AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
15.652

BMW E46 325 -01 Gul motorlampa, Felkod 7B

Sida 2 av 3
Nu är båda lambdasonderna bytta.
Samma fyra felkoder kommer upp efter någon kilometers körning.
Så samma fel kvarstår...
Jag tror inte på lambdasonderna dock så kan det vara dax att byta dem också.
Jag kämpade lite med samma problem som du har, samma felkoder och symptom.

Kika på del 17 på bilden
Länk

Starta motorn stick in handen där nr.17 skall sitta och känn om bilen suger luft där.
På min bil så används inte den vakumledningen och där satt en gummiplugg som med tiden trillade av.
Efter att jag tätade den har motorlampan aldrig tänds igen.
Värt ett försök, OEM gummiplugg ca 30:-)
Gummipluggarna sitter kvar.
Bilen suger luft någonstans tror jag. Röktest är bäst men du kan prova med lite startgas. Bilen på tomgång så sprutar du lite startgas från Luftburken och in till motorn.
Hålet skall vara ganska stort för att märka det med startgas dock.
Jag är säker på att din bil suger tjuvluft någonstans, gäller bara att hitta var.

Mät bränsletrycket på tomgång! Luften är kanske ok men soppan strular!
Har rivit lös så jag kommer åt vevhusventilationen igen. (Var ju då problemen började efter det bytet)
Har hittat 2 små grejer som kanske kan ha påverkat?
Anslutningen på slang nr 2 på denna bild
Länk
änden som ansluter mot ventilen hade inte klickat fast på båda sidor i snabbfästet pga isoleringen på nya ventilen jag satte. har skurit bort lite av isoleringsskummet nu å sett till så att den klickat fast ordentligt. Den låg å vickade lite när man rörde där. Kanske inte har varit 100% tätt då även fast det är en o-ring?

Sen var ena snabbanslutningen på "purge valve:n" inte i låst läge. Slangen/röret satt kvar på plats men lite halvlöst. Har tryckt in låsbygeln, å nu sitter den stumt. Kanske inte har med saken att göra men iaf.
Har nu återmonterat allt. Kollade även insugsbälgarna väldigt noga igen. Inga sprickor.
Lagningen jag gjorde sist tätade jag ännu mer nu för säkerhets skull. å det är helt tätt där garanterat.

Samma fyra felkoder kom dock igen..
Felkoderna jag får, säger dom att den får för mycket bränsle eller för mycket luft?
Ja, du har "blandningsfel"
Mät bränsletrycket först för säkerhets skull.
Du kan inte låna en Luftmassmätare från en polare för att prova? Bör inte trigga just dem felkoderna som du har och bilen borde gå lite ryckigt men har du möjlighet så prova.

Prova med att ta av motoroljelocket medan bilen går på tomgång, har du mycket vakum?
Röktest vore bra att göra. Där finns hur många punkter som helst där det kan dra tjuvluft.
Tog du av DISSA ventilen när du meckade i området?
Har läst på amerikanska forum en del. Många med liknande fel där.
Provade koppla ur LMMen helt. Bilen går lika bra, men felkoderna kommer inte upp då.
Även värdena från lambdasonderna sänks en hel del speciellt på tomgång.
Har inte grejer för att mäta bränsletryck eller röktesta.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Trasig LMM ger inte alltid felkod, utan man får klura ut det genom indirekta koder som dyker upp.

Låter troligt att det är LMM som är kass.

Köp INTE billiga kinatillverkade no-name-LMM, för de brukar nästan alltid vara dåliga!

Det enda som rekommenderas är BMW original eller i OEM-kvalitet från någon känd kvalitetstillverkare som t ex. Bosch eller VDO-Siemens - allt annat är ett stort lotteri med många nitlotter!

Kolla hos t ex. bildelaronline24.se där brukar delarna ligga under halva priset mot i Sverige.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Har lyckats få tag i en LMM som är begagnad men skall fungera.
Ska hämta den imorgonbitti å prova med. En VDO.
Har nu hämtat LMM:n och provat byta den. Exakt samma värden. Samma felkoder.
Såhär ser min livedata ut. Någon som ser något fel??

