|
Sida 2 av 6
|
|
|---|---|
Ro 553 Alpina b7-86
Mini Cooper -19 Saab 9000 Talladega-90 Camaro -77 Saab 9000 Mellberg Ford Mondeo -14 |
Varför ska hon inte betala hela sin bil? |
| Underhållande popcorn!:) | |
|
Så du köper bilen med dina pengar (i huvudsak). Du tankar bilen? Du krockar bilen. Du besiktigar bilen dagen innan? Det finns inget kvitto (för en vara för 55000kr). Det är en typisk ungdomsbil som du vill ha. Hur tycker du själv att du kan visa att det är din mors bil? |
|
|
Vart skrev jag att jag tankar bilen? Vart skrev jag att JAG besiktade bilen Första bilen jag är med och köper så kvitto tänkte jag inte ens på. Har redan skrivit att jag har intresse för bmw bilar och tyckte att det var ett bra pris så det fick bli den, självklart visste jag att jag skulle få låna den också. Ronald, Hjälper du din mamma ekonomiskt med ett bilköp som julklapp, tvingar du henne därefter att betala av hela summan? du måste va efterbliven |
|
|
Besiktningen och takningen följdes av frågetecken. Jag noterar att du inte skriver att din mor besiktat bilen eller tankat den, betyder det då att du eller din bror gjort det? Du svarar heller inte på frågan i föregående post: Hur tycker du själv att du kan visa att det är din mors bil? |
|
| Case closed?! | |
|
Några frågor kring olyckan. Bilen var relativt nyköpt. En härlig känsla att gasa eller typ sladd som gick överstyr? Lite blyfot utan fullkoll typ. Ett köp för 55kkr måste anses som slarvigt att inte ha ett kvitto på. Karaktärsdefekten löser man genom att kontakta säljare och fixa till det asap så bolaget får sitt papper. Du sköter allt med bilar åt morsan, fine. Hon har bra bilsmak med 318 facelift och nu denna fine. Du väljer förklarar och uttrycker genom huvuddels finansiering din hobby och intresse i bilar som jag ser det. Varför inte ha bilen reggad på dig då?Om hon efter köpet inte hunnit tanka den men du smäller betyder att hennes intresse för bilar är köra nångång ibland kanhända, som du beskrev din egen användningsorofil tidigare tidigare? Mvh Asken |
|
|
Har läst hela tråden utan att fatta något skit haha Ring till din fb imorgon igen och berätta tydligt vad problemet är, skriv gärna ner vad du skall säg till dom så de inte blir någon missförstånd igen. |
|
| Tomas: Bor du hemma eller själv? Står i din profil att du är 19 år? Mitt råd är att DU inte kontaktar bolaget i fråga fler gånger. Prata med din mamma, det är hon som skall ha all kontakt med bolaget. Kom överens om vad hon skall säga, o håll er till det. Håll er nära sanningen. Svara BARA på försäkringsagentens frågor, INGA utsvävningar. Frågar de exempelvis vem som köpte bilen så svarar hon: Det är min bil, jag köpte den tillsammans med min son. | |
|
"Vid en samlad bedömning av handlingar som ingivits i ärendet samt telefonsamtal med föraren anser Folksam inte att du förmått visa att du är ägare till personbilen" Försäkringsbolaget har således redan fått in handlingar och telefonkonversation som de nu lutar sig mot - det blir nog kärvt att helt plötsligt presentera en helt annan "historia" och få det trovärdigt för att få försäkringsbolaget att ändra sig i sin ståndpunkt! Jag tror personligen att det är rätt kört (utifrån vad som är presenterat i tråden)...försäkringsbolagen brukar ha rätt slipade jurister och de räds inte en tur i tinget. Återkom gärna med resultatet när detta ärende har avslutats. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Johan B: Fel. Man kan ALLTID överklaga, o den överklagan skall göras av mamman. Jag är tämligen säker på att de får ersättning om de sköter det hela rätt, samt att det är endast försäkringstagaren som har kontakt med bolaget hädanefter. Jag kan ge flera rimliga, och i de flesta fall godtagbara, förklaringar, till varför det är sonen som kontaktat bolaget, men inga jag tänker delge här. Jag jobbar själv delvis med just att reglera försäkringsskador, finns några exempel där jag gett avlsag med bergsäkra motiveringar, som till synes i detta fall. Försäkringstagaren godtog inte beslutet utan överklagade, ärendet togs upp i bolagets "veckovisa ärendemöte" där man till min, och andra reglerares, förvåning godkände ärendet. Så stå på dig, du har en tuff uppförsbacke men ingalunda omöjlig. Tänk bara på vad ni säger. | |
