AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

1-Serien
33.696

F20 LCI ska finnas på bmw.se 16/1...?!

Sida 7 av 7
KN
353
KN
Mercedes C-klass -15
Lika förvirrande som vanligt när tillverkare använder sig av årsmodell -16 redan nu.
Tänk om tillverkare och bilhandlare kunde hålla sig till tillverkningsdatum och registreringsdatum så skulle kunder och bilägare slippa massa diskussioner om detta.
Audi gör samma sak, jag hämtade ut en Audi i Mars 2012 som var en MY2013.
Förvirrande.
We
963
Weiman
118i M-Sport -24
Många LCI lagerbilar annonseras dock som årsmodell 2015. Förvirrande helt klart.

Ska låna hem en 118d LCI över natten för utvärdering, det är väl 120d som hade känts mer naturligt för mig att känna på lite närmare men det gick inte att få hem en på så kort varsel. Gillade 118d när jag provade den för en månad sen. Kul kontrast mot min M135, så länge miljöpartiet tillåts regera så måste man ju iallafall överväga miljö snålare alternativ...
Fr
71
Freddan74
Kia Picanto-2016
MG4
Återkom gärna med rapport om 118d!
Har provkört 120d och som sagt vilket ös!
Men 118d räcker nog till för vardagen!?
Freddan74:
Kort sagt hade jag inte ägt den M135 jag har nu så hade jag kunnat skriva på kontraktet på en gång, jag blev verkligen imponerad av bilen. När jag hade skrivit på kontraktet för min nuvarande M135 så lånade jag hem en 118d bara för att få umgås med en 1-serie sas. Där och då var jag inte lika imponerad och tyckte framför allt att motorn var för tråkig..

Men över till LCI, denna var manuell och jag tror att automat är ett måste iaf för mig, man får växla mer än vad jag är van med.
Jag har sagt det förut och jag säger det igen, en BMW går verkligen fint på vägen utan sportfjädring...
Nu blev det mest landsvägskörning och den är precis lagom stark även om jag tror att en 120d blir ett mer lämpligt steg att ta om man ska byta ner sig ifrån en M135.

Gillade den uppdaterade I-driven dels att kunna ha full koll på däcktrycket hela tiden är en verkligen bra finess. Och för mig som lyssnar mkt på podcasts via blåtand uppskattar verkligen att man numer ser hur hög volym man har ställt in. Byter man från blåtands streamingen till radio så är det en viss skillnad i ljudnivå nämligen..
Ledljuset är ett klart lyft jämfört med xenon,

Vet inte om det verkligen är så men det känns som att materialet i instrumentbrädan och dörrsidan har fått sig ett litet men ändock en kvalitetshöjning. Läste angående F30 Lci att BMW säger sig ha gjort en justering uppåt i materialval. Låter väl rimligt att dett även gäller på F20.

Så för att sammanfatta så är en 118d med rätt extrautrustning faktiskt ett tänkbart val för mig, mycket utrustning i en M135 riskerar att bli lite väl dyr för en liten bil...

Förbrukning enligt färddatorn dit jag åkte 4.5 och hem i något lugnare tempo 4.3, vad min gör på samma sträcka ska vi tala tyst om..
Jo
1.160
Joofa
G61 i5 eDrive40 Touring -25, M- Sport, Tanzaniteblå
Clubsport,

Att en 135-i ägare skulle kunna tänka sig att göra ett byte till en 118d är lite kul. Dessa båda motorer brukar inte ens nämnas i samma andetag på detta forum.

Joofa:
Förstår inte vad du menar som är så kul..?
Så länge Miljöpartiet får styra relativt fritt i det här landet så kommer det inte bli billigare att köra prestandabilar framöver.
Och så här ett halvår innan det är dax att skriva på kontraktet så kollar jag av modellprogrammet från botten och uppåt.

Och om jag då talar om att M135 LCI fortfarande är förstavalet men att jag till kontraktet är påskrivet kollar av om det går att leva med en bränslesnålare bil. Är det då fortfarande lite kul..?
Jo
1.160
Joofa
G61 i5 eDrive40 Touring -25, M- Sport, Tanzaniteblå
Clubsport,

glöm det, jag uttrycker mig lite klumpigt. Jag menar inte "kul" på nedsättande sätt. Jag har full förståelse för ditt resonemang och jag konstaterar bara att BMWs minsta (nästan) dieselmotor faktiskt kan vara ett vettigt alternativ för någon som länge kört BMW största bensinmotor.

