AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
14.296

Köpråd max 60 000kr

Sida 3 av 3
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Vart får du allt ifrån? S60/V70N/S80 är bland det mest rostbefriade du hittar. Reparationer är de dock inte bättre än genomsnittet på, det har jag inte skrivit heller.
Om du tror att det är samma rostskydd på en 2004 9-5 och en 2004 V70N måste du tänka om. Det är signifikant skillnad på bil och bil i den här åldersklassen vad gäller rost.

-------
//Lövet
ac
355
acer84
BMW z3 2.2
Volvo C70 2.4T cabriolet
Volvo S40 T4
Renault Talisman
Vibilägare gör ju väldigt omfattande tester av rostskydd och dem har ju ändå gett 9-5:an betyg 4 av 5 vilket betyder ett fullgott rostskydd. Volvo v70N, S60, S80 hade visserligen betyget 5 av 5 möjliga men att säga att det är signifikant skillnad mellan dem båda är nog ändå att ta i lövet. 9-5 (generation 1) har iaf ett rostskydd som va bättre än många konkurrenter på den tiden och så orolig för rostproblem behöver man inte vara. Som vanligt för ca 10 år gamla bilar så tar ju bromsrören stryk. Annars är det tanklock, hundben samt undersidan av bagageluckan på 9-5 spkombi man ska titta på i första hand när det gäller rost.
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
ViB teori är en sak men jag vill nog påstå att jag håller praktik lite högre. Har haft båda mycket nära (ägt Saaben, bekanta har en lika gammal V70) och i verkligheten skiljer det mängder i rostskyddet. Saaben var en 2005a och det är ett par år sedan men ändå var rostskador stora en 20kr sedel på hundbenen båda sidor. V70in är fortfarande rostfri flera år senare. Den är fortfarande kvar i ägarskapet.

Saaben är bland det mest feldrabbade jag stött på. Rost, läckande dämpare, fel på nivåsensor till xenon, fel på xenonballast, "vinande" oidentifierat ljud från automatlådan, knarr, rostiga rutramar, glapp i radio.

På plussidan har den fantastisk värme, är mycket mer körglad än V70, har ett tryck i motorn som är beroendeframkallande, trygga vinteregenskaper, bra lastutrymme och numera får man dem för kaffepengar. Men att rekommendera den till en icke-mekkunnig person skulle jag aldrig göra.

-------
//Lövet
ac
355
acer84
BMW z3 2.2
Volvo C70 2.4T cabriolet
Volvo S40 T4
Renault Talisman
Visst har 9-5 modellen varit drabbad av allehanda fel, det håller jag definitivt med om. I synnerhet nu när dem är till åren komna så är det mkt som kan/kommer att hända. Har ägt 3 "niofemmor" och två S60 plus en V70N så erfarenhet saknas inte. Men bara för att dina bekanta har stora rostskador vid just hundbenet så behöver inte hela bilens totala rostskydd sänkas i botten. Hundbenet är ju trots allt ett ganska utsatt område på bilen och samtidigt ganska enkelt att hålla i schack om man vill. Tycker fortfarande man ser många 9-5:or som ser fräscha ut i lacken.

cr
3.938
crille82
Mercedes C 200d -19
1302 LS Cab -72
BMW F750GS -19
A3 1.8T -99
T-Roc Cabriolet -20
Lövet: Har aldrig påstått att 9-5:s rostskydd skulle vara lika bra som V70 och S60. Däremot påstod du 10+ år gamla V70 och S60 alltid skulle vara rostfria. Som vanligt har någon familjemedlem till dig erfarenhet och du försöker få det till att det skulle vara någon slags regel...

V70 har generellt bra rostskydd, påstår inget annat. Däremot är de inte immuna mot rost eller andra fel, precis som andra gamla bilar. Det var det jag ville belysa...

Att köpa en gammal bil i 60000 kronors-klassen och äga den under längre tid utan att behöva reparera är att beteckna som tur, oavsett vad man köper...

MVH Christofer
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Man kan öka sin "tur" genom att köpa rätt bil också. Det är vid den här åldern reella skillnader visar sig. Saab 9-5 ligger i en annan ände av skalan.

