|
Sida 1 av 3
|
|
|---|---|
|
Gul motorlampa tänds efter några mils körning. Felkod nollad 2 ggr med samma resultat. "7B, aktivering el kylvätske termostat" är felkoden. Har ohm mätt värme-tråden i termostaten. Får 4.2ohm på den. Så den verkar hel? Vad är nästa steg? Någon med tips? | |
|
Bytte termostaten idag ändå. Nollade sen felkoder. Men motorlampan kom tillbaka ändå.. Är det ingen som vart med om samma problem? |
|
![]() 1.338 Mercedes GLK350 -09
Mini Clubman D -10 VW Golf GTI 16v -87 Jeep Cherokee -95 [SÅLD] 330iA Touring -02 [SÅLD] 316ti Compact -04 [SÅLD] |
Ska börja med att säga, jag har inte varit med om det, men vill försöka hjälpa till med nån tanke/idé i alla fall. Tänker såhär, om det är en värmetråd i termostaten, som du säger, så behöver den någon form av input på om den ska värma eller inte. Denna input borde då rimligen komma någon annanstans ifrån - skulle det kunna vara "Tempsensor", del nummer 4 Länk som fått spunk och inte genererar signal såsom förväntat av bilens motorstyrning? Bara en tanke som sagt. /Anders |
|
Tack för tipset. Men den sensorn har jag mätt upp och den verkar hel. Vad jag förstått så styr den sensorn elfläkten. Finns en annan tempgivare på motorn som ger motortemp bl.a till instrumentpanelen. Har kollat motortemp i "dolda menyer" och den verkar visa rimlig temp som stiger eftersom.. |
|
|
...och vilket mätvärde skall värmetråden i termostaten ha? Det är inte helt ovanligt att värmeelementet i termostaterna ger upp - så jag tippar på att den är trasig. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
4ohm hade gamla termostaten. 12-13ohm på den nya jag satte dit. |
|
|
Vad är det för fabrikat på termostaten du bytte till? Behr och Wahler är OEM-leverantörer till BMW. Kinatillverkade no-name-prylar, är ett stort lotteri med många nitlotter när det gäller bilelektronik. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Wahler är fabrikatet | |
|
Då borde den nya termostaten vara ok. En bättre felkodsläsare kanske kan vara på sin plats så du får upp live-data över temperaturer mm. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Jonne88, som JohanB säger så livedata utläsning kan nog vara på sin plats. Mycket bra för detta är ett INPA/EDIABAS kit. Jag Pm:ar dig. Mvh Ola Min bil: Länk |
|
|
Jag har nu varit till en Bosch Car Service verkstad och gjort diagnos. Fick lite andra felkoder där. Dessa felkoder fanns vid första avläsning där: CB - Lambdareglering anslag (rad 2) - för mager blandning CA - Lambdareglering anslag (rad 1) - för mager blandning E4 - Blandningsavvikelse (rad 2) - för stor avvikelse E3 - Blandningsavvikelse (rad 1) - för stor avvikelse 7B - Förställfält för kylvattentemperatur - avbrott/stomkortslutning Efter radering av felkoder och någon mils provkörning och motorlampa som tändes när vi kom tillbaka till verkstan kom dessa felkoder: CB - Lambdareglering anslag (rad 2) - för mager blandning CA - Lambdareglering anslag (rad 1) - för mager blandning E4 - Blandningsavvikelse (rad 2) - för stor avvikelse E3 - Blandningsavvikelse (rad 1) - för stor avvikelse Nollställning och provkörning igen med samma resultat och samma 4st felkoder + motorlampa. Han kom fram till att båda lambdasonderna före kat är kass. 7B felkoden kom inte tillbaka efter dom 2 provkörningarna Vi kollade även livedata, temperaturer på vatten osv. å allt verkade okej där. |
|
|
Innan du byter lambdasonder - kolla efter läckage i gummibälgarna EFTER lmm fram till insuget! Det är inte ovanligt att bälgarna spricker i vecken och då sugs det in luft som motorstyrningen inte har "koll på" eftersom det sker efter mätpunkten i lmm. Du får helt enkelt känna dig fram med fingrarna och undersöka alla skrymslen och vråer - kolla extra noga i den lilla veckade förgreningen ("blindtarmen") som går upp till vakuumsystemet, där är det mycket vanligt att det blir sprickor i vecken. Hur långt har bilen gått? Det låter dock som att du fått bukt med termostatproblemet! Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| 22700mil | |
|
Om du inte hittar någon spricka i bälgarna på insugssidan, kan det nog vara läge att byta sonderna om de inte är bytta tidigare. Lambdasonder slits och tillverkarna anger ca 10-15.000 mils bytesintevall. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
I samband med att jag bytte vevhusventilationen som hade frusit/stockat, för 50 mil sedan så kollade jag bälgarna. Det fanns då en liten spricka i det du kallar "blindtarmen". Den tätade jag då. Så det finns inga sprickor i dom. Motorlampan tändes ca 5-7mil efter vevhusvent bytet.. Nu när jag var ut å skulle köra in bilen i garaget igen så slocknade för första gången motorlampan av sig självt. men tändes igen efter några omstarter och tomgångskörning. |
|
|
Nya termostater beställda, Bosch med orginalkontakt 925:-/st. Ibland är det bra å bo nära Finland.. Går på över 2000kr/st hos mekonomen m.fl. Får dom imorgon. |
|
|
Lampan skall slockna av sig själv efter tre "godkända körcykler" om felet som tände den, inte finns kvar längre. Felkoden lagras dock så den måste tas bort "manuellt" via diagnosdator eller liknande. Jag skulle definitivt byta gummibälgen - det är väldigt svårt att få helt tätt i de vecken! Kostar inte många kronor hos BMW! Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Lambdasonder som är beställda inte termostater.. Men varför skulle felkod komma nu när det garanterat är tätare där än innan vevhusvent bytet.. |
|
|
Tja, sonderna slits som sagt och till slut är de så slitna att de inte hinner med att reglera tillräckligt snabbt... Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Okej, nå får se imorgon efter bytet.. | |
|
Kollat felkoder med min nyinköpta felkodsläsare nu innan bytet av lambdor. Live-värden vet jag inte vad det ska pendla mellan på lambdasonderna. Procenten pendlar mellan 0 - 28%. (högst när man släpper gasen. sen stannar värdena på det till jag rör gasen igen) Kring 10% när jag håller jämna varv på 2500rpm. Ganska lika på båda två. Felkoder: CB [203] Oxygen sensor controll, bank 2, control limit, mixture limit rich CA [202] Oxygen sensor controll, bank 1, control limit, mixture limit rich E4 [228] Oxygen sensor controller, bank 2, deviation too great, deviation rich E3 [227] Oxygen sensor controller, bank 1, deviation too great, deviation rich |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.