|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Jag funderar på att köpa BMWs barnstol, junior seat I-II och undrar om den är bra. Jag kommer att ha barnstolen i baksätet. Alla synpunkter uppskattas. | |
|
Det är väl så att BMW-ägare inte lägger pengar på en dyr barnstol utan satsar på exklusiva fälgar! Mvh, Steaman |
|
| Kolla bara att den uppfyller den allra senaste EU-normen (tror det är klassificering 4) Gör den det så är den säkert helt o.k. Köpte själv HTS-barnstol. Klar testvinnare, komfortabel och snygg för att vara en barnstol. Funkar perfa även i baksätet om man köper till stödben. | |
|
Ha ha...Komfortabel! :D Har en beggad icke-BMW barnstol och min testpilot har inte slagit ner på kvaliten. Han tom somnar i den :) Tror inte man behöver samma märke på stol/bil BMW:s stolar e väl ett rätt dyrt alternativ om jag inte minns fel. Skönt ämne dock :) MrMonzen |
|
|
Alla användanden av orginaltillbehör premieras när man kommer till himlen! Köp barnstolen, låt ungen åka med klass i högsätet:) Mvh Asken |
|
|
Ett tips bara...lägg nånting under stolen tex en handduk för å slippa repor på lädret, testpiloterna har en förmåga att grisa ner oxså och då gör handduken undervärk. Kom på det lite sent själv. Sparkskydd e oxså en bra grej, behöver ju inte tjacka en sån med björnar o brandbilar o dyligt. Det finns diskreta. Handduk finns i shopen till vänster som det tom står BMW på :) MrMonzen |
|
|
Jo en sak till. Kolla att stolen sitter i en släde och enkelt kan tippas om El Knoddo somnar. De sover längre i ett mera vågrätt läge. Denna detalj finns bara på lite mer genomtänkta och påkostade stolar och är guld. |
|
|
Tack för alla svar. Det verkar som om BMWs egen stol är ovanlig trots att den kostar lika mycket som andra high-end stolar. några frågor om montage: - Är det bra med Isofix? - Har min E-39 Isofix? - Om inte, kan jag motera di det själv? Tack på förhand __________________________ Varför ligger jag alltid i köslutet? |
|
| Asken; om man väljer den säkraste stolen kanske man klarar sig från himlen. :-D | |
|
Vet inte riktigt vad isofix är men jag förmodar att du syftar på fästöglor till bältesstropparn som ska sitta i barnstolen. Även om det inte är det du menar kan jag berätta att jag var inne på BMW och ville ha tag i ett par fästöglor som jag kunde sätta bakom passagerarstolen på golvet men dom bara tittade frågande på mig och sa att det fanns inte, undra om jag blev förvånad. Nästa fråga gällde att deaktivera krockkudden på passagerarsidan som jag hade hört på Trafikmagasinet var det enda märke som plockade bort denna kostnadsfritt. Bra reklam men mycket snack och lite verkstad för det skulle jag behöva pröjsa runt 2.500:- för det var inte bara att plocka bort kudden utan det skulle bytas bälten och bältessträkaren skulle också plockas bort. I alla fall åkte jag faktiskt till Volvo som jag vet har ganska mycket grejor till barn, och där hittade jag ett par fästöglor till en V40 har jag för mig som efter lite modifikation passade dom perfekt under de två bakre fästbultarna till passagerarstolen. Har köpt en Akta komfort där det är just den där byglen som gör att man kan justera läget lite men det finns en indikator på den som visar att man inte kan luta den hur mycket som helst för det påverkar säkerheten. Kostade mig 1995:- inkl. solskydd och grått sparkskydd. Fanns i mörkgrå med svarta stänk som passade perfekt till min inredning, inga leksaksfärger här inte. M.v.h. Håkan Hagelkvist |
|
|
