|
Sida 6 av 6
|
|
|---|---|
|
...det är lite intressant och inte helt oväntat att TS skiner med sin frånvaro i tråden nu... Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
E: Tack för dina uppskattande ord! :) :) :) Lite off-topic kanske! WMT: Visst KAN KAN KAN KAN det KANSKE KANSKE KANSKE KANSKE vara så, att det rör sig om en väldigt generös och hjälpsam ung man som hjälper sin fattiga mamma, allt är möjligt. Men, av 100 olika fall, hur ofta är det så? |
|
| Johan: hahaha... | |
|
Jag gjorde exakt så, köpte en bil som jag skrev på min far. Jag stod för allt ekonomiskt. Vi pratade med försäkringsbolaget eftersom det var på tapeten med skenförsäkring redan då och de sa att eftersom jag bodde under samma tak så sågs det som en bil familjen ägde och brukade och därför var det grönt. ///BMW - Was sonst! |
|
|
AlexanderK: "Men, av 100 olika fall, hur ofta är det så?" I sverige? Inte så ofta antagligen, men jag känner till någon, alltså är inte sannolikheten noll och man bör ta hänsyn till den, precis som allt annat i detta. Jag tror nog att om ts varit 40 år och mamma 60, så hade man inte reagerat över huvudtaget, större skillnad mellan skyldig/oskyldig är det inte. Att ts lyser med sin frånvaro betyder inget med tanke på tonen i inläggen, han inser naturligtvis det hopplösa i att vara kvar. Jag menar bara att om man tar hänsyn till all info (inte mycket) så går det inte att så säkert veta hur det egentligen ligger till. En domstol skulle aldrig döma på dessa grunder. Men visst, med tanke på försäkringspremierna idag för unga så är det väl mer konstigt om de inte skriver bilen på en förälder, men givetvis är det inte rätt. Det JohanE skriver låter ju väldigt vettigt annars. /wmt |
|
|
Varför är det vettigt det som Johan E skriver? Snarare är det mot bättre vetande då du inte heller verkar begripa hur försäkringar fungerar. När du tecknar en försäkring så pratar du med en försäkringsmäklare som jobbar för provision. De är dessutom inte sällan inhyrda för FB via ett tredjeparts bolag. Säljarens enda mål är att sälja. Jag har själv en gång i tiden arbetat för TH så jag vet precis hur det fungerar... Om något händer är det däremot inte längre försäkringsmäklaren du snackar med utan en luttrad skadereglerare som är fast anställd av bolaget. Dessa har vanligtvis en helt annan agenda. Nu hade JohanE säkert tur och slapp några större intriger med FB men jag är mycket säker på att utfallet inte hade varit lika enkelt vid en eventuell tvist. |
|
|
Det hade kanske varit så om det inte varit för att försäkringen redan var tecknad då vi pratade med bolaget. Borde de inte sagt att det var fel då? Då hade de ju tjänat mer pengar på mig. Eller kanske hoppades de att nåt skulle hända så de skulle kunna neka ersättning? ///BMW - Was sonst! |
|
|
Jag har dockk svårt att tänka mig att bolagen idag är så generösa. Som sagt, mellan fru och make vet jag att de inte har något att invända, men när det gäller att barnen skriver sin bil på pappa så lär de inte bli superimponerade, även när man bor hemma. Och som Kristoffer skriver, en sådan sak kan man inte fråga försäkringsmäklaren/säljaren om, för han bryr sig inte särskilt mycket om villkoren. Hans uppgift är att förmedla en försäkring, och inget annat. |
|
|
Lite halvt-ot; men hur bråkiga är försäkringsbolagen? En vän till familjen blev förvägrad ersättning då hans Volvo S80 försvann från Täby Centrum för några år sedan. "Du har försökt sälja, men inte lyckats, detta är ett bedrägeri och ersättningen kan du glömma" hävdades det. Detta var inte sant, han gillade bilen och hade inte försökt sälja, däremot hade en då okänd person gjort en sms-upplysning på bilen, vilket tolkades som att det varit en spekulant. Min vän är medelålders, har ordnad ekonomi, bra jobb, villa... urtypen för (det jag tror är) en lågriskperson i försäkringsbolagens ögon. För mig var det mycket förvånande att bolaget vägrade betala ut ersättning, hade detta varit tredje bilen han fick stulen, hade han missköt avbetalningarna på den, hade han...men nu fanns det inget som pekade på att det skulle röra sig om skumrask. Till slut, det kom aldrig till domstol, gav fb med sig ersättning betalades ut men det var ju inte så kul för den drabbade. (Flera månader senare visade det sig på en fest att det var en annan bekant som gjort sms-upplysningen, "jag tyckte att jag såg dig, så jag slog bilens reg-nummer och visst var det du, men jag hann aldrig ikapp") |
|
|
Haha, skönt story, Jabbal. :-) Vad gäller tråden i sig hoppas jag att det löser sig på ett så bra sätt som möjligt för så många som möjligt... |
|
|
