|
Sida 2 av 3
|
|
|---|---|
|
Hej! Tack för att du fyller på, jag vet om att han servat den själv. Ingen big deal för en sån bil, jag hade förmodligen gjort likadant. Navin funka. Oljud framifrån skall jag fråga om han gjort något åt och vad det var för något. Mvh |
|
|
Hej och tack. Att han servat den själv vet jag om, ska höra med honom om missljudet också. Samt lacken då, tycker den ser otroligt fin ut på de högupplösta bilderna. Men det borde ju ligga något i det du säger.. Lite småfix med plast o annat hade jag förväntat mig men jag vill gärna inte lacka om bilen till exempel. Ska höra vidare med honom, jag har en annan facelift på g i fint skick som växlar bra, dock ingen renoverad låda. För 41k men det kan ju springa iväg snabbt om lådan ger sig.. Trodde då den a i Ekerö var ett bättre objekt. Var ju i huvudstaden förra helgen hehe ;) Edit; råkade bli en dubbelpost |
|
|
finns ju denna finns ju också: Länk jag tänkte kolla den innan det vart d3:a för mig, bla. nyrenoverade bromsar för 20" denna kan ju va ett lite udda val,troligen dyr i drift dock: Länk kul kärra, a8:ans utväxling men s8:ans prestanda.. tänk på att sena -01:or och -02:or har en lite uppdaterad automatlåda med sportläge, vilket är trevligare. Känns igen på att det finns s-läge i växlingskulissen istället för 2-3-4. s8:orna har en förmåga att ligga kvar lite länge på växlarna annars även under lugn körning vilket dom fick kritik för i nybilstesterna på sin tid. |
|
|
Det är den första du länkade där med dubbla pipor som jag funderar på också. Stämplad bok till 17500mil cirka, slår över till 20k nu. Snyggare inredning än den i Ekerö men fulare färg och gått längre. Bromsskivor kostar knappt 1000kr/st (ate/brembo) , måste varit dyka ok och allt han bytt. Det enda som avskräcker mig lite från den är att lådan är inte renoverad och det finns ingen dokumentation på att oljan är bytt (kostar ju typ 5000kr) plus att skatten inte är betald. Får de. För cirka 42k men med skatt och lådolja blir det 50000kr. Och jag vet ju inte hur pedantisk du är, lacken kanske är lite repig o så också och då kanske den svarta i Ekerö är värd sina 55? Hur skulle du beskriva lacken på den i Ekerö? Lite tvättrepor här och var samt stenskott i fronten? De flesta alltound bilarna från 00 borde ju vara lite repiga eller menar du att det ser ut som att någon rispat nyckeln i lacken på sina ställen? Kamrem är också bytt på den du länkade med dubbla pipor.. V12an var cool men inget för mig :) |
|
|
om jag minns rätt så var stötfångarna skrapade både fram och bak, så visst det kan ju gå att lacka om dom och polera resten av bilen. Be honom skicka mer bilder på bilen utvändigt så kan du göra en egen bedömning. Var airbaglampan fixad? så han inte bara har tagit ur själva lampan... Vad hade gjorts åt kylvätskeläckaget? läcker vattenpumpen så är det omständigt att fixa iom att den drivs av kamremmen. Vill minnas att det inte läckte synbart utan att man fick fylla på ibland(bra att han var ärlig och berättade det iallafall) Och nej jag gav inte nåt bud på 50" som han nobbade, jag gav inget alls eftersom jag kände att det inte var "min" bil. |
|
|
Hej! Enligt han är det stenskott på front och bak är den fin, inga djupa repor på lacken men den har inte polerats på 3år. Jag tror skicket är normalt för en bil som brukats sedan -00 som han säger. Fick även riktigt bra högupplösta bilder på front och bak samt hela bilen, har inget att anmärka på. Han skickade nydligen fälska bilder på dörrsidor och stolar m.m såg också bra ut. Du kanske är lite mer pedant av dig. Det som höjer bilens värde i mina ögon är att lådan är renoverad för dryga 25k och att man slipper oroa sig för det, annars hade jag inte gett mer än kanske 40-45, då hade jag hellre köpt den andra du visade med dubbla utblås. Läckan hade tydligen berott på en ojämn packningsyta vid montering av vattenpumpen. All dokumentation (förutom stämplar i bok efter 15k mil) finns sen den kom till Sverige, även en del tyska papper. Däcken är fina likaså, beläggen fram behövs bytas men sånt åker man alltid på förr eller senare och det är inte dyrt. Det är jätte svårt, men jag tror jag ger den en chans imorgon ändå med inställningen Att jag kanske får ta tåget hem igen, ev fortsätta med tåget till den andra s8an när man ändå är uppe i Sverige och åker. Tack |
|
|
