AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
35.126

Försäkringsbolag vägrar betala ersättning, Någon som kan hjälpa?

Sida 1 av 6
Tjo!
Som rubriken lyder så vägrar försäkringsbolaget betala ut ersättning då de tror att det är min egna bil.
Lång historia kort så fick jag sladd för en månad sen vilket ledde till att jag fick lite plåtskador + att delar i framvagnen böjdes/hjulinställningen fel. FB räknade ut att reparations kostnaderna skulle bli 79k vilket låter väl överdrivet.

Bilen i sig är en M-Sport utrustad 320 coupe som jag och min bror bestämt oss för att hjälpa morsan ekonomiskt och betala av 30k av 55k, resten betalar hon av till oss månadsvis.

Såklart undrar ni varför jag köpte just den bilen, jo för att bilen var i perfekt skick, låg mil, få ägare och mycket dokumentation + att jag fick med ett par äkta csl fälgar, så jag såg det som en investering.

nu är min fråga vad tycker ni att jag ska göra?
ca
302
carbon_e61
Porsche Panamera 4 e-hybrid sport turismo -18
X3 20dxDrive F25 -12
nä, jag är inte heller med på noterna. Du och din bror hjälper din mamma ekonomiskt (hon äger bilen?) och senare berättar du varför du köpte bilen. Utan att vara elak här så låter detta som ett fall av försäkrat intresse.
Visa användare
626
Birka
BMW CS-medlem

M5 -95

Om jag förstått det rätt så har du alltså fått problem med din "skenförsäkring"?

Vad vill du ha för råd?
Se det här som lärpengar och se sedan till bilen är rätt försäkrad till nästa gång det smäller.

Bilen står på morsan, hon hade en 318 facelift sedan innan som vi blev lurade på, jag fick felsöka och under tiden lärde jag mig en hel del angående e46or och blev helt kär i de. självklart blev det just den bilen då jag också ville köra den men hon ville i första plats ha bil själv så jag valde just den.

Bilen har rullat 14k och 5 ägare, besiktades dagen innan utan anmärkningar.
Hon betalar underhåll (bensin, försäkring och skatt)
Bilen bärgades inte då den är körbar.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Bilen står skriven på din mor...

Vem är huvudsaklig brukare?
Var bor denne brukare (om annan än din mor)?

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Bilen är huvudsakligen köpt till henne och hon är huvudsaklig brukare.
Jag är inte ens i behov av bil men händer att jag lånar den någon gång.
Vi bor under samma tak
Ro
553
Ronald Belford Scott
Alpina b7-86
Mini Cooper -19
Saab 9000 Talladega-90
Camaro -77
Saab 9000 Mellberg
Ford Mondeo -14
Mamma ville ha bilen så du valde just den? Du snurrar till dina förklaringar så mycket att inte ens försäkringsbolaget borde hänga med. Skriv ett långt brev till dom så ska du se att dom inser att dom hade fel. Den här historian känns som han med båtmotorn i tv-serien Macken...
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Vad har försäkringsbolaget angett som skäl att inte betala ut ersättning?

Vem står som köpare på köpekontraktet till bilen?

Du skriver att "jag köpte...", "jag såg det som en investering...", "jag fick med...", "vi blev lurade..." etc.

Med tanke på detta är det nog inte konstigt att det blivit strul med försäkringsbolaget...

Mvh
Johan B

Alltså, problemet är att du har betalat bilen, om än bara delvis. Detta gör att FB inte kan utesluta att det är din bil och kan därför inte betala ut ersättning för skadan. Har de kommit med det utlåtandet har jag svårt att se att de skulle ändra sig. Du måste i så fall bevisa att det är hennes bil på riktigt vilket bir svårt när du till och med delbetalat på bilen. Jag skulle nog försöka repararera skadorna på egen hand om det är ekonomiskt försvarbart, allternativt sälja bilen i delar och köpa en billigare bil med enbart trafikförsäkring.

