|
Sida 1 av 3
|
|
|---|---|
| Efter några år som Skodaägare funderar jag nu på att återvända till BMW och införskaffa en begagnad X3 F25. Var först inne på en Merca GLK, men har nu insett att den kommer bli för liten för oss. X3:an är däremot närmast perfekt i storlek. Har provkört båda och tycker att de känns ganska likartade i sitt uppträdande, även om X3:an förstås är rappare i reaktionerna. Dock har jag en fundering om hur stabil X3:an är på motorväg. Ni som har X3:or av F25-generationen, hur upplevs bilen på långfärd. Är den avslappnad eller måste man sitta och passa ratten ständigt. Blir stabiliteten bättre med 17 tum eller kan man utan problem satsa på 18-tum? Hur är det med Servotronic, är det ett måste eller klarar man sig utan? | |
|
Hej! Jag har inte upplevt nån instabilitet i motorvägsfart, kanske inte samma komfort som i den 520d som jag hade innan X3:an, men är ju en annan typ av bil. Kör på 18" Hakka 8 RTF, som kanske inte heller ger bästa upplevelsen, men som sagt, jag upplever inte nån som helst instabilitet på långfärd. Kan tillägga att jag LCI modellen av F25 och Servotronic, men har inte kört någon utan Servotronic, så kan inte uttala mig om det påverkar stabiliteten. //Stefan |
|
|
Hej Tycker att man får sitta och passa ganska mycket i motorvägsfart, inte så man lider av det men lite stabilare skulle inte skada, sen upplever jag den ganska känslig för sidvind. Original 17 tums hjul och servotronic, har inte kört utan servotronic så där har jag inget att jämföra med. |
|
| Intressant att det skiljer så mycket mellan svaren. Har även läst lite på andra forum och det är samma sak där. Vissa säger att den är mycket stabil på motorvägen, medan andra att den kräver konstant passning. Går den kanske bättre med 18-tum än med 17-tum? Eller är den känslig för olika däckfabrikat? | |
|
Hej, det är en på alla vis ljuvlig vägvagn. Först bör man överväga ddc, dynamic damper control som är det som mest kan påverka. Comfortläget är en annan dimension tillförd. Hellre denna för 10kkr än navi t ex. Hellre standardstolar än sportstolar. Du kan nog välja 18". Betänk att nästan samtliga rftdäck förutom Michelin(såsom det gäller samtliga däck i övrigt) då det är 50% eller mindre kvar av mönsterdjupet eller mindre ökar spårigheten och däcksljuden markant. Vintertid rekommenderas 17" nordiska däck, hakka valfritt nummer eller hakka r/2. Ju bredare, ju spårigare... Beträffande sommardäck så 17" std jmf med 19" tillbehörsfälg kan man säga generaliserande, 1dl högre förbrukning per mil, 50 - 100 %dyrare däckskostnad vid byte och 50% mer mil i livslängd på standarddimensionen. Hasighetsberoende eller ännu hellre elhydralisk sportservo. Eluppvärmd ratt, elbagagelucka, elektriskt svankstöd, msportratt, bränslevärmare och klimatkomfortruta samt möjligen elstolar med minne alternativt Harman-Kardon ljudsystem. Så ser en grund till mest förarkomfort då 95% av tiden är just där. Mvh Asken |
|
| Har tänkt satsa på en begagnad cirka 3 år gammal. Därav frågorna om 18 tum, eftersom många begagnade X3:or har dessa. Varför rekommenderar du standardstolarna förresten? Tycker själv att jag sitter bättre i sportstolarna. Gillar det utdragbara lårstödet och tiltfunktionen. | |
|
Hej, aha. Tänkte att du funderade på nytt. Tankebanorna är optimal förarkomfort vid långkörning om du förstår? De tre år gamla bilarna har ju det första värdetappet tagits så inträdet blir angenämare. Standardstolarna förmedlar inte lika mycket det vägen påverkar vidare till föraren, underlag mm i en sådan stol i jämförelse med en standardstol men det kanske beror på att man sitter mer som "stadigt"? i sportstolen, sidostöd med mera. Efter att ha läst några år i flödet är påvkerande i största del sportfjädring, spårvidd på däcken, mönsterdjup kvar, korrekt fyrhjulsinställning och lufttryck utan inbördes ordningsföljd. Ju mer komponenret som behöver vara i optimalt skick för att bilens egenskaper ska vara behagliga typ. Har åkt X3 med sportfjädring, 19" Orginalrft, servotronic och sportstolar som inte var nyköp. Det är bakgrunden samt delar av egen ägarerfarenhet. Mvh Asken |
|
| Tack för utförligt svar! Kontentan är alltså att man borde satsa så smala däck så möjligt om man i första hand är ute efter stabilitet. Angående stolarna så kanske jag ska provsitta båda ordentligt innan jag bestämmer mig. Dock brukar jag tycka om att tilta stolen så mycket så möjligt för att få bättre stöd för gasbenet. Tycker att lutningen på sittdynan är lite otillräcklig i standardstolen. Angående hur mycket vägbanan känns i stolen så kan jag försäkra att en X3:a med valfri stol isolerar bort vägbanan mycket bättre än min nuvarande Skoda :-) | |
