AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
6.432

Går det ta bort regnsensorn och köra med gammal hederlig tidsintervall?

Sida 2 av 2
Sn
80
Snorken
335iA E90 M-sport -07
Har också haft problem med min regnsensor, funkade ok i början men i slutet är den som andra säger i princip värdelös vilken inställning man än har den på.
Men...
Senast jag var inne på BMW för byte av bränslepump berättade jag om problemet och undrade om man kan göra något åt den, ställa känslighet osv. De sa att man kan behöva initiera den igen, ställde mig frågande men sa kör på det.
Till min förvåning så blev den oerhört mycket bättre, skulle säga att den fungerar bättre än när jag köpte den för 5 år sen.
Vet inte om det funkar för alla men värt att prova. Vet inte vad det kostar för de gjorde det i samband med programmering av pumpen.
kr
36
krolleg
320d Touring -07
Tack för alla svaren.
För tillfället har jag "löst" problemet genom att helt enkelt koppla bort sensorn vilket ger en hyfsad lösning då det blir som en gammal intervall med 8sek intervaller som ej går att ändra.

Pratade med min närmaste BMW verkstad å dom sa att dom får ta in bilen för en fellokalisering, 1250 går det på oavsett om dom hittar felet efter 5min eller inte.

Så det blir att leta någon annan verkstad, jag är rätt övertygat om att antingen så är det sensorn som är dålig eller så behöver den initieras om. Tar knappast de 3 timmar dom tar betalt för redan innan bilen ens kommit in.
Visa användare
2.543
azkikr
135i Cab M-sport -08
X1 Sdrive 20i M-sport LCI -13
Suzuki Ignis Sport -04
Hur kopplar man ur sensorn?
Vart sitter sladden man ska dra ur?

/Jonas
kr
36
krolleg
320d Touring -07
Lossa på kåpan bakom backspegeln och sedan är regnsensorn den stora klumpen under/framför backspegeln. Bara att dra kabeln som går in i den upp. Går utmärkt att göra detta utan att ta lös backspegeln.
Visa användare
2.543
azkikr
135i Cab M-sport -08
Suzuki Ignis Sport -04
Schysst. Men detta ger alltså 8 sekunders intervall?
Vredet som ställer intensiteten på regnsensorn ändrar inte intervallett efter urkopplande om jag förstått rätt?

Jonas
Det funkar att ändra hastigheten på intervall
Visa användare
2.543
azkikr
135i Cab M-sport -08
Suzuki Ignis Sport -04
jaså? då är et ju superbra!

Är det lätt att låssa på kåpan? Nåt man bör tänka på?

/Jonas
kr
36
krolleg
320d Touring -07
nu vet ja inte vad föregående talare har för bil. Men på min bil så får ja 8 sekunder mellan svepen oavsett hur vredet som normalt styr mängden vatten på rutan som regnsensorn ska svepa på står.

Tror inte du behöver tänka på något speciellt när en lossar kåpan. Den sitter bara ihop tryckt och min delade sig enkelt så sig iaf.
Visa användare
2.543
azkikr
135i Cab M-sport -08
Suzuki Ignis Sport -04
Ok... Allt är bättre än min regnsensor iaf :)

Jonas
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.