Länk
"Idle speed integrator"
vad är det? Den ligger alltid högt på tomgång..
Har nu kollat DISA-valve packningarna och har rengjort tomgångsmotorn.
Men samma fel återstår.
Ska låna en IR-termometer å kolla om katalysatorerna verkar fungera. Sen försöka kolla bränsletrycket vid railen om jag får tag i en mätare.
Sammanfattning då det börjar bli grötigt..
Bilen går alltså helt normalt hela tiden!
Vevhusventilationen är bytt för ca 70mil sedan. Pga frysning/stockad retur. Bilen rykte lite blått och tröck ut lite olja kring ventilkåpspackningen (utbytt). 5-7mil efter vevhusventbytet så tändes motorlampan och gav felkoder.
Jag får alltså 4st felkoder:
CB [203] Oxygen sensor controll, bank 2, control limit, mixture limit rich
CA [202] Oxygen sensor controll, bank 1, control limit, mixture limit rich
E4 [228] Oxygen sensor controller, bank 2, deviation too great, deviation rich
E3 [227] Oxygen sensor controller, bank 1, deviation too great, deviation rich

Felkoder kommer endast under tomgångskörning och när LMM är inkopplad. Utan LMM får jag inga felkoder mer än på själva LMMen givetvis.
På det live-data jag kan se med min scanner så ser jag inga konstigheter mer än detta vid tomgångskörning: "O2-sensor controller, bank 1 och 2 = 28%" (Max, går inte högre). Rör jag gasen så sjunker den. Under körning så är den betydligt lägre.

Jag har bytt båda Lambdasonderna innan katalysatorerna.
Jag har provat en annan LMM som jag vet fungerar av exakt samma modell. (VDO)
Jag har kollat luftbälgarna från LMM till gasspjället.
Jag har rengjort tomgångsmotorn.
Jag har kollat DISA-ventilen och sattit extra packninggegga vid återmontering.
Jag har kollat gummipluggarna som sitter på insuget mot torpedväggen.
Har sprayat startgas på alla tänkbara ställen.
Tagit av oljelocket med motorn igång, motorn börjar gå lite ojämnt då och den vill suga fast locket lite.
Har även mätt bränsletrycket. Vid fuelrailen hade jag 3.6 bar på tomgång.
(skall ligga mellan 3.3-3.7bar)
Är detta ett normalt ljud? Tycker det kommer mitt under insuget. svårt å höra exakt vars.
Försökte spela in ljudet.
Ljudet kommer alltså precis när jag trycker ner gaspedalen lite.

Har imorse bytt tändstiften + luftfilter. Samma värden och felkoder även efter det.

Är Air-mass : 9kg/h ett normalt värde på tomgång med genomvarm motor?? Kan någon kolla på sin bil som fungerar som den ska?
Har nog löst problemet nu...
O-ringen på oljesticksröret tätade ej. Ny o-ring och röret nerstucket ordentligt å jag har -1% <-> +1% på livedatan på 02-sensor istället för 28% som jag hade innan..

4 dagars sökande, testande å bytande av grejjer när felet kostade 5kr och det var pga slarv vid återmontering efter vevhusvent bytet..
Visa användare
5.111
olaO
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
Härligt! skönt att det löste sig, nu har motorn fått sig en genomgång, inte helt fel ändå!

Mvh Ola

Min bil:

Länk
Nej det skadar aldrig.
Men lite störande :)
Skönt att du hittade felet, la ner en del tid på att leta när jag upplevde samma fel som du.
I mitt fall var det först gummibälgen (enormt hål) men blev lite ställd när jag bytte det och fick samma fel. Men som jag skrev innan så var min vakum ledning öppen.
Som tur var köpte jag bara gummibälg plus en liten kåpa för vakum ledningen.

Synd att du fick byta delar för ganska många tusenlappar men som sagt nu är dem bytta och går nog inte sönder på ett bra tag.
Flera får nog nytta av denna tråd!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.