Lycka till! allt går ju att fixa,och bromsar m.m är ju som sagt slitelar, så det kan nog bli bra i slutändan. Kolla in audipages.com vid tillfälle där finns lite bra tips. |
|
|
Tack ska du ha för lyckoönskan och all Info du gett mig. Man får nog utgå ifrån an facelift s8 med rätt låga mii bra bruksskick och renoverad låda/bytt kamrem ligger på över 50.000kr. Det finns ju bara två på blocket just nu och det är denna eller den med dubbla pipor som kostar mig 50.000kr påställd och klar med ny olja i lådan. Har man ändå otur så åker man på en renovering av lådan ändå = total kostnad 75-80k och då har den förmodligen också lite stenskott i fronten , 5 ägare mer och gått över 2000mil längre, stämplad ungefär lika långt i boken och en fulare lack (blå). Så det blir nog inte bättre än såhär, får uppdatera mer imorgon om hur det blev :) Hade tänkt leta reda på en styrbox ifrån -02 till lådan faktiskt, vet ni fall den måste kodad in eller är det bara att byta och sen gasa? Jag ska titta in på Audi sidan imorgon, har ju mycket tid på tåget :) Ang ABS lampan så är det kontakten i bälteshållaren som indikerar på att bältet är i hela tiden, inte mattan i stolen tydligen. Med vänlig hälsning |
|
|
Kom ihåg att titta på Ronin också om du har lite restid att slå ihjäl! Lite svårt kanske att åka hem utan S8 då ; ). Mvh Thomas |
|
|
Hejsan :) då var man hemma efter 5 timmars tåg och 6 timmars bilresa, ägare av en svart Audi s8 -00 ! Jag måste säga att mina förväntningar var inte jättehöga (tack för det stefan) men bilen överträffade alla förväntningarna ganska direkt. Motorn går skitbra och lådan växlar verkligen perfekt. Jag bad om att få tvätta den och syna den extra noga och nog är det en del knappnålsstora stenskott på fronten och några på huven men över lag ser lacken och även bakspoiler mycket bra ut. Inget entusiastskick eller nyskick men ett mycket bra skick för en bil ifrån -00 med 17k mil på mätaren. Likaså skinnet såg riktigt bra ut, finare än i hans s8 -07 precis som han sa (finare än i våran v70 -11 också för den delen), kollade noga så att det inte var bättringsmålat på skinnet men icke. Lite sleten plast runt förardörrens handtag och lite i brunnen där man öppnar dörren men sånt bryr jag mig verkligen inte om, kostar inte många 100 lappar att fixa heller om man nu skulle börja störa sig på det. Andra spruckna plastdetaljer finns inte. Mattan var också välstädad och fin, han hade till och med tagit bort kaffet innan jag kom. Nog för att Serviceboken inte är komplett ifylld se senare åren men mycket dokumentation hade han (bl.a varje oljebyte han själv gjort) jag fick ett så bra intryck av denna "äldre herre" så att bara den känslan gjorde halva affären, han hade till och med skrivit körjournal och antecknat datum samt miltal varje gång han tankat bilen fullt. Han ville jag skulle ta kontakt med honom direkt på mail om bilen skulle krångla och han sparade en del av reg.beviset som lite "kuriosa" av sin gamla S8a. Han ville nog hellre sälja S8 -07an verkade det som. Vinterdäcken var kanon fina (8mm på alla), sommardäcken cirka 6mm runt om. Nog för att fälgarna till vinterdäcken inte var några höjdare men vad gör det, däcken kostade 10.000kr. Litet missljud ifrån någon spännrulle eller multirem när vi startade bilen första gången men sen försvann det efter 1 minut och kom inte tillbaka på 50mil, knäpptyst går maskin. Kan dock vara värt att kolla upp i framtiden. Jag fick papper ifrån när bilen såldes Ny i tyskland fram tills senaste reperationen i somras (växellådsrenovering samt drivaxeldamask) en hel pärm. På vägen hem fick vi ta färjan med varsin bil, han skulle tillbaka till jobbet. Färjan tar bara 10 minuter men ändå knackade han på rutan och hoppade in och ville förklara mer om bilen, till exempel att takluckan en gång för 6 år sedan inte gick igen så att han fick veva in den manuellt, men sedan dess funkat. Han var ärlig rakt igenom och det märktes. Det som skall fixas precis som du sa dock är skivor + belägg bak sen kommer den nog tjänstgöra mig många år framöver. Kort och gott så är jag riktigt nöjd med mitt nya köp, kunde inte blivit mer nöjd faktiskt. Nu är det stora dilemmat bara ifall man skall ha 19 eller 20" fälgar till sommaren, blir 20" för stort trots att bilen är helt ok låg tros ? :) Bjuder på ett par bilder, 100mil gamla. Länk Länk Länk Länk Länk Tack för hjälpen alla! |
|
