AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

1-Serien
33.695

F20 LCI ska finnas på bmw.se 16/1...?!

Sida 5 av 7
KN
353
KN
Mercedes C-klass -15
Kombinationen diesel och automat har ju varit helt och hållet ärkerivalen MB's område tidigare. Och BMW har stått för körglädje och sportighet.
We
963
Weiman
118i M-Sport -24
Både oljebrännarna och automatlådorna har ju utvecklats en aning sen 1990...

Jag blev ändå lite förvånad när jag sökte begagnad F20 att över 80% var diesel, de flesta ettor körs väl relativt korta sträckor.
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Fast jag känner igen den där diskussionen från tidigare KN. Du framhåller att motorgång är primärt, men att hög effekt är sekundärt.

Sen finns det andra som säger att hög effekt är det primärt och att motorgång är sekundärt.

Med ditt synsätt så kan ju en 116i vara rätt, men med det andra synsättet är en 120d mer rätt.

Oavsett vad man föredrar för motor så kan körglädje infinna sig.

Att automaterna har blivit populära beror nog till stor del att de är så mycket bättre idag än förr.
KN
353
KN
Mercedes C-klass -15
Som jag sagt tidigare så har körglädje varit prio 1 när det gäller BMW-köpare. Finns många biltillverkare som haft hög effekt i sina modeller i många år men inte så många med BMW's motorgång.
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Du fortsätter sätta samband mellan körglädje och fin motorgång som en universiell sanning, men det är inte lika för alla där.

Som exempel:

Jag har två motorcyklar. En fyrcylindrig Honda på 600cc. Fin, synmaskinsgång som drar obehindrat upp till 13000rpm. Nyligen skaffade jag en 1000cc Aprilia med två cylindrar. Den frustar, vibrerar och beter sig allmänt ovårdat. Varvar inte lika mycket och går inte lika mjukt. Men den är inte mindre körglad för det. Okej att effekten på Aprilian är mer, men samtidigt ville jag specifikt ha den här motorgången med dessa kraft på låga varv.

Dieselägarna kan uppskatta kraften på låga varv, på samma sätt som V-twinmotorcyklisterna gör. Du kör ju själv en V-twin. Tycker du det är så mycket sämre än radfyrorna?
KN
353
KN
Mercedes C-klass -15
Kör jag en V-tvin!!! Nu får du förklara Grelle.
KN
353
KN
Mercedes C-klass -15
Följande citat från en biltidnings provkörning av 316i är så rätt.

"BMW:s kärnvärden framträder bäst i enkla modeller. 316i ger frisk körkänsla och exakta reaktioner"

"Jag har kört många versioner av senaste 3-serien men just 316i är det jag menar att BMW egentligen handlar om – och det är inte brutal effekt eller dryga statusbilegenskaper för livet i vänsterfilen. För mig ska en BMW först och främst ha fyra cylindrar och drivas av bensin"
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Förlåt, det är kanske är rad-tvåa eller L-2:a på F800GS. Men tvåcylindrigt är det.
KN
353
KN
Mercedes C-klass -15
Har kört hoj sedan början av 1980-talet och kört allt från stånkor till sexor. Självklart har sexorna härlig gång (liksom i bilarna) men det är ju lite andra saker att ta hänsyn till på MC. Fler cylindrar ger oftast högre vikt vilket påverkar negativt.
Sen så skulle jag vilja se vilken "vanlig" MC-tillverkare ta fram en diesel-mc för körglädjens skull ;)
Parallel-twin på en hoj är en bra kompromiss tycker jag.
fa
104
falkn
116iM 5d -15
Jag upplever min 116i som väldigt körglad. Chassit är extremt styvt och styrningen bra samt att den manuella lådan är oerhört distinkt i sina lägen. Den går att varva rejält och ger relativt jämn effekt trots turbo. Något sämre på låga varv och låg växel såsom 1:an och 2:an.

Anledningen till förflyttningen av köpargumentet handlar nog mycket om att många köper BMW och tyska bilar generellt för den status det ger. Diskussionen kring manuellt kontra automat beror väl till stor del på att lådorna har blivit så mycket bättre, men även p.g.a. att förarna är "latare". Diskussionen kring diesel kontra bensin handlar nog till stor del om bränsleekonomi, men även att många upplever en dieselbil som piggare p.g.a. att du har effekt på låga varv även med fel växel vilket gör att de är bättre att ligga och segdra med på motorvägen och liknande.
Cl
217
Cliff Barnes
320d Touring -10
Hellre dieselfyra med turbo än fyra utan eller en svag sexa med klent vrid.

I 9 fall av 10 behövs effekten vid omkörningar och att då kunna ligga och tuffa på 1500-2000 varv och veta att det händer något om man trycker till på gaspedalen är ner betydelsefullt för mig än att höra motorn spinna när man backar ut ur garaget.
We
963
Weiman
118i M-Sport -24
Fast nu har väl BMW inga motorer utan turbo...

OnT: provkörningar av LCI, främst då M135i:
Länk
Länk
Länk
Länk

Länk även teknikensvärld har provkört... fasiken vad snygg den blivit i 3-dörrars version
We
963
Weiman
118i M-Sport -24
Nu finns även modellkatalog som pdf på bmw.se.

Värt att notera är att Advantage-paketet innebär något helt annat än tidigare. Det är mycket billigare nu men varken larm, belysningspaket, LED-strålkastare eller alufälgar ingår.

Ingen som har slagit till på en LCI än?
Min är för ny och går för bra för att det ska bli aktuellt med ett byte redan nu, siktar på sommaren 2016 för ett byte.
Ti
455
Tinne
Kör:
E53 X5 4.4i
E46 330 Ci
Volvo XC60 T6 Recharge -24
Nu finns det erbjudande på LCI'n.
Synd det inte finns några bensinare bara.....

Länk

¤¤¤ BMW CS nr. 06949 ¤¤¤
We
963
Weiman
118i M-Sport -24
Hmm blev visst lite fel i det jag skrev ovan men jag skyller på att konfiguratorn nog var lite knas :)
Det som saknas i Advantage jämfört med tidigare är larm och belysningspaket, inget annat.

Lite märkligt att erbjudandet är värt 32k på 116d men bara 12k på de andra?
KN
353
KN
Mercedes C-klass -15
Ja på 116d var det ju ok erbjudande. På de övriga däremot är ju vanlig prutmån värd mer än erbjudandet som i praktiken inte är värt en krona.
Ti
455
Tinne
Kör:
E53 X5 4.4i
E46 330 Ci
Volvo XC60 T6 Recharge -24
Någon som hört om/när 116/118 bensin kommer?

¤¤¤ BMW CS nr. 06949 ¤¤¤
Kollade in nya ettan idag och intrycken från bilderna består nu när jag såg den live för första gången. Fronten ser mycket bra ut men baklysena är verkligen enorma sett till hur liten bilen är. Men det är inte utan att det börjar klia lite i kontraktspennan ändå..
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.