BMW's bilbarnstol är INTE att rekommendera... den är inte konstruerad för bakåtvänd montering. Barn SKALL åka bakåtvända så länge som det är möjligt. ------------------------------ Magnus M, BMWcs NORD 4047 ------------------------------ 325iX -87 Opel Sintra 2,2 DTI -98 w1.923.telia.com/~u92305739/ Nuvarande åk:Länk Gamla bettan: Länk |
|
|
Barnets nacke består huvudsakligen av brosk i början, och det tar lång tid innan det blir till ben. (ossifiering) Dessutom finns det ingen utvecklad muskulatur som tar emot barnets huvud vid en krock. Därför ska man aldrig placera ett litet barn framåtvänd i en barnstol. En seriös barnfackhandlare säljer inga framåtvända stolar och BMW borde ha en fet smäll och prygel för att de nedlåter sig till det. Det är ju ingen jävla leksak man placerar i stolen. KÖP INTE BMW´s stol, om du har bara det minsta lilla ansvar för ditt barn. Arg Robert som inte trodde att BMW kunde sjunka så lågt. |
|
|
Det här var intressanta och goda reflektioner. (Jag måste handla stol innan februari) Hur är det med fästena bak? Går det att dra fast i stolsskenorna eller måste man skruva loss "rälsens" fästen och fästa öglor där? Någon med erfarenhet? Speciellt från E46? Mvh / Micke R |
|
|
Tyvärr är det fortfarande så att framåtvänd barnstol dominerar utanför skandinavien. Jag trode dock att BMWs barnstol var vändbar! Jag tror nog att de lutat åt Håkans förslag med isofixfästen från volvo (undrar om bilen sjunker i värde) och en diskret stol från Akta eller britax. |
|
|
Jag köpte i somras en HTS stol (bäst i test m.m) fungerar kanon. Monterade den i mitten bak, och på det viset får jag precis plats med 2 personer till i baksätet(E34 touring). Dessutom kan man med denna stol både tippa den samt föra den fram och tillbaka som med en framstol. Detta medför att min lilla vilding får mer plats med benen. Glöm inte det extra stödet som behövs när man monterar den på det viset. |
|
|
Jag köpte i somras en HTS stol (bäst i test m.m) fungerar kanon. Monterade den i mitten bak, och på det viset får jag precis plats med 2 personer till i baksätet(E34 touring). Dessutom kan man med denna stol både tippa den samt föra den fram och tillbaka som med en framstol. Detta medför att min lilla vilding får mer plats med benen. Glöm inte det extra stödet som behövs när man monterar den på det viset. |
|
|
jag har en akta duoflex(tror ja) stol till min minsta vilde,de blir trångt som satan om hon ska kunna sitta bekvämt..e34 e fan trång.. Tangentbordet är lite svårstyrt, men jag tror att jag har alt under ctrl. |
|
|
E34 är trångt för små barn... fick tvillingtjejer för snart 5 månader sedan... bye E39, hej Opel minibuss... men det blir nog bra så småningom. ------------------------------ Magnus M, BMWcs NORD 4047 ------------------------------ 325iX -87 Opel Sintra 2,2 DTI -98 w1.923.telia.com/~u92305739/ Nuvarande åk:Länk Gamla bettan: Länk |
|
|
Nu är jag övertygad, det blir en HTS Besafe om jag hittar någon butik i Stockholm som har HTS och inte bara Britax eller Akta. Någon som vet? |
|
Tigerr |
hihihi! Magnus M - "bye E39, hej Opel minibuss" Då vet man att man börjar bli gammal! ;) Tigerr |
|
Hmmmph... ;-) En klok människa sa en gång: -Var sak har sin tid. Och nu innebär det att jag får köra minibuss ett tag men valet är lätt mellan E39 och barnen. Blev ännu lättare då jag köpte min iX att leka med! :-) Blir nog E39 igen... fast en touring... när den tiden kommer. ------------------------------ Magnus M, BMWcs NORD 4047 ------------------------------ 325iX -87 Opel Sintra 2,2 DTI -98 w1.923.telia.com/~u92305739/ Nuvarande åk:Länk Gamla bettan: Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.