|
17" eller 18" är av mindre betydelse, mer polarisering 17 vs 19 jag visar på. Ibland följer inte vinterhjul med och då välj minsta möjliga. RFT är en ting som är bra på många vis men kan ge styvare kontakt med banan och kännas mer i ändalykten s a s. Inga RFT så gäller inte Mobilitetsgarantin som ger fri bärning men bärningsförsäkring ingår i helförs och mer körvidaretillägg får man det istället. Väsentlig prisskillnad på icke RFT t ex. Premium Selection är rekommendationen med tillköpt fri service ger en viss trygghet. Vågar du satsa på bensin visar framtiden antagligen på hur bensinpriset ligger på en generallt lägre nivå och dieseln, både skatte och drivmedlespris kommer öka. drivmedlet ffa för att alla färjor och bulkfartyg går över på de... 9/10 har just sportstolar och DDC kom först med facelift, finns en i hela landet med det nu mig veterligt som inte är såld. biluppgifter.se där kan du se hur länge en bil varit i lager, ju längre ju mer kostar den i ränta för handlaren som har belånat lager oftast... 35i motorn är en pärla som ger X3 sportbilskänsla. Ut och kör så ser du, bensin, diesel och 8vxl automat är det enda rätta valet iofs. Svensksålt ger lägre försäkringspremie 30-40 %. Mvh Asken |
|
|
Tack återigen för utförligt svar. Det här är verkligen ett av Svergies bästa bilforum! Tänkte satsa just på en Premium selection. Dock verkar de flesta som ligger rätt i pris för mig (max 350000) ha gått ganska mycket, mellan 6-8000 mil. En fundering till. Ser att det finns ett antal bilar ute som saknar Servotronic. Är det nödvändigt, eller klarar man sig utan? |
|
|
Inte så svårt egentligen folk läser och postar det de läst, i retur gör nya besökare detta vidare. Se powerpost. Mvh Asken |
|
| Servotronic och DDC kan rekommenderas. Med nyckeln till komfort och stabilitet i F25 är att skippa RFT-däcken. Det är viktigare än vilken tum det är som jsg ser det. | |
| "Men nyckeln till komfort..." | |
| den är utan tvekan väldigt instabil vid långfärd om du jämför med en personbil. RF däcken är inte den enda orsaken . Mercan känns mycket bättre i det avseendet. | |
| Mycket bra information här, väldigt värdefullt. Som noterats ovan kom DDC först med faceliften i år, men är det någon som har något att säga om EDC? Verkar inte vara jättemånga som har gjort det tillvalet men det finns trots allt ett antal exemplar på begagnatmarknaden. | |
|
Välj helst en med servotronic - den blir lättare att köra och parkera än en utan. När det gäller stabilitet på motorväg är varken RFT eller däckbredd den största boven utan Sveriges bitvis dåliga vägstandard med spårig och grovkornig asfalt. Min X3 med 19-tum jag hade innan gick fantastiskt bra utomlands på sk "tyst asfalt". Stabiliteten blev bättre med 17-tums vinterhjul men avslappnad som en 5-serie F11 blir aldrig X3an. Jag skulle precis som du inte välja en utan sportstolar men här är smaken olika... Modellen är rysligt populär som begagnad och priserna är därefter - om du har en budget uppåt 350 skulle jag istället överväga nytt, BMW har kampanj på 365kkr ett tag och då får man en faceliftad modell. |
|
| Spgrinder, EDC och DDC är samma sak. | |
|
Efter ca 1000 mil i min nya 2,0d skulle jag vilja varna för just den modellen. Den är utan tvekan undermotoriserad och jag skulle därför välja 3,0d eller 2,8 i istället.När det finns en enkel mappning tillgänglig kanske man kan få lite körglädje i traktorn. Kvalitetskänslan har dock tagit ett stort steg framåt jämfört med e83 serien. |
|
|
tycker absolut min 2.0d är tillräckligt pigg. blir ibland förvånad att man kör så fort som man gör då allt känns stabilt och tyst... jämför med min fd volvo xc70 210hk bensin och BMWn känns mycket piggare |
|
|
" om du har en budget uppåt 350 skulle jag istället överväga nytt, BMW har kampanj på 365kkr ett tag och då får man en faceliftad modell. " Jo jag känner till kampanjen, men 375kkr är ju utan metallic, automat och sportstolar. Lägger man till dessa hamnar man över 400kkr och det är ändå lite mer än 350... Jag har dock märkt att begpriserna för X3:an ligger väldigt högt, speciellt jämfört med GLK. Kanske just för att GLK inte funkar så bra som familjebil. |
|
|
"Efter ca 1000 mil i min nya 2,0d skulle jag vilja varna för just den modellen. Den är utan tvekan undermotoriserad" Tror nog jag klarar mig med 2.0d. Klarar mig bra med min 160 hk Skoda nu också. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.