|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
I Norge kostar en M550dT 1199400,- NOK. Av dessa kronor är 522662 stycken avgifter. Drar vi bort avgiften kostar bilen 676738,- NOK. Växlar du 100,- NOK till SEK i Norge får du i dag 108,- SEK. Då kostar bilen 730877,- SEK, 73523,- eller drygt 9% i rabatt jämfört med 804400,- som den svenska prislistan har. Huruvida prutmånen/rabatten är lika i Norge som i Sverige vet jag inte, men innan «raset» på NOK var mitt intryck att rabatten var skaplig Norge. Andra modeller har jag inte kollat så noga, men en viss prisskillnad är det. När det gäller extrautr så är några tillval faktisk billigare, och några dyrare, i Norge. Här är så klart valutakurser viktiga, men för inte länge sedan var visst NOK och SEK lika mycket värda. Tilläggas bör nog att de norska prislistorna kommer att justeras ganska snart! Svensk prislista: Länk Norsk prislista: Länk Nya exportregler i Norge: Länk Kanske värt att kolla upp om någon funderar på ny bil. Hur man i praktiken slipper betala avgiften blir upp till den som handlar att kolla upp.: ) | |
| Men du måste väl fortfarande betala svensk moms och tull på den precis som när du tar in en vara från vilket annat icke EU-land som helst? | |
|
Självklart tillkommer 25% svensk moms. De 730 är alltså utan det? I så fall lär det ju inte löna sig. ------- //Lövet |
|
|
Priserna är inkl. mva, dvs moms. Momsen är lika den i Sverige, 25%. Sedan det är nybil borde man kunna få den tillbaka vid export. Gissning, men så fungerar det iaf andra vägen, dvs från Sverige till Norge. |
|
|
Vilket är det norska priset i SEK utan alla skatter och moms? ------- //Lövet |
|
|
730877,- minus 25%, det vill säja 548158,-SEK. Som du ser i den norska prislistan opererar inte den med pris före moms, som den svenska gör. Kanske för att istället visa den särnorska engangsavgiften... Nu har jag inte trippel-kollat mina uträkningar, men alla tall finns ju i prislistorna. |
|
|
I så fall ser det ju mer lockande ut. Men du får nog inte vagnskadegaranti och hur är det med den fria servicen som man får på svenska bilar? ------- //Lövet |
|
|
Men som Acey skrev, är det inte tull som tillkommer och moms, alltså motsvarande USA; *1,37 ca ? |
|
| 730877 utan moms är 730877x0,8 = 584702:- Någon slarvade lite med procenträkningen så att det blev FÖR bra ;) | |
|
Enligt avgiftsguiden är det tull också på 10% Länk ------- //Lövet |
|
|
Ajaj, ja där blev det slarv med procenträkning:) När jag i tillägg glömt tullen så rinner väl hela ideen ut i sanden:S Det var väl för bra för att vara sant.... |
|
| Men tur att jag luftade ideen här, före jag slängde in en beställning på en sprillans M550d hos BMW Norge:D | |
| :) | |
|
Haha, farligt att ha ett snabbt klickfinger ibland :) |
|
|
Tullavgift på en bil tillverkad i Europa? Borde gå att styrka med ett ursprungsintyg att bilen är tillverkad i Europa. MVH Christofer |
|
|
Tillverkningsland spelar väl ingen roll? Köper du en Volvo i USA får du fortfarande tulla den när den kommer tillbaka till Sverige. ------- //Lövet |
|
|
Vet inte riktig vad som gäller för bilar, men tredjelandstullsatsen för bilar är 10%, dvs när de är tillverkade utan för EU. Är varan tillverkad inom EU är den normalt tullfri att omsätta inom EU. MVH Christofer |
|
|
Men Norge är inte med i EU därav problemet. Du kommer inte runt tullsatsen på 10%. Tillverkningslandet spelar ingen roll då bilen redan gått på export. |
|
|
Du slipper betala tull på bilar som är tillverkade inom eu. Norge är med i EÖS avtalet och exportören kan sälja denna tullfri till dig om de har en leverantörserkläring eller ett eur certifikat som visar ursprunget. Finns firman med här så kan de sälja den utan tull till Sverige, finns den inte med så kan de sälja den tullfri med hjälp av ett eur certifikat. Länk |
|
![]() 2.226 530d G31
Alpina B10 4.0. Enda tillverkade med 6vxl :) 325 E30 Cab-93a 750i-96 750i-90 Sv.såld 6200mil. |
Har ca 100 import i ryggen, från japan,usa, eu mm. Från norge gäller: 10% tull, om det inte är samlarfordon, då slipper man tull För att vara samlarfordon krävs I ursprungligt skick, utan omfattande förändringar av chassi, kaross, styrning, bromsar, överföring eller fjädring och motor. Reparation och återställande är tillåtet, defekta eller utslitna delar, tillbehör och enheter får ersättas under förutsättning att fordonet bevaras och underhålls i historiskt sett korrekt tillstånd. Moderniserade eller ombyggda fordon omfattas ej. Minst 30 år gamla. Av en modell eller typ som inte längre tillverkas. Edge: Läs den här, det finns tull i sverige och i norge. Svenska tullen vill ha betalt. Länk "Fordon som importeras från ett EES-land måste förtullas. För övrigt omfattas fordonet av samma regler som gäller vid införsel från ett EU-land. " |
|
Kan det inte vara möjligt att köpa en i Finland? De har ju också en ganska hög avgift på sina bilar som borde vara kostnadspressande? ---- BMW CS/SC #6212 |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.