|
Sida 3 av 3
|
|
|---|---|
|
kolla i serviceboken på insidan av pärmen eller i reservhjulsbaljan, där sitter lappen med alla utrustningskoder. Finns där en kod som heter 1ZL så bör du belägg fram med mått 131,8X75 Finns inget komponentskydd på d2:orna så jag tror inte man behöver koda in den nya tcu:n. |
|
|
Hej! Kollar i serviceboken och där står 1ZL , undra om man kan lösa ut storlek på skivor här också tros :) Mvh |
|
|
Främre skivorna är 345mm på alla s8 fackligt Rätt säker på att bakre är 280mm |
|
| Facelift menar jag, inte fackligt... (j-a stavningsprogram i telefon) | |
|
Tack Stefan för att du är så hjälpsam. Då har vi rett ut storlek på bromsarna fram samt belägg till dessa. Bak finns enligt mr. Auto bara 269mm och 310mm att välja på, är de 310mm som gäller för facelift tros. Edit; när jag läser lite uyländska forum så säger dom ofta att de är 280mm bak också, konstigt.. Har inte hittat några såna skivor ens. Edit 2: såg att det fanns skivor bland "skivor fram" som betecknades med både fram och bakaxel som låg på 280mm där har vi nog den :) Vad har vi för mått på bromsbeläggen bak i så fall tros :) Mvh |
|
|
Räcker med att gå på tex. autoexpertens hemsida och koll så listar dom 280mm skivor till din bil där: Länk |
|
| Det absolut bästa är ju naturligtvis att ta loss INNAN du beställer nåt, då vet du vad du ska ha för storlek. | |
|
Tack för all hjälp! :) Nya bak 280mm skivor beställda + belägg runt om. Framskivorna klarar sig ett bra tag till. Måste bara säga att jäkla vilka goa bilar Audi S8 D2 är, galen komfort, riktigt bra klipp i motorn och som du sa, kassaskåpskänsla! Igår fick jag ett stort kuvärt med ALLA bes-protokoll + ett gäng andra papper på service och lite mindre rep-jobb. Som säljaren skickat till mig helt på eget bevåg. Sånt känns alltid lite extra seriöst och tryggt. bromsarna var inte dyra heller, skivor + belägg bak = 1166kr , då tog jag lite billigare "bölk" skivor eftersom att de inte belastas så hårt bak + brembo belägg. |
|
| Grattis till trevlig bil! Jag hade en S8 D2 facelift för 10 år sedan, kan fortfarande sakna den ibland :) | |
|
Egentligen en perfekt kombination av bil, tillräckligt gammalmodig för att man ska kunna serva och reparera själv, och samtidigt så pass moderna att ens få av dagens bilar kan mäta sig med dom såväl prestanda som komfortmässigt. dessutom ett maffigt tidlöst utseende. Dom känns f.ö rätt mycket gedignare och bättre hoppsatta än d3:orna, mera skrammel i dom . Ett tips är att hålla lite koll på tex. Returbilen.se (om man har nån i närheten) Då kan det vara värt att plocka på sig lite prylar om man har plats för det. Tex kupefläkt vilket är ett vanligt fel(gnisslar) och som kostar 2800:- ny |
|
|
Hej. Tack Lus, förstår det. Just nu känns det som att jag aldrig kommer göra mig av med den men vi får väl se vad som händer nu när miljöpartiet får vara med och bestämma ;-) skämt o sido, kör inte så mycket ändå så det ska mycket till innan jag säljer av den anledningen. Dessutom var jag van vid 540in innan så någon stor skillnad är det ju inte. Staffan; mycket bra förklarat. Håller med helt och tack för tipset om kupéfläkten, antar att det är samma på a8 ? Det är första gången för mig med automatlåda och jag vill såklart vårda den på bästa sätt. Finns det lite tips för det tros? Jag vet att man inte ska byta mellan R och D för snabbt utan mellanlanda några sekunder på N. Hur är det när man står vid rödlysen? Bör man lägga över lådan på N då eller ska man stå och bromsa på D? Även läst att man inte skall backa snabbare än den rullar av sig själv :-) Trevlig helg! |
|
|
Tror inte du behöver bara orolig för lådan,så sköra är dom inte. Dessutom brukar man bygga bort svagheterna i dom i samband med renovering, det är nån av trummorna som byts mot en förstärkt tror jag. Prova ring till firman som repat lådan och fråga vad som är gjort. byt sen olja vart 5-6000 mil så överlever lådan resten av bilen... kolla även stagen till spjällen i insuget, dom är av plast och är ofta av, vilket gör att motorn går på korta insuget med högre förbrukning i onödan, dom sitter i framkant på motorn/insuget under plastkåpan |
|
|
Hej! Okej, skönt att höra! Tack för tipset om stagen, jag skall kolla dessa på söndag :) MVH |
|
|
hej igen! Stefan, du verkar kunna lite granna om dessa bilar. Vet du om det spelar någon roll om man uppgraderar till 01an eller 02ans TCU box? Alla 01 boxar har också S läget eller är det bara senare modeller? MVH |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.