AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
7.753

Binkande oljetryckslampa vid tomgång och varm motor. 320 e46 -04. tips?

Sida 1 av 2
wi
13
willlen
320i Limousine, e46 m-sport -04
Hej allihopa!
Jag har snart kliat av mig huvudet pga detta felet på min bil. Jag har en oljetryckslampa som jävlas med mig, hela tiden flimrar den/blinkar på tomgång, men endast när motorn är VARM. Alltså efter typ 2 mil. Jag har jävlats med det jättemycket och bytt Oljetrycksgivare samt Oljetempgivare. Problemet är kvar. Motorn går rent och fint och rent praktiskt märks inget fel med den förutom att ventilerna tickar lite vid kallstart de första 2 sekunderna. Jag har kollat trycket med manometer på oljepumpen och den höll rätt tryck. Vad kan det då vara? Jag har funderat på vevhusventilationen, men det känns inte som det. Antingen kabelhärva eller så är det kombiinstrumentet som behöver bytas enligt BMW.

Är det någon som har haft samma problem eller erfarenhet av detta?
Tack för svar!

/Vilhelm
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Har du mätt oljetrycket uppe vid oljefilterhuset?

Det kan ju vara så enkelt att backventilen eller dräneringshålet i filterhuset står öppen/är otäta...

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
wi
13
willlen
Jag vet faktiskt inte var det är mätt, jag lät BMW verkstaden göra det åt mig så jag förlitar mig helt och hållet på informationen de gav mig.

Hur kollar jag isåfall om det skulle vara backventil eller dräneringshål som inte håller tätt?
Det är oljepumps bultarna som är lösa/pump kedjan. Bort med tråget och känn på pumpen om den är lös. Det är en vanlig problem på bmw.
De du hör är inte ventiler utan det är pumpen du hör som sitter lös.
wi
13
willlen
Men varför skulle lampan lysa först när motorn är varm då?
Ni
958
Nip
320i-04
Kan det vara att kall olja är mer trögflytande?
wi
13
willlen
Och när oljan är trög har pumpen lättare att skicka iväg oljan. Gillar tanken, ska nog kolla det. Men ni tror inte alls på kombiinstrument då?
Sp
2.188
Spiidfriik
BMW F31 335d -14
Nissan Skyline GT-R -95
BMW E21 323i -82
+ några till.
För att oljan är tjockare när den är kall.
Dock har jag inte hört talas om några problem med lösa oljepumpar undantagen M60 och i viss mån M62. Och om så är fallet är oljetrycket lågt.

Felet ligger knappast i instrumenthuset eller kablage för isf borde lampan bete sej likadant oavsett motortemp.
Eftersom du har bytt oljetrycksgivaren utan framgång så tror jag att systemet fungerar som det ska och varnar för lågt oljetryck pga att du HAR lågt oljetryck.
Vore intressant att höra HUR de mätt oljetrycket på verkstan. Det är inte helt lätt.

---------------------------------

If you can´t drift it - ditch it!
wi
13
willlen
Precis, motortempen borde inte spela någon roll om det skulle vara instrument/kablage. Det som stör mig!

Det låter mot alla ods att det är pumpen som är lös. Men är det risk för det på en M54 som gått 15.000 mil? Ska fan ta mig kolla om pumpen är lös imorgon. Isåfall ska Theanders bil i Lund inte anses som trovärdiga.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Jag tror inte att det är lös pump - kan inte på rak arm minnas någon som haft det problemet med M54, här på forumet under alla år....

Däremot kan övertrycks- eller backventilen i oljefilterhuset läcka/stå öppen - det har jag bestämt för mig att det problemet har dykt upp några gånger här på forumet.

Dräneringshålet tätas av "pinnen" i locket till oljefilterhuset och är de två o-ringarna dåliga kan det läcka där.

Det är som sagt relevant att veta HUR man mätt oljetrycket!

Mvh
Johan B

wi
13
willlen
Är det svårt/omständigt att kolla backventil/övertrycksventil i oljefilterhus? Och o-ringarna låter ju lätt att byta. Det känns iallafall som att elfel eller liknande kan uteslutas direkt. Kan ju inte vara det om det inte händer vid riktigt driftsvarm motor..

Ska ringa Theanders och höra hur de mätt.

Mvh
Sp
2.188
Spiidfriik
BMW F31 335d -14
Nissan Skyline GT-R -95
BMW E21 323i -82
+ några till.
Hade loss oljefilterhuset och bytte packning (o-ring) på en 330i för några veckor sen. Var inte speciellt besvärligt. Luftburk och generator måste bort.

