AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Z-Serien
13.470

Söker info ang denna Z4m.

Sida 2 av 3
Ki
83
Kimme_94
320i E36
Hej Alla! behöver råd nu! Har vart i kontakt och mailat med företaget som säljer!

Bilen är servad på Hackefors bil som jag har förstått är populära?
Har fått Kvitto på Servicen som kostade 18.000kr. Insp2,nya skivor i fram, belägg runt om osv. sitter ju även helt nya däck runtom. Ser väldigt bra ut.

Ang priset så frågade jag om det var ristat i sten, då gick han ner 10k på mailen, alltså 219.000.

Ang vingen, så erbjuder dom sig att montera bort den då den är limmad, och lacka om bakluckan innan köp.

Så nu är frågan! Hur fan ska man göra..känns som att de e sån stor kostnad att ha en z4m rullandes än 135/335. Tex att Servicen som gjordes gick på 18.000. Men ni som har Z4m, kan ni skriva lite ang era cirkakostnader på era pärlor.

Är däremot väldigt sugen.. det är inte varje dag man hittar en Z4m med rätt utrustning och färg osv som denna..
Ha
271
Hasse Z3
Z4 2005 3,0I
Har du kollat i Tyskland? mobile.de

Hasse Z4
Ki
83
Kimme_94
320i E36
Har kollat i tyskland..mycket. framförallt 135i.
Ang z4m så tjännar man knappt inga pengar om man jämför med denna, och en stor anledning om jag skulle importera är inte pengarna, det är valet av mer bilar med rätt färg/utrustning osv. Men då denna Z4m har exakt det jag vill så är det ju perfekt på så sätt.
We
2.000
Westersund
BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12
BMW Z4 M Coupe -06
BMW M3 -02
BMW Z3 Coupe -99
BMW 740i/6 -96
BMW M5 3.8 -92
BMW M535i -87
Självklart är skatt och försäkring dyrare än en bil med mindre hästar, service är inte direkt dyrare än till någon annan bil. Jag byter olja och filter på min egen bil, det enda jag låter BMW göra är ventiljusteringen (ca 5500:-). Ventiljusteringen är ungefär var 4000:e mil, kör du som jag 500 mil per år blir det vart 8:e år. Det borde du ha råd med.

Olja, filter och reservdelar (OE eller OEM) går att hitta mycket billigare om man kollar omkring lite. T. ex. när jag bytte bromsskivor fram, BMW ville ha 5500:- för båda medan jag hittade ATE-skivor (Inte OE men OEM och väldigt bra kvalitet) i Tyskland för 3200:- med frakt. Arbetet gjorde jag själv. Olja går att hitta för 80-100 kr/L istället för närmare 300 kr/L som BMW insisterar på att ta, det är likadan olja. Och då kostar ett oljebyte 700-800 kr istället för över 2000 kr.
Men sen finns det ju dom som absolut måste ha en verkstadsstämpel i serviceboken. Men eftersom jag tänker behålla min bil väldigt länge ser jag inte det som ett problem, alla kvitton sparas såklart.