| Kul Henrik! Jag är övertygad om att du köpt en bra bil. Jag känner igen bilen och kan bekräfta att den är fin för sin ålder. Såg den faktiskt idag, vilket antagligen var för sista gången nu när den "flyttat". | |
|
Hej! Vad kul att du sett bilen, idag till och med. har ju kvar delar av familjen i Sthlm så nog får du kanske chansen snart igen hehe ;-) Jag kunde nydligen konstatera att missljudet framtill är kommer ifrån den ena fläkten (elfläkten) skönt att det inte var värre än så. Mvh |
|
| Grattis till en trevlig vagn. Verkar utmärkt bil för pengarna. Ladda på m 20 tummarna så har du en släde som är komplett. | |
|
Grattis, som sagt alla ser vi saker olika och bilen kan nog bli riktigt fin med lite pyssel. 20" funkar, finns få 20"-fälgar som är så stilrent som dessa på en D2:a : Länk mycket trevliga bilar detta, kunglig komfort och fint klipp i motorn och kassaskåpskänsla. |
|
|
Hej! Tack ska du ha, ja jag ska lämna den på helrekond så att den rätta sidan visar sig. (Skönt att man har lite innestående tjänster av kompisar som kan sånt) ;-) Jag har en liten "puck" på bagaget, "gps" står det på den.. Är det kablar dragna genom luckan till denna eller är det trådlös antenn? Jag skulle gärna flytta på den till ett mindre synligt ställe! Tack för tipset om fälgarna, har kikat på snarlika men även sugen på rs4 fälgar :-) |
|
|
"Puck på bagaget" betyder? Navigatorantenner är ofta små puckar, kabelanslutna. |
|
|
Det är gps-antennen och ja det är kablar draget till den. Tror det är ett skapligt hål under den och luckan är som resten av karossen i aluminium så det blir nog en del pyssel.. tror du kan skippa den om du i framtiden skulle få för dig att uppgradera till rnse. |
|
|
Okej då får jag nog leva med den ett tag till helt enkelt, vill inte börja lägga igen hål osv :) Ska läsa vad rnse är för något- Nu när vi är inne på just min s8a, vad är det för dimensioner på bromsar fram/bak? Kollar mister-auto och får fram olika både bak och fram: Dessa finns att välja på bak: 269mm diameter 22mm tjocklek 310mm diameter 22mm tjocklek Dessa finns att välja på fram: 280mm diameter 22mm tjocklek 345mm diameter 30mm tjocklek 323mm diameter 30mm tjocklek min är en S8 -00 Tack :) |
|
|
faceliftade s8 har 345mm skivor fram med brembo 4-kolvsok. tror det är 280mm skivor bak alt. 269mm, där bör du mäta. Rnse är den modernare varianten på navi/stereo med widescreenskärm som sitter i vissa nyare a4:or bla. Det är en del pyssel att byta men den är rätt mycket bättre, den har en annan typ av antenn som man brukar gömma bakom mätarhuset. har man tänkt att göra detta nångång kan det vara värt att hålla utkik efter en baklucka utan puck om man hittar en till rätt peng.(samma lucka 95-02) som lite kuriosa kan jag nämna att dom här bilarna är så pass isolerade(speciellt med dubbelglas) att det kan vara problem att få signal till eftermarknads/lösa navigatorer. vilket jag själv upplevde. |
|
|
Hej! Tack för svaret och att du redde ut vad rnse är, det låter intressant men först och främst skall jag leta reda på en TCU box ifrån -02 till växellådan så att jag får ett S läge, måste denna box kodas in på VAG eller är det plug and play? Man bör ju köpa till en ny "sarg" runt spaken med S läge + att sista läget (2) försvinner vad jag vet. Häftigt att dom är så solida och isolerade, det märks verkligen när man åker i dom, jäkla kassaskåp..riktigt gott! Jag har ju dubbla rutor också så jag får nog låta pucken sitta tills man går i rnse tankarna på riktigt. Tillbaka till bromsarna, nu vet jag måtten fram, kanon! Får mäta bak. Tänkte även beställa bromsbelägg både bak och fram, lättare sagt än gjort. följande bromsbelägg finns att välja på: FRAM: Tjocklek [mm.] 20,4 Bredd [mm] 157 Bredd [mm] 156,4 Höjd [mm] 74 ******** Tjocklek [mm.] 17,5 Bredd [mm] 63,5 Höjd [mm] 75,5 ******** Tjocklek [mm.] 17,3 Bredd [mm] 131,7 Höjd [mm] 75 ******** Tjocklek [mm.] 20,8 Bredd [mm] 194,5 Höjd [mm] 73,5 ******** Tjocklek [mm.] 20,3 Bredd [mm] 193,2 Höjd [mm] 72,6 ******** BAK: Tjocklek [mm.] 17 Bredd [mm] 87 Höjd [mm] 53 ******** Tjocklek [mm.] 17 Bredd [mm] 87 Höjd [mm] 67 ******** Bak kan jag tänka mig att de är de större till facelift med 67mm höjd men det är bara en ren gissning, fram har jag ingen aning då det diffar rätt mycket emellan dom.. Om jag åker in till VAG skulle dom få fram exakt rätt mått direkt eller hade dom kanske också fått stå och gissa såhär? Med vänlig hälsning :) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.