|
Sida 1 av 3
|
|
|---|---|
|
hejsan! Jag är väldigt nära ett köp av en fin Audi s8 -00 , bra historik, få ägare (2), nyrenoverad växellåda (helrenoverad), 18k, bytt kamremskit vid 13.000mil, all sedvanlig utrustning och servicebok. Jag vill ha en maffig glidare som ändå rör på sig bra, vad har ni för erfarenheter om dessa bilar? Många verkar gilla dom. Priset är runt 55k och skicket är mycket bra. Jag har en 540i/6 idag så det är väl den jag jämför mot. Kan det vara ett bra köp tros? Lär man förlora mycket mer på den på ett par år tror ni? MVH | |
|
Har kamremsbytet gjorts? Det är svindyrt annars. ------- //Lövet |
|
|
hej! Ja kamrem byttes 2006 vid 13.000mil , skall bytas igen vid ~25k mil enligt ägaren, står inget om tidsintervall i serviceboken utan enbart miltal. (var 12.000mil) Hann inte redigera första posten förens du frågade :) Reservdelar går att få tag på riktigt billigt utomlands så det är jag inte orolig för, försäkring har jag också koll på vad det kostar. Kommer en facelift S8 sjunka mycket mer än ~50k om man håller den i fint skick tros? Det finns en drös lite billigare ute som gått längre och ingen dokumentation på växellådsservice eller renovering så då kanske man åker på att renovera lådan för 25k lik förbannat, dessutom är inte många av dom facelift. MVH |
|
| Jag hade nyligen en vanlig D2 4.2 och var positivt överaskad, upplevde den som mer körglad än min förra E38 740. S8 verkar stå sig rätt bra i värde | |
|
Skulle tro att så länge du håller bilen fräsch kommer den i princip stå still i värde. ------- //Lövet |
|
|
Det låter betryggande, känns med som att det inte kommer bli ens sämsta affär iallafall, i bästa fall så blir man väl så förälskad i bilen så att man aldrig gör sig av med den ändå! Tack för svaren |
|
|
Har du kollat försäkringen? Kan annars komma som sur överraskning. ------- //Lövet |
|
|
Hejsan, Ja det är kollat, 6681kr helår och helförsäkring. Detta skall bli spännande! |
|
|
S8 D2 är en favorit även om det ska vara 6växlad för min del. Har följt priserna på sådana och där handlar det om 50tkr eller över för en i vettigt skick. Långt över för en facelift. Det finns ibland risiga i Sverige för småsummor men då blir det ännu dyrare. Just nu finns det fem på mobile.de varav två inte ser roliga ut (de billigaste) dyrast är denna facelift för €30000 Länk kanske lite mycket, men det finns inga alternativ om det är en facelift 6vxl man vill ha. Kamremsbyte behöver inte bli speciellt dyrt om man undviker auktoriserade verkstäder, en person på ett tidigare arbete köpte en 98a S8 som behövde bytas kamrem på och köpte ett kit från Tyskland och lät en kompis byta. Kostade totalt 5tkr eller något liknande. Den här 97an som är såld ny i Holland med 3ägare är lite intressant Länk Automatväxlade är klart billigare och vanligare, men 55tkr för en facelift med renoverad låda (verkar ha problem) och kamrem bytt är helt ok. 2äg? Svensksåld eller är den kvar hos importören? Mvh Stephan |
|
|
Tack för ett fint inlägg! För mig är det automat som gäller (för första gången) iallafall i en sån hör stor glidare :) 6vxl har jag läst mig till är mer svårsålda också eftersom de flesta vill ha automat på en sån här bil. (Ingen fakta bara vad jag läst mig till) Har ju m5an kvar sen fall jag skulle få växel abstinens ;-) Den är importerad -03 , såldes till nuvarande ägare 2006 som nu köpt en nyare s8 och använt denna som andrabil. Lådan är renoverad av Södertälje automatlådor i somras och har fortfarande garanti kvar. Har funderar på en billigare för 41k men det känns inte som att detta är rätt bil att börja spara in pengar på, speciellt när det sitter en automatlåda på bilen som är svindyr att renovera. + att den hade gått längre. Ska kolla på bilen imorgon, blir nog köp om den är i förväntat skick :) |
|
|
