|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Hej, Håller på att inhandla en Z4 Coupe som jag tänkte sätta på Eibach fjädrar på för att få bort lite luft under bilen och få mer rätt stuk enligt mej. Har även hört att de ger positiva effekter på balansen i bilen. Har även tänkt sätta på 19" hjul (8,5 fram/9,5 bak), men jag är lite oroad att de lägre däcken försämrar väghållningen. Gör det det i jämförelse med 18"? Hade tänkt dimensionen 235/35 resp 265/30. Sen funderar jag på vilka sulor som passar bäst? Väljer mellan Michelin PSS, Goodyear Eagle F1 asy 2, Conti CS5 samt Pirelli P Zero. Några synpunkter, förslag? //Lasse | |
|
Kolla tråden tio snäpp ner på detta forum "tänkte...." Hälsn Peter |
|
|
Tack Peter, Jo jag har läst den tråden, men den svarade inte min frågor om väghållning samt däckval. Dimensionerna som funkar "utan risk" för i skrapning har jag rätt bra koll på redan. ;-) //Lasse |
|
|
Hej igen Peter, Kan du förtydliga detta lite: "Klart du ska köpa 19 tummare men har du sänkt bilen får du tänka på däcksbredden eller fixa camber.". Cambern förstår jag att den ändras något, men vad har det med däcksbredden att göra menar du? Risk för i skrap? |
|
|
Mina bakdäck är något utanför eller i linje med hjulhuset, jag antar att om du sänker för mycket kommer det att ta i. Jag har 10 tummare bak med et 38. det funkar väl bättre med 9,5. Men håll koll på et måttet. Dessutom gör et måttet att fälgarna kommer längre ut och påverkar väghållningen men det går och fixa med en hjulinställning. Min bil är jäkligt rolig och köra men den blir orolig i höga farter. Den är mycket stabilare med original 18 tum. Hälsn Peter |
|
|
Okey, Det lutar åt 8,5x19" ET38 fram resp 9,5x19" ET45 bak för tillfället. Kör nedanstående beräkningstool och får då att din fälg sticker ut 37,4 mm mer än 8,5x18 ET 50 som jag har original med Style 202 fälgen. Med mitt val ovan kommer det att bygga 17,7 mm dvs ca 2 cm mindre än din fälg. Då borde den väl gå fri från skärmen tycker man?! Skulle vara skoj att se din kärra. Jag bor i Västerås och jobbar i Kista. Länk |
|
|
Jag antar att du resonerar rätt. Min är silbergrau och har gunmetal CSL- liknande fälgar. Den fördriver vintersömn i en lada i hälsingeskogarna. Jag har funderat på att sänka den men vi har katastrofdåliga vägar så det får vara. Lycka till / Peter |
|
|
Tack :-) Är van med att åka sänkt Corvette -72 vilket funkar rätt bra här, om man inte åker ut på "cykelbane-vägarna" här. BMWn har ju lite bättre och modernare väghållning, bromsar och styrning, så jag tror att jag ska hinna väja med Z4 också :-). CSL-fälgarna är riktigt fina, men jag funderar på Cades Tyrus: Länk , då de liknar de Compomotive jag redan har Länk. Varför variera sig?! :-) Om två år kan jag ha samma användarnamn som dej ;-) //Lasse |
|
We 2.000 BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12 BMW Z4 M Coupe -06 BMW M3 -02 BMW Z3 Coupe -99 BMW 740i/6 -96 BMW M5 3.8 -92 BMW M535i -87 |
Det blir ju alltid lite sämre komfort och väghållning med 19" än med 18", men om du inte ska ligga på gränsen och föredrar 19" utseendemässigt så kör på det. Men det kommer blir "hoppigt". I övrigt tror jag att den "specen" blir bra på en 3.0Si, kanske lite lägre ET bak. Jag bor i Hallstahammar så vi får träffas i sommar så jag får kika på din bil. Här kan du läsa mer om vilka specs som funkar: Länk |
|
Skoj, en Z4M i närheten :-) Det är väl en sån man egentligen skulle ha, om man hittade en fin till salu för någorlunda vettig peng. Jag tror att det skiljer i ET mellan 3.0Si som jag har på G (sorry, det skrev jag inte) och M:en som du har? M:en har väl lite annan upphängning/geometri, eller? Original M: Länk De som sitter på min: Länk Skiljer 20mm i ET bak. //Lasse |
