|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Hej ! Jag funderar på att köpa en väns m6.a med rasad motor, kollade runt på nätet och fick aldrig tag på en begagnad motor men däremot fanns det för en m5.a e60 . Är det samma motor ? Tror ni det går bra att montera m5.ans motor på m6.an ? Tacksam för ett svar av endast kunniga personer . Med vänlig hälsning! | |
| Det är samma motor ja, S85B50 2005-2010 | |
|
ramy/ Vet du vad det var som gjorde att den rasade? Vill INTE att det ska hända mig! EB |
|
|
vevlager (rod bearings) är ett kände svagpunkt i S85... Samma problem med S65 i E92 M3. det här är på engelska:- Länk |
|
We 2.000 BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12 BMW Z4 M Coupe -06 BMW M3 -02 BMW Z3 Coupe -99 BMW 740i/6 -96 BMW M5 3.8 -92 BMW M535i -87 |
Och samma problem som till S54. Verkar som att högvarvande motorer och hållbara vevstakslager inte går hand i hand. |
|
Ingen aning , det går att starta bilen men ett kraftigt ljud kommer från motorn . Han har varit på några verkstäder och de första rekommenderade honom att byta motor . Men vad tror ni ? Går det att laga ? |
|
| Det beror på hur långt gånget det är. Kan gå att rädda med lite nya delar. | |
|
Kul o läsa detta... Ska man fan inte kunna njuta av monstret någonsin utan att nojja sig varje gång man tar ut den för att rasta... Vad begär dem för ersättnings motorn du hitta? BMW M-POWER |
|
|
Det va inte fören 2013 som det på forumen verkligen blev "känt" med vevlagerproblem på M5/M6 S85. Man kan gå runt och oroa sig för allt här i världen men varför? Gör vad du kan med service och vänta med att gasa innan oljan är varm och KÖR bilen som den är byggd för, dvs våga varva ut den ibland på ett smart sätt. Allt kan hända men det händer ju inte alla bilar vilket många verkar tro. Skulle det hända, ja då är det bara att gilla läget och acceptera att bilar går sönder tyvärr. Jag har haft 5 M3or, en Z4M under 10 år och det enda jag råkat ut för är en lambdasond och kamaxelgivare utöver sedvanlig service. Lite av mina tankar... |
|
|
Det är rätt PHX! Ramy/ Då har den ju inte rasat. Går säkert att fixa till billigare peng än att byta motor. Hur långt har den gått? Enl. mekaniker på Schmidemann så krävs det ca 15k på mätaren och hård körning innan det inträffar....... EB |
|
|
Länk En till med samma problem |
|
| Det är kanske den bilen? | |
|
Känns inte som något välvårdat objekt;) 1+1=3 inte konstigt att sådana bilar får fler problem än andra. Sov gott! |
|
|
Bilen har gått 13600 typ , det går som sagt att köra bilen en kortare sträcka men inget som rekommenderas och jag är inte jätte kunnig heller så kan inte avgöra själv . Finns en m5 motor för 75000:- som har rullat 16000 Så vet faktiskt inte om jag vågar köpa den . Ska fråga vidare om det finns någon chans att rädda motorn . Annars får det bli att byta ut den helt . Tack för alla svar |
|
We 2.000 BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12 BMW Z4 M Coupe -06 BMW M3 -02 BMW Z3 Coupe -99 BMW 740i/6 -96 BMW M5 3.8 -92 BMW M535i -87 |
I bästa fall måste enbart vevstakslagren bytas, har du otur så har vevaxeln blivit blå av värmen och då måste du köpa en ny om det inte går att fixa i ordning den. Det blir mycket billigare än 75K iaf, även om en verkstad gör allt jobb åt dig. |
|
Hur mycket jobb/tid krävs för att få lagren inspekterade? Känns ju som att man kanske ska kosta på sig det i förebyggande syfte. |
|
| Det är en rätt rejäl operation för att inspekta dessa lager. Inget man kan göra utifrån utan du måste (även på dessa motorer..?) ha loss tråg och grejer för att komma åt vevaxeln och där mäta upp spel. Nu vet jag inte vad saker o ting kostar i material, men har man ändå ner grejerna kan man lika gärna slänga på nya lager också känns det som... | |
|
Den interlagos blåa M6 på blocket har en sprillans ny motor och enl ägaren betalade han 100k för det inkl arbete på BMW verkstad. Den är svensksåld och hårt körd av 19! Ägare och siste man körde med för lite olja. Förmodligen ett bättre köp. Pruta hårt! |
|
| Nej man får INTE en ny S85 för 100' inkl montering. Enligt Länk kostar en AT-motor ca 17' $ exkl montering, vilket motsvarar ungefär 200' hos BMW Sverige. Så för 100' rör det sig högst sannolikt om en begagnad motor inkl montering. | |
|
Om det finns en helt ny motor för 100 tusen så köper jag den direkt ! Vet du varifrån han har köpt sin motor ? |
|
| Jag vågar garantera att det inte rör sig om en ny motor för 100' inkl montering utan en annan, begagnad men fullt fungerande...De skiljer såklart i pris i vilket land man köper motorn, skulle gissa att man kan nog få tag i en ny motor från nån välvillig utländsk (tysk?) BMW handlare för typ 170' inkl montering... 100' är rena drömpriset! | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.