S8an är dock ingen glidare. Chassimässigt är den hårdare/stötigare än en E39 M5, i övrigt är det trevlig bilar även om jag inte jag begriper vitsen med en stor tung lyxvagn, när man eliminerat det den biltypen annars är bra på nämligen komforten. |
|
|
Tack för svaret. Tycker jag ofta läser att komforten är riktigt bra i s8an? a8an är kanske lite mjukare och ljuvligare men antar att effekten i s8an väger upp det.. Är ju van vid att åka stenhårda coilovers så i jämförelse är nog s8an skönare på vägen :) Får se imorgon hur jag upplever chassit |
|
|
6vxl är ovanligare, sannolikt det som drar upp värdet. Hoppas du hittar ett vettigt exemplar. Har inga direkt råd kring denna modell då jag inte ägt någon eller känner någon som gör, bara läst på internet. Att den inte rostar känns som en bra faktor, blir ju ofta ett problem på äldre bilar. Har tittat på modellen själv i prisklassen 50-100tkr men jag har nog inte modet riktigt att slå till. ------- //Lövet |
|
|
Är det den svarta s8:an på ekerö stockholm så undrar jag om du sett bilen live? Den är jävligt sunkig och defenititivt inte värd det begärda priset på långa vägar ( 55"?) även om den gick fint. faceliftade a8/s8 d2 blir tyvärr slitna inuti då inredningen är lackerade med nån gummifärg som släpper, ser väldigt tråkigt ut, speciellt på ljusa inredningar. Min dåvarande -98 s8 som jag tänkte byta upp mig från till facelift var en pärla i alla avseeenden trots det dubbla miltalet... I övrigt är detta fantastiska bilar sett till sin ålder med få typfel bortsett från lådan. Tror dock att det är svårt att sälja för dom priser det begärs ibland då d3:orna börja rasa i pris. själv köpte jag en a8 d3-04 efter att kollat några faceliftade s8:or vilket är en mycket modernare bil på gott och ont... |
|
|
Jo det förstårs, tycker det ska bli kul att testa en automat för första gången. Jag har alltid varit så skeptisk till automatlådor, speciellt på tunga prestandabilar.. De flesta verkar krångla förr eller senare, med tanke på att oljebyte i lådan inte står med i serviceplanen och att det är väldigt dyrt så kan jag tänka mig att inte så många gör det på eget initiativ. Det verkar inte som det iallafall nu när jag skrivit och frågat på ett par annonser. Därför känns det skönt att denna precis är iordninggjord, hade den inte varit det så hade jag nog inte vågat slå till heller då en lådrenovering kostar cirka 20-30.000kr Såg även att mister-auto hade billiga bromsar och annat som jag annars tänkte kunde bli riktigt dyrt så det är skönt att veta också. Får se imorgon om en gammal dröm bli sann :) |
|
|
hejsan stefan! Ja det är den jag tänkte åka och kolla på, jag har fått högupplösta bilder på precis allt och med tanke på att den är 15 år gammal så ser den i mina ögon fräsh ut även i inredningen men har du varit och kollat på den så måste jag fråga dig lite mer. Vad är det som är "jävligt sunkigt" som du uttrycker det? Jävligt sunkigt i min värld är när det är sprickor i sätet och allmänt skruttigt överallt. inredningen som är tråkig? lacken? Om du säger att D2 över lag blir slitna invändigt så är ju ingen värd några större summor, eller är det just denna du syftar på? Hade hellre haft en svart inredning men växellådsrenoveringen, fåtalet ägare, historiken samt miltalet övervägde färgen på inredningen denna gången. Här är några bilder på interören, är det något som är missvisande? (det som ser ut som fukt på golvet på sista bilden skall enligt säljaren vara kaffe som han spillt men inte torkat bort) Länk Länk Länk Han verkar för övrigt ärlig och har berättat massvis som en "normalt" blocketsäljare absolut skulle struntat i. Smaken är ju som baken men enligt mig är d3orna inte ens hälften så snygga som D2an så det kanske är därför priserna fortfarande är relativt höga, samt att A8an också är värd lite pengar, då måste det vara ett rätt bra steg upp till S8an. |