|
Jag håller helt med Johan B, detta fall är helt kört och det finns (hittills) INGET som visar på att historien är sann. Det är dessutom ovaligt att en äldre kvinna väljer en opraktisk och stötig bil, inget bevis isig men heller inget som talar för storyn. Jag utgår från att mamman var med och provkörde sin nya bil vid köpet, då borde hon velat ha ett kvitto. Om inte så var fallet (?) så är det ju inte en helt orimlig undran när bilen levereras hem. Som sagt, jag köper inte ett ord av detta men det är ju iofs ganska ointressant. Mer intressant är ju att försäkringsbolaget är av samma uppfattning. Det skulle förvåna mig om de inte har vägledande fall att luta sig emot. |
|
|
Dawwe, det är inte helt omöjligt att det går att få bolaget att ändra sig, men jag tror det blir tufft! I en helförsäkring brukar det ingå en viss del "rättsskydd" för att täcka juristhjälp, som man givetvis kan/bör utnyttja om man vill ta ärendet vidare. Skulle vara intressant att få läsa hur det slutar. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Ja om sonen "fortsätter att envisas med att hålla kontakten med bolaget" då blir det tufft värre. Men om mamman/ägaren/försäkringstagaren sköter kontakten från o med nu så blir läget annorlunda, o klart ljusare för deras del. De kommer inte att ändra sitt beslut hux-flux utan det kommer ta sin tid, men rätt skött med rimliga förklaringar på deras frågeställningar så kommer de få igenom ärendet. | |
|
"Det är dessutom ovaligt att en äldre kvinna väljer en opraktisk och stötig bil," En äldre kvinna? Har ingen aning om ålder men hon behöver väl inte ens ha fyllt 40... =) |
|
| GE: Precis min tanke oxå, hon kan rent teoretiskt till o med vara knappa 35, men även närmare pensions-åldern... | |
|
Är det rätt att uppmuntra och stödja presumtiva brott av försäkringskollektivets bas? Finns oklara parametrar i detta dock. "Unga gör inte som föräldrar säger, dom gör som föräldrar gör..." Mvh Asken |
|
| Ja vi har alla våra definitioner, jag har för mig snittåldern för en förstaföderska ligger på drygt 29 år, oddsen är bra att hon då är 40 år eller äldre där min gräns börjar för "äldre kvinna" i detta fall. Jag vet inte om det är vanligt i er bekantskapskrets att kvinnor på 40+ eftersträvar ett hårt satt chassi och opraktiska 2 dörrar. | |
Lasse Karlsson |
När sånt här händer bör man nog fundera igenom noggrant hur man ska sköta kontakten med FB. Har inte varit med om många intermesson, men när det hänt något har jag aldrig haft några problem med FB! Kan dock tänka mig att de inte är sena att neka ersättning om de tycker något inte står rätt till! Håller med Dawwe! Mamma(ägare) skulle skött all kontakt med FB. Vid frågor om det ekonomiska skulle ni bara hävdat att hon äger bilen o att hon betalat den, punkt slut! Att skänka bort pengar för ett bilköp är inte förbjudet! Sen är det även ovidkommande vem som står för "fiolerna" vid bet av försäkringspremie! det inressanta är vem som äger bilen och därmed försäkrar denna! Att låna ut bilen får man också göra! Är säker på att det hela gått bra, om man gjort så! men att i efterhand ändra en massa och få igenom det hela! JA! det blir nog tyvärr svårt HA DET! modolasse |
| Ja faktisk så känner jag flera 40+ brudar som åker i sportiga coupéer Keiser. :p | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.