Jabbal: utan att känna vare sig dig eller din kompis, så lär det nog vara ett antal faktorer i din historia (som du säkert fått berättad för dig på det viset) som din kompis har valt att undanhålla för dig, av någon anledningen. Min erfarenhet är att försäkringsbolag aldrig är bråkiga, för jag har ALDRIG haft något problem att söka och få ersättning oavsett om det handlat om TFF (parkeringsskada med okänd motpart, och jag hade dessutom skenförsäkrat den 535i som jag skrev om ovan), kroppskskada (halkade på byggmateriel när gatubelysningen var trasig), stulna cyklar (en om året fem år i rad) eller skadegörelse (inbrottsförsök och trasigt lås) eller snöras på biltaket eller stulna plånböcker. I mitt fall har de aldrig ifrågasatt hur nya eller dyra mina träningskläder var, eller hur mkt pengar jag hade i plånboken. Men jag vet att det finns andra som har andra erfarenheter, och jag undrar hur man gör för att inte få ersättning... |
|
|
Som Alexander påpekar finns det garanterat fler faktorer i det ersättningsärendet än vad din kompis berättar. Stals den med nyckeln? Hittades bilen helt oskadad men dumpad någonstans? Hittades den brunnen? Försäkringsbolag är inte dumma. Det finns tydliga tecken på när ett ärende är skumt eller ej. Det är dessutom mycket billigare för bolagen att släppa ett ärende för mycket igenom än att starta en utredning. Det finns alltså en del marginal inbyggt i vad som krävs för att starta en utredning som nekar ersättning. ------- //Lövet |
|
|
AlexanderK; jag håller helt med dig, och jag har funderat en del kring precis det, vad är det som inte kommer fram? Det finns säkert något, det håller jag med om. Men det väckte tanken, eftersom jag själv annonserar min bil för tillfället, vad händer om den blir vandaliserad eller stulen? Bilen återfanns aldrig, och det är säkert möjligt att någon nyckel saknades (hur många begagnade bilar har alla nycklar?) men den var inte stulen i samband med stölden. |
|
|
Att bilen är annonserad kommer inte i sig själv vara något som ensamt ställer till problem. Det krävs mycket mer. ------- //Lövet |
|
|
Däremot var det en annan bekant som blev av med bilen i samband med försäljning, och då vägrade fb också att betala ut ersättning, trots att det under de omständigheter det hela skedde var ganska tydligt inom ramen för det försäkringen borde täcka. FB sa ganska slentrianmässigt att "du har lämnat ifrån dig nyckeln = ingen ersättning" ett par gånger men när jag skärpte tonen (jag var ombud i det ärendet) gav de med sig direkt, "ok då, vi ger oss, ersättningen kommer". Jag fick den gången intrycket av att de "försökte". |
|
|
Var det vid en provkörning? Att ge ifrån sig nyckeln frivilligt, då är det inte en stöld. Kollar du villkoren så är det oftast skrivet så. Försäkringsbolaget hade med andra ord "rätt" men valde att ersätta ändå. ------- //Lövet |
|
|
Det är lite luddigt men det finns rättsfall, att släppa iväg någon helt vind för våg "hejdå, kom tillbaka sen någon gång" är inte ok, men däremot att exempelvis låta någon få nyckeln i handen om denne vill starta bilen och lyssna på motorn, det är helt ok. När det gäller motorcyklar, som inte är lika lätta att provköra, har det till och med varit ok ur provkörningssynpunkt att låta spekulanten köra själv, men på ett förutbestämt och begränsat område, exempelvis en stormarknadsparkering. I detta fall stod bilen på tomgång, spekulanten ville lyssna på motorn och när de slagit igen huven och skulle ta en provtur var han helt enkelt väldigt snabb när han hoppade in i bilen och drog iväg till min kompis stora snopenhet. |
|
|
Ja, juridiken vid provkörning är inte helt självklar. Själv brukar jag hålla i nyckeln till dess jag själv sitter i bilen. Men frågan är om jag skulle kämpa emot så mycket om personen sade "du, nu tänkte jag stjäla din bil. Hoppa ur!" Det är inte värt det. Men som sagt, det var ju inte så att din kompis bil blev stulen helt plötsligt utan det fanns en del förutsättningar att ta hänsyn till. Skönt att det löste sig ändå. ------- //Lövet |
|
|
Och när vi är inne på provkörning så är det lite kul hur bilhandlare agerar. Var med syster för något år sedan, skulle köpas en V40 för ca 15 000.- innan provkörning så var det kopiering av mitt körkort och kontroll av hennes. När jag var och kollade på Mercan jag har nu, kostade ca 200 000.- Säljaren ger mig nyckeln och säger bara "kom tillbaka när du är klar" Ingen id koll mm |
|
|
Lövet; jo det ordnade sig. Det som förvånade mig var att de först var så påstridiga, och sen helt plötsligt gav med sig när vi försökte sätta hårt mot hårt. Det var som att de körde en "går det så går det". Men situationen kan ju liknas vid att någon hoppar in och kör iväg medan man står och skrapar rutorna med bilen på tomgång på morgonen, och då förväntar man sig ju ersättning. Men det är onekligen en gråzon. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.