V70N är en 2005 grön 2.4 aut (170) som står i Uppsala. Hade du några frågor på den?
Samma bekant hade också tidigare en likadan fast MY2002. Ingen rost på den heller när den såldes för 2 år sedan. Båda bilarna ägda först som tjänstebil och sedan sålda vidare inom familjen. Omvårdnad = 0 då familjen är helt ointresserad av bilar.

-------
//Lövet
Kan bara instämma med Lövet, tyvärr!

Har en kompis som har en 9-5 combi automat -08 på ca 14k mil. Den bilen är en mardröm då de har problem med den hela tiden. Reparerad för ca 30k senaste 2 åren. Det har gått så långt att de inte reparerar den längre utan den bara står. Trasig.
Som tur är har de också en V70 2.4t -02 som gått över 20k och den går som tåget och problemfritt, (än så länge).

Sen är det också tur som gäller oavsett vad för beg bil man köper för 60k.

EB
Ma
650
Mats Landh
e61-06
Rover Mini Cooper-92
Passat, Mondeo och Citroen C5 är mina förslag.
Kör själv V70 2.5T -04 Aut.
Drar ca 0,85 på slingriga vägar i dalarna med dubbdäck.
Bra lastutrymme bak.

Har även en S60 2.5T -04 Man.
Ligger runt 0,75 på samma vägar.
För att vara en sedan är det bra plats i skuffen,men som alla sedan lite för låg höjd till hatthyllan för en barnvagn.
Kan gå men trångt blir det,så man får test innan ev köp.

Skulle undvika en V50 då dessa modeller har många konstiga el fel som kostar mycket att åtgärda.
Klena bussningar mm och en kaross från ford focus borgar för ett klent rostskydd.
Var ett tag själv intresserad av V50 men gjorde en rejäl koll av modellen.
Testkör ett gäng allt från 1,8F till T5:an.
Min kompis som äger 1,8F -07 provkörde jag i somras och eftersom bilen tankas och körs på Etanol så fick jag som bäst bilen att dra runt 1,1-1,2 vid 70-80 km/h landsvägskörning.
Skapligt pigg men ingen whaow upplevelse direkt.
Trångt i baksätet lite kort i last utrymmet bak.

Så mitt tips är en V70 2,5T från -04 och framåt.
Pigg motor i en hållbar kaross.
Marknadens bäst andrahandsvärde dessutom.
Vore jag en småbarns förälder skulle jag ta en Automat dessutom 😉
Har fått möjligheten att köpa en Mb C180 Kompressor Classic med automat av årsmodell 2005 med över 20 000mil på mätaren. Full servad enligt bok, rimligt värde på en sådan? eller är det något att hålla sig borta ifrån..

Nu rådfrågar jag endast om bilen och inte om en barnvagn får plats.
(Har sett sen tidigare att en barnvagn får plats i bagaget)
Givet att det är faceliften är den väl värd runt 50, men den motorn har haft mycket, mycket problem med kamkedjorna så jag hade nog inte köpt på mig en sådan.
Ri
957
RiBBaN_
V60 T6 R-design -22

Angående rostskydd Saab 95 vs V70. V70 är grymt mkt bättre, inget snack. Behöver inte ens argumentera, det räcker att åka ut på en parkeringsplats på ett köpcentrum och kolla runt :)

Jabbal: I denna 2005 sitter det en m271 motor. Tidigare c180 hade m111 motorn där jag läst en del om kuggade kedjor. Vilken syftade du på?
we
2.310
weeeman
X5 4,4 -01
Känner mig lite tvungen att fösvara Saab lite, familjen har haft en 9-5 som köptes ny 2003 och kördes 20 000 mil samt en 9-3 -06 som köptes beg och som rullat 15 000 i vår ägo och dessa har fungerat riktigt bra. Bensinpump bytt på båda, bakre stötdämpare på 9-5'an, lite slitdelar som bromsar, annars har dom bara rullat. Köper man en välskött Saab anser jag att man får mycket för pengarna helt klart.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.