AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
6.430

Går det ta bort regnsensorn och köra med gammal hederlig tidsintervall?

Sida 1 av 2
kr
36
krolleg
320d Touring -07
Då min regnsensor har börjat fungera extremt dåligt, ena stunden sveper den för 2 droppar på rutan å 2 min senare sveper den inte alls innan jag inte ens ser ut så jag får svepa manuellt.

Och det lilla vredet på spaken som man ska kunna justera känsligheten på regnsensorn fungerar så dåligt att jag inte ens vet vilket håll som betyder mer/mindre vatten på rutan.

Går det koppla bort den och köra med vanlig intervall?

Bilen en 320D e91 -07
Du kan ju föra spaken i höjdled så går den med tidsintervall?
Visa användare
1.787
qsacage

BMW i4 M50 (G26) 2022
Horribel regnsensor på E90. Faktiskt mycket bättre på E46.

Hur är den på F30 och F10?
Verdi
Tycker den fungerar bra. Tyckte inte den på min E91 var så dålig heller dock så jag kanske har för låga krav. :)
Inget vidare på f31, dubbelklickar knappen frekvent (stänger av och sätter på, den går en gång automatiskt när man sätter på den)
33
246
330 diesel
i8 - 15
i3 - 17
Tesla S 90D
F30: Helt värdelös. Körde frugans Polo idag och reagerade direkt på hur bra en riktig regnsensor är. Även skitbilar kan briljera inom vissa områden.
Visa användare
296
LGstar
F11 530da -16 M-sport
innovation edition
X-drive
night-vision
Led
EDC
softclose
stolvent
borde åxå vara ett hederligt intervall-läge åxå på f31

exempel vid lätt snöväder
Visa användare
360
tompathepilot
BMW 335i Touring M-sport -09
Ford Fiesta 1.0 Ecoboost -15
Jag känner inte igen detta alls. Däremot så tyckte jag inte den var lika bra innan jag bytte framrutan pga stenskott. Nu funkar regnsensorn kanonbra, tänker aldrig på mina torkare alls. Kanske går det kalibrera känslighet eller nåt?
Lu
4.913
Lus
520d F11 -11
335i E93 -08
När jag hoppar mellan F07 och F31 är det just sådana detaljer (förutom den uppenbara skillnaden i storlek och komfort) som stör mig med. Regnsensorn är inte riktigt lika bra, comfort access fungerar inte riktigt lika smude, rutorna glider inte riktigt lika lätt osv.
Verdi
Är väl lätt att kolla om det är olika regnsensorer, comfort access delar osv på olika BMW modeller. Jag tycker det verkar dumt att ha olika system i olika modeller för det är ju ändå rätt billiga saker.
Lu
4.913
Lus
520d F11 -11
335i E93 -08
Kan ju skilja massor i implementeringen även om komponenterna är samma.
KN
353
KN
Mercedes C-klass -15
330 diesel, Polo byggs ju som bekant av VW och de är bra på genomtänkta lösningar. Jag skulle inte kalla en VW-modell för skitbil.
33
246
330 diesel
i8 - 15
i3 - 17
Tesla S 90D
KN: Sant, var lite väl hård mot VW. Men frustrerande att en sådan bagatellartad sak som en regnsensor ska vara så svår att få till för BMW? Dessutom att bara ge kunden möjlighet att ställa känsligheten i två steg. Borde varit många fler för ett vidare spektrum.
Verdi
Är det verkligen bara två steg?
Wi
2.100
Wiberg
iX40 -24
X3 30e -23
Både E90 och F30 har knapp på torkarspaken. Bara att avaktivera regnsensorn där och stega uppåt/nedåt för vanliga torkarlägen.

Fyra känslighetssteg har jag på min spak i alla fall. Så var det på E90n också.

Är tillräckligt nöjd med sensorn för att aldrig direkt tänka på den. Den har svårt för väldigt långsam fuktuppbyggnad på rutan, men det har jag inte stött på någon sensor som är särskilt duktig på.

För övrigt skulle jag tro att BMW kör samma underleverantör och samma implementation för alla sina bilar, med annan parametersättning för att kompensera för olika rutor, torkargeometri, lutning på rutan etc. Det är inte på skillnaden på regnsensorn man säljer en F07 istället för en F31.
Bara ta bort sensorn, eller kontakten i sensorn så går den som vanligt, så gjorde jag när rutan var dålig
33
246
330 diesel
i8 - 15
i3 - 17
Tesla S 90D
Jag som var otydlig. Spaken i sig har flera lägen men det känns som två. Helt av, eller helt värdelös. :-)
ar
457
argungu
118i -20
BMW:s regnsensor är dålig. Har haft den i E87, E93 och nu E89.

Antingen slår den för ofta eller för sällan.

En vanlig simpel intervalltorkare som man kan ställa i snabbare eller långsammare är mycket bättre. Kanske jag har den funktionen nånstans efter avaktivering av sensorn men varför har de krånglat till det så.

Tekniknörderi som leder till sämre funktion - idiotiskt.

/Erik
Det blir automatiskt intervall så fort man tar ur kontakt till sensor
Sk
22
SkipperO
Passat GTE, snart 330e?
Jag tycker regnsensorn funkar uselt på min F31 och hade gärna haft vanlig intervall istället. Det finns 4 känslighetslägen och min står alltid på max, men jag får hålla på och köra dem manuellt mellan slagen i princip oavsett typ av nederbörd. Jag upplever det som ganska störande. Går det kalibrerar sensorn kanske eller är det lätt att dra ur sladden?

M3
1.024
M34ever
M340i -20 "First Edition"

http://www.garaget.org/madick1
Tycker min funkar alldeles utmärkt faktisk:-)

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.