AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Övriga bilmärken
15.957

Val av tjänstebil BMW 530/XC60

Sida 1 av 3
Sl
1.146
Slippy
M3 touring comp 2025

Hej,

Snart är dags för ni bil, kör idag en V60.

Då jag är egen är inköpspriset viktigt ca 450kkr max 2000mil/1år gammal (2015/2014)

Min fru har fått för sig att en XC60 är säkert(jag gillar inte riktigt SUV:ar, känns som att åka buss)

Så som jag tänker nu finns följande alternativ.

Alt 1.
XC60 d5 summum 20" m.m ganska fullutrustad för 450kkr
Länk

Alt2.
BMW 530 xd finns några runt 500k som borde gå att få för runt 450.
Länk
Länk

Då jag bor i Volvo-land och jantelagen finns så tänker jag vågar man ta en 530?

Hur hade ni resonerat?

Kan tillägga att jag tycker 6500kr i förmånsvärde är max, har idag ca 5000kr på v60:in.
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Det är ju inte direkt svårt att gissa vilka svar du kommer få här ;-)

Men jag kan inte annat än instämma denna gång. BMW 530xd känns som det betydligt trevligare köpet. XC60 D5 skulle jag inte köpa utan i så fall en av kampanjvarianterna av XC60 D4 istället. Dessa ligger runt 350k helt nya och känns som en bättre affär.

-------
//Lövet
Visa användare
3.140
AlexanderK
I3s 120
Z4 E89 23i manuell
Hej Slippy,

Det verkar som att du själv är hyfsat inne i Volvo-landets Janteträsk själv. Det är väl klart att du vågar köpa en BMW i Volvo-land. Det enda som kan hända är att folk blir avis.

Dock är det några punkt där jag tror du är ute och cyklar;

1, Jagg är tveksam till att du kommer kunna få någon av dessa för 450. Min erfarenhet av BMW-handlare, oavsett om de är stora eller små, är att förhandlingsutrymmet är ca 20.000 kr i den här prisklassen. Men det är bara min erfarenhet - andra kanske har andra erfarenheter.

2, Att rymma en 530d xDrive Touring inom din ram för förmånsbeloppet är omöjligt. Det går inte. Med INGEN extrautrustning så är förmånsvärde på en 2014 ca 7200 kr. De bilar du tittar på har extrautrustning för 125-150 tkr, om vi skall tro på säljarens annonser. Jag har svårt att tro att en BMW-handlare ljuger om nypriset nämligen.

Då blir förmånsvärdet ca 9 400 kr i månaden. Titta själv på skatteverkets förmånsberäknare. Allt under förutsättning att du inte har "Omfattande tjänstemilskörning". Det är ju tyvärr rätt lätt att lura sig på att man som nypris får räkna det man köper bilen för - i ditt hypotetiska fall då ca 450 tkr. Det får du dock inte - tyvärr går skatteverkets tabeller på vad bilen kostade ny när den såldes - vilket är ca 650 000 kr i de fall som du räknar upp.

För övrigt hade jag ju inte tvekat. 30d xDrive är väl bland det roligaste som finns att köra, och motorn en av de bästa som finns.
530 känns som ett trevligare val, man får ganska mycket bil för pengarna med de du länkat till, i synnerhet om man jämför med nya 520 dieslar som reas ut som tjänstebilar.

Tror inte man behöver oroa sig för mycket för omgivningens reaktioner, 3-serien och 5-serien är bland de mest sålda bilarna i Sverige, men det beror väl lite på vilken näring man är i.
Sl
1.146
Slippy
M3 touring comp 2025

Jag får ca 6750kr i förmånsvärde för en 530 touring utan utr, visserligen ej X-drive men tillräckligt nära :)
Visa användare
3.140
AlexanderK
I3s 120
Z4 E89 23i manuell
Mm, men UTAN utrustning betyder ju komfortstolar i tyg - om det ens är komfortstolar som standard. Standardtyget är säkert rätt fult också. Du kommer inte ha drag - inte ens vinterdäck. Definitivt inte Navi-Pro. Du får inte ens USB uttag utan extrautrustning. Du får ingen line - du får nog knappt ens aluminiumfälg.

Sen är klart att xDrive-modellerna är billigare än de utan xDrive, men då har de ju inte xDrive så klart. :) Och det var väl xDrive som det handlade om.