|
We 2.000 BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12 BMW Z4 M Coupe -06 BMW M3 -02 BMW Z3 Coupe -99 BMW 740i/6 -96 BMW M5 3.8 -92 BMW M535i -87 |
Ja, det är sant att det skiljer lite. Kollade lite i tråden jag länkade och det verkade som om du kan ha lite lägre ET bak. Men det är bättre att ha lite högre för det går ju alltid att korrigera med spacers om du vill det. |
|
Jag har precis beställt nya 19-tummare. De har ET35 och är 8,5 tum fram och 9,5 tum bak. Däcken är samma som de du tänkt dig 235/35 fram och 265/30 bak. Jämfört med original kommer bakhjulen att hamna 8 mm längre ut vilket inte ska vara problem. Min bil är sänkt 35mm och jag har kört med 20mm spacers bak och 12mm fram på origalfälgarna. (108-or) Tror t o m att jag får in 12mm spacerna bak på de nya fälgarna.... :) Jämför du original med dina 19-tumsmått blir de nya hjulen faktisk 0,9mm större i dia än 18-tummarna. Jag är inte den som är den-jag är den andra... (Timbak) |
|
|
Tack Jinx, Vad blev det för fälg och däck? Idag hämtade jag kärran. 2007:ans 3.0Si Montago blå Coupe. 1 ägare 6000 mil. Motorn sjunger rätt fint på varv :-) Nu blir det att kolla in vad man "måste" ha till våren. Eibach 20/30mm fjädrarna verkar vara självskrivna eller hur(?!) men hjulen... Fundera lite på 18", lätt vikt för väghållningen och ET som även passar Z4M om man byter längre fram.. (dvs kanske ett högre ET med eventuell spacer) //Lasse |
|
|
Hej, Nu är Eibach fjädrarna beställda och det lutar åt Breyton 19" fälgar (GTS eller Spirit i silver) med Michelinare. Ni som redan sänkt era bilar något, måste man justera cambern vid en måttlig sänkning om 2-3 cm? //Lasse |
|
|
Kul att du kör 19", den ser bra fjuttig ut med 18" efter att du kollat in den med 19". Du får rapportera när du är klar med sänkningen, jag är lite sugen jag också. Lycka till / Peter |
|
|
Nu är bilen sänkt (Eibach pro-kit) samt försedd med VMR V703 (VB3) i hyper silver; fram 8,5x19 ET40, bak 9,6x19 ET45 med Michelin Pilot Super Sport, fram 235/35 R19, bak 265/30 R19. Blev riktigt bra. Bilen känns ungefär lika stötig som med de 17" RFT däck som satt på vid köpet. Trodde inte 19" i 30-profil skulle vara så komfortabla. Har dock läst att Super Sporten ska ha mjuka däcksidor. Bilen har fått riktigt bra styrrespons, men spårar lite mer än förut. Märks dock bara i de plöjfåror som finns på en del tungt trafikerade vägar. Tar i innerskärmarna lätt på ett par ställen, så i helgen ska framhjulen av och fönen fram, så ska nog det var fixat också. Fjäderbytet var rätt enkelt. Ett knep är dock att spänna upp nya framfjädern på plats på bilen, då fjädrarna ser ut som rugbybollar och som det är svårt att få på fjäderspännarna på utan att repa de nya fjädrarna... Använde en 10mm 1/4" hylsa som tolk för att hålla fjäderbenslagret med tillbehör centrerat, och tryckte sedan upp stötdämparen (med spindel och allt) med en separat domkraft under bromsskivan. Hantlangare som pumpar domkraften i det momentet är bra att ha. Annars klarar man resten själv. Gav €140 för Eibachkitet + €26 i frakt hos Länk /Lasse |
|
|
Här kommer en bil också: Länk |
|
|
Naturligtvis ska det stå "bild"... Synd att man inte uppdaterat forumet med edit-knapp och lite andra "moderna" 2000-tals finesser... |
|
We 2.000 BMW M2 LCI -18
Snyggt! Ps. Jag hart en "Redigera inlägget"-text under mitt namn när jag har postat ett inlägg. Ds. |
|
Tack ;-) Hmm. det saknar jag. Du kanske är Pro medlem? |
|
|
Alla har den. Men den är bara aktiv en viss tid efter du skrivit inlägget. Typ en timme. ------- //Lövet |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.