---------------------------------

If you can´t drift it - ditch it!
wi
13
willlen
Fick ett förslag om att det kunde sitta skit i inloppet till oljepumpen, alltså insuget till pumpen nere i sumpen skulle där finnas ett ''nät'' som kunde blir fullt av skit om tidigare ägare slarvat med oljebyten och sen kommer jag och häller i en 5W30 castrol helsyntet olja som rensar ur motorn. Vad tror ni om det?
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Nja, tror inte riktigt på det.

Dessutom är inga av Castrols 5W30-oljor helsyntetiska oavsett vad de skriver på dunkarna...det är hydrocrackade högraffinerade mineraloljor (grupp III+ basoljor).

Även om det hade varit äkta syntetisk olja, hade den inte löst upp "en massa smuts".

Om vi ändå ponera att det har lossnat "smuts" som täpper igen nätet till oljepumpen, så är det i så fall stora flagor, för det är ett grovmaskigt nät som sitter där...

Vilket oljetryck fick du vid mätningen med VARM (genomvarm så oljan håller nära 100 grader eller så)?

Mvh
Johan B

//
1.681
///Mackan
Bmw 530d F11 Xdrive Msport
Bmw 330 touring -02
Bmw E30 2.7 sugis -89
Dum fråga, men när gjordes de ett oljebyte/filter? Så där var de på min gamla opel när den hade skitgammal olja i sig! Efter oljebytet så försvann blinkandet på tomgång vid varm motor! Är du 100 på att du inte har några missljud vid varm motor? typ vid 2-3000 rpm vid jämn gas och öka lite sakta? Tänkte på dåliga vevlager, har ju faktiskt läst om några med dåliga vevlager på m54! Dock inget vanligt problem.
wi
13
willlen
Hm, jag vet inte, men jag vet att det var inom godkända oljetryck. Så enligt theanders var det inget fel på pumpen.

Yes, gjorde oljebyte för 400 mil sedan ink filter. Och jag är 99.9999% säker på att där inte är några missljud vid några varvtal alls. Men, nu har jag kommit fram till ett samband:

När motorn ska kallstartas och har stått länge, så tickar motorn väldigt mycket de första 2 sekunderna. Men detta gör den bara typ 8 av 10 gånger. Och de gånger den inte tickar vid start, kommer heller ingen oljetryckslampa vid tomgång, hur varm motorn än är. Jag har en stark teori om att det skulle vara backventilen i oljefilterhuset som släpper igenom oljan och därför är oljefilterhuset "tomt" på olja vid kallstart och tiden det tar för att bygga upp tryck i den är den tiden jag hör ventilerna ticka innan de får smörjning. Därför indikerar också lampan på lågt tryck vid tomgång för att backventilen hela tiden släpper igenom oljan? Kan denna teori stämma?

Tack för alla goda råd!
wi
13
willlen
Hej!
Fick uppgifterna från theanders bil nu,

vid driftsvarm motor på tomgång höll trycket 0,5 bar. Trycket har mäts med manometer där oljetryckskontakten sitter. Är detta ok siffror?
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Tror du ligger precis på gränsen som anges för minimi-oljetryck vid tomgång - har för mig att 0,5 bar är min och 4 bar max (reglertryck).

Gör en sökning på nätet och försök få fram BMW:s officiella uppgifter, t ex. här:
Länk
Google translate är bra! ;)

Din teori om öppen backventil kan stämma.

Mättes trycket vid andra varvtal?

Mvh
Johan B

wi
13
willlen
Nej inte vid några andra motorvarvtal enligt theanders. Men enligt serviceboken tidigare har där varit 5w40 olja i motorn, nu har jag hällt i 5w30 olja.
När bilen köptes i mars förra året hände det att lampan kunde blinka till på lägre varv än tomgångsvarv, men den blinkade aldrig vid tomgång. Senare efter oljeservice tänkte jag att det kanske hade med oljetrycksgivaren att göra och bytte då den, men då blev det värre och lampan började blinka hela tiden vid tomgång.

Skulle det bli annorlunda från 5w40 jämfört med 5w30?
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Kanske....oftast är en 5W40-olja lite tjockare än en 5W30 dito.
Skillnaden kan vara större eller mindre då det handlar om klassningar (om 5W30-oljan ligger nära gränsen för en högre varmviskositetklassning (dvs. 40) och den andra för en lägre klassning (dvs. 30) kan skillnaden vara väldigt liten i praktiken).

Man får gå in i produktdatablad etc. och läsa exakt vilka värden respektive olja har för att kunna uttala sig.

Men jag skulle nog testa med en 5W40 eller kanske en 5W50-olja och se vad som händer.

Jag skulle även byta o-ringarna i oljefilterhuset (pinnen som sitter i locket). De kostar bara några kronor. Så kan du utesluta det ev. felet...

Mvh
Johan B

wi
13
willlen
Låter som en klok idé, tack för råden!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.