De 530d xDrive som du kommer hitta på nätet, kommer "standardmässigt" att vara extrautrustade för ca 100-150-200 (200 tkr i "välutrustade" fall). Det säljs liksom inga basutrustade BMW:ar, har aldrig sålts någon sådan och kommer aldrig att säljas. Om du dock skulle hitta en begagnad basutrustad 530d (vilket du alltså inte kommer att göra) så kommer den vara billig kan jag lova, för ingen vill ha en sådan.
Visa användare
2.841
Robert Lundberg
BMW 420d -16
MB SLK 250 -13

Jantelagen kan du nog strunta i, det har ju sålts rätt bra av modellen och den som inte är insatt ser ingen skillnad på en 520 0ch en 530.
komfortstolar i tyg finns mig veterligen inte. Jag tror heller inte du kan köpa en BMW med annat än aluminiumfälgar. Du borde nog korrekturläsa lite innan du trycker på skickaknappen Alexander...

"Sen är klart att xDrive-modellerna är billigare än de utan xDrive, men då har de ju inte xDrive så klart. :) "

/Anders
Visa användare
179
CooRe
BMW 520d Gran Turismo -14
Nu kommer jag få ägg kastade på mig men, det skiljer 113 000 kr på en ny 530d och 520d. För 113 000 kr får man rätt rolig utrustning. Jag har haft denna motor i tre bilar. Den funkar den också...
Sl
1.146
Slippy
M3 touring comp 2025

Försökte bygga en XC60 D4 Business pro awd med den utrustningen jag ville ha hamnade den på runt 420kkr utan rabatter. Således ca 75000kr i utrustning, förmånsvärde 6100kr inte jättestor skillnad mot ca 7000kr, speciellt i plånboken.
BM
940
BMW-DJ
335i -08 (E92)
320dA -14 (F31)
Slippy, gällande jantelagen så är det ju extremt vanligt att folk kör runt i 520d nuförtiden, om du bara tar bort modellbeteckningen så kommer ingen att notera att du kör 530. Med det sagt så beror det ju ändå litegrann på vad man jobbar med också här i volvoland.

/DJ
Visa användare
179
CooRe
Jag arbetar på Volvo och kör BMW. Extra roligt.
Sl
1.146
Slippy
M3 touring comp 2025

Jag hade faktiskt tänkt att skriva 520d bak, för hur många kollar regnr?
Sl
1.146
Slippy
M3 touring comp 2025

Comfort edition verkar har lägre förmånsvärde än en helt vanlig 530d, märkligt?
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Man sätter ett lägre grundpris och ger istället mindre rabatt = lägre förmånsvärde

-------
//Lövet
Sl
1.146
Slippy
M3 touring comp 2025

Smart.
V60 D4 181 hk eller 335d xDrive Touring (helst årsm 2016). Annars är väl 530d (535d) ett ypperligt val.
Verdi
CooRe,
Nej, inga ägg men en överutrustad 520d lär ju sjunka som en sten i värde relativt en normalt utrustad 530d till samma pris. All utrustning över "normal" standard blir i princip värdelös. Någon som letar 520d förväntar sig kanske inte direkt navi pro, komfortstolar osv och är därför inte heller redo att betala extra för det.
Visa användare
179
CooRe
Verdi: Har du provat? ;)
Det har jag. Det verkar vara fler som bryr sig om totalsumman och utrustning. Inte att det är "klen" motor. Fast dom som är ute efter en 530 hör väl inte av sig alls. Svårt att sälja och att bilarna sjunker i värde mer än andra vet jag ingenting om. Billigare bil, billigare skatt, billigare bränsle och mer utrustning tycker jag är bra.
Och en tjänstebil kanske man byter in när det ska bytas ut? Och då ska alltså säljarna undervärdera en 520 med mycket utrustning? Aldrig hört talas om...
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Mer utrustning är alltid en förlustaffär. Så länge inte andrahandsvärdet för utrustning är 100%+kapitalkostnad så är det bara en ytterligare förlust.

Utrustning ska man köpa för att få en trevligare bilägande och för att man vill, inte för bilen "ska bli mer värd" för det blir den inte relativt sett.

-------
//Lövet
Visa användare
179
CooRe
Ok. Desto dyrare bil ju mer förlorar man. Nya bilar är alltid en förlustaffär. Det vet vi.
Men att utrustade 520 sjunker mer än andra och att ingen vill betala för utrustning på en 520 visste jag däremot inte.
Frågan är hur mycket man får behålla vid försäljning av de 113 000kr som 530d kostar extra. Jag är iallafall inte beredd att betala det vid nybilsköp. Hellre utrustning som sagt oavsett, även om jag får ge bort bilen efteråt eller ha kvar den livet ut.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.