Men om du redan nu oroar dig för kostnaderna så kanske du har en för liten budget just nu, det kommer alltid fler tillfällen.
Ki
83
Kimme_94
320i E36
Bra skrivet.
Jo det är det som är grejen. är bra på att pilla själv så kan och vill göra de flesta jobben själv. Men som du säger. Det är en sån bil där stämplarna är viktiga för andrahandsvärdet..
Ar
64
ArgentaPer
Z4 M Coupe 2006
Fiat Argenta 120ie 1985
Fiat Punto 60 2001
Alfa 75 3.0 V6 1990
Hur har det gått? Ser att bilen ligger kvar.
Nåt som inte nämnts så mkt är skatten som är helt galen, 4300kr sen årsskiftet. Testade t.ex. en Ferrari 456 innan jag köpte min, och den har en tusing billigare skatt trots 100hk mer.. Så ja den är ruggigt dyr i drift på alla sätt.
Och även om M har 343hk ligger de väldigt högt i registret, 3.0 har en mer tillgänglig effekt. Jag tycker du borde köra både en 3.0Si och en M för att se vad du gillar bäst. Tycker nästan 3.0Si låter bättre oxå med men det är ju smaksak.
Obs, har själv inte kört en 3.0 bara åkt med (får skylla migsjälv!) :)
Visa användare
504
Yeddheng
Z4 M Coupé -07
456, 360 och andra gamla Ferrari-modeller har omvänd Robin Hood skatt (?) då de är reggade med förbrukningen 0 l/mil. Du kan inte jämföra skatten alltså, men kollar man på en 599 så hamnar den på nästan 9000 kr vilket är mer rättvisande.
Z4 M är den billigaste Bmw jag ägt. Jag har lagt ner noll kronor på reparationer eller annat oförutsett. Bara tanka, serva och se glad ut! Nämn någon annan sportbil tillverkad 2006-2008 med sådan bra ekonomi...
4300 i skatt betalar man ju för en halvgammal dieselbruksbil så det känns som väldigt prisvärt för en så fantastiskt trevlig bil som Z4 M coupé.

Denna är väl just nu den enda M coupen ute på marknaden. Ska bli intressant att se vad som dyker upp när vi börjar närma oss säsong.

Mvh Johan
La
720
Lasse Eklunda
530xDA Sedan -15
Z4M Coupe -07
523i LCI Sedan -07
Corvette Bigblock -72
Hej, Är det nån som har grepp om hur många Z4 Coupe som är SVENSKSÅLDA; M respektive 3.0Si?

Hittade den här tråden, Länk
med:
2006 12
2007 10
2008 3
och det skulle gälla 3.0Si totalt(coupe + cab). Kan det vara så få?
Z4M har jag läst runt 40 totalt(coupe + cab)

//Lasse
La
720
Lasse Eklunda
530xDA Sedan -15
Z4M Coupe -07
523i LCI Sedan -07
Corvette Bigblock -72
Lite av anledningen till min fråga är att det ligger två Svensksålda 3.0Si på blocket och jag ska köpa en annan till helgen. :-)
Ki
83
Kimme_94
320i E36
Hej alla!
skippade z4m planerna. men kommer däremot åka och kika på denna m3a idag. Länk

någon som vet något eller har info ang den? köper den troligtvis
Ni
307
Nicklas_A
M3 e46 - 03 LSB

e91 325i M-sport - 07 (såld)
e46 325ci M-tech II 04 (såld)
Z3 coupe 2.8 M-sport (såld)
Här svänger de fort :)

denna låg ute för ca 1,5år sedan då på annonspris runt 210k också med kompressor osv så de är väl inte nuvarande ägare som byggt något (om han inte fick sålt första gången dvs)

Mina personliga reflektioner är ju att man bör vara intresserad av att köra på bana för att få värde för alla uppgraderingar. Sen att man har intresse och är kunnig på att mecka.

Besiktningen är inget problem står det, men hur är det med försäkring om något händer? är totalt okunnig om allt sånt men känns ju som försäkringsbolag vill hitta alla kryphål för att inte betala ut pengar.

Hoppas det blir en trevlig resa! lär ju vara en galen maskin :)

Om du köper bilen så har du en köpare för fälgarna om du är intresserad iaf.
Mail Nicklas_anell@hotmail.com

Ki
83
Kimme_94
320i E36
Jo det svänger lite hit och dit..
Det stämmer att ägaren innan satt in kompressorn.
Ang dethär med försäkring så får någon jättegärna svara på det! om jag smäller med någon säger vi, helförsäkrat. vad händer då med försäkringen? om de skiter sig så får man ju köra utan kompressor. eller endast halvförsäkring de det inte täcker något? hur gör alla som kör konverterat?

