerar om BMW´s dieslar. Billiga "skitbilar" överglänser i gångkultur! Sen att BMW´s dieslar är snåla och starka spelar för mig ingen roll, vad är en fin och trevlig bil med en hemsk motor??

Visa användare
5.529
deejaywasp
F11 520D Touring - 15
Tor: Jag antar att du bara kört 4-cylindriga BMW dieslar.
Jag kan säga att min bil får du verkligen känna efter om den är igång på tomgång.
Vibrationerna är i princip lika med noll.

50+medbmw
X2 20d xdrive -18
Z4 3,0si Coupé -07
L G LP-560-4 -12
Bra sagt Tor. BMW borde bara finnas med bensinsexor.
-M
257
-Martin-
2010 X5 35d M-sport
Gångkultur... Vilket krystat ord.
Visa användare
1.057
Tor
M5 Touring -2008

Jag försöker hålla mig borta från fyrcyllindriga bilar så mycket som möjligt, men visst har jag tyvärr kört BMW´s dieselfyror.
Jag har även kört många BMW sexor bla F01 730/740d, jämfört med sina bensinar syskon så var dom inte bara dyrare att äga (för mig som kör 1000 mil om året) utan också svagare på låga varv (under 2000 rpm) och tunnare på höga efter 4000 rpm. Till det kommer också vibrationer som är hemska, inte bara jämfört med en bensinare utan jämfört med sina konkurrenter.

Sen skall väl tilläggas att jag kanske är extremt petig, en bensinar V8 går i min värld inte helt mjukt och fint, där krävs det V12 för den riktigt mjuka gången.

Har nyligen haft en A4 med nya 190hk dieseln ihop med s-troniclådan som hyrbil under en vecka och den motorn blev jag mycket imponerad av.
KN
353
KN
Mercedes C-klass -15
Håller med dig Tor. Jag har tidigare påpekat att BMW's dieslar inte hänger med konkurrenternas när det gäller gångkultur.
Audi kan bygga diesel-fyror med mkt finare gång.
Varför inte BMW kan få till en sådan motor är ett mysterium för mig.
...men nu skulle väl tråden ändå handla om vilken dieselmotor som är bäst, inte om hur dåliga BMWs dieselfyror är eller hur fint en V12 går?? :-)
sp
648
spacco
BMW 750iAL -95
Volvo 744GL -88
BMW 520dAT -08
Utan hänsyn till ekonomi och förbrukning, TDV8an i Range Rover/RR Sport. Grym kraft, skön gång och den låter även fint. Den nyare SDV8 är utan belägg, säkert ännu bättre. På andra plats, VW V10tdi. Vibrationsfri på riktigt.
BMWs 6-cyl tjänstebilsmaskiner känns som en seg gäspning i jämförelse.
Räknas ekonomi in så är det VAGs 4 och 6-cyl dieslar som gäller. BMW ska inte pyssla med diesel tycker jag..
thekinglives
Självutnämda motorkännare verkar ha en hel del gemensamt med vinkännare utanför
systembolaget, de känner inte igen ett praktexemplar även om de har händerna på ett ;)
50
811
50+medbmw
X2 20d xdrive -18
Z4 3,0si Coupé -07
L G LP-560-4 -12
En bra sak med BMW dieslar verkar vara partikelfiltret, inga problem alls ingen service bara tuta och köra och ingen limpmode. De flesta andra som jag känner som kör diesel har problem med DPF.
thekinglives
50+medbmw:Det har du helt rätt i....mitt PF ligger på vinden, och
har inte orsakat något problem......

Min bil (535d 07:a) var riktigt nöjd med, stark med låg förbrukning, nu utan PF är jag
ännu mer nöjd, den har blivit mycket snålare och lite starkare.
Snittar för tillfället 059l/mil....landsvägskörning 80-120km/h kallstart 5 mils körningar.

En ny toyota avensis D4D (2000 ml) med automat snittade vid exakt samma körning0.82l/mil......så detta måste vara den sämsta motorn iallafall???

X35d är iallafall den bästa Dieseln jag bekantat mig med, dock är övriga bekantskaper av fyrcylindrig karaktär, både PSA motorer och WAGs
oljetörstande diton...av dessa blir man inte så imponerad.
Visa användare
1.024
Alf_VON_Sil
BMW X4 20d
Jeep Wrangler YJ
"Skogsbesten"
Jag hatar i min natur gången på Diesel bilar. När jag mer eller mindre var tvungen att välja en Dieselbil så testade jag mängder.

Audi 3.0 TDI 245Hk var det givna valet 2009. Och med tanke att typ inget har hänt med den motorn på 6år. Så måste man nog inse att det är rejält lyckad konstruktion. 21k mil nu. Inte bytt så mycket som en skruv på motor eller drivlina. bara olja, och filter... Den vill dock ha en liter olja mellan service intervallen. Om jag inte minns helt fel så rymmer motorn 8 liter olja? Men kan även drömt det?

Ligger väl strax över 0.6 men då har jag en meldeltung gasfot. Finns ju de som går billigare. Men den varken skakar och låter helt okej.
Jag lägger min röst på :
197 hk sexan i 525d Lci.
En mycket bränsleeffektiv motor utan de grava konstruktionsmissarna som t.ex. virvelspjäll.
PSA-gruppens 2,0 HDI 110 hk.
Mjuk gång, låg förbrukning och tamigfn outslitlig.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.