AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

X-Serien
18.386

Riktningstabilitet BMW X3 F25

Sida 2 av 3
Visa användare
10
Apex911
X3 2,0d-15
997 Carrera S-10
Golf GTI Ed35-12
Klart man klarar sig med en 2,0d men provkör ordentligt innan du bestämmer dig.
Jag gjorde inte det och dessutom hade jag en 3,0 si innan .
Mitt problem är att den är tråkig att köra och helt saknar vägkänsla, man flyter liksom ovanpå i ett svajande höghus!
pe
230
petrho
330e Touring Xdrive -20
Men det är ju en suv så självklart sitter du högre. För min del är förbrukning en inte helt oviktig del och vad jag förstår är 3 liters modellen mindre attraktiv på beg marknaden?
Jo
1.160
Joofa
G61 i5 eDrive40 Touring -25, M- Sport, Tanzaniteblå
Apex, din känsla av svajande höghus handlar ju inte specifikt om X3 utan gäller ju suvar generellt. Men om man nu vill ha en suv och samtidigt få med en del körglädje får X3 ändå anses vara att rekommendera
Har provkört ett antal gånger, varje gång 20d och jag tyckte att kraften räckte mer än väl. Angående svajigheten, så är den helt klart bättre än min Skoda i alla fall, trots att X3:an är nästan 20 cm högre!
Det är just sitthöjden jag vill åt och det bekväma insteget. Tycker inte om den låga sittpositionen i BMW:s övriga modeller.
Visa användare
10
Apex911
X3 2,0d-15
997 Carrera S-10
Golf GTI Ed35-12
Joofa, har du provat en GLK så förstår du skillnaden eller en Rangerover evoque som är betydligt roligare att köra. När jag köpte min sa man att det var ett M Performnce kit på gång för att göra bilen lite livligare men det verkar inte ha kommit än.
bmw newbie: Håller med dig om att en 20d duger gott för de flesta situationer men den är ganska rå i karaktären. Saknade inte en 30d i min, man kör oftast mer avslappnat i en SUV också.

Automat, metallic, sportstolar (ingår halvläder), komfortpaket samt drag är väl en OK grundnivå på en X3. Det bör landa på ca 420 innan prutning så 390-400kkr i slutpris bör kanske gå? Lite över dina 350kkr men då får du en helt ny LCI bil med garanti, fri service samt halvförsäkring i 3 år så priskillnaden blir mindre än den ser ut.
Hmm, kanske värt att fundera på. Frågan är hur mycket man kan pruta när man köper en bil det redan är kampanj på? Sen verkar jag tyvärr inte få ut så mycket av BMW:s fria service, med min körprofil. Hade en 118d förut och på 3 år gjorde jag bara en service.
Dock finns det ju 3 åriga 20d ute för mellan 300 och 320tkr och det är ändå en viss skillnad mot 400tkr :-)
Det har du rätt i - och det ger dig också en fingervisning om vad en ny X3 är värd om 3 år. Glöm inte att treåringen också sjunker i pris och kommer ha rullat längre. Samt du troligen får lägga ut extra för underhåll (bromsar, däck, service mm) - beror iofs på hur länge du tänkt ha bilen.

Jag hade en hel del garantiåtaganden på min X3 innan jag sålde den i samband med att garantin gått ut. Nu har kvaliteten förbättrats och i o med facelift bör den ha blivit ännu bättre.

Även om en ny bil alltid är en sämre affär i kronor räknat är detta fall en relativt liten merkostnad för att köra nytt.
Jo X3:an har mycket bra andrahandsvärde, men jag kommer nog ändå satsa på begagnat. Köper man en premium selection bil så är den ju ändå genomgången och man får 1-års garanti. Hur man än vänder och vrider på det så blir begagnat billigare. Och dessutom slipper man vänta en massa månader på sin bil :-)
Det slutade med att jag gjorde som Kristoffer_L gjorde i alla fall och beställde en ny. Men leveranstiden är inte rolig. Får den i mitten på augusti som det ser ut nu.
Jo
1.160
Joofa
Härligt. Fin känsla att hämta ut fabriksny bil. Vad blev det för spec? Fick du bra rabatt?
Grattis! Men märkligt att du får vänta så länge, det är ju längre än vad jag behövde vänta på min när jag beställde ett par månader efter lanseringen. Iofs tillverkas den i USA och 6-8v är ledtiderna för att få bilen hemskeppad från fabriken till Sverige men vid det här laget tycker man att de borde ha arbetat ikapp efterfrågan. Eller är det efterfrågan på X5 som prioriteras i fabriken mån tro?
Blev en ganska enkel spec. X3 xdrive20d comfort edition alpinvit. Sedan valde jag till sportstolar och automat. Slutade på 403000:-. Kanske lite för lite utrustning egentligen, men jag kommer från en Skoda Superb fullproppad med lull-lull och jag har kommit fram till att extrautrustning är inte det viktigaste för mig i en bil.
Nu äntligen efter fem månaders väntan fick jag igår hämta ut bilen. Vilken bil! Trots att den är nästan 20 cm högre än min förra Skoda och har "ballongdäck" så ligger den så mycket bättre på vägen. Byta fil i 120 knyck på motorvägen är ju helt odramatiskt. Känns nästan som den kränger mindre än Skodan i kurvorna också.
Upphämtningen började dock inte så bra. Säljaren bad mig slå på tändningen, och det första jag möttes av var "Reverse light failure". Så det blev ett verkstadsbesök med lampbyte innan jag kört en enda meter. Sen hade man tryckt i 2.4 bar i alla däck, utom ett som hade 2.7! Men det kunde jag fixa själv. Men sammanfattningsvis är jag jättenöjd. BMW är ju ganska dyra bilar, men efter att ha kört en billigare bil ett tag så kan jag ändå tycka att merkostnaden är motiverad.
Am
730
Amli
BMW X5 xDrive50e -25
Kul att du är nöjd med din nya bil. Grattis!
Tackar! Och för att själv svara på frågan som tråden ursprungligen handlade om, så upplever jag X3:an som riktningsstabil på motorvägen. Kanske beror på att jag tog 17 tums-hjul.
Hej,
Ny på forumet och har precis beställt en X3:a med vad jag tycker bra spec.
Kör Audi A6 idag och även om Allroaden är på kampanj så valde jag att byta till BMW (min första). Kul att prova lite nytt! tidigare endast kört Volvo, Mercedes & Audi.
Hoppas nu på samma känsla som bmw newbie v6-2016 :)
Jo
1.160
Joofa
Kickdown, vad har du valt för spec?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.