Joofa:
Det är lugnt, åker mycket till Gävle en resa på 34 mil tor. Min M135 i normalt tempo drar 0.71 l/mil i verklig förbrukning på den sträckan. 118d drog 0.43 i samma tempo. Då är det lätt hänt att man får tankar på att åka ett lite mer bränslesnålt alternativ i framtiden.
Fr
71
Freddan74
Kia Picanto-2016
MG4
Har nu provkört även 118d
Motorn räcker till gott och väl!
Men mycket vägljud, speciellt från bak. 245 sulor gör nog sitt till....
Solskydden tror man ju kommer från en Dacia....Men det är såklart bara en parantes!
Helt klart ett alternativ när jag ska byta bil om jag står ut med vägljudet.
Nu
192
Number_3hree
Bmw 320d GT xDrive M-sport -16 PPK
Hyundai i30 Kombi - 17
Fick min idag, det är verkligen något magiskt med BMW. Även i dem små motorerna. Wow vilken känsla... Dock negativt att motorn låter som en traktor.

Trevlig helg gott folk
Grattis! Ja jag som kör 320 hk till vardags blev ju väldigt imponerad av mina 36 mil i 118d lci häromveckan.
Nu
192
Number_3hree
Hyundai i30 Kombi - 17
Clubsport: jag bytte min A5 med 300 diesel hk mot denna. Under tiden jag väntade på den nya bilen, så tänkte jag. Herregud vad har jag har gjort.

Fick bilen igår. Hann inte köra långt innan jag blev påmind om känslan att köra BMW. Även om A5 3.0 inte är i samma kategorin/klass som en 118. Så är det något speciellt med BMW. Kör känslan är wow. Dock så va min A5 3.0 Tdi tyst. Med 118d låter som en traktor. Vilket är långt ifrån wow.

Problemet med BMW är, när du har ägt en och kör andra märken, så känns alla andra skit!
Nu
192
Number_3hree
Hyundai i30 Kombi - 17
Vill även informera att tekniken som är i min nya 1 serie får min gamla A5 2011 att verka väldigt gammal.

Problemet med BMW är, när du har ägt en och kör andra märken, så känns alla andra skit!
Medan min Räser var på verkstan så passade jag på att få provköra 120d. Jag körde 118d till E-tuna där 120d fanns. 118d har jag ju haft hemma över natten tidigare och under färden dit så noterar jag två saker, dieslar skall ha automat samt att man måste ha M-ratten.
120d demon var som brukligt är fullsmetad Aut, xDrive Nav, taklucka, Harman/Kardon, Msport givetvis, kort sagt precis den specen som jag vill ha.
Det enda tveket är om xDrive är något att ha då den ju drar upp förbrukningen. Det är ju helt fel årstid att testa hur systemet fungerar men testade lite på en grusparkeringen men blev inte så mkt klokare.

Dock så funkar ju motorn mycket bra tillsammans med bilen och jag blev ganska frälst. Hade jag inte haft en M135 så hade jag nog skrivit på för en bil med den specen minus xDrive. där och då.

Wi
2.100
Wiberg
iX40 -24
X3 30e -23
Jag är lite kluven till xDrive, det är fantastiskt de där dagarna då vädret är kasst och man inte behöver fundera på om man kommer uppför backen och man kan forcera moddsträngar utan minsta oro. Man är också blixtsnabb från rödljusen även i väta. :)

Men så resten av året, vilket är den stora majoriteten av tiden , så drar man runt en axel i onödan och det bara kostar extra. Det är inte xDrivens tillägg till bränslenotan som kommer ruinera mig, men det känns lite fånigt att betala varje dag för något man använder några dagar om året.

Såg en F20 LCI i trafik för första gången igår och blev positivt överraskad. Nya bakänden ser riktigt lyckad ut i verkligheten.
Wiberg:
Kan kanske vara en bra kombo om man byter till friktionsdäck. Dubbdäcken förbjuds ju i fler o fler städer. Mp lär se till att det minst blir straffbeskattning till att börja med.
Tror jag sparar den slanten o lägger till taklucka istället.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.