Bankörning är något jag inte provat. men skulle tycka var grymt kul att prova på samt börja köra lite.
Att mecka är något jag gilla och är intresserad av. dock har jag ju inte pillat en S54 med kompressor innan. men brukar vara väldigt nyfiken och lär mig saker. skulle kompressorn behövas plockas ur för besiktning hade jag gärna ställt mig i garaget en helg o pillat på. En fördel är ju nu att jag har en Brukis som kan nyttjas om något händer. till skillnad när man stod för 2 år sen med en gammal 528i e39a med diverse fel hela tiden.

Ang fälgarna så är det bra att du sa något! blir isf eventuellt andra! så då har jag en intresserad iallafall!
Ni
307
Nicklas_A
M3 e46 - 03 LSB

Härligt att du har intresset!

Jag tycker självklart du ska ha helförsäkring, någon kan ju komma o bara plocka delar från bilen osv. Och jag tror att till 99% så kommer allt gå bra men försäkring, men bara att du ska vara medveten att det finns en liten chans att de kan hitta och påpeka trimmet. För bilen är ju typgodkänd med 343hk inget annat.

Har du fått mer bilder? regnr osv så du hunnit kolla upp historik osv och allt ser bra ut?

Skulle du kolla på den idag?

Ki
83
Kimme_94
320i E36
Jag har fått mer bilder! samt reg.
sökt på carfax och bmwvin och allt ser OK ut! ja tänkte åka ikväll!
We
2.000
Westersund
BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12
BMW Z4 M Coupe -06
BMW M3 -02
BMW Z3 Coupe -99
BMW 740i/6 -96
BMW M5 3.8 -92
BMW M535i -87
Lycka till!
Ki
83
Kimme_94
320i E36
Hej alla! har lite småpanik nu! 10 procent handpenning är lagd och ska betala fullt osv nästa vecka!

MEN! såg NU på transportstyrelsen att det står manuell på bilen? det är.SMG2 vilket är väl automat på pappret?

sökte då på Bmwvin, där stog det att det var MECH. vilket jag tror står får mekanisk.
sökte då på bmwvin på en annan m3a med smg. då stog det MECH där med..

kan någon förklara? kan de va att den är svensksåld och då e reggad som manuell då de inprincip är det? ska ringa bmw imorgon..
Du kan vara lugn. SMG är en manuell låda, ibland händer det att den reggas som automat pga okunskap. Var och varannan M-bil med SMG ligger reggad som manuell eller automat känns det som.
Ni
307
Nicklas_A
M3 e46 - 03 LSB

jasså de blev köp, grattis!

Ki
83
Kimme_94
320i E36
Hej igen! nu mår man!

Har suttit och ringt runt till bmw group och bavaria för att försöka få reda på garantijobbet angående vevlagren.

Av bavaria får jag inte fram den infon, däremot att den ser ut att vara väl omhändertagen enligt honom och att jag bör vara lugn ange hur den skötts servicemässigt. får då nummer till Holmgrens bil, som hette något annat innan 2011/2012?
Där den ska ha vart inne under periden runt 2004.

Ringer upp Holmgrens och får tag i en supertrevlig kille som söker upp och hittar att den vart inne på olika jobb och att det såg bra ut, däremot hittar han inget om just vevlagren!

Efter en stund kollar han med en kollega som jobbat där ett bra tag och tagit hand om M-bilarna. Då känner han igen regnummret samt jobben, och efter ett tags sökande så bekräftar han att Vevlagren är bytta på just denna men att det inte var just dom som gjorde jobbet!

Så nu Sitter man bara och försöker lösa garage och ev transport till nästa vecka!
Alternativet är att försöka få tag i biltrailer som transport, den ska 3 mil. Eller alternativ 2 att åka dit och köra hem en avställd kompressor m3a på motorvägen i allt skit på vägarna.. den metoden är ju klart enklast men ska undersöka lite om det går att hitta transport!

Men nu är man ju nästan ägare till en svensksåld M3 e46a med Ess kompressor och alla frågetecknen är borta och jag har en bra magkänsla ang köpet!

Tack för allt stöd så ses vi på BOS! (och såklart på forumet)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.