Mvh Johan
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Försäkringsbolaget kommer vilja se bränslenotor, vem som betalat försäkringen, från vilket konto bilens kostnader dragits, osv osv. Är det dina pengar som använts för bilens drift är det kört att få ut något från bolaget.

-------
//Lövet
"Vid en samlad bedömning av handlingar som ingivits i ärendet samt telefonsamtal med föraren anser Folksam inte att du förmått visa att du är ägare till personbilen"

så skriver de efter att jag skickat in kontoutdrag (45kkr banköverföring och 10kkr handpenning) Och kontoutdrag på att hon själv betalat för försäkringen.
Sen krävde de även kvitto/köpekontrakt från köpet fast något sånt skrev vi inte på vid köpet

Att jag skriver jag och vi i allt är för att jag har tagit hand om allt då morsan inte är tekninskt kunnig när det gäller bilar eller försäkringsfrågor
Jiie, man betalar ju helförsäkring av en anledning, inte för att reparera bilen på egen hand.

Andreas_lofgren olyckan hände 1 vecka efter köpet så hon har inte ens hunnit tanka
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Köper du (din mor) en bil för 55 000 kr utan att få ett skrivet köpekontrakt?

Hela denna historia (av det som framkommit här) låter som ett klassiskt försök till "skenförsäkring"....

Det är upp till din mor att bevisa att hon är ägare och huvudsaklig brukare för att försäkringsbolaget skall ändra ståndpunkt.

Mvh
Johan B

thekinglives
Klart din mamma har rätt till ersättning.

Du bor hos din mamma som äger och står skriven på bilen.
Att du lånar bilen ibland, eller om du så använder den dagligen är oviktigt, du bor hemma hos din mamma så det är helt normalt att du förfogar över bilen.

Din mamma är den som har det ekonomiska intresset i bilen, spelar ingen roll om hon inte har kvitton på reparationer eller drivmedel etc, finns absolut inga krav att
spara det, inte heller utdrag från kontokort.

Bor ni på samma adress så kan bolaget se sig i det blå efter att försöka blåsa er.
Stå på dig. Du behöver bara ett mantra, " Min mor är den enda med ekonomiskt intresse i denna bil"
Tänk på att försäkringsbolagens handläggare inte är lättlurade och har "hört det mesta". Tänk igenom dina argument för allt det du skrivit här tyder på en "skenförsäkring" och att bilen egentligen är din (och din brors)

/Krille
Efter att ha läst vad du skrivit här så låter historien som just en historia. Jag tror inte du har en chans att vinna detta mot försäkringsbolaget och personligen delar jag deras bedömning (med förbehållet att all fakta inte finns presenterat). En process kommer hur som helst ta tid.
Krister, hur tyder det på skenförsäkring, menar du att man inte får hjälpa sin mamma ekonomiskt för bilköpet som julklapp? vet att det låter otrovärdigt då det är en sport utrustad coupe, det kännde jag av innan jag skulla anmäla.
Ro
553
Ronald Belford Scott
Alpina b7-86
Mini Cooper -19
Saab 9000 Talladega-90
Camaro -77
Saab 9000 Mellberg
Ford Mondeo -14
I början av tråden skriver du att ni hjälpt er mor genom att betala 30000:- av bilen. Sedan kan din mor uppvisa för försäkringsbolaget att hon betalat hela beloppet? Hoppas försäkringsbolaget googlar på ditt namn...
F*n är det du skriver om? vart har jag skrivit att hon betalat hela beloppet själv?
Ro
553
Ronald Belford Scott
Alpina b7-86
Mini Cooper -19
Saab 9000 Talladega-90
Camaro -77
Saab 9000 Mellberg
Ford Mondeo -14
Är det du som skickat in ditt kontoutdrag på 45+10 eller din mor?
Jag överförde 45k från mitt konto, hon betalade handpenningen på 10k, 15k av de 45k jag överförde från mitt konto ska hon betala av till mig månadsvis.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.