|
|
Jag har nu fått färska bilder på inredningen och frågat honom vad det är du (stefan) syftar på och värken han eller jag förstår vad du menar. Jag känner inte mannen som säljer men med detta sagt till honom hade han nog inte låtit mig åka tåg i 5h för att sedan märka att du (Stefan) hade rätt. Du får mer än gärna förklara vad du menar, han hävdar att inredningen i d2an är finare än i hans nya 2007a Det enda som faktiskt ser anmärkningsvärt slitet ut är ratten, det är vi båda överens om. Att detta inte är rätt bil att pruta på kan jag hålla med om, han verkar benhård om vad han vill ha och eftersom att han är 8-serie fantast så borde han väl veta vad den är värd. ( var det kanske ditt bud på 50k han sa nej till?) Jag misstror inte dig, jag förstår bara inte vad det är som är så slitet.. Som inte skulle återställas av en helrekond, berätta gärna så att jag vet innan imorgon bitti då jag ska åka. |
|
|
Tittar du på bild 1 så har ratten tappat nästan all färg, den ska vara grå,även passagerarsidans dörrhandtag på ovansidan har tappat all färg. Tittar du på bild 2 så är det samma sak på förardörrens handtag,all färg (det är en sorts gummifärg/överdrag) saknas. tittar du på bild 3 så är mattan helt fläckig, vet inte om det spillts något? så kändes mattan överlag om minns rätt. NU var det ju några månader sedan jag var och tittade på den, och det inner jag minns är: -Kylvätskeläckage, enligt säljaren så "får man fylla på lite i då och då" han trodde dom bommat nåt iom. kamremsbytet eftersom det varit så sedan dess.. -instegslist vänster bak+lite andra plastdetaljer spräckta -airbaglampa lyser hela tiden,troligen trasig matta i passagerarstolen -lacken repig och sliten överlag, speciellt stötfångare både bak och fram -bromsar (belägg)slut både bak och fram - däcken helt slut runt om (sommardäck) - slitna vinterdäck på eftermarknadsfälgar (fula fälgar...) - båda nycklar/fjärrkontroller slitna Vill minnas att dokumentationen var lite sisådär trots att den påstås vara fullständig, men jag kan ha fel där. när jag skulle åka åka titta på den så målades den upp som en pendantskött lågmilad fåägars entusiastbil, det jag fick se var nåt annat... men med ny lack, nya bromsar, nya däck,fixad kylvattenläcka,fixad airbaglampa och uppfrächad inredning så kan den nog bli fin Har för mig att den saknade solcellsluckan också,men vad den är värd är väl upp till var och en att bedöma, själv föredrar jag den vanliga. |
|
|
Hej och tack för att du tog dig tid att svara. Lite sliten färg på handtag och ratt gör inte mig något, handtag går att byta ut. Ena instegslisten sprucken, det visste jag om och det går också att byta ut billigt, om man skulle börja störa sig på det. Kulvätskeläckage är fixat. Det som gör mig lite skraj är det du berättar om lacken och bromsar/däck. Han hade helt nya vinterdäck för 10k enligt han, kanske bytta nu då? Bromsbelägg fram också nya och bak är inte slitna enligt honom. Men tack för du skrev, jag ska överväga lite och prata med honom. |
|
|
Det slog mig en sak till om jag minns rätt: - han hade servat bilen själv hela tiden med olja osv. så det där med fulldokumenterad service var väl lite sisådär... -tror det saknades skiva till navin,eller om den ar trasig? -missljud framifrån (vattenpump,spännrulle eller liknande?) |
|
|
Ja men dåså, bara att åka att titta på den då,om inte annat får du en utflykt till huvudstan :-) Alla upplever vi saker på olika sätt, i min värld kändes bilen sliten, men för dig kanske den är rätt och som sagt allt går ju att fixa. Finns ju tips bla. ang inredningen på bla. audipages.com Kan f.ö nämna att jag sålde min -98 s8 för 35" , visserligen inte facelift men ärligt fulldokumenterad och ljusår finare,och det var då ingen kö av köpare på den för det... |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.